IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
چندزبانه‌بودن زندگی شما را متحول می‌کند
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: محمد اشرفی
22 فروردین 1398

چندزبانه‌بودن زندگی شما را متحول می‌کند

عاشق یادگیری زبان هستید؟

باور کنید یا نه، شما جزو اقلیت هستید!

بیشتر مردم خیلی به یادگیری زبان فکر نمی‌کنند. تعداد زیادی از کسانی که یک‌زبانه هستند ترجیح می‌دهند تا آخر عمر همین‌طور بمانند.

به نظر من که این سبک زندگی خیلی عجیب است. یادگیری یک زبان خارجی هیچ ایرادی ندارد. در واقع بهتر است بگویم حتی به یک ایراد هم نمی‌توانم فکر کنم.

مزایای یادگیری زبان چه هستند؟ بیشتر از آن چیزی که بتوانم نام ببرم!

وقتی مزایای چندزبانه بودن را بفهمید، شگفت‌زده می‌شوید و یادگیری یک زبان جدید را شروع می‌کنید.

در این مقاله سه مورد از مهم‌ترین و جذاب‌ترین مزایای چندزبانه بودن را به شما می‌گوییم تا تشویقتان کنیم زبان‌های جدید یاد بگیرید!

با هم سه مزایای چندزبانه بودن را می‌خوانیم.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری آموزش زبان انگلیسی برای کودکان آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

رئیستان شما را دوست خواهد داشت

یک سر و گردن بالاتر از بقیه باشید

نگاهی به آگهی‌های استخدام در شهر خودتان یا شهرهای دیگر جهان بیاندازید و به دنبال آگهی‌هایی باشید که در آن افرادی را استخدام می‌کنند که زبان‌های خارجی مختلفی بلد باشند.

بعد از اینکه حتی یک یا دو سایت استخدام را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که اکثر شرکت‌ها به دنبال نیرویی هستند که یک یا چند زبان خارجی هم بلد باشد. اسپانیایی‌زبان‌های دوزبانه،‌ عرب‌های دوزبانه، چینی‌زبان‌های دوزبانه، همه کسانی هستند که به راحتی در شرکت‌های بین‌المللی جذب می‌شوند. اگر چندزبانه بزرگ نشدید، ممکن است فکر کنید از قافله عقب ماندید.

اما این طرز فکر لزوما درست نیست.

چندزبانه‌های زیادی در جهان زندگی می‌کنند و همه آن‌ها لزوما از سن کم یادگیری زبان را شروع نکردند. تعداد زیادی از این افراد در سنین بزرگسالی توانستند زبان دیگری را با موفقیت یاد بگیرند، مخصوصا کسانی که در کشورهای انگلیسی زبان مثل ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کنند.

فرقی نمی‌کند خودتان زبان یاد گرفته باشید یا به کلاس زبان رفته باشید، حقیقت این است که شما فرآیند و راهی را دنبال کردید که نشان می‌دهد سخت‌کوش هستید و کسی هستید که رئیس یا نیروهای زیردستتان می‌توانند به شما اعتماد و تکیه کنند.

البته اگر برای شغلی اقدام می‌کنید که مهارت‌های زبان یکی از ارزش‌های اساسی است، نمی‌توانید درباره این مهارت‌ها بلوف بزنید و دروغ بگویید.

تجربه به من می‌گوید کارفرماهایی که در آگهی استخدامشان واژه «دوزبانه» را اضافه می‌کنند، به این مسئله اهمیت نمی‌دهند که شما عالی و روان صحبت کنید، تا زمانی که برای شرکت مشکلی ایجاد نکنید. برای مثال، اگر شغل شما جواب دادن به تلفن و تنظیم وقت‌های ملاقات باشد، لزوما نیازی نیست تمام کلمات و عبارات درباره رستوران یا خرید کردن را بدانید.

تا زمانی که مطمئن نیستید می‌توانید نیازهای کارفرما را برآورده کنید، برای مصاحبه و استخدام در شغلی اقدام نکنید. در مصاحبه صادق باشید و به کارفرما نشان بدهید چطور می‌توانید از مهارت‌های زبانی‌تان استفاده کنید تا کاری که از شما خواسته شده است را انجام بدهید.

چندزبانه‌بودن زندگی شما را متحول می‌کند

درآمد بیشتری کسب کنید

چندزبانه بودن مزایای دیگری هم برای شغلتان دارد و این مزیت را می‌توانید روی فیش حقوقی‌تان ببینید.

اول از همه، کارمند چندزبانه می‌تواند از همان شروع به کار پرداختی بیشتری داشته باشد و این مبلغ بیشتر بر اساس مهارت‌های شماست. برای مثال، ارتش آمریکا هر ماه برای اینکه در آزمون‌های مهارت‌های یک زبان جدید شرکت کنند و در آن موفق شوند، پاداش دریافت می‌کنند.

اما مزایای بیشتری هم وجود دارد.

اگر زبان‌های خارجی را بلد باشید، ممکن است شما آن کارمندی باشید که از طرف شرکت برای تجارت به کشورهای خارجی سفر می‌کنید. ممکن است از شما خواسته شود تا در جلساتی شرکت کنید که مشتریان بین‌المللی در آن حضور دارند و یادداشت‌برداری کنید یا با آن‌ها صحبت کنید. حتی ممکن است به عنوان مشاور برای یک کمپین فعالیت کنید یا کسی باشید که برای گسترش بازار خارجی فعالیت می‌کنید.

داشتن طیف گسترده‌ای از مهارت‌های زبان باعث می‌شود سریع و ناگهانی در معرض تجربه‌های جدید قرار بگیرید و این تجربه‌ها و مزیت‌ها به مرور زمان بیشتر، بهتر و باارزش‌تر خواهند شد.

پس یادگیری زبان را فقط به چشم فرصتی برای درآمد بیشتر نبینید. چندزبانه بودن تمام زندگی کاری و شخصی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  1. جهان شما را دوست خواهد داشت

با آغوش باز از شما استقبال می­شود

در کشورهایی مثل ویتنام که زبان جهانی ندارند هیچ‌کس از یک توریست غربی یا اروپایی انتظار ندارد کلمه‌ای از زبان بومی و محلی آن‌ها را بلد باشد. وقتی مردم زیادی به زبان ویتنامی صحبت نمی‌کنند، این مسئله لزوما بد نیست؛ این مورد فقط وضعیت فعلی صنعت گردشگری را نشان می‌دهد.

اگر تلاش کنید وضعیت فعلی را عوض کنید و نشان بدهید که دوست دارید روش زندگی بومیان را بیشتر از سطح ابتدایی یاد بگیرید، دیگر فقط یه توریست نیستید.

مردم با شما مدارا می‌کنند، در ارتباط با شما صبورتر هستند. درها به روی شما باز می‌شوند و نوارهای قرمز محدودیت بخار می‌شوند و می‌روند. به زبان ساده، همه چیز بهتر و بهتر می‌شود.

چندزبانه‌بودن زنــدگی شما را متحول می‌کند

فرهنگ اصلی هر کشوری را تجربه کنید

همه آدم‌های جهان می‌توانند تعدادی از رمان‌های کلاسیک خارجی را نام ببرند که «باید» آن­ها را به زبان اصلی بخوانید.

کسی را می‌شناسم که با رمان «جنگ و صلح» (War and Peace) و یک دیکشنری در حال یادگیری زبان روسی است.

این تلاش واقعا تحسین‌برانگیز است!

اما زبان و فرهنگ بسیار فراتر از کتاب‌های فوق‌العاده است.

شخص دیگری را می‌شناسم که به خودش پرتغالی یاد می‌دهد و به همین دلیل می‌تواند جزئی از انجمن Magic: The Gathering در برزیل باشد. او زمان‌های آزادش را صرف خواندن گروه‌های بحث و گفتگو می‌کند و ویدیوهای نقد مسابقات را می‌بیند و با توضیحاتش، گروه‌ها خیلی جالب‌تر از انجمن Magic در این منطقه هستند.

خود من چند ویدیوی عالی آموزش گیتار در یوتیوب پیدا کردم که فقط به زبان‌های خارجی است. بعضی آهنگ‌ها و ژانرهای موسیقی بسیار خارق‌العاده هستند ولی به دلایلی در دنیای انگلیسی‌زبان‌ها مطرح نشدند.

برای مثال به دنیای موسیقی پاپ ژاپن نگاه کنید! این صنعت موسیقی یکی از پدیده‌های مدرن در فرهنگ ژاپنی است که افراد زیادی را تشویق کرده است تا این زبان را یاد بگیرند، مردمانی که زبان آن‌ها کاملا متفاوت از زبان ژاپنی است.

ممکن است کره تنها کشوری باشد که فرهنگ مدرن و جذابی دارد؟

البته که نه! زبان‌های خارجی را یاد بگیرید تا بتوانید فرهنگ‌های مدرن و کلاسیک کشورهای زیادی را بشناسید و آن‌ها را تجربه کنید.

  1. خودتان را دوست خواهید داشت

سریع­تر و بهتر فکر می‌کنید

باور کنید یا نه، فرآیند یادگیری یک زبان جدید، تقریبا روی هر کاری که می‌کنید تاثیر مثبتی خواهد داشت.

وقتی مهارت جدیدی یاد می‌گیرید، مغز شما مطالب جدید را به مطالبی که از قبل می‌دانید ارتباط می‌دهد. مثل این می‌ماند که مغزتان از یک قسمت حافظه به قسمت دیگر خط بکشد و این مطالب را به هم مرتبط کند.

هر زمان که بخواهید این مطالب را بعدا به خاطر بیاورید، مغز شما تعداد بی‌نهایتی ارتباط برقرار می‌کند تا شما به چیزی که می‌خواهید برسید. وضعیت احساسی شما، محیط یادگیری شما، هر چیزی که هنگام به یاد آوردن چیزی در ذهن شما جاری می‌شود، همه این‌ها در یک شبکه چندبعدی به هم متصل می‌شوند.

وقتی زبانی یاد می‌گیرید، مغز شما به طور دائم در وضعیت فعال قرار دارد. به لطف حافظه، هزاران کلمه، ساختارهای دستوری و قوانین تلفظ در حال یادگیری هستند و مغز شما با بیشترین و بالاترین سرعت فعالیت می‌کند.

علم ثابت کرده است یادگیری یک زبان جدید، سرعت زوال مغز را کاهش و توانایی‌های حافظه را افزایش می‌دهد.

به عبارت دیگر، یادگیری یک زبان جدید باعث می‌شود هر مطلب یا مهارت جدیدی که در آینده یاد می‌گیرید، دقیق‌تر، واضح‌تر و ساده‌تر در خاطرتان بماند.

چندزبانه‌بودن زندگی شما را متحول می‌کند

در طول زمان تجربیاتتان را با هم ترکیب کنید

بیایید به کل ماجرا نگاهی دوباره داشته باشیم، یکی از مزایای چندزبانه بودن این است که می‌توانید زبان‌های جدید دیگر را راحت‌تر و سریع‌تر یاد بگیرید.

برای تمام تنوع‌های زبانی در سراسر جهان، شباهت‌های شگفت‌انگیزی وجود دارد.

تعداد زیادی زبان‌های بی­ربط به هم در جهان وجود دارد. هر چقدر سیستم صدایی و تلفظ را تمرین کنید، سریع‌تر می‌توانید لهجه بومی زبان جدید را یاد بگیرید.

برای مثال، یادگرفتن تلفظ R در زبان روسی و ایتالیایی باعث می‌شود بتوانید Kannada (نوعی گویش هندی) و Tamazighat ( زبان بربرها) را هم به خوبی یاد بگیرید.

همچنین، راه‌های زیادی برای بیان یک جمله وجود دارد. اگر مقدمات زبان‌های مالزیایی و ماندارین را بدانید، گرامر پیچیده ویتنامی ناگهان کاملا واضح می‌شود؛ اگرچه این سه زبان کاملا متفاوت از هم هستند و ربطی به هم ندارند.

یکی از مثال‌های واضح، واژگان مشترک بین زبان‌هاست. گفته می‌شود انگلیسی‌زبان‌ها هزاران کلمه فرانسوی را به راحتی می‌دانند، چون این واژه‌ها بین دو زبان مشترک هستند. به همین ترتیب یادگیری زبان ایتالیایی و بعد از آن اسپانیایی و پرتغالی ساده و راحت خواهد بود.

با تمام زبان‌هایی که در جهان وجود دارد، فکر نمی‌کنم برای انتخاب یک زبان و شروع یادگیری مشکلی داشته باشید.

متاسفانه یا خوشبختانه با وجود مزایای فوق‌العاده یادگیری یک زبان جدید، بعضی مردم آن را فقط برای سرگرمی یاد می‌گیرند.

یادگیری زبان تا حد زیادی مثل حل کردن پازل است، یک پازل بزرگ و وسیع که است شما را با روش‌های زیادی به چالش می‌کشد.

شاید زندگی همین باشد و تنها چیزی که به آن نیاز داریم همین است: تعادل عوامل درونی و بیرونی برای اینکه ما را بیش­تر از قبل به سمت موفقیت هدایت کند.

پس چرا از همین امروز قدم در این راه نگذاریم؟

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید