IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
چگونه زبان انگلیسی را بدون کلاس یاد بگیریم
امتیاز کاربران: 3.7/5
نویسنده: ایرانمهر
21 اسفند 1397

چگونه زبان انگلیسی را بدون کلاس یاد بگیریم

با این چهار روش انگلیسی را سریعا بیاموزید

تا‌به‌حال چند بار به کسی برخورد کرده‌اید که منتظر اتوبوس است و هر دفعه که ساعتش را نگاه کرده و به خاطر دو سه دقیقه تاخیر اتوبوس عصبی‌تر و مضطرب‌تر می‌شود؟

جای تعجبی ندارد که وقتی کسی توصیه‌هایی برای یادگیری زبان می‌خواهد، به تنها چیزی که فکر می‌کند، سرعت یادگیری است.

اگر در یادگیری زبان، زمان اهمیت زیادی داشته باشد، ممکن است کمی اذیت شوید. چراکه انتظار دارید در دوره‌ی کوتاهی که وقتتان را به یادگیری اختصاص داده‌اید، حسابی به آن مسلط شوید ولی به نتیجه‌ای که می‌خواهید نمی‌رسید.

با یک هفته یا یک ماه مطالعه‌ی پی در پی اتفاقی در توانایی و مهارت در زبان رخ نمی‌دهد و شاید بعد از یک ماه به این نتیجه برسید که هرچه خوانده‌اید را فراموش کرده و هرچه رشته کردید، پنبه شده است.

اما بسیاری از مردم نیز با استعداد بالایی که دارند، به سرعت در یک زبان تخصص پیدا کرده و از آن در رزومه‌ی خود استفاده می‌کنند. تا به حال کسی را دیده‌اید که به نه زبان زنده‌ی دنیا تسلط داشته باشد؟

این اشخاص قدرت ماورایی ندارند و سوپرمن نیستند.  

مثل من و شما، آدم‌های معمولی هستند، اما برای یادگیری هر زبان، وقت زیادی صرف کرده و به نحوی به مطالعه میپردازند که گویی یک روش خاص و جادویی برای یادگیری سریع آن پیدا کرده‌اند.

ما می‌توانیم به شما این روش‌های جادویی را نشان دهیم.

چگونه زبان انگلیسی را بدون کلاس یاد بگیریم

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

چگونه دو روزه زبان بیاموزیم؟

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که اصلا نباید به زمان توجه کنید. فقط کافی است بدانید که چگونه می‌توانید از زمان خود به بهترین نحو استفاده کنید.

تصور کنید که شخصی چند زبانه، تصمیم بگیرد که شش ماهه اسپانیایی را یاد گرفته و بتوانید به خوبی به آن زبان صحبت کند.

 

عجیب به نظر می‌رسد نه؟ در این مواقع حتما شخصی پیدا می‌شود که بگوید “من دو سال برای زبان اسپانیایی وقت گذاشتم و الان،‌ هیچ‌چیزی به خاطر ندارم!”

منظور این اشخاص از دو سال، شرکت در کلاس‌هایی است که هفته‌ای پنج مرتبه برگزار شده و ایام عید یا تابستان، تعطیل هستند! خب معلوم است که همه چیز یادتان می‌رود!

اگر از یک چند زبانه سوال بپرسید، به شما توضیح می‌دهد که چگونه می‌تواند در عرض شش ماه، کاری را انجام دهد که شما در عرض دو سال موفق به انجام آن نشدید. در حقیقت آموزش شش ماهه‌ی اسپانیایی به این معنا است که باید از هر دقیقه، ساعت و روزتان برای یادگیری این زبان استفاده کنید و همواره بر مطالعات خود، مروری داشته باشید.

نکته‌ی جالب اینجاست که شاید بیشتر از شما وقت نگذاشته باشند و اگر شما هفته‌ای 10 ساعت کلاس می‌رفتید، آن‌ها نیز هفته‌ای ده ساعت مطالعه می‌کردند. اما این مطالعه‌ مفیدتر و هدفمند‌تر بوده است.

در ادامه شما را با روش‌های یادگیری سریع آشنا می‌سازیم.

  1. هدف خود را پیدا کنید

یادگیری بی هدف چیزی شبیه “آب در هاون کوبیدن” است. اما اگر یادگیری زبان را بی هدف شروع کنید، خودتان را کاملا سرکار گذاشته‌اید.

بسیاری از زبان آموزان، یادگیری را آغاز کرده‌اند ولی هیچ هدف خاصی ندارند و تقریبا نمی‌دانند که دقیقا چقدر در روز وقت بگذارند و تا چه حد می‌خواهند در آن زبان پیشرفت کنند.

در این صورت، بعد از چند هفته کمی پیشرفت می‌کنند، همان درس‌های روز اول را تکرار کرده و نهایتا، از زبان آموزی دست می‌کشند.

این نوع درس خواندن، یادگیری آهسته نیست. در حقیقت، این نوع یادگیری اصلا یادگیری نیست.

بیایید فرض کنیم برای گذراندن امتحانات دانشگاه باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید. پس باید به مطالعه‌ی کتاب دانشگاهی خود بپردازید. هدف شما باید یادگیری واژه‌ها، گرامر و Readingهای درج شده در کتابتان باشد.

بعد از چند هفته بیش از نیمی از لغات این کتاب را می‌دانید و آن را متوجه می‌شوید! پس می‌توانید امتحانتان را با موفقیت پاس کنید.

یا بیایید فرض کنیم قرار است تابستان امسال به یک کشور خارجی سفر کنید. قبل از سفر، حتما باید شرایط مختلفی که یک توریست با آن رو به رو است را تصور کنید، چون از لحظه‌ی ورود به فرودگاه و هتل، به زبان انگلیسی شدیدا نیاز پیدا می‌کنید.

با این فکر، به صرافت می‌افتید تا هرچه سریع‌تر کلمات و عبارات مورد نیاز را به زبان انگلیسی بیاموزید. پس یک کتاب آموزش زبان در سفر تهیه می‌کنید. با دقت به مطالعه پرداخته و تمرین می‌کنید. بعد از یک ماه می‌بینید شصت تا هفتاد درصد اصطلاحات عبارات را آموخته و به خوبی حفظ کرده‌اید تا بتوانید در شرایط مشابه از آن‌ها استفاده کنید.

برای هر شاخه ‌و موضوع متفاوتی، کلمات و عبارات مربوط به آن را حفظ می‌کنید و سعی می‌کنید تا خود را برای حضور در‌ آن شرایط آماده کنید. پس اولین نکته‌ی مهم در یادگیری زبان، شناخت هدف و پیدا کردن انگیزه‌ای قوی برای آن‌ است.

با اندیشیدن به اهداف یادگیری، قبل از اینکه متوجه شوید خود را در موقعیتی پیشرفته می‌بینید، پیشرفتی که خیلی سریع‌تر از حضور در کلاس‌های ساده‌ی آموزشی اتفاق می‌افتد.

  1. هیچ فرصتی را از دست ندهید

اگر قرار است تمام تلفظ‌ها را حفظ کنید، گرامر تمرین کنید و لغات زیادی حفظ کنید، نباید هیچ فرصتی را از دست بدهید چون زمان، سریع‌تر از چیزی که تصور می‌کنید می‌گذرد.

اشتباه نکنید، قرار نیست بیشتر درس بخوانید، بلکه قرار است هدفمند‌تر وقت گذاشته و بهتر درست بخوانید.

اگر به جای اینکه هفته‌ای سه ساعت درس بخوانید، روزانه یک ربع برای مطالعه‌ی زبان وقت بگذارید، هم بازخورد بهتری خواهید داشت، هم سریع‌تر پیشرفت می‌کنید، هم چه باور کنید چه نه، با یک ربع در روز درس خواندن، گویی نصف روز را مشغول مطالعه هستید.

اگر منظم درس نمی‌خوانید و به مغزتان فرصتی می‌دهید تا شب‌ها چیزی که خوانده‌اید را حفظ کند، بیشتر گویی در حال مرور یک مقطع هستید و پیشرفتی نمی‌کنید.

حالا چطور باید راجع به ساعات مطالعه روراست باشید؟ زمان‌بندی کنید. می‌توانید از یک جدول برنامه‌ریزی یا پلنر استفاده کنید تا مرتبا مطالعه‌ی خود را ادامه دهید.

اصلا کار سختی نیست. کافی است زمان مطالعه‌ی خود را جایی یادداشت کرده و با ساعات مطالعه در روز قبل مقایسه کنید. همین کار ساده به شما انگیزه‌ی کافی جهت درس خواندن و کم نکردن ساعات یادگیری می‌دهد.

چگونه زبان انگلیسی را بدون کلاس یاد بگیریم

  1. وقت خالی نداشته باشید

منظورمان بیشتر هدر ندادن وقت است. قرار نیست همیشه سرتان در کتاب باشد، شما می‌توانید حتی حین تماشای فیلم مورد‌علاقه‌ی خود نیز به تمرین زبان بپردازید. کافی است بیشتر به جملات و معنای آن‌ها دقت کنید.

اگر یک برنامه‌ی خیلی فشرده برای تمرین زبان انتخاب کنید، حتما یک روز خسته شده و جا می‌زنید. مغز انسان فشار زیاد را نمی‌پذیرد. خصوصا برای یادگیری زبان جدید، نهایتا، در پایان این برنامه‌ی پرفشار و خسته کننده، زبان آموز عاجزانه به خواندن کتاب یا تماشایی فیلمی به زبان مادری خود پناه می‌آورد!

منظور از وقتتان را خالی نگذارید، این است که در طول روز مرتبا با زبان انگلیسی ارتباط داشته باشید. قرار نیست یک روز درمیان سر کلاس زبان بروید و در روزهایی که خانه هستید، کاملا از یادگیری فاصله بگیرید. بحث هوش نیست، خیلی از افراد سر کلاس درس را یاد می‌گیرند. اما در یادگیری زبان دوم، تا تمرین نکنید نمی‌توانید به مرحله‌ای که دوست دارید برسید. پس از تایم خالی خود برای مروری کوتاه بر آنچه آموخته‌اید استفاده کنید.

هیچ وقت فراموش نکنید شرکت در کلاس‌های زبان، قرار نیست به رفع تکلیف تبدیل شود و هر ترم یک روز وقت بگذارید، درس بخوانید تا پاس شوید. شما ثبت کرده‌اید تا زبان یاد بگیرید.

تاکید بر مرور جلسات به این علت است که یادگیری در محیط‌ها و زمان‌های مختلف‌، از نشستن و مطالعه‌ی بدون توقف خیلی بهتر است. همچنین مرور درس‌ها تمرکز زیادی لازم ندارد و شما برای انجام این کار فرصت زیادی دارید. 

مثلا می‌توانید در اتوبوس، فایل‌های صوتی آموزشی را مجددا گوش دهید یا در ساعت ناهار، با همکلاسیتان انگلیسی چت کنید و یا وقتی منتظر قطار و اتوبوس هستید، با فلش کارت تمرین کنید.

پس حالا می‌فهمید منظورمان از مطالعه‌ی روزانه و خالی نگذاشتن وقتتان چیست_ همیشه به انگلیسی فکر کنید و با آن در ارتباط باشید، قرار نیست تمام دقایق روزتان را به تمرین انگلیسی بپردازید، در این تمرین‌ها سعی بر این است که از زبان آموزی فاصله نگیرید و آموخته‌های خود را فراموش نکنید.

چراکه زبان بسیار فرار است.

چگونه زبان انگلیسی را بدون کلاس یاد بگیریم

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

  1. با دقت یاد بگیرید.

اشراف بر چیزی که یاد می‌گیرید مرحله‌ی بسیار مهمی است. در مراحل قبلی، راجع به اهداف صحبت کردیم، اما اینکه بدانید، برای داشتن آن اهداف چه چیزی را یاد می‌گیرید موضوعی است که حتما باید در نظر گرفته شود.

نگران سوژه برای مطالعه نیز نباشید. با وجود آن همه کتاب، اپلیکیشن، فیلم سینمایی و وب سایت برای آموزش زبان، هرگز بیکار نمی‌شوید.

یکی از استراتژی‌های معروف، استفاده از لیست کلمات رایج در زبان مقصد است. برای مثال 1000 تا 2000 کلمه‌ی رایج در زبان انگلیسی پیدا کرده و با آن‌ها لیستی درست کنید.

سپس، روزانه با مرور کوتاهی از آن‌ها، کم کم لغات را یاد می‌گیرد و بعد از آن، می‌توانید 80 درصد از لغات و جملاتی که به آن‌ها برمی‌خورید را متوجه شوید. تعداد زیادی از کلمات انگلیسی ریشه‌ای یکسان دارند و اگر معنی پیشوند و پسوند‌های انگلیسی را به خوبی درک کنید، با تماشای یک کلمه سریعا معنی‌اش را می‌فهمید.

البته این به متن نیز بستگی دارد و اگر متن زیادی تخصصی باشد و در آن اصطلاحات مربوط به یک رشته‌ی پیچیده مثل پزشکی به کار رفته باشد، درک معنی آن سخت‌تر می‌شود.

یادگیری لغات رایج و پرکاربرد در زبان مقصد ایده‌ی خوبی است، به غیر از این، اگر اطلاعات و منابع خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید، بهتر پیشرفت می‌کنید. مثلا برای پیدا کردن کلمات رایج در زبان انگلیسی، استفاده از یک روزنامه می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد. اگر یکی از اهدافتان مطالعه‌ی روزنامه به زبان انگلیسی است، این شیوه‌ی مطالعه به شما بسیار کمک می‌کند.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که اگر هدف از یادگیری زبان، مکالمه باشد باید چکار کنیم؟‌

اگر به‌جای مطالعه‌ی روزنامه، فیلمی را با زیرنویس ببینید، به‌جای آنکه بفهمید مردم بومی اغلب چه می‌نویسند، یاد می‌گیرید که مردم بومی اغلب چه می‌گویند.

تمرینات شما بر اساس اهدافتان از یادگیری یک زبان، بسیار متفاوت است!

در بحث speaking، هر کدام از ما از اصطلاحات و عبارات خاصی بیشتر استفاده می‌کنیم و با همین عبارات، نسبت به سایرین متفاوت‌تر می‌شویم. این قضیه حتی در زبان مادری ما نیز صدق می‌کند.

برای مثال، ترجیحا از عبارت “…I feel like” زیاد استفاده می‌کنم. یکی از اصطلاحاتی که زیاد در جملاتم به کار می‌برم نیز “out of the blue” است.

برای اینکه هیچ‌وقت در مکالمه دنبال لغت نگردید و بتوانید روان صحبت کنید، از چنین عبارات و اصطلاحاتی بیشتر استفاده کنید.

اصلا مهم نیست که برخی از مدرسین این اصطلاحات را “زیادی پیشرفته” می‌دانند. شما قرار است به خوبی عقاید خود را در زبان جدید بیان کنید و با این اصطلاحات، از یک زبان آموز مبتدی خیلی بهتر و موثرتر صحبت می‌کنید.

روشی دیگر برای یادگیری سریع زبان انگلیسی، تمرین زیاد است.

هرچه بیشتر تمرین کرده و با مفاهیم سروکله بزنید، سریع‌تر یاد می‌گیرید. چون بیشتر با آن زبان درگیر خواهید بود و رفته رفته روش موثر و مخصوص خود را پیدا می‌کنید.

اگر هنوز هم می‌خواهید زبانی را خیلی سریع یاد بگیرید، دست به‌کار شوید!


بیشتر بخوانید:9 راه برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3.7 از 5 از 9 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. آواتار M.f
    M.f
    7 اسفند 1401
    پاسخ دادن

    سلام می خواهم زبان انگلیسی را یاد بگیرم بصورت فشرده و آخر هفته کلاس دارین ؟

    • آواتار ایرانمهر
      ایرانمهر
      7 اسفند 1401
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر بله شما میتوانید در کلاس های آخر هفته ما شرکت نمایید جهت آگاهی از نحوه ثبت نام به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

  2. آواتار مانی
    مانی
    20 بهمن 1401
    پاسخ دادن

    یک سوال اگر کلاس زبان نرفته باشی سخت تر میشو یاد بگیری

    • آواتار ایرانمهر
      ایرانمهر
      20 بهمن 1401
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر فرم مشاوره رایگان از سایت را تکمیل نمایید کارشناسان ما اطلاعات لازم را در زمینه یادگیری در اختیارتان قرار میدهند.

  3. آواتار دری لند فایننس
    دری لند فایننس
    17 خرداد 1401
    پاسخ دادن

    با سلام خدمت شما همکار گرامی وبمستر و دیجیتال مارکتر ارجمند
    این کامنت صرفا جهت اطلاع رسانی سریع به شما جهت نیاز وبمستران به رپورتاژ با قیمت مناسب و با کیفیت ارسال شده و نیازی به انتشار ان نیست
    شیوا جلالی هستم پشتیبان ارشد فروش دری لند فایننس و از شما دعوت میکنم که از صفحه زیر بازدید کنید

    https://dariland.co/cooperation/

    • آواتار سحر حیدری
      سحر حیدری
      2 مرداد 1401
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر
      ممنونم

  4. آواتار M.f
    M.f
    30 مرداد 1399
    پاسخ دادن

    سلام می خواهم در یک ماه زبان انگلیسی را یاد بگیرم چه برنامه ای بهم پیشنهاد میدهید
    لطفا جواب را به ایمیلم ارسال کنید
    ممنون میشم

    • آواتار آموزشگاه ایرانمهر
      آموزشگاه ایرانمهر
      30 مرداد 1399
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیرلطفا از طریق سایت ایرانمهر شماره شعب رو دریافت کنید و به صورت رایگان مشاوره وتعیین سطح انجام بدید

  5. آواتار سارا
    سارا
    20 مرداد 1399
    پاسخ دادن

    سلام خسته نباشید به نظرتون با این روش میتونم تا دوسال اینده ایلتس بالا7 بگیرم؟

    • آواتار آموزشگاه ایرانمهر
      آموزشگاه ایرانمهر
      20 مرداد 1399
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیرلطفا از طریق سایت ایرانمهر شماره شعب رو دریافت کنید و به صورت رایگان مشاوره وتعیین سطح انجام بدید

  6. آواتار آرمین
    آرمین
    18 اردیبهشت 1399
    پاسخ دادن

    سلام من میخواهم زبان را مانند یک معجزه سریع یاد بگیرم.دلم میخواهد زبان انگلیسی را مانند زبان مادری در عرض کمترین مدت یاد بگیرم.خیلی تلاش میکنم ولی هرچی میخونم از یاد میبرم.لطفا در این باره من را راهنمایی کنید.خیلی ممنون.

    • آواتار آموزشگاه ایرانمهر
      آموزشگاه ایرانمهر
      18 اردیبهشت 1399
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیرلطفا از طریق سایت ایرانمهر شماره شعب رو دریافت کنید و به صورت رایگان مشاوره وتعیین سطح انجام بدید

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید