IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
چگونگی نوشتن رزومه انگلیسی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: محمد اشرفی
27 شهریور 1401

چگونه یک رزومه یا CV شگفت انگیز به زبان انگلیسی بنویسیم

نوشتن یک رزومه عالی یکی از ارکان ضروری برای دستیابی به شغل رؤیایی‌تان است.

مطمئناً اگر رزومه‌ای که ارائه می‌دهید خوب نباشد، هیچ ایمیل، تماس و یا پیشنهادی برای مصاحبه دریافت نخواهید کرد.

پس بیایید فرض کنیم شما به شغلی بسیار عالی دست پیدا کرده و سال‌ها مشغول یادگیری زبان انگلیسی بوده‌اید.

اکنون همه‌چیز دست به دست هم داده که شما را به موفقیت برساند. 

اکنون تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که رزومه‌ خود را ارسال کرده و منتظر باشید تا سیل پیشنهادهای شغلی بر سر شما بریزد.

اما صبر کنید!

باید ببینید که قبل از آنکه وارد مرحله مصاحبه شوید

قبل از شروع به تمرین پاسخ های مصاحبه خود، آیا کاری وجود دارد که می توانید برای بهبود رزومه خود انجام دهید؟

به‌عنوان یک زبان‌آموز انگلیسی مواردی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا اطمینان کسب کنید رزومه خوبی دارید.

نخست نکات مهمی که در رزومه‌تان باید قید شود را مطالعه کرده و بعد به شغلی که لیاقت شما است برسید.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

چگونه یک رزومه به زبان انگلیسی بنویسیم:

  1. اهمیت رزومه

ابتدا یک یادداشت سریع در مورد رزومه خود بنویسید. شاید از خود بپرسید تفاوت بین CV و رزومه در چیست؟ باید گفت که تفاوت این دو در این است که رزومه مدرک بسیار طولانی‌تری نسبت به آن یکی است. در کشور ایالات متحده باید با رزومه برای شغلی درخواست دهید (البته بیشتر مشاغلی که به رزومه نیاز دارند، موقعیت‌هایی علمی هستند) درحالی که در انگلستان، اروپا یا استرالیا از CV استفاده می‌کنید.

اهمیت رزومه یا CV آشکار است. این‌ها فرصتی بی‌نظیر را برای شما فراهم می‌آورد تا بتوانید نظر کارفرمایان شرکت‌های بزرگ را جلب کنید. رزومه شما باید از همان ابتدا توجه کارفرمایتان را جلب کند و یکی از مواردی که شما را برای این کار عالی می‌کند به نمایش گذاشتن مهارت‌هایتان است.

حال سؤال اینجاست که چگونه باید رزومه‌ای جالب‌توجه نوشت؟ هر رزومه دارای بخش‌هایی است و شما نیز باید در رزومه خود این بخش‌ها را بنویسید.

رزومه شگفت انگیز انگلیسی

نوشتن سرفصل‌ها

سعی کنید رزومه خود را با توجه به سرفصل‌های مهم پیش ببرید. شما ابتدا با یک عنوان شروع می‌کنید. این شامل نام و اطلاعات تماس شما میشود و به استخدام کننده اجازه می‌دهد به‌راحتی به‌یاد بیاورد که این CV ماهرانه متعلق به چه کسی است.

هدف یا خلاصه. پس از عنوان، باید توضیح مختصری درمورد زندگی حرفه‌ای خود ارائه دهید. این اطلاعات می‌تواند از یک جمله تا یک پاراگراف کوتاه متغیر باشد و شامل انواع مشاغلی است که تاکنون انجام داده‌اید. شما همچنین باید مهارت‌های خود را در این رزومه بنویسید. سبک نوشتن شما باید کوتاه و تند باشد و توجه شخصی که رزومه شما را می‌خواند جلب کند.

قسمت اصلی رزومه. پس از تکمیل این دو نکته کلیدی، به «قسمت اصلی» رزومه وارد خواهید شد. شما می‌توانید در قسمت ابتدایی رزومه خود درمورد تحصیلات یا تجربه کاری‌تان بنویسید. زمانی که در مورد هر یک از این موارد می‌خواهید بنویسید، باید ابتدا به این فکر کنید که چه مواردی از رزومه و مهارت‌های شما برای شغلی که می‌خواهید برای آن درخواست دهید مناسب‌تر و همچنین چه چیزی تاثیرگذارتر است. آیا به‌تازگی از آکسفورد یا دانشگاه خوب دیگری فارغ‌التحصیل شده‌اید؟ سعی کنید ابتدا این موارد را در رزومه خود یادداشت کنید! آیا تابحال یک شرکت رو به افول را زنده کرده‌اید، شرکتی که اکنون درآمد و کارمندان خوبی دارد؟ اگر چنین چیزی در سوابق کاری خود دارید حتماً باید ابتدا چنین مواردی را در رزومه خود وارد کنید.

اگرچه تعداد کمی از افراد چنین سابقه کار درخشانی را دارند. پس در نتیجه باید به این فکر کنید که چه چیزی بیشترین احتمال را دارد که فرد مسئول استخدام را تحت تاثیر قرار دهد و سعی کنید ابتدا آن را در رزومه‌تان بیاورید. اگر نه، ممکن است قبل از رسیدن به قسمت‌های واقعا خوب، دست از خواندن رزومه شما بکشد.

پس از آنکه همه چیز را در مورد تحصیلات و تجربه کاری و اهداف شغلی خود نوشتید، باید روی مهارت‌ها و گواهی‌هایی که تاکنون کسب کرده‌اید تمرکز کنید. مثلاً، در دوران دانشگاهی خود یک دوره فتوشاپ را به پایان رسانده‌اید. یا در مورد تیم شنایی بنویسید که شما کاپیتان آن بودید و بعداً به موفقیت رسید. شاید بنظرتان عجیب باشد که این موارد غیرمرتبط چه کمکی می‌تواند بکند. باید بدانید که این موارد در نظر بعضی کارفرمایان بسیار مهم است. شما حتی می‌توانید تجاربی مانند پردازش متن و یا گواهینامه رانندگی را نیز در این رزومه درج کنید.

هرچند برخی مهارت‌ها اگر با شغل مدنظر متقاضی در ارتباط نباشد نظر کارفرما را جلب نخواهد کرد.

چهار مهارت کلیدی زبان انگلیسی

  1. نکات برتر رزومه‌نویسی

اکنون که یاد گرفتید باید چه مواردی را در رزومه خود قرار دهید، سعی کنید روی این موضوع تمرکز کنید که چگونه باید این اطمینان را کسب کنید که محتوای شما درنظر کسی که شما را استخدام می‌کند قابل قبول است و شما را کارمند فوق‌العاده‌ای می‌داند. اما ابتدا باید این راهنما را تا انتها بخوانید و مطمئن شوید حتی‌الامکان اشتباهات موجود در رزومه خود را اعم از اشتباهات گرامری حذف کرده‌اید. پس نکات مهمی را که در ادامه برای شما برخواهیم شمرد را دنبال کنید.

استفاده از افعال قدرت! برخی از افعال همانند سلاح‌های مخفی هستند که کمک می‌کنند دستاوردهای ساده شما، اتفاقات فوق‌العاده شگفت‌انگیزی بنظر برسد. به تفاوت این جملات دقت کنید:

  • I was in charge of a sales team that hit all their targets.
  • من مسئول یک تیم فروش بودم که به تمام اهدافش دست می‌یافت.

اگر چه این به خودی خود یک دستاورد خوب به حساب می‌آید اما لحنی که برای گفتن این جمله از آن استفاده شده است از اهمیت این دستاورد مهم کم می‌کند. با استفاده از افعال قدرت، این جمله را می‌توان این‌گونه تغییر داد:

  • Directed and trained a sales team that surpassed their targets by 150%.
  • یک تیم فروش را هدایت و آموزش دادم که از اهداف خود فراتر رفتند.

می‌توانید ببینید که چگونه این جمله با افعال قدرت بسیار بهتر، بسیار قوی‌تر به‌نظر می‌رسد. هرچند ممکن است به‌عنوان یک زبان آموز زبان انگلیسی، به اندازه یک انگلیسی زبان به افعال قدرت مسلط نباشید اما می‌توانید از thesaurus استفاده کنید تا یک رزومه قوی‌تر و بهتر بنویسید.

استفاده از ارقام. این روش دیگری است که می‌توانید دستاوردهای خود برای کارفرمای خود به نمایش گذاشته و از این طریق او را تحت تأثیر قرار دهید. علت این تأثیر بالا در این است که ارقام و اعداد حقایق غیرقابل انکار را به دستاوردهای شما اضافه می‌کنند. با افزودن یک عدد، کارفرمای آینده شما می‌داند که دستاورد شما دقیقاً چه بوده و چقدر چشمگیر بوده است. همان جمله قبلی را مثال می‌زنیم:

*I was in charge of a sales team that hit all their targets.

* من مسئول یک تیم فروش بودم که به تمام اهداف خود رسید.

به این جمله تبدیل می‌شود:

  • Directed and trained a sales team that surpassed their targets by 150%.
  • یک تیم فروش را هدایت و آموزش دادم که در نهایت 150% از اهداف خود پیشی گرفتند.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

استفاده از زمان گذشته. همانطور که در مثال‌های قبل دیدید، رزومه شما به‌طور کلی به زمان گذشته نوشته می‌شود. اگر در حین ارسال رزومه هنوز در شغلی هستید، می‌توانید شرح شغل فعلی خود را به زمان حال بنویسید.

خودداری از به کار بردن ضمایر. این مسأله ممکن است درنظر انگلیسی زبانان غیرمعمول و گیج‌کننده بنظر برسد زیرا آن‌ها در موقعیت‌های بسیار اندکی از این نوع نوشتن استفاده می‌کنند. با این حال، در نوشتن یک رزومه، جملات شما بدون ضمایر مستقیم‌تر بنظر خواهند آمد، که این خود تأثیر بیشتری در دستاوردهای شما دارد.

خاص باشید. هنگام درخواست شغل، انتظار می‌رود که رزومه خود را با هر شغلی که برای آن درخواست می‌دهید  منطبق کنید. ممکن است به‌نظر برسد که این کار زمان زیادی از شما می‌گیرد، اما مهم این است که برای تعداد کمی از مشاغل (مثلاً 5 شغل) رزومه‌ای بسیار حرفه‌ای بفرستید تا رزومه‌ای معمولی (یا استاندارد) برای تعداد زیادی شغل.

ویرایش و اصلاح. نکته نهایی بسیار مهم است. کارفرمایان از دیدن اشتباهات در رزومه شما متنفرند! برای جلوگیری از این مسأله، رزومه خود را بارها و بارها بخوانید تا زمانی که 100% مطمئن شوید هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد. در صورت امکان، رزومه خود را به یک انگلیسی زبان مادری بدهید تا اشتباهات را بررسی کند.

  1. مدارک اضافی

اکنون نوشتن رزومه شما به پایان رسیده و قسمت سخت تمام شده است! اما قبل از ارسال رزومه، باید بررسی کنید که آیا نیاز به پیوست کردن هر یک از مدارک زیر به ایمیل خود دارید یا خیر.

نامه توضیحی. این نامه رایج‌ترین چیزی است که به یک درخواست شغلی یا رزومه پیوست می‌شود. نامه توضیحی نامه‌ای است که از طریق آن اطلاعات بیشتری در مورد خود در اختیار کارفرمای آینده‌تان قرار می‌دهید. در این نامه، می‌توانید جزئیات بیشتری را به مهمترین بخش‌های CV خود اضافه کنید.

مراجع (که گاهی توصیه‌نامه نامیده می‌شود) معمولاً پس از مصاحبه شما مورد نیاز است. در موارد نادر، آنها باید از قبل ارائه شوند. رزومه نامه‌ای از یک کارفرما یا معلم/استاد قبلی است که در مورد عملکرد شما در شغل قبلی شما صحبت می‌کند.

چگونه یک رزومه یا CV شگفت انگیز به زبان انگلیسی بنویسیم

عکس‌ها را حذف کنید. اگر از زیبایی ظاهری خوبی برخوردار باشید ممکن است به‌ ذهنتان خطور کند عکسی از چهره زیبای خود به CV خود اضافه کرده و به این فکر کنید که این عکس احتمال دستیابی شما به آن شغل را بالا ببرد. مطمئناً این کار بی‌تأثیر نیست و زیبایی چهره یک فرد در انتخاب شدن او برای یک موقعیت شغلی تأثیرگذار است. با این حال، در انگلستان معمولاً این کار انجام نمی‌شود و می‌تواند درخواست شما را غیرحرفه‌ای جلوه دهد. به همین ترتیب، در ایالات متحده و استرالیا معمولاً نیازی به پیوست کردن عکس نیست.

بر کسی پوشیده نیست که جستجوی شغل کار سختی بوده و برجسته کردن دستاوردهای شما می‌تواند دشوار به نظر برسد. با این حال، با پیروی از این راهنما، بهترین شانس ممکن را برای موفقیت به خود می‌دهید!

در صورتی که برای تقویت زبان انگلیسی نوشتاری خود به مشاوره و راهنمایی بیشتری نیاز داشتید به شما پیشنهاد می‌کنیم راه مطمئن را انتخاب کرده و با ما تماس بگیرید. آموزشگاه زبان ایرانمهر با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه آموزش زبان است. همچنین شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین سطح رایگان و ثبت‌نام در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و سایر زبان‌ها فرم مشاوره رایگان را پر نمایید. کارشناسان آموزش در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگویی سوالات شما خواهند بود.


بیشتر بخوانید:معادل انگلیسی بخش های اصلی رزومه


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 4 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید