IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
سه روش ساده برای یادگیری زبان
امتیاز کاربران: 0/5
نویسنده: ایرانمهر
2 دی 1397

سه روش ساده برای یادگیری زبان

 تا به حالا شده است که با خودتان بگویید، “خب، من دوست دارم یک زبان را یاد بگیرم ولی تا حالا موفق نبودم.”

همه ی ما دانش آموزان و دانشجوهایی را دیده ایم که تمام نمرات آنها عالی است و لغات را خیلی بی نقص حفظ می کنند. حتی افراد مشهوری را دیده ایم که چند زبانه هستند و به سادگی هرچه تمامتر زبان های مختلف را یاد می گیرند.

هر فردی دارای یک استعداد است. آیا اینطور نیست که فقط تعدادی از افراد هستند که زبان را راحت یاد می گیرند ؟

شاید باورتان نشود اما همه می توانند به راحتی  زبان ها را یاد بگیرند.

نباید اینطور فکر کنیم که موفقیت افراد چند زبانه و آنهایی که زبان ها را خیلی سریع یاد می گیرند به دلیل داشتن ژن های خاصی در بدنشان است. بلکه آنها راه یادگیری درست را می دانند.

و باید بگویم که شما هم می توانید. هرکسی قادر خواهد بود که این مهارت را کسب کند.

ناگفته نماند که برخی از افراد نسبت به دیگران قادر هستند تا ذاتاً و به نحو احسن این توانایی را قوی کنند. با این حال، تمام ویژگی های این افراد در زمینه ی یادگیری را دیگران هم دارند. ساختار ذهن ما طوری طراحی شده است که زبان های جدید را درک و با آنها ارتباط برقرار می کنند. تنها کافی است که ما از چارچوب روزمره­ی خود رها شویم.

در اینجا می خواهیم سه روش را به شما بگوییم تا بتوانید در مسیر یادگیری زبان ها از آن ها استفاده کنید.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری آموزش زبان انگلیسی برای کودکان آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

 

3  روش ساده جهت یادگیری جدی زبان ها 

 

  • برای خود یک استراتژی تعیین کنید

در هر پروژه ای، برنامه ریزی و حرکت کورکورانه منجر به شکست می شود و مسلماً یادگیری یک زبان جدید به عنوان یک پروژه ی مهم تلقی می شود.

زبان آموزان با تجربه می دانند که چطور جهت دستیابی به موفقیت، مطالعه و برنامه ریزی کنند. تصمیم گیری به عهده خود زبان آموز است که مطالعه و برنامه ریزی خود را با استفاده از یک قلم و کاغذ انجام دهد یا از یک تقویم کامپیوتری استفاده کند و یا تنها از طریق بینش خود بداند که چه زمانی و چه دروسی را باید فرا گیرد.

از آنجا که شما به دنبال افزایش توانایی خود در یادگیری زبان هستید، به یک برنامه ی یکپارچه نیاز دارید. باید موشکافانه در فرآیند یادگیری خود قدم بردارید تا بدانید که امروز به چه چیزی می خواهید برسید و در شش ماه آینده به چه هدفی دست خواهید یافت. ساده ترین راه، هدف گذاری است.

جهت رسیدن به نتایج موفق روزانه و هفتگی، اهداف  کوتاه مدت تعیین کنید.

اهداف کوتاه مدت، کلیدی برای مدیریت زمان و اولویت های شماست که به شما کمک می کنند تا با برداشتن قدم های کوچک به یک هدف خیلی بزرگ برسید. آگاهی کافی به آن چیزی که هرروز می خواهید انجام دهید داشته باشید. روی چیزی که می خواهید بر اساس یک برنامه ی هفتگی انجام دهید تمرکز کنید. به احتمالاتی که ممکن است در برنامه ی ماهانه ی شما رخ دهند فکر کنید.

بیایید اینطور در نظر بگیریم که شما تازه کار هستید. تعیین اهداف کوتاه مدت به این شکل است که:

  • فرصتی را برای خواندن یک درس زبان از یک کتاب در روز در نظر می گیرید.
  • 10 کلمه را در یک روز یاد می گیرید.
  • هرروز برای تماشای قسمتی از یک برنامه ی تلویزیونی آموزشی زمانی را اختصاص می دهید.

با توجه به دیگر درگیری های روزانه شما، رسیدن به این اهداف تنها به زمانی خیلی کوتاه نیاز دارد. پس آنطور که ظرفیت و برنامه زمانی شما اجازه می دهد عمل کنید. اگر ترس این را دارید که اهداف روزانه خودتان به دلیل صرف این زمان به تعویق بیفتند، کمی از آن را کاهش دهید.

اگر هدفی زمان بندی شده دارید (مثلاً صرف 15 دقیقه برای خواندن یک کتاب)، از یک اپلیکیشن زمان سنج مثل Forest استفاده کنید. این اپلیکیشن، دیگر برنامه های نصب شده در موبایل شما را مسدود می کند و باعث می شود که حواس شما پرت نشود.

سه روش ساده برای یادگیری زبان

اهداف بلند مدت جهت ادامه راه تعیین کنید

 

اهداف بلند مدت آنهایی هستند که قصد دارید در سه، شش، یا حتی یک سال به آنها دست یابید (بیشتر از این زمان ممکن است دست نیافتنی شوند).

مادامی که اهداف کوتاه مدت به شما کمک می کنند تا بر فعالیت روزانه خودتان تمرکز داشته باشید، اهداف بلند مدت شما را به سمت مزیتی مانند صحبت کردن راهنمایی می کنند. اگر دچار روزمرگی در فرایند یادگیری شوید، فراموش خواهید کرد که هدف اصلی شما چه بوده است.

اهداف بلند مدت خود را بنویسید و آنها را جایی قرار دهید که بتوانید مرتباً ببینید. این اهداف می توانند شامل تمام کردن یک مطلب درسی مشخص (مانند یک کتاب، یک کلاس یا یک برنامه آنلاین)، مکالمه با یک فرد بومی یا خواندن یک داستان بلند با استفاده از دیکشنری یا بدون آن باشد. این مهم نیست که اهداف بلند مدت شما واقع بینانه باشند یا نباشند. با تلاش و کوشش، بیشتر خودتان را خواهید شناخت و متوجه خواهید شد که چطور یاد بگیرید. به یاد داشته که در راه رسیدن به اهداف، می توانید آنها را تغییر دهید. هیچ چیز مطلق نیست. این خود شما هستید که در تعیین اهداف جهت یادگیری خود، کنترل همه چیز را در دست دارید.

  • تشنه ی جمع آوری منابع و اطلاعات  باشید

منابع بومی آموزشی، تکلیف شما را در فرایند یادگیری زبان مشخص می کنند. منظور از منابع بومی، همان رسانه های بومی، منابع معتبر، برنامه های تلویزیونی، فیلم ها، کتاب ها و هرچیزی که فکرش را بکنید هستند که به زبان مورد نظر شما برای افراد بومی آن زبان مورد نظر ساخته شده اند.

وقتی درگیر منابعی می شوید که مختص افراد بومی ساخته شده اند (مخصوصآ آنهایی که برای شما لذت بخش هستند)، حس خوبی از یادگیری خود خواهید داشت. احتمالاً به این موضوع فکر خواهید کرد که این راه دقیقاً همان چیزی است که حس یادگیری طبیعی و صحیح زبان را به شما می دهد. کلید موفقیت برای آنهایی که به نظر می آید “ذاتاً” در یادگیری زبان ها قوی هستند آن است که هر قدم از یادگیری برای آنها لذت و ارزش را به همراه دارد. آنها آن چیز را که انجام می دهند دوست دارند. و شما هم باید در همین  راه قدم بردارید.

درست است که زبان بیگانه می تواند سخت باشد و حتماً تعداد زیادی کلمه خواهند بود که معنی آنها را نمی دانید. با این حال قرار گرفتن در شرایط سخت از همان ابتدای کار به شما کمک خواهد کرد که به سرعت و پیشرفته بودن یک مکالمه، حس شوخ طبعی در یک زبان خاص و استفاده از کلمات بومی یک زبان عادت کنید. این بدان معنا نیست که شما از آموزشی خود غافل شوید. بلکه باید از وابستگی بیش از حد به آن دوری کنید. جهان پر از زبان آموزانی است که یک دوره ی تحصیلی را به پایان رسانده اند و در آخر به این نتیجه رسیده اند که افراد بومی زبان مورد نظر آنها خیلی سریع تر و محاوره ای تر نسبت به آن چیزی که فکر می کردند صحبت می کنند!

خب چطور منابع بومی را پیدا می کنید؟ هرجایی امکان پذیر است. می توانید از سلیقه خود کمک بگیرید. به دنبال داستان های مصور باشید، از رمان هایی با داستان های رازآلود و یا حتی موسیقی و سبک های آن و هر آنچه که می تواند برای شما مفید باشد کمک بگیرید. جهت دستیابی به رسانه های گروهی، می توانید از گروه های فعال در فضای مجازی کمک بگیرید. آنها می توانند شما را راهنمایی کنند تا به موسیقی، فیلم ها و برنامه های تلویزیونی مورد علاقه ی خود دست پیدا کنید. اگر موسیقی و فیلم را از سایت YouTube دنبال کنید، نوار پیشنهادات کنار صفحه در این سایت، شما را به سمت پیدا کردن منابع بیشتر راهنمایی خواهد کرد.

اگر می خواهید در غالب یک دوره درسی با منابع بومی آشنا شوید، FluentU یک منبع عالی در این زمینه است. این وبسایت از منابع تصویری واقعی مانند کلیپ های موسیقی، ویدئوی معرفی فیلم ها، اخبار و سخنرانی های انگیزشی استفاده می کند و آنها را به دروس یادگیری زبان تبدیل می کند. شما می توانید این ویدئوها را بی هدف دنبال کنید یا به چشم تمریناتی برای یادگیری به آنها نگاه کنید.

برای پیدا کردن کتاب مورد نظر خود، می توانید به سراغ یک فروشگاه کتاب دست دوم بروید. در قسمت فروشندگان سایت Amazon با خوش شانسی توانستم کتاب هایی که نیاز دارم ر ا پیدا کنم. فقط کافیست که لیستی از نویسندگان یا سرفصل های مورد نظر خود را در زبان مورد هدف بدانید و بر اساس آنها جستجو کنید.

منابع و رسانه های بومی به زبان آموزان کمک می کنند تا همچنان به اهداف بلند مدت خود علاقه مند باشند. صحبت کردن در سطح پیشرفته مستلزم داشتن هدفی نهایی و همیشگی می باشد. و قبول کنید که تماشای سریال یا انیمیشسن خیلی جذاب تر از خواندن کتاب های درسی است. اما اگر می خواهید به نتیجه برسید، باید با خود روراست باشید. انسان با بازی و سرگرمی خیلی بهتر یاد می گیرد، بهترین زبان آموزان می دانند که چطور از این موقعیت بهره ببرند. کاتزوموتو از گروه وبسایت All Japanese All The Time (AJATT) به زبان آموزان متذکر می شود از هر منبع و رسانه ای که خسته کننده یا کسل کننده می باشد دوری کنند. شما تنها فرصت برای تماشا کردن، خواندن و گوش کردن به منابعی را دارید که برایتان جالب هستند. این منابع به شما انگیزه و این اطمینان خاطر را می دهند که در بلند مدت همچنان زبان مورد نظر را بدانید.

هر زمان که اهداف کوتاه مدت خود را کامل می کنید (مانند تمام کردن پنج فصل اول کتابتان)، با انجام کاری مثل تماشای یک فیلم به زبان مورد نظر، خودتان را تشویق کنید.

  • اشتیاق و علاقه ی خود را ارتقا  دهید

همانطور که اشاره کردیم، علاقه را نباید دست کم گرفت. با در نظر گرفتن فرح بخشی و جذابیت همراه با زبانی که یاد می گیرید، خیلی مهم است که شما با زبان مورد نظر خود ارتباط عاطفی برقرار کنید.

یادگیری خیلی ساده خواهد شد اگر زبانی که قبلاً به آن علاقه داشتید را یاد بگیرید. در واقع،  هیچ چیز غیر از داشتن کمی علاقه نمی تواند یادگیری شما را تقویت کند. اما چه اتفاقی خواهد افتاد اگر شما از روی اجبار در حال یادگیری زبانی باشید؟ باز هم می توانید اشتیاق و علاقه خود را ارتقا دهید.

 

با مردم و فرهنگ حرکت کنید

 

فرهنگ زبان مورد نظر را یاد بگیرید. در سایت ویکی پدیا راجع به تاریخچه ی کشور و آن زبان مطالعه کنید. با هنر سنتی و موسیقی فرهنگ مورد نظر آشنا شوید. آهنگ های سنتی و قدیمی، ارزش های یک فرهنگ را بازتاب می دهد، و اغلب ساده هستند و می توان متن آنها را به راحتی یاد گرفت.

اگر شما فردی اجتماعی هستید، قادر خواهید بود که به همان زبان مورد نظر برای خود دوست پیدا کنید. حتی اگر هم در کشور خودتان زندگی نمی کنید ، همجنان می توانید مردم را ملاقات و با آنها صحبت کنید.

نمی توان اهمیت برقراری ارتباط را نادیده گرفت. علاقه و عشق می تواند شما را به اندازه ی قابل توجهی در یادگیری زبان به جلو ببرد. وقتی که شروع به شناخت بیشتر فرهنگ زبان هدف می کنید، آن زبان به قسمتی از وجود شما و زندگی روزمره ی شما تبدیل می شود. و وقتی این اتفاق می افتد، سرعت پیشرفت شما بیشتر می شود.

دقیقا، همینجاست که به هدف خود می رسید. سه روشی که می توانید از آنها در بهتر شدن در یک زبان کمک بگیرید. این موضوع لزوماً مربوط به استعدادهای درونی شما نیست. بهترین زبان آموزان می دانند که چطور خود را مدیریت کنند و از انگیزاننده های اطرافشان نهایت استفاده را ببرند.

حال که آگاه هستید و می دانید که نگرانی راجع به داشتن استعداد بی معنی است، هیچ چیز شما  را از دستیابی به دانش زبان مورد نظر باز نخواهد داشت.


بیشتر بخوانید: سه راز برای نگارش توصیفی انگلیسی

بیشتر بخوانید: هفت راه برای یادگیری زبان انگلیسی به صورت آفلاین


برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره های آموزشی انگلیسی کلیک نمایید

 آموزش زبان انگلیسی


برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم
با ثبت  شماره تلفن خود، از مشاوره رایگان کارشناسان ایرانمهر بهره‌مند شوید.

 مشاوره رایگان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید