IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
آموزش جملات شرطی نوع اول در گرامــــر انگلیسی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
26 فروردین 1402

آموزش جملات شرطی نوع اول در گرامر انگلیسی (به زبان ساده)

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در آموزش گرامر انگلیسی مطرح می‌شود و بسیاری از افراد معمولا مرتکب اشتباهاتی در این زمینه می‌شوند استفاده از جملات شرطی در زبان انگلیسی است. ما انواع مختلفی از جملات شرطی را در گرامر زبان انگلیسی داریم که هریک از این جملات دارای کاربردها و خصوصیات مخصوص به خود هستند و به همین علت نیز شما برای این‌که بتوانید به شکل مناسبی از آنها استفاده کنید حتما باید با گرامر آنها آشنا شده و نحوه استفاده درست از آنها را بیاموزید. یکی از  انواع این جملات، جملات شرطی نوع اول در گرامر انگلیسی هستند. آشنایی با نحوه درست استفاده از این جملات به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید جملات بهتر و قوی‌تری را ایجاد کرده و مکالمات بهتری را به زبان انگلیسی داشته باشید.

ما در این بخش از آموزش زبان انگلیسی قصد داریم کمی بیشتر درباره این جملات شرطی صحبت کرده و نکات مهم و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

آشنایی با جملات شرطی نوع اول در گرامر زبان انگلیسی

پیش از هر چیز اجازه دهید تا در اولین بخش از این آموزش گرامر انگلیسی درباره تعریف شرط نوع اول صحبت کرده و نکاتی را بیان کنیم. جملات شرطی نوع اول که امروزه با نام if-clause نیز شناخته می‌شوند برای صحبت درباره اقدامات آتی و آینده مورداستفاده قرار می‌گیرند که فقط به‌شرط تحقق یک شرط خاص انجام می‌شود و این شرط نیز معمولا بعد از if می‌آید. این نوع جملات شرطی در زبان انگلیسی با نام شرط واقعی نیز شناخته می‌شوند؛ چراکه به احتمالات واقع‌بینانه اشاره دارند و در چنین شرایطی مورداستفاده قرار می‌گیرند. یک نکته بسیار مهم که باید درباره این جملات شرطی بدانید این است که شما می‌توانید از unless شرطی، as long as و provided that نیز به‌جای if در این جملات استفاده کنید و محدودیتی از این نظر برای شما وجود نخواهد داشت. بااین‌حال نباید فراموش کنید که استفاده از if در جملات رایجی که در زبان انگلیسی وجود دارند بیشتر و رایج‌تر است.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

چه زمانی می‌توانیم از جملات شرطی نوع اول در زبان انگلیسی استفاده کنیم؟

احتمالا یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در خصوص جملات شرطی نوع اول برای شما هم به وجود آمده این است که چه زمانی می‌توانیم از جملات شرطی نوع اول در این زبان استفاده کنیم؟ برای پاسخ‌دادن به این سوال باید در نظر داشته باشید که جملات شرطی نوع اول برای بیان پیامد یک احتمال واقعی در آینده یا در برخی از مواقع در حال حاضر مورداستفاده قرار می‌گیرند. مثلا جمله زیر را در نظر بگیرید:

If I miss the train, I’ll take the next one.

اگر قطار را از دست بدهم، قطار بعدی را سوار می‌شوم.

دقت داشته باشید که در اینجا 50 درصد احتمال دارد که قسمت اول جمله (عملی که پس از if آمده است) اتفاق بیفتد. حال اگر قسمت اول اتفاق بیفتد قسمت دوم نیز به‌صورت 100 درصد قطعی اتفاق خواهد افتاد. زمانی که چنین شرایطی در جملات شما وجود داشته باشند شما می‌توانید از جملات شرطی نوع اول استفاده کنید تا بتوانید چنین شرطی را بیان کنید.

آموزش جملات شرطی نوع اول در گـــرامر انگلیسی

نحوه ساخت جملات شرطی نوع اول

قانون اولی که در این بخش از آموزش گرامر انگلیسی برای ساخت جملات شرطی نوع اول وجود دارد استفاده از if و زمان آینده است. برای این‌که به شکل بهتری این مفهوم را درک کنید ساختار زیر را در نظر بگیرید:

If + present simple, will/won’t + verb.

مثال‌های زیر را مشاهده کنید که با استفاده از این ساختار تشکیل شده‌اند:

If I pass this exam, I’ll celebrate.

اگر در این امتحان موفق شوم، جشن می‌گیرد.

If I pass this exam, I won’t have to do it again.

اگر در این امتحان قبول شوم، دیگر مجبور نخواهم شد که در آن شرکت کنم.

نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که مانند تمامی انواع جملات شرطی می‌توانیم این ساختار را نیز معکوس کنیم. ساختار زیر را در نظر بگیرید:

Will + verb if + present simple.

برای درک هرچه بهتر این ساختار می‌توانید مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

I’ll celebrate if I pass this exam.

اگر در این امتحان موفق شوم جشن می‌گیرم.

I won’t have to do this exam again if I pass it.

دیگر مجبور نخواهم شد در این امتحان شرکت کنم اگر در آن قبول شوم.

استفاده از فعل امری در بخش دوم جمله

یکی دیگر از قوانین بسیار کاربردی که برای ایجاد جملات شرطی نوع اول در آموزش گرامر انگلیسی دارد استفاده از افعال امری در بخش دوم جمله است. این ساختار بسیار مشابه ساختار قبلی است و تنها تفاوت آن در این است که در بخش دوم جمله به‌جای فعل عادی از فعل امری استفاده می‌کنید. برای درک هرچه بهتر این موضوع به شما پیشنهاد می‌کنیم مثال زیر را مشاهده کرده و توضیحات آن را مطالعه کنید:

If you have any further questions, don’t hesitate to contact me later.

اگر سوال دیگری دارید، دریغ نکنید و بعدا با من تماس بگیرید.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید بخش مربوط به if حاوی زمان حال است و این در حالی است که در بخش دوم از فعل امری استفاده شده است.

آموزش جملات شرطی نوع اول در گرامر انگلیسی

صحبت درباره پیامدهای آینده با جملات شرطی نوع اول

یکی از مهم‌ترین کاربردهای جملات شرطی نوع اول در آموزش گرامر انگلیسی استفاده از آنها به‌منظور صحبت درباره پیامدهای آینده است. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را درک کنید مثال زیر را بادقت مطالعه کنید:

If I take this job, I will not have time for my hobbies.

اگر این شغل را بپذیرم، زمانی برای سرگرمی‌هایم نخواهم داشت.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید بخش دوم جمله به این منظور مورداستفاده قرار می‌گیرد که توصیفی در خصوص آنچه که پس از پذیرش شغل اتفاق می‌افتد ارائه دهد.

صحبت درباره هشدارها و تهدیدها

 یکی از مهم‌ترین کاربردهای جملات شرطی نوع اول استفاده از این جملات برای ساخت جملات هشداری و تهدیدی است. شما می‌توانید با استفاده از ساختاری که معرفی کردیم به‌راحتی هشدار دهید. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را درک کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم مثال زیر و توضیحات مربوط به آن را بادقت مطالعه کنید:

If you don’t accept this offer, you will miss an opportunity to grow as a specialist.

اگر این پیشنهاد را نپذیرید، فرصتی را برای رشد به‌عنوان یک متخصص از دست خواهید داد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید از جمله شرط نوع اول به‌منظور هشداردادن درباره عواقب رد یک پیشنهاد شغلی خاص استفاده می‌شود.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

استفاده از جملات شرط نوع اول برای مذاکره

از دیگر کاربردهای بسیار مهمی که جملات شرط نوع اول در آموزش گرامر انگلیسی و زبان انگلیسی دارند استفاده از این جملات به‌منظور مذاکره‌کردن است. برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال زیر و توضیحات مربوط به آن را مطالعه کنید:

I will accept the job if you ensure regular workshops and provide more vacation days.

اگر نسبت به کارگاه‌های منظم اطمینان حاصل کرده و روزهای تعطیل بیشتری را فراهم کنید، کار را می‌پذیرم.

همان‌طور که در این جمله نیز مشاهده می‌کنید جملات شرط نوع اول به‌منظور مذاکره در مورد شرایطی که بر اساس آن یک پیشنهاد شغلی پذیرفته می‌شود مورداستفاده قرار گرفته است. پس به‌طورکلی زمانی که قصد مذاکره‌کردن درباره موضوع خاصی دارید نیز می‌توانید از جملات شرطی نوع اول استفاده کنید.

صحبت درباره خرافات با استفاده از جملات شرط نوع اول

در این بخش از آموزش گرامر انگلیسی قصد داریم درباره یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم جملات شرطی نوع اول صحبت کنیم که کاربرد آنها در بیان خرافات است. شما می‌توانید از این جملات شرطی به‌منظور صحبت‌کردن درباره خرافات استفاده کنید. برای درک بهتر این موضوع مثال زیر را مشاهده کنید:

If you find a penny and pick it up, all day long you’ll have good luck.

اگر یک سکه پیدا کنید و آن را بردارید در طول روز موفق خواهید بود.

آموزش جمـــلات شرطی نوع اول در گرامر انگلیسی

قانون شرط نوع اول در مقایسه با قانون شرط نوع صفر

در بخش‌های قبلی درباره انواع کاربردهای مختلفی که جملات شرطی نوع اول دارند صحبت کرده و اطلاعاتی را دراین‌خصوص در اختیار شما قرار دادیم. حال در این بخش و بخش‌های بعدی قصد داریم به مقایسه این نوع جملات شرطی با سایر انواع جملات شرطی که در آموزش گرامر انگلیسی به آنها پرداخته می‌شود صحبت کرده و نکاتی را در این زمینه بیان کنیم. در اولین بخش اجازه دهید تا به مقایسه این نوع جملات شرطی با جملات شرطی نوع صفر بپردازیم.

جملات شرطی نوع اول یک موقعیت خاص را توصیف می‌کنند و این در حالی است که جملات شرطی نوع صفر معمولا توصیف‌کننده اتفاقی هستند که به‌طورکلی اتفاق افتاده است و در واقع یک توصیف‌کننده کلی از اتفاقی که افتاده هستند.

جمله شرط نوع اول:

If I have time, I’ll finish that letter.

اگر وقت داشته باشم آن نامه را تمام می‌کنم.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید این یک مسئله خاص درباره یک شخص است. حال مثال زیر را در نظر بگیرید:

جمله شرط نوع صفر:

If it rains, the grass gets wet.

اگر باران ببارد، علف‌ها خیس می‌شوند.

مشاهده می‌کنید که در جمله شرطی نوع سفر یک مسئله کلی بیان شده است. در واقع بعد از شرط if مسئله‌ای بیان شده است که به‌صورت کلی در همه‌جا درست است و یک حقیقت کاملا رایج و کلی است.

مراحل یادگیری زبان

جملات شرط نوع اول در مقایسه با جملات شرط نوع دوم

جملات شرطی نوع اول چیزهایی را توصیف می‌کنند که گوینده فکر می‌کند احتمال وقوع آنها در آینده وجود دارد و این در حالی است که جملات شرط نوع دوم در مورد چیزهایی صحبت می‌کند که گوینده فکر می‌کند واقعا اتفاق نمی‌افتند. در واقع تفاوتی که میان این دو نوع جملات شرطی وجود دارد بیشتر تفاوت ذهنی است و به دیدگاه گوینده بستگی دارد. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را درک کنید می‌توانید مثال‌های زیر را به همراه توضیحاتی که درباره آنها ارائه شده است مطالعه کنید:

جمله شرطی نوع اول:

If you don’t hurry, you will miss the train.

اگر عجله نکنید قطار را از دست خواهید داد.

جمله شرطی نوع دوم:

Even if you hurried up, I don’t think we would make it to that train.

حتی اگر عجله می‌کردی، فکر نمی‌کنم به آن قطار برسیم.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید در جمله شرطی نوع دوم موضوعی بیان شده است که حالت بعید به خود پیدا کرده و این در حالی است که در جمله شرطی نوع اول یعنی در مثال اول یک مسئله بیان شده که خود گوینده نیز احتمال آن را می‌دهد.

مقایسه میان جملات شرطی نوع اول و جملات شرطی نوع سوم

در آخرین بخش از این آموزش گرامر انگلیسی نیز قصد داریم کمی بیشتر درباره مقایسه میان جملات شرطی نوع اول و نوع سوم صحبت کنیم که این مقایسه نیز می‌تواند نکات جذاب و کاربردی را برای شما به همراه داشته باشد. به‌طورکلی باید بدانید که جملات شرطی نوع سوم درباره موقعیت‌های فرضی در گذشته صحبت می‌کنند و این یعنی درباره مسائلی که غیرممکن بودند صحبت خواهند کرد. برخلاف جملات شرطی نوع اول و دوم که درباره رویدادهای واقعی یا غیرواقعی آینده صحبت می‌کنند جملات شرط نوع سوم کاملا درباره گذشته هستند. این تفاوت مهم‌ترین تفاوتی است که میان جملات شرطی نوع اول و نوع سوم در زبان انگلیسی وجود دارد. برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

جمله شرطی نوع اول:

If he is late again, I will be mad.

اگر باز هم دیر کند، دیوانه می‌شوم.

جمله شرطی نوع دوم:

If he called you, you could go.

اگر به تو زنگ می‌زد می‌توانستی بروی.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید تفاوتی که میان این دو نوع جمله شرطی وجود دارد کاملا مشهود است. اولین جمله درباره مسئله‌ای است که در آینده رخ می‌دهد و جمله دوم درباره مسئله‌ای است که در گذشته اتفاق می‌افتاد.

آموزش جملات شـــرطی نوع اول در گرامر انگلیسی

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

همان‌طور که مشاهده کردید جملات شرطی نوع اول یکی از مهم‌ترین جملات شرطی در آموزش گرامر انگلیسی هستند که باید نحوه استفاده درست از آنها را به‌خوبی بیاموزید؛ چراکه این نوع جملات شرطی دارای کاربردهای بسیار زیادی هستند و در موارد مختلف قابل‌استفاده خواهند بود. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش زبان انگلیسی هستید می‌توانید از بخش وبلاگ سایت آموزشگاه زبان ایرانمهر دیدن کرده و از طرف دیگر در دوره‌های برگزار شده توسط این آموزشگاه زبان نیز شرکت کنید که با مناسب‌ترین هزینه و بالاترین کیفیت در اختیار شما قرار دارند.

بیشتر بخوانید:تفاوت If I was با If I were

بیشتر بخوانید :آموزش گرامر جملات شرطی در زبان انگلیسی

آزمون

1.What would you do if it ________ on your wedding day?

2. If she comes, I _____ call you.

3. If I eat peanut butter, I ________ sick.

4. What will you do if you ________ the history exam?

5. If they had not _____ the car, I would have driven you.

6. If it snows, ________ still drive to the coast?

7. "He would have gone with you if you had asked him." Which conditional is this?

8. "If I won a million dollars, I would buy my own airplane." Which conditional is this?

9. "If I forget her birthday, Andrea gets upset." Which conditional is this?

10. "What will she do if she misses the bus?" Which conditional is this?

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید