IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
یادگیری سریع زبان با روش هکرهای زبان
امتیاز کاربران: 4.3/5
نویسنده: ایرانمهر
5 تیر 1398

یادگیری سریع زبان با روش هکرهای زبان

اگر می‌خواهید زبان انگلیسی را سلیس و روان صحبت کنید، شانس با شما یار است. زبان انگلیسی دومین زبان زنده دنیاست. بنابراین لازم نیست برای پیدا کردن منابع یادگیری برای این زبان خیلی به خودتان زحمت بدهید؛ چون به تعداد موهای سرتان (حتی شاید بیشتر) فرصت برای یادگیری و تمرین انگلیسی گفتار و نوشتار وجود دارد.

اگر بخواهید انگلیسی را سریع یاد بگیرید چه؟ در این صورت مراحلی هست که باید آن‌ها را دنبال کنید و بنابراین وقت گران‌بهای مطالعه‌تان تلف نمی‌شود و انگیزه‌تان در یادگیری و مطالعه از بین نمی‌رود.

شروع کنیم! در این مقاله 9 مرحله را به شما می‌گوییم که می‌توانید با کمک آن‌ها زبان انگلیسی را سریع یاد بگیرید.

مرحله 1: یک دلیل عالی (نه خوب) برای یادگیری زبان پیدا کنید

تعجب کردید که چرا نگفتیم اولین قدم یادگیری زبان انگلیسی گرامر و واژگان است؟ تعجب ندارد! پیدا کردن انگیزه و دلیل یادگیری زبان (چرا می‌خواهم زبان یاد بگیرم) خیلی مهم‌تر از این است که چه کلماتی یاد بگیرید (the what) یا بهترین روش‌های یادگیری زبان کدام است (the how).

قبل از دانستن «چه‌ها» و «چگونه‌ها»، با «چراها» شروع کنید. همین الان یک خودکار بردارید یا یک صفحه یادداشت در کامپیوترتان باز کنید و بنویسید چرا می‌خواهید زبان انگلیسی یاد بگیرید و این زبان را سلیس و روان صحبت کنید.

دلیلی را صرفا به این خاطر که باحال است، ننویسید. به این فکر کنید که چرا یادگیری زبان انگلیسی برای شما مهم است. لازم نیست این دلایل را به کسی نشان بدهید. فقط مطمئن شوید دلیلتان آنقدر مهم و بزرگ هست که در تمام طول مسیر یادگیری، انگیزه و اشتیاقتان را حفظ کند. هر چه اشتیاق بیشتری برای یادگیری داشته باشید، حرکت در این مسیر راحت‌تر می‌شود.

در هشت مرحله باقی‌مانده در این مقاله، هر زمان حس کردید علاقه و اشتیاقتان را از دست دادید، به قدم اول برگردید و به خودتان یادآوری کنید چرا یادگیری زبان انگلیسی، یک ایده فوق‌العاده است.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

مرحله 2: تصمیم بگیرید دقیقا می‌خواهید با زبان انگلیسی چه کار کنید و چه وقت هدفتان را عملی کنید

در طول 15 سال گذشته، زبان‌های زیادی خوانده‌ام. همچنین این مسئله را فهمیده‌ام که وقتی هدف مشخصی در ذهنم داشته باشم، سریع‌تر پیشرفت می‌کنم. اگر قرار باشد بدون هدف زبانی را بخوانیم، خیلی نباید انتظار پیشرفت سریع و موفقیت‌آمیز داشته باشیم.

در این مرحله، همان کاغذی که در مرحله اول اهدافتان را روی آن نوشتید بردارید. دقیق بنویسید می‌خواهید با دانش زبان به کجا برسید و چه وقتی را برای آن در نظر گرفتید. اگر در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالا می‌خواهید زبان انگلیسی را سریع یاد بگیرید. در این مورد، هدف شما باید جاه‌طلبانه باشد. حتی اگر برای روان صحبت کردن در زبان انگلیسی عجله‌ای ندارید، هدفتان را واضح و مشخص انتخاب کنید. در ادامه مثال‌هایی از اهداف بد (غیرواضح) و خوب (واضح و مشخص) را به شما نشان می‌دهیم:

اهداف بد

  • می‌خواهم انگلیسی را سلیس و روان صحبت کنم.
  • می‌خواهم در یک کشور خارجی به ادامه تحصیل بپردازم.
  • می‌خواهم با کسی دوست شوم که به زبان انگلیسی صحبت می‌کند.

اهداف خوب

  • در مدت 8 ماه، می‌خواهم بتوانم تمام مقالات «نیویورک تایمز» (New York Times) را بخوانم و تمام مطالب آن‌ها را بفهمم.
  • در مدت 6 ماه، می‌خواهم نمره حداقل 6 آیلتس را کسب کنم و بتوانم برای تحصیل در خارج از کشور اقدام کنم و در دانشگاه «سوانزی» (Swansea University) به ادامه تحصیل مشغول شوم.
  • در مدت 3 ماه، می‌خواهم بتوانم درباره مسائل روزمره مثل ورزش، موزیک، فیلم، سفر و غذا با انگلیسی‌زبان‌ها صحبت کنم.

به این مسئله دقت کنید که اهداف بد هیچ محدودیت زمانی ندارند. «چه زمانی» می‌خواهید به هدفتان برسید؟ این مسئله خیلی مهم است. اگر محدودیت زمانی داشته باشید، بعد از آن است که می‌توانید میزان پیشرفتتان را ارزیابی کنید و بفهمید لازم است مسیر روتین یادگیری‌تان را عوض کنید یا نه! همه اهداف خوب یک ضرب‌الاجل مشخص دارند.

همچنین در اهداف بد هیچ معیاری برای سنجش موفقیت وجود ندارد. منظورتان از «سلاست و روان حرف زدن» چیست؟ برای تحصیل در کدام دانشگاه می‌خواهید اقدام کنید و الزامات زبان انگلیسی این دانشگاه دقیقا چه مواردی هستند؟ اگر به دنبال یک دوست یا شریک عاطفی انگلیسی‌زبان هستید، دقیقا در مورد چه مسائلی می‌خواهید با او حرف بزنید؟

قبل از اینکه به مرحله 3 برویم، هدف دقیقی را روی کاغذ بنویسید که می‌خواهید با یادگیری زبان انگلیسی به آن برسید.

مرحله 3: آن دسته از منابع انگلیسی را پیدا کنید که چالش آن‌ها کمتر باشد

اگر می‌خواهید زبان انگلیسی را سریع یاد بگیرید، این مرحله کلید اصلی است.

اگر هنوز سطح مبتدی یا پیش متوسطه هستید (اگر فکر می‌کنید این مقاله ادبیات دشواری دارد)، سراغ مقاله‌های نیویورک تایمز نروید. این کار فقط سرکوبتان می‌کند و انگیزه‌تان را می‌کشد. در عوض، منابعی مثلVOA Special English News را انتخاب کنید که اخبار را با سرعتی آهسته و کلماتی واضح بیان می‌کند.

همچنین باید مطمئن باشید منابعی که انتخاب می‌کنید زیادی هم آسان نباشند. اگر سطح زبانتان متوسط است، خواندن کتاب‌های داستان کودکان یا خواندن مطالب ساده ویکی‌پدیا ممکن است این احساس را به شما بدهد که سطح زبانتان خیلی خوب است و معنی همه کلمات را می‌فهمید. اما باور کنید، با این کار فقط وقتتان را تلف می‌کنید. آیا واقعا در حال یادگیری زبان هستید یا فقط کلماتی را مرور می‌کنید که معنی آن‌ها را می‌دانید؟

منبعی خوب است که به اندازه کافی ساده باشد تا بتوانید بدون پیدا کردن معنی همه کلمه‌ها، ایده و موضوع متن را بفهمید و همچنین به حدی سخت باشد که گاهی لازم باشد معنی بعضی کلمات را بررسی کنید تا بتوانید جزئیات متن را متوجه شوید.

تا جایی که می‌توانید منابع مختلف را تست کنید. منابعی را که خیلی ساده یا خیلی سخت هستند، حذف کنید و از منابعی استفاده کنید که برای سطح شما و هدفتان مناسب است.

مرحله 4: منابعی را پیدا کنید که مناسب هدفتان باشد

طوری درس بخوانید که مطمئن باشید هر کاری که می‌کنید، شما را به هدفتان نزدیک‌تر می‌کند.

اگر هدفتان این است که درباره فیلم با بومیان انگلیسی‌زبان صحبت کنید، تماشای فیلم‌ها به زبان انگلیسی کاری است که باید بکنید. اگر می‌خواهید یکی از آزمون‌های زبان انگلیسی را با موفقیت پشت سر بگذارید و برای تحصیل در خارج از کشور آماده شوید، با یک مربی کار کنید که صلاحیت کافی دارد و می‌تواند شما را برای آزمون مورد نظرتان آماده کند. اگر فقط می‌خواهید بتوانید مکالمات ساده و عامیانه داشته باشید، برنامه‌هایی مثل Meetups را نصب کنید یا یک شریک تبادل زبانی پیدا کنید و هرروز درباره مسائل روزمره با او صحبت کنید.

به همین دلیل است که داشتن یک هدف خوب و واضح، خیلی مهم است. اگر هنوز مطمئن نیستید می‌خواهید در مدت سه یا شش ماه با زبان انگلیسی چه کار کنید و سال بعد کجا باشید، پس نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید و چه محتوایی برای مطالعه انتخاب کنید.

یادگیری سریع زبان با روش هکرهای زبان

مرحله 5: کلمات انگلیسی جدید یاد بگیرید. یک عالمه!

زبان‌آموزان انگلیسی زیادی را دیده‌ام که تمام تلاش و وقتشان را صرف تقویت لهجه و یادگیری گرامر می‌کنند. آن‌ها قبل از اینکه به اندازه کافی کلمه و اصطلاح مرتبط با اقتصاد یا اخبار را یاد بگیرند، می‌خواهند شبیه دلالان سهام در وال‌استریت یا گوینده خبر BBC صحبت کنند.

این کار اشتباه است. اگر کلمات و عبارات بیشتری بلد باشید، خیلی بیشتر از لهجه خوب به دردتان می‌خورد. بیشتر انگلیسی‌زبان‌ها در جهان، زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم صحبت می‌کنند. تقریبا همه آن‌ها هنگام انگلیسی صحبت کردن لهجه خارجی دارند. بنابراین بومیان انگلیسی‌زبان به شنیدن لهجه‌های خارجی عادت دارند و نیازی نیست نگران لهجه‌تان باشید.

یادگیری عالی و حرفه‌ای گرامر هم به اندازه دایره لغات گسترده اهمیت ندارد. بسیاری از بومیان انگلیسی‌زبان هم گرامر انگلیسی را از صفر تا صد بلد نیستند، ولی مشکلی هم ندارند و تا جایی که لازم است خیلی راحت با همه ارتباط برقرار می‌کنند! خود ما فارسی‌زبان‌ها چقدر دستورزبان فارسی‌مان را می‌شناسیم و بلد هستیم؟ می‌شود زبان انگلیسی را سلیس و روان صحبت کرد اما گاهی چند اشتباه گرامری هم داشت! اما نمی‌شود بدون دانستن تعداد مناسبی از کلمات و عبارات، در زبانی سلیس و روان صحبت کرد.

چیزی که می‌گویید بیشتر از نحوه بیان آن اهمیت دارد. حتی رئیس اتحادیه اروپا هم زبان انگلیسی را با لهجه خارجی صحبت می‌کند! پس لازم نیست نگران چیزی باشید. حتی اگر لهجه یک بومی انگلیسی‌زبان را هم نداشته باشید، باز هم می‌توانید به موفقیت‌های بی‌نظیری در دنیای انگلیسی‌زبان‌ها دست پیدا کنید.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

مرحله 6: حرف بزنید!حرف بزنید! حرف بزنید! به انگلیسی حرف بزنید!

تا قیام قیامت هم که بشنوید، بخوانید و بنویسید، از شما یک انگلیسی‌زبان خوب نمی‌سازد. اگر می‌خواهید به زبان انگلیسی صحبت کنید، باید صحبت کردن را تمرین کنید.

ساده‌ترین راه برای تمرین مکالمه این است که در خانه، دوره‌های انگلیسی اسکایپ (Skype) را انتخاب کنید. در وبسایت یا اپلیکیشن iTalki به دنبال یک مربی باشید. اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید برای تمرین کردن با یک مربی هزینه کنید، می‌توانید شریک تبادل زبانی پیدا کنید و زبانی را کاملا رایگان یاد بگیرید. تبادل زبانی، مکالمه‌ای است که شما با یک بومی انگلیسی‌زبان خواهید داشت. معمولا در این تبادل زبانی، طرف مقابل می‌خواهد زبان مادری شما را یاد بگیرد و در عوض زبان انگلیسی (یا زبان مورد نظرتان، هر چه که هست) را به شما یاد بدهد. در این تمرین که مثل یک بازی است، به نوبت به زبان مادری‌تان صحبت می‌کنید.

هیچ جایگزینی برای تمرین مکالمه به زبان انگلیسی نیست. پس دست به کار شوید و هر کاری که می‌توانید برای تمرین کردن انجام بدهید.

مرحله 7: زبان انگلیسی را روزانه تمرین کنید

تمرین روزانه به دلایل مختلفی مهم است.

انگیزه‌تان را حفظ می‌کند

اگر کاری را هرروز انجام بدهید، عادت می‌شود. وقتی عادتی در زندگی‌تان شکل بگیرد، انگیزه‌تان برای اینکه آن را ادامه بدهید بیشتر می‌شود.

در زمان صرفه‌جویی می‌کند

وقتی فقط یک یا دو بار در هفته مطالعه کنید، خیلی از مطالب جدیدی که در جلسات قبل یاد گرفتید، فراموش می‌کنید. بنابراین مقدار زیادی از وقت‌های باارزش مطالعه‌تان را صرف دوره‌کردن مطالبی می‌کنید که قبلا خواندید. اگر هرروز مطالعه کنید، مطالبی که روز قبل خواندید در ذهنتان هست و به این معنی است که زمان کمتری را برای دوره‌کردن تلف می‌کنید.

می‌توانید یک روز به خودتان استراحت بدهید، بدون اینکه اتفاق فاجعه‌باری رخ بدهد

اگر تصمیم گرفتید هرروز مدت زمانی را صرف مطالعه زبان کنید، اگر به هر دلیلی یک روز به خودتان استراحت بدهید و به تفریح و خوش‌گذرانی بپردازید، اتفاق فاجعه‌باری رخ نمی‌دهد. اما اگر یک یا دو روز در هفته مطالعه می‌کنید و زمان آن طولانی است، از دست دادن یک روز می‌تواند به معنی از دست دادن حجم زیادی از مطالب باشد.

سعی کنید هر روز هر چهار مهارت اصلی را تمرین کنید. لازم است تکرار کنیم که چهار مهارت اصلی در زبان، خواندن، نوشتن، مکالمه و شنیدن است؟ اگر زمان کافی ندارید تا هر چهار مهارت را تمرین کنید، به شما پیشنهاد می‌کنم حداقل مکالمه و شنیدن را تمرین کنید.

مرحله 8: زمانی را به این اختصاص بدهید که انگلیسی را به صورت فعالانه مطالعه کنید

خواندن آنلاین مطالب به زبان انگلیسی، تماشای تلویزیون به زبان انگلیسی و مکالمه به زبان انگلیسی، همه می‌توانند به شما کمک کنند از مطالبی که یاد گرفتید در دنیای واقعی استفاده کنید. اما هر روز لازم است زمانی برای مطالعه فعالانه کنار بگذارید؛ یعنی زمان‌هایی که با فلش‌کارت‌ها، آزمون‌های کوتاه، درس‌هایی که با استاد یاد می‌گیرید یا دیگر روش‌های یادگیری و مطالعه دست و پنجه نرم می‌کنید. با این روش، مطمئن می‌شوید در حال یادگیری مطالب و محتوای جدید هستید و وقتتان را با دوره مطالبی که بلد هستید تلف نمی‌کنید.

یادگیری سریع زبان با روش هکرهای زبان

مرحله 9: اشتباه کنید! شکست بخورید و درس بگیرید!

شکست، یکی از قسمت‌های ضروری یادگیری زبان یا هر مهارت دیگری است. اشتباهات در واقع راهی ساده برای تقویت مهارت‌های شما در زبان انگلیسی است.

اگر شما هم مثل من هستید، احتمالا فکر می‌کنید اشتباه کردن یا شکست خوردن بد است. اگر یک مهندس یا پزشک باشید، بله، اشتباه کردن می‌تواند به قیمت از دست دادن جان یک یا چندین انسان تمام شود! اما اگر یک زبان‌آموز انگلیسی باشید، نه! جان کسی در دستان شما نیست! اگر از اشتباه کردن در یادگیری بترسید، هیچوقت نمی‌توانید سلیس و روان انگلیسی صحبت کنید. هر چه بیشتر اشتباه کنید، سریع‌تر اصلاح می‌شوید و در نتیجه سریع‌تر یاد می‌گیرید.

وقتی انگلیسی صحبت می‌کنید، از اینکه خنگ به نظر برسید، نترسید! بیشتر انگلیسی‌زبان‌ها به هیچ زبان دیگری صحبت نمی‌کنند. بنابراین وقتی یک خارجی با زبان خودشان با آن‌ها صحبت کند خیلی هیجان‌زده می‌شوند و تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ حتی اگر اشتباهاتی داشته باشید. اگر واقعا تلاش کنید و انگلیسی‌زبان‌ها هم این مسئله را متوجه شوند، خیلی بیشتر تمایل خواهند داشت به شما کمک کنند و انگیزه‌تان را بالا ببرند.

ببینید و تعریف کنید!


بیشتر بخوانید:قانون 5-ثانیه برای هکرهای زبان


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.3 از 5 از 8 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید