IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
اهمیت آشنایی با فرهنگ زبان فرانسه
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
18 مرداد 1398

اهمیت آشنایی با فرهنگ زبان فرانسه

اگر زبان فرانسه یاد می‌گیرید، حتما با فرهنگ فرانسوی‌ها آشنا شوید
یادگیری هر زبانی مستلزم آشنایی با فرهنگ آن زبان یا کشور مربوط به آن زبان است و حتی اگر شما با زبان فرانسه آشنایی نداشته باشید، با شنیدن اسم آن انواع آداب و رسوم، آثار ادبی، نویسنده‌های بزرگ و رسم و رسوم مختلف را به یاد می‌آورید.
به همین دلیل در دانشگاه‌ها، زبان به همراه فرهنگ بومی‌هایی که به آن زبان صحبت می‌کنند، تدریس می‌شود. همیشه در تمام کتاب‌های دانشگاهی متن‌هایی وجود دارد که علاوه بر آموزش لغات جدید، راجع به فرهنگ و آداب و رسوم آن کشور صحبت می‌کند.
طبیعتا شما باید معنی حرکات مختلف دست، نحوه‌ی بیان کلمات، نحوه‌ی غذا خوردن و … را بدانید تا بتوانید علاوه بر یادگیری آن زبان، با مردمش ارتباط برقرار کنید.
برای مثال، در کشور فرانسه رسم است که قهوه را بعد از صرف غذا میل کنند. پس اگر در یک رستوران فرانسوی، به همراه غذایتان قهوه سفارش دهید، باید صبر کنید تا غذا تمام شود و بابت تاخیر در سرو آن شکایت نکنید.
امروزه زبان فقط مجموعه‌ای از قوانین گرامر و فهرست‌های طولانی کلمات نیست و بیشتر با جامعه و فرهنگ در ارتباط است. به همین دلیل است که باید در کنار یادگیری زبان به ویژگی‌های اجتماعی و نکات فرهنگی هم توجه ویژه‌ای داشت.
در این مقاله با هم مسائل و نکاتی فرهنگی را بررسی می‌کنیم که دانستن آن‌ها برای سفر لذت‌بخش و راحت، مفید است.
Tu یا Vous؟
«بسیار خوب رفیق! اوضاع چطور است؟‌» من شک دارم که در اولین رویارویی با معلمتان، او را این‌گونه خطاب کنید. بسیار خوب، اگر کسی را که نمی‌شناسید با “tu” خطاب کنید، دقیقا اشتباه بالا را در زبان فرانسه کردید.
احتمالا تفاوت «تو»، (tu) با «شما»، (vous) را در زبان‌های دیگر می‌دانید. حتی اگر همه زبان‌ها مفاهیم مشترکشان را رو کنند، باز هم قوانین مختلفی دارند و این مفاهیم مشترک در هر زبانی با روشی متفاوت مور استفاده قرار می‌گیرد.

اهمیت آشنایی با فرهنگ زبان فرانسه
در زبان فرانسه، راحت‌ترین راه این است که لیست اشخاصی را که می‌توانید آن‌ها را با «tu» (تو) صدا کنید به خاطر بسپارید و سپس بقیه را vous (شما) صدا کنید. در ادامه خلاصه‌ای از کاربرد‌های آن می‌نویسیم:
می‌توانید اشخاص زیر را با «tu» خطاب کنید:
⦁ افراد زیر 30 سال (مگر اینکه در یک فروشگاه مشغول کار باشند!)
⦁ یک همکار (مگر اینکه سلسله مراتبی مشخص وجود داشته باشد)
⦁ یکی از دوستان یا اعضای خانواده
آیا تا به حال راجع‌به کلمه معروف «bise» در زبان فرانسه چیزی شنیده‌اید؟
شاید تصور کنید بوسیدن گونه‌ی کسی که تا به حال او را ندیده‌اید بد و ناپسند باشد؛ باید بگوییم در فرانسه اینطور نیست! اما همین روبوسی که جزو احوال‌پرسی محسوب می‌شود، آدابی دارد. در ادامه چند تکنیک به شما آموزش می‌دهیم تا آداب «bise» یا روبوسی کردن را به خوبی یاد بگیرید.
⦁ نیازی نیست که حتما گونه‌ی شخص مقابل را با لبانتان لمس کنید، ولی حتما باید صدای بوسه در بیاورید.
⦁ حالا که این تکنیک را می‌دانید، احتمالا برایتان سوال می‌شود که چند بار باید فرد را ببوسید. مثل فرهنگ ما ایرانیان که گاهی نمی‌دانیم دو بار گونه‌ها را ببوسیم، یا سه بار!
جواب این سوال به این بستگی دارد که در کدام قسمت فرانسه باشید! بیشتر مردم معمولا دو بار گونه‌ها را می‌‌بوسند، اما اگر واقعا نمی‌خواهید اشتباه کنید، حتما به این وبسایت سر بزنید تا به شما بگوید در هر منطقه چند بار باید طرف مقابلتان را ببوسید.
⦁ بله، شاید زیاد به نظر برسد، ولی اگر به یک مهمانی شام دعوت شده‌اید و در این مهمانی ده نفر از دوستانتان هستند، باید با تمام آن‌ها روبوسی کنید. البته هنوز تمام نشده است، هنگام خداحافظی هم باید همه را مجددا ببوسید! البته این برای ما ایرانیان چندان عجیب نیست، ولی اگر تا الان فکر می‌کردید روبوسی مختص فرهنگ خودمان است، اشتباه می‌کردید!
همچنین، اگر واقعا می‌خواهید مثل بومی‌های فرانسوی‌زبان رفتار کنید، سر وقت به میهمانی شام نروید. اینکه پانزده دقیقه دیرتر برسید خیلی معمولی است و حتی رفتار خوبی به نظر می‌رسد، چون به میزبانتان وقت بیشتری می‌دهید تا غذای (قطعا) خوشمزه‌شان‌‌ را آماده کنند و کاملا برای پذیرایی از شما آماده شوند!
 غذا چه ربطی به فرهنگ دارد؟
حاضرم شرط ببندم به محض رسیدن به کشور فرانسه، اولین کاری که می‌خواهید بکنید این است که سریعا به نانوایی‌های فرانسه (boulangerie) هجوم ببرید. احتمالا قبلا چیزهایی درباره آداب و رسوم فرانسه خواندید (اگر زبان فرانسه یاد می‌گیرید، طبیعتا به این موضوعات نیز علاقه دارید). اما تا به حال برایتان سوال شده که چرا وقتی به یک نانوایی در جنوب غرب فرانسه می‌روید و سعی می‌کنید یک نان شکلاتی یا « pain au chocolat » سفارش ‌دهید، نانوا عجیب نگاهتان می‌کند؟ بسیارخوب، به این دلیل که در این بخش از کشور pain au chocolat ، با نام chocolatine شناخته می‌شود. نقشه‌ی زیر در این زمینه به شما کمک می‌کند:

همگی می‌دانیم که فرانسه به غذاهایش و نوشیدنی‌هایش مشهور است. مردم عاشق غذاها و نوشیدنی‌های فرانسوی هستند و با ورود به این کشور حتما می‌خواهند یک وعده غذای بی‌نظیر و شاهانه میل کنند. اما قبل از آن، بهتر است راجع به انواع غذاها و نوشیدنی‌ها اطلاعاتی داشته باشند. برای مثال می‌توان به apéro (پیش غذا) اشاره کرد که شکل کوتاه‌شده‌ی aperitif است. این نوع پیش غذا شامل نوشیدنی‌ها، اسنک‌های کوچک مثل چیپس، بادام‌زمینی و زیتون است. وعده‌ی L’apéro زمان خوبی است تا بعضی از غذاهای محلی را تست کنید. پس چرا دفعه‌ی بعد یکی از پیش‌غذاهای مخصوص فرانسوی را سفارش نمی‌دهید تا بومی‌ها تحت تاثیر سلیقه‌تان قرار بگیرند؟
نکته‌ی دیگری باقی مانده است؟

آشنایی با فرهنگ زبان فرانسه
بسیار خوب، همانطور که می‌بینید، زبان و فرهنگ دو مولفه‌ی جدانشدنی هستند و دست در دست یکدیگر پیش می‌روند. وقتی برای سفر، کار یا تحصیل وارد کشور جدیدی می‌شوید، نه تنها مهم است زبان آن‌ها را یاد بگیرید، بلکه باید با فرهنگ مردم آن کشور آشنا شوید. در این مقاله من فقط روی چند نکته‌ی فرهنگی تمرکز کردم تا از آن‌ها در فرانسه استفاده کنید. ولی درس‌ها و نکات فرهنگی مربوط به این زبان را با جزئیات و به طور مفصل بررسی کنید و واقعا امیدوارم که از مرحله‌ی «روبوسی‌ کردن» سربلند بیرون بیایید!

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره های آموزش زبان فرانسه کلیک نمایید

آموزش زبان فرانسه


برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم
با ثبت  شماره تلفن خود، از مشاوره رایگان کارشناسان ایرانمهر بهره‌مند شوید.

مشاوره رایگان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید