IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ده روش برای هک کردن یادگیری زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
10 شهریور 1398

ده روش برای هک کردن یادگیری زبان آلمانی

هک کردن زبان یعنی پیدا کردن راه‌های ساده‌تر و هوشمندانه‌تر برای یادگیری سریع‌تر و بهتر زبان. در این مقاله ایده‌هایی را به شما می‌گوییم که با کمک آن‌ها می‌توانید یادگیری زبان آلمانی را هک کنید و خیلی سریع‌تر از چیزی که باید، بتوانید این زبان را سلیس و روان صحبت کنید.

اگر بخواهیم به طور خلاصه و در یک جمله، اصلی‌ترین روش هک‌ کردن زبان آلمانی را به شما بگوییم، آن جمله این است:

زبان دوم، سوم یا چندم را با صحبت کردن از روز اول یاد بگیرید.

درباره زبان آلمانی هم همین است، زبان آلمانی را با صحبت کردن به آن زبان از روز اول یاد بگیرید.

روش هک کردن زبان آلمانی

به جای اینکه توضیح اضافه بدهیم، بهتر است شروع کنیم:

یادگیری زبان آلمانی را با کلماتی شروع کنید که از قبل آن‌ها را بلد بودید

به عنوان کسی که زبان انگلیسی بلد است و می‌خواهد زبان آلمانی یاد بگیرد، خوش‌شانس خواهید بود. دانش زبان انگلیسی برای شما یک مزیت خواهد بود و به شما برتری (oberhand) می‌دهد.

زبان انگلیسی یک زبان ژرمنیک است، بنابراین هم انگلیسی و هم آلمانی وجوه مشترک زیادی دارند. املا و تلفظ بعضی کلمات طی قرن‌ها تغییر کرده، اما هنوز هزاران کلمه در هر دو زبان وجود دارد که شباهت بسیار زیادی به هم دارند.

در ادامه چند مثال را ببینید:

حروف v و f در زبان انگلیسی گاهی در زبان آلمانی به b تبدیل می‌شوند. برای مثال:

Half → halb

Seven → sieben

Silver → Silber

حروف a d در زبان انگلیسی گاهی در زبان آلمانی به a t تبدیل می‌شود. برای مثال:

Bread → Brot

Old → alt

Hundred → hundert

Good → gut

حرف k در زبان انگلیسی گاهی در زبان آلمانی به ch تبدیل می‌شود. برای مثال:

Milk → Milch

Book → Buch

Week → Woche

حرف sh در زبان انگلیسی گاهی در زبان آلمانی به sch تبدیل می‌شود. برای مثال:

English → Englisch

Fish → Fisch

Sheer → schier

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

با متد Memory Hooks لغات آلمانی را سریع‌تر یاد بگیرید

من همیشه با یادگیری لغات جدید درگیر بودم، تا زمانی که با روش Memory Hooks آشنا شدم.

این روش که با نام «یادآور» (Mnemonics) هم شناخته شده است، باعث می‌شود کلمات جدید مثل سیمان به ذهنتان بچسبند و هیچ‌وقت آن‌ها را فراموش نکنید و به یادآوردن آن‌ها در یک لحظه کوتاه امکان‌پذیر باشد.

در ادامه مثالی برایتان می‌زنم که بتوانید از آن در مطالعات زبان آلمانی استفاده کنید. تصور کنید می‌خواهید کلمه “reisen” به معنی “to travel” را یاد بگیرید و به خاطر بسپارید. این کلمه هیچ شباهتی به “travel” در زبان انگلیسی ندارد، بنابراین باید چه کار کنیم؟ ساده است! به کلمه‌ای در زبان انگلیسی فکر کنید که تلفظ و صدایی شبیه “reisen” دارد و تصویر آن کلمه را با سفر کردن در ذهنتان ارتباط بدهید.

کلمه Reisen شبیه کلمه انگلیسی “rising” است. بنابراین این تصویر را ذهنتان ایجاد کنید که صبح زود از خواب بیدار می‌شوید تا به یک سفر بروید. همچنین این کلمه را می‌توانید به بلند شدن هواپیما هم تشبیه کنید. هواپیما چه زمانی از زمین بلند می‌شود؟ وقتی که شما سوار هواپیما شدید تا به یک سفر بروید. از الان به بعد هر زمان بخواهید به زبان آلمانی بگویید “travel”، این تصاویر در ذهنتان شکل می‌گیرد و می‌توانید خیلی راحت کلمه مورد نظر را به یاد بیاورید.

جنسیت کلمات آلمانی را با ترفند انتهای کلمات یاد بگیرید

فرض کنید هیچ‌وقت کلمه انگلیسی “diversify” را قبلا ندیدید. حتی اگر هیچ ایده‌ای نداشته باشید که معنی این کلمه چیست، خیلی سریع می‌توانید فعل آن را حدس بزنید. چطور؟ چون پسوند «-ify» را می‌شناسید و خیلی سریع آن را از انتهای کلمه حذف می‌کنید و تمام! ریشه فعل مشخص می‌شود. این راه بیش از حد ساده است. پسوند «-ify» را می‌توانید به انواع کلمات انگلیسی اضافه کنید تا آن‌ها را verbify کنید.

می‌توانید از همین تکنیک برای زبان آلمانی هم استفاده کنید. پسوند کلمات به شما کمک می‌کنند جنسیت اسامی را بدون حفظ کردن جنسیت هر کلمه، یاد بگیرید.

هرزمان که در حال مکالمه هستید و می‌خواهید از کلمه‌ای استفاده کنید که از جنسیت آن مطمئن نیستید، به انتهای کلمه نگاه کنید تا سرنخ‌های لازم را به شما بدهد:

اگر کلمه‌ای به یکی از پسوندهای -er، -ich، -ig، -ling، -us یا –ismus ختم شود، احتمالا مذکر است.

برای مثال:

Der Bäcker (the baker), der Teppich (the carpet), der König (the king), der Feigling (the coward), der Campus (the campus), der Tourismus (the tourism)

اگر کلمه‌ای در حالت مفرد به یکی از پسوندهای -e، -ie، -ei، -heit، -keit، -tät، -ung، -ur یا -schaft ختم شود، احتمالا مونث است.

برای مثال:

Die Seite (the page), die Familie (the family), die Partei (the (political) party), die Freiheit (the freedom), die Möglichkeit (the possibility), die Universität (the university), die Übung (the exercise), die Kultur (the culture), die Gesellschaft (the company)

اگر کلمه‌ای به یکی از پسوند‌های -chen، -lein، -ment، -um یا -en (فعلی در نقش یک اسم) ختم شود، احتمالا خنثی هستند.

برای مثال:

Das Mädchen (the girl), das Brüderlein (baby brother), das Element (the element), das Museum, das Essen (food – from the verb essen = to eat)

قرار نیست صد در صد مواقع جنسیت کلمه را درست حدس بزنید، اما هدف ما هم عالی و بی‌نقص بودن نیست. من به تمام کسانی که در حال یادگیری زبان هستند توصیه می‌کنم زیاد اشتباه کنند و از اشتباهاتشان درس بگیرند.

با استفاده از پنج فعل تقویت‌کننده، با آب و تاب بیشتری حرف بزنید

اگر بخواهید قبل از شروع مکالمه به زبان آلمانی، تمام افعال و صرف وجه‌های آن‌ها را یاد بگیرید، احتمالا موهایتان رنگ دندان‌هایتان خواهد شد.

در عوض، پنج فعل و صرف آن‌ها را یاد بگیرید و می‌توانید از این افعال به همراه هر فعل دیگری استفاده کنید تا هزاران ایده را بدون دستپاچه شدن در صرف افعال بیان کنید.

هرزمان هنگام مکالمه با صرف افعال مشکل پیدا کردید، سعی کنید جمله‌تان را تغییر بدهید و با استفاده از فعل دیگری منظورتان را برسانید.

Ich möchte (I want, I would like)

هر زمان که می‌خواهید کاری انجام دهید یا برای انجام آن برنامه‌ریزی کنید، سعی کنید آن را با  ich möchte عوض کنید، حتی اگر این عبارت شبیه چیزی نباشد که در زبان انگلیسی از آن استفاده می‌کنید. این کار باعث می‌شود از فعل جمله به شکل رسمی و آن‌طور که در فرهنگ لغت آمده است، استفاده کنید.

می‌خواهید به دوستتان بگویید برای شرکت در مسابقه دوی ماراتون برنامه‌ریزی کردید اما نمی‌توانید فعل planen (“to plan”) را صرف کنید؟ به جای صرف فعل «برنامه‌ریزی کردن»، بگویید:

 “Ich möchte einen Marathon laufen” (“I want to run a marathon”)

در حال رفتن به قصابی هستید و امیدوارید Landjäger تمام نکرده باشد؟ به جای اینکه سعی کنید فعل “to hope” را به یاد بیاورید، فقط کافی است بگویید:

“Ich möchte Landjäger kaufen” (“I want to buy Landjäger”)

 

Ich sollte (I should)

در زبان انگلیسی، عبارات “I should”، “I’m supposed to” یا “I ought to” همگی تقریبا معنایی یکسان دارند. در زبان آلمانی، می‌توانید فقط از یک عبارت برای بیان این مفهوم استفاده کنید: “Ich sollte”.

از “Ich sollte” به همراه فعلی دیگر در حالت رسمی آن استفاده کنید تا بگویید «چه کاری باید انجام بدهید» یا «قرار بوده است انجام بدهید».

Ich muss (I must)

این عبارت سرراست است، به خصوص از آنجایی که صدا و تلفظ آن شبیه  “I must”در زبان انگلیسی است.

می‌توانید از عبارت “Ich muss” برای بیان هر نوع عملی استفاده کنید که باید انجام بدهید. این عمل، فعلی از فرهنگ لغت خواهد بود. برای مثال:

“Ich muss morgen arbeiten” (“I have to work tomorrow”)

 

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

Ich kann (I can)

وقتی یک بار این فعل را یاد گرفتید، می‌توانید برای بیان توانایی‌ها و مهارت‌های خودتان از آن استفاده کنید. این فعل هم تلفظ و صدایی شبیه به “I can” در زبان انگلیسی دارد.

جمله “I play chess” به اندازه جمله آلمانی (“Ich kann gut Schach spielen” (“I can play chess well” توصیفی نیست. عبارتی مثل “I drive” ممکن است شما را به دردسر بیندازد، اما احتمالا می‌خواهید بگویید (“Ich kann fahren” (“I can drive”. وقتی جمله‌ای را به این شکل بیان می‌کنید، این عبارت‌ها به شما کمک می‌کنند بدون صرف کردن افعالی مثل “spielen” و “fahren” منظورتان را برسانید.

 

Ich werde (I will)

اگرچه می‌توانید در زبان آلمانی از وجه حال برای صحبت کردن درباره آینده استفاده کنید (“I’m having some people over tomorrow night”)، اگر از “Ich werde” به اضافه حالت اصلی فعل در جمله استفاده کنید، صحبت کردن خیلی راحت‌تر می‌شود. برای مثال:

“Ich werde im Sommer nach Frankreich fahren” (“I will go to France in the summer”)

هک کردن زبان آلمانی

از سرنخ‌ها و فحوای کلام، بیشتر از چیزی که فکرش را می‌کنید، زبان آلمانی را بفهمید

یکی از زبان‌های محبوبی که همه ما آن را بلد هستیم، Contextese است. تسلط کامل در این زبان یکی از بهترین راه‌های شروع مکالمه‌های جذاب به زبان آلمانی است.

 در هر مکالمه‌ای، اگر بتوانید فحوای صحبت دیگران را بفهمید و منظورشان را درک کنید، همه‌چیز خیلی روان و راحت پیش می‌رود؛ اما اگر بخواهید هر چند ثانیه یکبار از متکلم بخواهید جمله‌هایش را تکرار کند، هیچ‌کس هیچ‌چیز نمی‌فهمد و خیلی زود از مکالمه خسته می‌شوید.

اگر از قبل موضوع صحبت را بدانید (که اکثر مواقع امکان‌پذیر است؛ مگر اینکه با غریبه‌ای شروع به صحبت کنید)، راحت‌تر می‌توانید کلمات کلیدی را تشخیص بدهید که خلاصه‌ای از مطالب گوینده را در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر از کسی بپرسید “Do you like to jog?” و آن‌ها با هیجان شروع به صحبت کنند و شما فقط کلمه “every day!” را تشخیص بدهید، خیلی راحت می‌توانید حدس بزنید که آن‌ها تنبل (Couch-Kartoffel) نیستند و هرروز پیاده‌روی می‌کنند!

همچنین می‌توانید از نشان‌گرهای بصری استفاده کنید (زبان بدن متکلم، حالت‌های صورت و محیط اطراف) تا بفهمید متکلم چه می‌گوید. اگر در رستوران هستید و آخرین جرعه لیوان آب را نوشیدید، گارسون در اطراف می‌چرخد و با پارچی در دست به سمت شما می‌آید و از شما سوالی می‌پرسد؛ مطمئنا از شما نمی‌خواهد بلند شوید و لامبادا برقصید!

وقتی فقط قسمتی از یک جمله طولانی را متوجه می‌شوید، کلمات رابط می‌توانند کمک بزرگی باشند. برای مثال، اگر از کسی خواستید در حق شما لطفی کند و تمام چیزی که از حرف‌های او متوجه شدید این است که “…I’d love to help you, but”، دیگر واقعا لازم نیست بقیه جمله را متوجه شوید؛ چون کلمه رابط but گویای همه‌چیز هست.

کلمات رابط معمول aber (but)، wenn (if و (weil (because است.

با عبارت‌های رابط مکالمه، سلیس و روان‌تر صحبت کنید

وقی در یک مکالمه در پاسخ به سوالی فقط از یک کلمه استفاده کنید، همه چیز خیلی سریع عجیب و گاهی ناراحت‌کننده می‌شود.

اگر می‌خواهید بیشتر از یک کلمه صحبت کنید اما نمی‌دانید چطور باید ایده و افکارتان را گسترش بدهید، از عبارات و کلماتی استفاده کنید که مکالمات شما را بسط بدهند. این عبارات «عبارات مکمل» نام دارند که باعث می‌شود شما به بومیان آلمانی‌زبان شبیه شوید. به مثال‌های زیر دقت کنید:

um ehrlich zu sein (to tell the truth)

meiner Meinung nach (in my opinion)

leider (unfortunately)

zum Beispiel (for example)

übrigens (by the way)

سفر در زمان؛ صحبت کردن درباره اتفاقات گذشته و آینده با استفاده از وجه حال

اگر داستان بامزه یا جالبی برای تعریف کردن دارید، اما می‌ترسید در وجه افعال و صرف آن‌ها دچار مشکل شوید و تمام افعال را در وجه گذشته به کار ببرید، نگران نباشید! فقط کافی است داستانتان را در وجه حال تعریف کنید. مردم در زبان انگلیسی همیشه همین کار را می‌کنند، شما در زبان آلمانی هم می‌توانید این کار را انجام بدهید.

همچنین می‌توانید از وجه حال ساده برای بیان اتفاقات در زمان آینده هم صحبت کنید. تمام کاری که باید بکنید این است که یک نشان‌گر زمان اضافه کنید. برای مثال در جمله “In einem Monat spreche ich gut Deutsch!” “In a month I speak German well” شما می‌توانید درباره آینده صحبت کنید. نیازی نیست به یاد بیاورید چطور باید بگویید “I’m going to” یا “I will”.

از تکنیک بازگویی (Rephrasing Technique) برای صحبت‌کردن درباره مسائل و جملات پیچیده استفاده کنید

به عنوان یک مبتدی زبان آلمانی، نمی‌توانید مثل یک انگلیسی یا فارسی‌زبان درباره موضوعات و مباحث مختلف راحت و روان صحبت کنید. این مسئله، موضوعی است که باید از ابتدا آن را قبول کنید.

خوشبختانه، تکنیک‌های راحتی برای این کار وجود دارد و شما می‌توانید نظرات و ایده‌هایتان در زبان آلمانی را هم به راحتی بیان کنید. اگر می‌خواهید درباره موضوعی صحبت کنید، زیاده‌گویی را کنار بگذارید و ایده‌های اصلی را مطرح کنید.

ممکن است تا امروز تجربه این مسئله را داشته باشید. تا به حال شده آزمونی داشته باشید (به زبان انگلیسی یا فارسی) و از شما خواسته شده باشد متنی را با دقت بخوانید و ایده اصلی آن را خلاصه کنید؟ احتمالا تا امروز چندین بار در این شرایط بوده‌اید. اما وقتی مبتدی هستید، این کار تقریبا غیرممکن است و نمی‌توانید ایده‌های اصلی‌تان را بیان کنید.

به عنوان مثال، تصور کنید آلمانی حرف زدن کسی را می‌شنوید و می‌خواهید از او بپرسید می‌خواهد با شما آلمانی صحبت کند یا نه. اگر زبان فارسی بود، احتمالا می‌گفتید «عذر می‌خواهم، ناخواسته شنیدم انگیسی صحبت می‌کنید، می‌شود چند عبارت انگلیسی را با شما تمرین کنم؟ البته امیدوارم مزاحم نشده باشم.» اما در واقعیت زبان آلمانی شما آنقدرها خوب نیست که این جملات را بیان کنید. پس به ایده اصلی فکر کنید. در این صورت جمله‌ای که باید بگویید این است:

“Sprichst du Deutsch? Ich auch! Sprechen wir!” (“You speak German? Me too! Let’s talk!”)

از لحظه‌های پنهان استفاده کنید تا برای مدتی طولانی از روش غوطه‌وری استفاده کنید

مهم نیست زندگی شما چقدر پردغدغه و دیوانه‌وار است، همیشه زمانی (حتی کوتاه) برای یادگیری زبان خواهید داشت. دفعه بعد که مشغول انجام کارهای روزانه‌تان هستید، به زمان‌های ایده‌آلی که برای یادگیری زبان دارید، توجه کنید. در اتوبوس و خیره‌شدن طولانی‌مدت به مردم و خیابان‌ها، ایستادن در صف سوپرمارکت برای پرداخت خرید‌هایتان، در کافه نشستن و منتظر یک دوست ماندن؛ همه زمان‌های باارزشی هستند که می‌تواند برای یادگیری زبان آلمانی صرف شود.

کافی است گوشی موبایلتان را دربیاورید و با فلش‌کارت‌ها تمرین کنید. به شبکه‌های اجتماعی سر بزنید و مطالبی به زبان مقصد بخوانید یا هدفونتان را روی گوش بگذارید و به موزیک یا پادکست‌های آلمانی گوش بدهید.

ده روش هک کزدن یادگیری زبان آلمانی

تقلب بنویسید و در اولین مکالمه‌تان به طور خودکار عمل کنید

اگر تا به حال با هیچ آلمانی‌زبانی مکالمه نداشتید، به احتمال خیلی زیاد دچار استرس و دلهره خواهید شد. از آنجایی که مضطرب هستید، کلمات و عبارات قطعا از ذهنتان پاک می‌شوند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، دیگر فرصتی نخواهید داشت تمام مطالبی را که مطالعه کردید، در مکالماتتان استفاده کنید.

می‌توانید با یک تقلب ریز از این مشکل رها شوید؛ برگه‌ای که عبارات و کلمات ضروری روی آن نوشته شده و به شما کمک می‌کند راحت‌تر صحبت کنید:

عبارت‌های ضروری

“Hello”

“How are you?”

“I’m well, thank you”

“Goodbye”

“Where do you work?”

“Where are you from?”

عبارت‌هایی برای نجات پیدا کردن در یک مکالمه

I’m sorry

“I don’t understand”

“Could you please repeat that?”

“Could you type that out?”

سوالاتی که قرار است بپرسید

“What do you do in your free time?”

“What’s your city like?”

هر مطلبی که می‌خواهید گفتن آن را تمرین کنید، برای مثال عباراتی که مخصوص خودتان است. سرگرمی‌ها، شغلتان یا هر برنامه دیگری که برای انجام دادن دارید.

ده روش برای هک کردن یادگیری زبان آلمانی

می‌خواهید با سریع‌ترین راه به زبان آلمانی صحبت کنید؟

آیا این مقاله به نظر شما مفید بود؟

برای هک کردن یادگیری زبان آلمانی، باید از روز اول صحبت کردن را شروع کنید و زبان آلمانی را با صحبت کردن یاد بگیرید.


بیشتر بخوانید:آموزش زبان آلمانی


دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید