IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
وجه های مرکب در زبان انگلیسی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
5 خرداد 1398

وجه‌های مرکب در زبان انگلیسی

می‌خواهید در زمان سفر کنید؟

نیازی به ماشین زمان ندارید. فقط باید وجه‌های مرکب در زبان انگلیسی را بیاموزید.

به کمک این وجه می‌توانید مواقع خاص را به زبان انگلیسی توصیف کرده و وقوع یک عمل را از گذشته تا آینده، بیان کنید. همچنین می‌توانید راجع به اعمالی صحبت کنید که سال‌ها قبل اتفاق افتاده یا برای مدت زمانی طولانی در گذشته، انجام می‌شدند.

بر خلاف تصور شما، وقتی می‌خواهید یک فیلم را تعریف کنید، نقشه بکشید یا با دوست خود راجع به اتفاقات آن روز چت کنید، به این وجه‌های ترکیبی نیاز پیدا می‌کنید. بالاخره که باید مثل یک بومی انگلیسی زبان صحبت کرده و با بقیه ارتباط برقرار کنید. تا ابد که قرار نیست از Am، is، are یا simple past استفاده کنید! به خودتان بیایید. Perfect Tense…‌آنقدرها که فکر می‌کنید ترسناک نیست.

اوه اوه …فکر می‌کنم موضوع مقاله را لو دادم. بله، یکی از وجه‌های مرکب Perfect Tense است. همان که تا اسمش می‌آید پا به فرار گذاشته و می‌گویید :«من این have/has ها را نمی‌فهمم!». به نظرم بهتر است از این افکار دست بکشیم و با خواندن این مقاله، بالاخره به مشکلات و خرده برده‌هایمان با این وجه پایان دهیم.

خوشبختانه وجه‌های مرکب، به پیچیدگی ساخت یک ماشین زمان نیستند. در ادامه به شما 9 وجه مرکب و کاربرد آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

وجه های مرکب در زبان انگلیسی

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

اما قبل از هر چیز: وجه مرکب دقیقا چیست؟

بیایید به جای اینکه مستقیما برویم سراغ انواع وجه‌ها، کمی راجع به مفهوم آن، توضیح دهیم. رویدادهای مختلفی در زمان گذشته، حال و آینده رخ می‌دهند. حال چگونه بتوانیم در یک جمله‌ی ساده، توضیح دهیم که چند سالی است به کلاس زبان می‌رویم؟

به نظر شما جمله‌ی زیر صحیح است؟

I went to English class two year ago. I still go to the English class. I will go to the English class for future.

شاید بتوانیم سر و ته قضیه را با یک جمله هم بی‌آوریم! می‌پرسید چگونه؟ خب معلوم است با وجه مرکب!

ممکن است قبلا وجه‌های ساده‌ی زبان انگلیسی را تمام و کمال یاد گرفته باشید، اما تا ابد که قرار نیست از وجه‌های پیچیده‌تر فرار کرده و از همین وجه‌های ساده استفاده کنید.

ساده‌ترین وجه گرامری وقوع اتفاقی روزمره را بیان می‌کند. هیچ فعل کمکی‌ای لازم نداشته و شکل فعل اصلی  نیز تغییر نمی‌کند. اوج سخت بودنش هم یک s سوم شخص است که در صرف سوم شخص مفرد به کار می‌رود.

I sing.

She sings.

وجه simple past یا گذشته ی ساده انجام کاری در گذشته را بیان می‌کند که به اتمام رسیده است. بنابراین، باز هم به هیچ فعل کمکی‌ای نیاز ندارد. فقط باید در تغییر شکل افعال بی قاعده کمی دقت کنید.

I sang.

She sang.

حال اگر بخواهیم خاطره‌ای از حضورمان در کنسرت و نحوه‌ی آواز خواندن یک خاننده را بیان کنیم، آن را با وجه ساده‌ی simple past‌ تعریف می‌کنیم؟ به نظر شما جمله‌ی زیر صحیح است؟

She sang. It was good. I enjoyed.

او آواز خواند. خیلی خوب بود. لذت بردم.

آموزش گرامر در زبان انگلیسی

آیا در فارسی به همین شیوه خاطره تعریف می‌کنید؟ وجهی به اسم ماضی استمراری را برای همین اوقات گذاشته‌اند. البته که در انگلیسی چیزی شبیه به این وجود دارد تا بتوانید با آب و تاب بیشتری خاطره‌ی خود را تعریف کنید.

وجه آینده‌ی ساده نیز احتمالی در آینده را بیان می‌کند. در این مورد، فعل کمکی will قبل فعل اصلی در جمله قرار می‌گیرد و فعل اصلی نیز به شکل ساده در جمله ظاهر می‌شود.

I will sing.

She will sing.

بنابراین، اگر بخواهیم وجه‌ها را به بازی تشبیه کنیم. وجه‌های ساده شبیه بازی‌های بزن بزن و ساده‌ی کامپیوتری و وجه‌های مرکب، شبیه آخرین ورژن بازی سیمز است.

آسان بود، نه؟

خب، به نظر می‌رسد حالا کاملا آماده‌اید تا وجه مرکب را بیشتر شناخته و تفاوتش با وجه‌های ساده‌تر را درک کنید.

وجه‌های مرکب در حقیقت برای بیان اطلاعات بیشتر و خاص تری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اطلاعاتی که راجع به یک عمل نیمه تمام و ادامه دار صحبت می‌کند.

همانطور که قبلا گفتیم و  در ادامه نیز خواهید دید، وجه مرکب همیشه به فعل کمکی to have یا to be‌ نیاز دارد.

برای مثال، به این جمله دقت کنید:

It was the saddest text I have ever gotten in my life.

این غمگین ترین متنی بود که تا به حال در عمرم خواندم.

با فعل اول(was) که کاملا آشنا هستید. در این جمله، فعل to be با وجه گذشته‌ی ساده ظاهر شده است. فعل دوم که have gotten‌ است، با وجه مرکب در جمله ظاهر شده و اطلاعات عمیق‌تری راجع به گذشته‌ی شخص در اختیارمان قرار می‌دهد. با این فعل می‌فهمیم که شخص در زندگی‌اش تا کنون به چنین متن غمگینی نخوانده است.

وجه های مرکب در زبــان انگلیسی

همانطور که با وجه‌های مرکب در انگلیسی آشنا می‌شوید، می‌توانید از تمرین‌های آنلاین نیز استفاده کرده و با انجام آن‌ها، دانش خود را بسنجید.

از طریق سایت EnglishGrammar به صورت آنلاین، وجه‌های مرکب را تمرین کنید. در این سایت متن‌های مختلفی وجود دارد که به جای فعل‌ها چند جای خالی قرار داشته و شما باید فعل ساده یا مرکب صحیح را انتخاب کنید. البته بد نیست سری به وب سایت agenda Web نیز بزنید و نگاهی به کوییزهای مربوط به وجه مرکب آن بی‌اندازید. برای تمرین دقیق این وجه‌ها، اپلیکیشن های مربوط به Tenses را نیز چک کنید. این اپلیکیشن ها کوییزهای کوچکی راجع به تمام وجه‌های ساده و مرکب انگلیسی ارائه می‌دهد که با تمرین آن‌ها، میزان مهارت و دانش خود را فهمیده و آن‌ها را بالاتر می‌برید.

  1. حال استمراری یا Present Continuous

وجه حال استمراری یا present continuous  برای بیان کاری استفاده می‌شود که همان لحظه در حال وقوع است.

برای مثال، اگر کسی بپرسد :«what are you doing?» باید در جواب، فعل را با وجه حال استمراری بیان کنید.

برای استفاده از این وجه، باید از فعل کمکی to be استفاده کرده و سپس به فعل اصلی یک  ing اضافه کنید.

برای مثال، تصور کنید می‌خواهید از یک کنسرت live ‌ بگیرید. اگر بگویید he sings good، بیشتر شبیه این است که با خواننده زندگی می‌کنید و می دانید که او هر روز صبح، آواز می خواند. بنابراین باید عمل او را در لحظه بیان کنیم. به جمله‌ی زیر دقت کنید:

he is singing beautifully.

همانطور که می‌بینید، ما ing‌ را به فعل اصلی جمله اضافه کردیم. بنابراین نتیجه می‌گیریم که پسوند ing، پسوندی خوب و پرکاربرد در وجه‌های استمراری است و مفهوم و معنی فعل را استمراری و ادامه دار می‌کند.

در مثال‌های زیر، به افعال کمکی و پسوند ing که شکل اصلی فعل را تغییر داده اند، دقت کنید.

I am writing a letter to Marta.

Rohan is watering the plants.

They are sleeping in the guest room.

You are not paying attention in class.

We are playing a video game.

  1. حال کامل یا Present Perfect

وجه های مرکب در زبــان انگلیسی

این وجه مرکب جهت توصیف افعال ادامه دار، استفاده می‌شود. البته بستگی به جمله نیز دارد که فعل در آن به اتمام رسیده یا هنوز ادامه دار باشد. در ادامه، با این وجه مثال‌های مختلفی ذکر می‌کنیم.

برای این وجه باید از فعل کمکی to have استفاده کنید (.(I have, she has, they, have سپس، باید قسم سوم فعل اصلی (P.P) را در جمله قرار دهید. اگر از انتهای کتاب زبان دوران راهنمایی و دبیرستان خوشتان نمی‌آید یا از نظر شما،‌ تعداد این لغات کم است، پس به Cabrillo College سر بزنید. در Cabrillo College لیستی از قسمت سوم فعل یا P.P افعال رایج در زبان انگلیسی معرفی شده‌اند.

در ادامه با فعل choose برایتان مثالی زدیم. قسمت سوم فعل choose، chosen است.

You have chosen the wrong book.

احتمالا این وجه با کلمه‌ی just زیاد به گوشتان خورده است. کلمه‌ی just به صراحت و صداقت فعلی که اخیرا انجام شده، تاکید می‌کند.

I have just eaten my lunch.

زمانی که از این وجه برای بیان فعل استفاده می‌کنیم، باید مدت زمان طی شده را نیز ذکر کنیم. برای بیان این مدت زمان، از کلماتی چون since و for استفاده می‌کنیم.

She has felt sick for three days.

They have been friends since

در ادامه مثال‌های بیشتری با این وجه ذکر می‌کنیم تا به خوبی بتوانید با آن‌ها تمرین کنید. در مثال‌ها، به افعال کمکی و قسمت سوم فعل دقت کنید تا با ساختار آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

I have just finished my research paper.

They have lived in this apartment since before I was born.

Tridib has visited already.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

  1. حال کامل استمراری یا Present Perfect Continuous

این وجه مرکب برای توصیف عملی به کار می‌رود که در گذشته شروع شده و برای مدت زمانی ادامه داشته است. برای مثال، اگر کل روز جمعه جایی لم داده و تلویزیون نگاه کرده‌اید، می‌توانید از این وجه جهت توصیف روزتان استفاده کنید.

در این وجه، باید از فعل کمکی to have و been استفاده کرده و به فعل اصلی یک ing اضافه کنید تا ادامه دار بودن حالت فعل را نشان دهید.

در ادامه، با فعل to crave برایتان مثالی زدیم.

I have been craving ice cream all week.

در ادامه چند مثال دیگر با این وجه ذکر کردیم تا به کمک آن‌ها تمرین کرده و وجه را به خوبی بیاموزید.

I have been binge-watching “Doctor Who” all day.

You have been missing work lately.

We have been working tirelessly on this project.

Laura has been writing the company newsletter for a while.

We discovered that they have been stealing from the office.

  1. گذشته‌ی استمراری Past Continuous

این وجه جهت توصیف عملی بیان می‌شود که در گذشته اتفاق افتاده، مدت زمان خاصی ادامه یافته و سپس به اتمام رسیده است.

این فعل اکنون انجام نمی‌شود، اما در گذشته اتفاق افتاده است و با فکر کردن به آن، یاد خاطره‌ای واضح می‌افتید. با اینکه این اتفاق در گذشته رخ داده است، اما یاد و خاطره‌ی‌ آن مثل یک فیلم از جلوی چشمتان عبور می‌کند.

در این وجه، باید از فعل to be استفاده کرده و سپس به فعل اصلی یک ing اضافه کنیم. به یاد داشته باشید، چون فعل در گذشته رخ داده است، باید فعل to be‌ را در زمان گذشته صرف کنیم.

برای مثال:

I was singing at the concert last night.

این جمله می‌گوید که من الان آواز نمی‌خوانم، ولی دیشب، مدتی در کنسرت آواز می‌خواندم و آن را به خوبی به خاطر دارم.

در ادامه چند مثال بیشتر نیز ذکر کرده‌ایم:

Sheila was playing the flute all morning.

They were laughing at his jokes nonstop.

You were eating a pizza when I saw you.

The water was boiling, so I knew it was time to put the pasta in.

وجه های مرکب در زبان انگلیسی

  1. گذشته‌ی کامل یا Past Perfect

این وجه، برای توصیف اعمالی به کار می‌رود که در گذشته و قبل از وقوع فعل دوم صورت گرفته است. برای اینکه بیشتر منظورمان را بفهمید، به این جمله دقت کنید:« وقتی مادر به خانه آمد من ساندویچم را خورده بودم». در انگلیسی نیز برای بیان چنین جملاتی از وجه‌ مرکب past perfect استفاده می‌شود. این وجه شباهت زیادی به وجه  present perfect‌دارد. در این جملات نیز قسمت سوم فعل یا P.P فعل ذکر می‌شود؛ ولی به جای have/has، فعل کمکی  had قبل از فعل اصلی قرار می‌گیرد.

اگر در حال داستان تعریف کردن باشید و توضیح دهید که قبل از وقوع فعل اصلی، چه اتفاقی افتاد باید جمله ای شبیه جمله‌ی زیر را بیان کنید:

I had gone to bed when I heard a strange noise at my door.

Gone قسمت سوم فعل go است. البته، I heard با وجه گذشته ی ساده بیان شده است. ممکن است اغلب زیاد به متن‌هایی برخورد کنید که دو وجه گذشته‌ی ساده و گذشته‌ی کامل past perfect در یک جمله بیان شده اند.

مثال‌های بیشتری از این وجه:

I had tried the violin but quickly stopped practicing.

Roya had dozed off when the bell woke her up.

They had eaten their dinner before the stranger arrived.

We had completed the picture in the morning so we went to the park in the evening to relax.

  1. گذشته‌ی کامل استمراری یا Past Perfect Continuous

این وجه به past perfect شباهت زیادی دارد، ولی کلمه‌ی استمرار یا continuous  این ترس را به دل شما می‌اندازد که وای…خیلی سخت است. البته یک نکته در بالا به شما آموختیم. برای اینکه استمرار چیزی را نشان دهیم از ing‌کمک می‌گیریم.

از این وجه برای توصیف عادات قدیمی و ادامه دار در گذشته استفاده می‌شود.

در ساختار این وجه، ابتدا had و سپس been اضافه شده و سپس به فعل اصلی، یک ing اضافه می‌شود. آنقدر‌ها هم سخت نبود نه؟

برای مثال، اجازه دهید با عادت بد سیگار کشیدن یک جمله بسازیم. فعل اصلی to smoke است.

I had been smoking so many cigarettes my doctor told me I had no choice but to quit.

چند مثال بیشتر با این وجه تا بهتر آن را درک کنید. سعی کنید از روی این مثال‌ها نیز تمرین کنید.

You had been skipping class for over a week before the school called your parents.

They had been drinking on the sly until Max caught them.

Vin had been making a toy cart when her brother returned home.

We had been working overtime for over a month until the manager promised us a pay rise.

  1. آینده‌ی استمراری یا Future Continuous

از این وجه جهت بیان عملی استفاده می‌شود که شروع شده ولی در آینده به اتمام می‌رسد. البته شاید هنوز اتفاق نیفتاده باشد! اما ما منتظرش هستیم.

اگر می‌خواهید راجع به نقشه‌های زندگی یا پروژه‌هایتان صحبت کنید، باید از این وجه کمک بگیرید.

برای استفاده از این وجه، باید Will be‌ را در جمله قرار داده و طبق معمول، به فعل اصلی یک ing اضافه کنید.

  • I will be singing at the concert tomorrow evening.

بنابراین، با این وجه مرکب راجع به افعالی صحبت می‌کنیم که حالت استمراری دارند ولی در آینده اتفاق می‌افتند. در ادامه چند مثال مختلف برایتان قید می‌کنیم تا بیشتر این وجه را درک کنید.

He will be studying math when he starts college.

They will be headlining a major music festival next month.

We should leave now. The roads will be getting icy soon.

  1. آینده‌ی کامل یا Future Perfect

وجه های مرکب در زبـــان انگلیسی

از این وجه برای بیان عملی استفاده می‌شود که هنوز انجام نشده ولی در زمان مشخصی قرار است، اتفاق بیفتد. «قبل از  شروع کلاس غذایم را خواهم خورد.» غذاخوردن را هنوز شروع نکرده‌اید، ولی قبل از کلاس، قرار است آن را انجام دهید. به عبارت دیگر، از این وجه برای بیان موعد مقرر استفاده می‌شود. برای مثال زمانی که می‌خواهید قولی بدهید یا زمان تحویل پروژه‌ی خود را اعلام کنید، از این وجه استفاده می‌کنید.

برای استفاده از این وجه باید Will‌ را با have در جمله ذکر کرده و سپس قسمت سوم فعل را در آن قرار دهیم. در ادامه، مثالی داریم که شما را به یاد دوران مدرسه می‌اندازد:

Mom, I will have finished my homework before I go to the movies!

اگر توجه کرده باشید، انجام دو فعل در جمله بازگو می‌شود. (مشق نوشتن و فیلم دیدن) و future perfect‌ وجهی است که قبل از فعل دوم، انجام خواهد شد.

به مثال‌های زیر توجه کنید:

Let’s meet at noon. I will have submitted my report by then.

He will have eaten his pizza before the rest of the group shows up.

We will have built this house by the time our children are in school.

  1. آینده‌ی کامل استمراری یا Future Perfect Continuous

این آخرین وجه مرکبی است که به معرفی آن می‌پردازیم. از این وجه در مواقعی خاص استفاده می‌شود و کاربرد آن نیز نسبت به وجه‌های قبلی کمتر است. برای مثال به این جمله توجه کنید. «مهر امسال، یک سال می‌شود که در این شرکت کار می‌کنم.» یعنی شما مهر پارسال استخدام شده‌اید، آنجا کار کرده و هنوز به ماه مهر نرسیده‌ اید. برای توصیف چنین حالتی در زبان انگلیسی، باید از این وجه استفاده کنید. برای استفاده از آن، باید will have را با been  در جمله قرار داده و به فعل اصلی، یک ing اضافه کنیم.

برای مثال، به جمله‌ی زیر دقت کنید:

By 9:00, I will have been waiting here for two hours.

در جمله‌ی بالا، فعل Waiting‌در دو وجه مورد استفاده قرار گرفته است. یکی حال استمراری، که در آن می‌گوید شخص مدت زمانی است که منتظر مانده است؛ و دیگری آینده‌ی استمراری که می‌گوید تا ساعت 9، دو ساعتی می‌شود که آنجا منتظر ایستاده است.

مثال‌های زیر شما را بیشتر با مفهوم و کاربرد این وجه آشنا می‌سازد:

By next spring, you will have been living in this town for five years.

We will have been working here for nine months in December.

By the end of this year, they will have been playing as a rock band for over a decade.

بهترین روش برای تقویت مهارت خود در به کار گیری وجه‌های مرکب، مکالمه و تمرین با انواع موضوعات و وجه‌ها است. سعی کنید یک دفترچه خاطرات درست کرده و در آن راجع به خودتان، اتفاقات اطراف یا وقایع روز یادداشت کنید.  البته،‌ به زبان انگلیسی! گزینه‌ی دیگری به اسم ضبط کردن نیز وجود دارد. می‌توانید صدای خود را حین صحبت راجع به اتفاقات این هفته و برنامه‌ریزی  خود برای هفته‌ی آینده، ضبط کنید. حین ضبط صدا یا نوشتن، فقط به وجه‌های ساده نچسبید و هرجا که لازم بود، از وجه‌های ترکیبی نیز استفاده کنید.

وجه های مرکب در زبان انگلیسی

اگر در حال مطالعه‌ی یک کتاب یا مقاله به زبان انگلیسی هستید، سعی کنید وجه‌های مرکب را در جملات مختلف پیدا کرده و آن‌ها را هایلایت کنید. برای مطالعه‌ی خود برنامه ریزی کنید، لیستی از وجه‌ها و افعال کمکی تهیه کرده و آن‌ها را با یکدیگر ادغام کنید. البته مراقب باشید، این ادغام الله بختکی نباشد!

در اخر هم، باید بگوییم هیچ وقت از اشتباه کردن نترسید و به خودتان اعتماد داشته باشید. به این ترتیب، به کمک راهنمایی‌های ما و اعتماد به نفس کافی و تمرین زیاد، در استفاده از وجه‌های مرکب حسابی استاد می‌شوید.


بیشتر بخوانید:ساده‌ترین راه‌کارها برای یادگیری 12 وجه در زبان انگلیسی


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

آزمون

When I opened my eyes, I ………. a strange sight.

Every morning she …….. up early and gets ready for work.

If I knew what he wanted, I ………. this.

I ………….. anything from her in a long time.

The headmaster ………… to talk to you.

Jane …………. with her parents.

We .................. Greece next month.

The moon …………….. around the earth.

She ………… a novel.

I ……………. English for twelve years.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید