IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
متد Crosstalk؛ راهی برای تبادل زبانی از صفر
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
2 شهریور 1398

متد Crosstalk؛ راهی برای تبادل زبانی از صفر

متد Crosstalk؛ راهی برای تبادل زبانی از صفر

شروع تبادل زبانی راهی عالی برای یادگیری یک زبان خارجی است. می‌توانیم زبان مورد نظرمان را بهتر یاد بگیریم و به طور همزمان می‌توانیم با مردم در سراسر جهان ارتباط برقرار کنیم و فرهنگ و زبان آن‌ها را یاد بگیریم. حتی ممکن است در فرآیند یادگیری زبان دوستان خوبی هم پیدا کنیم.

با این حال، شروع مکالمه در ابتدای یادگیری زبان برای همه سخت است. وقتی سطح زبانتان آنقدرها که باید خوب نیست و ممکن است این حس را به شما بدهد که مغزتان مشکل دارد و نمی‌توانید یاد بگیرید.

نویسنده این مقاله هم وقتی در ابتدای یادگیری زبان در همایش‌ها و جلسات تبادل زبانی شرکت می‌کند همین احساس را دارد. وقتی یادگیری یک زبان را شروع می‌کنیم، واقعا در مراحل ابتدایی حرف زیادی برای گفتن نداریم و حتی اگر بتوانیم خیلی کم درباره چیزی صحبت کنیم، ادامه دادن مکالمه و تبدیل آن به یک گفتگوی طولانی برای ما سخت و خسته‌کننده خواهد بود.

اجازه بدهید ناجی شما را معرفی کنم: Crosstalk! متد crosstalk نه تنها تمام این مشکلات را حل می‌کند، بلکه احتمالا تنها راه موثر یادگیری یک زبان از صفر است. حداقل تا زمانی که راه بهتری پیدا کنیم که برای یادگیری ما طراحی شده است و بهتر از متد بالا عمل خواهد کرد.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری آموزش زبان انگلیسی برای کودکان آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

متد Crosstalk چیست؟

ایده اصلی این متد بسیار ساده است: شما به زبان خودتان (که شریکتان در حال یادگیری آن است) و شریکتان به زبان خودش صحبت می‌کند (که شما در حال یادگیری آن هستید). اینکه شریکتان بومی باشد یا نه به خودتان بستگی دارد. هر دو طرف، درک زبان طرف مقابلشان را تمرین می‌کنند و به آن زبان صحبت نمی‌کنند.

متد Crosstalk واقعا مفید است؟

به نظر می‌رسد متد crosstalk مخالف تبادل زبانی است، اما در حقیقت این روش چند مزیت فوق‌العاده دارد.

  • این روش برای کسانی که کاملا تازه‌کار هستند آسان‌تر است؛ چون حتی لازم نیست یک کلمه از زبان مقصد را بلد باشید.
  • استرس و فشار کمتری دارد. در این روش لازم نیست استرس داشته باشید که چه باید بگویید و چطور آن را بیان کنید.
  • از آنجایی که لازم نیست به نحوه گفتارتان فکر کنید، می‌توانید بهتر و بیشتر به صحبت‌های شریکتان گوش بدهید و میزان ورودی زبان مقصد به حداکثر می‌رسد. چون قرار نیست فکرتان را درگیر جمله بعدی‌تان کنید.
  • در نهایت، این روش استفاده مؤثرتر از زمان است. از آنجایی که قرار نیست 50 درصد زمان را برای زبان خود و 50 درصد آن را برای زبان هدف صرف کنید، صد در صد ورودی شما به زبان هدف خواهد بود و این مسئله در ابتدای یادگیری زبان بسیار مفید است. برای یادگیری زبان با روش‌های سنتی و قدیمی باید تعداد زیادی کلمه یاد می‌گرفتید تا بتوانید چند جمله کوتاه بیان کنید. در حالی که در این روش چنین چیزی لازم نیست.

وقتی یادگیری زبان را با سطح کاملا مبتدی شروع می‌کنید، می‌توانید متد crosstalk را با یک دفترچه آغاز کنید. منظورتان را نقاشی کنید، از حرکات سر و درست استفاده کنید یا برای صحبت کردن از تصاویر مختلف استفاده کنید. ممکن است باورش سخت باشد، اما وقتی این روش را شروع کردید متوجه منظور ما می‌شوید. این تکنیک به هر دو طرف این امکان را می‌دهد تا با هم ارتباط برقرار کنند و یک مکالمه کامل داشته باشند، حتی اگر هیچ زبان مشترکی بین آن دو نباشد.

نحوه استفاده از متد Crosstalk

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، این متد به استفاده از تبادل زبانی اشاره دارد، اما هر گوینده در این تبادل به زبان مادری خودش صحبت می‌کند. در متد crosstalk، درک و فهم زبان مقصد را بدون تلاش برای صحبت کردن به آن زبان تمرین می‌کنید.

به همین دلیل، تنها کاری که باید بکنید این است که کسی را پیدا کنید که به زبان مورد نظر شما صحبت می‌کند و البته به یادگیری زبان مادری شما علاقه دارد. امروزه با وجود وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی که  در اینترنت هستند، این کار خیلی راحت شده است.

خبر خوب دیگر اینکه لازم نیست حتما کسی را پیدا کنید که نزدیک شما زندگی می‌کند. از آنجایی که این متد از طریق مکالمه صوتی و ویدیویی هم امکان‌پذیر است، می‌توانید با هر کسی در هر گوشه دنیا ارتباط برقرار کنید. با این حال، اگر زبان‌آموز صفرکیلومتر هستید، بهتر است شریکتان را از نزدیک ببینید. وقتی کسی را به صورت حضوری ملاقات کنید، استفاده از تکنیک‌هایی که در بالا گفتیم (حرکات بدن، تصاویر و نقاشی) و تکنیک‌هایی که قرار است در ادامه به شما آموزش بدهیم، راحت‌تر خواهد بود. همچنین زبان و ارتباط برقرار کردن واقعی‌تر و ملموس‌تر خواهد بود؛ چون کسی که جلوی شما نشسته واقعی است.

شروع متد Crosstalk از صفر

متد Crosstalk وقتی صفرکیلومتر هستید یا می‌خواهید یادگیری زبان را از صفر شروع کنید عالی است. البته، وقتی از صفر شروع کنید، بیشتر کلماتی که شریکتان به زبان می‌آورد متوجه نمی‌شوید. حتی ممکن است هیچ‌کدام از کلمات را متوجه نشوید! معجزه متد Crosstalk همین‌جاست. در مقایسه با چیزی که ممکن است در ابتدا از این روش انتظار داشته باشید، می‌توانید برای داشتن یک مکالمه کامل و پیچیده، از ارتباط غیرکلامی استفاده کنید. می‌توانید منظورتان را با حرکات بدن، صداها، حالت‌های مختلف صورت، تصاویر و مهم‌تر از همه با نقاشی کشیدن بیان کنید.

وقتی متد Crosstalk را شروع می‌کنید، بهتر است در اولین قدم خودتان را به شریکتان معرفی کنید و چیزی درباره خودتان به او بگویید. می‌توانید خاطره‌ای درباره خودتان برای او تعریف کنید یا از بچگی‌تان برای او حرف بزنید. بعضی موضوعاتی که مردم اغلب دوست دارند بشنوند، خاطرات شما از زمان‌هایی است که بچه بدی بودید؛ مثلا چیزی دزدیدید، کسی را اذیت کردید یا به خودتان صدمه زدید.

با ادامه مکالمه، موضوعات مختلفی مطرح می‌شوند. در این میان متوجه می‌شوید بیان بعضی موضوعات سخت‌تر از بقیه است. موضوعاتی که در آن نیاز به حرکت و تحرک دارند، بیان راحت‌تری دارند و می‌توانید با نقاشی کشیدن و حرکات آن‌ها را بیان کنید. در این میان، بیان موضوعات پیچیده‌تر مثل فلسفه، سیاست و حتی کسب و کار سخت‌تر هستند و بهتر است آن‌ها به زمان دیگری موکول کنید. استثنائاتی هم وجود دارند، اما اگر در یک اداره کار می‌کنید، بیان بصری اینکه چه کاری انجام می‌دهید، خیلی راحت نیست.

هر زمان که احساس کردید شما یا شریکتان در بیان و درک موضوعی مشکل دارید و بعد از چند بار تلاش باز هم منظور یکدیگر را متوجه نمی‌شوید، به این معنی است که موضوعی که می‌خواهید درباره آن صحبت کنید بیش از حد انتزاعی یا پیچیده است. بیشتر مواقع بهتر است موضوع صحبت را عوض کنید و به یک مبحث ساده‌تر بپردازید تا مناسب سطح فعلی‌تان باشد. صحبت کردن درباره کودکی ساده است. چون بیشتر کارهایی که بچه‌ها انجام می‌دهند فیزیکی و قابل بیان است و با تکان دادن دست و سر و دیگر اعضای بدن می‌توانید آن‌ها را به شریکتان نشان دهید.

متد Crosstalk، چالش‌ها و عیب‌یابی

هر نوع تبادل زبانی در کنار مزیت‌ها و نکات مثبت، می‌تواند مشکلات و ایرادهایی هم داشته باشد. در این قسمت می‌خواهم به سه مورد از رایج‌ترین مسائل این روش بپردازم که عده زیادی هنگام استفاده از این روش با آن‌ها روبرو شده‌اند. بنابراین اگر شما زودتر آن‌ها را بدانید، بهتر و راحت‌تر می‌توانید برای رفع این مشکلات اقدام کنید.

اولین مشکل این است که ممکن است شریک تبادل زبانی شما خیلی در قید و بند صحبت کردن به زبان هدف شما نباشد. مثلا اگر زبان انگلیسی بلد هستید و می‌خواهید آلمانی یاد بگیرید، شریک تبادل زبانی‌تان قاعدتا باید «فقط» به زبان آلمانی صحبت کند. اما بعضی از آن‌ها گاهی از زبان انگلیسی یا زبان مشترکتان استفاده می‌کنند. بهترین راه برای مدیریت این مشکل این است که به آرامی و با احترام از او بخواهید به زبان مقصد و زبانی که توافق کردید صحبت کند. گاهی اوقات ممکن است چند بار از او بخواهید به زبان اصلی برگردد، اما بیشتر افراد بعد از یک یا دو بار تذکر متوجه می‌شوند و دیگر این کار را تکرار نمی‌کنند. اصرار بر این که هر کدام از طرفین تبادل زبانی فقط به زبانی که می‌خواهند یاد بدهند صحبت کنند، به خاطر این نیست که انسان‌های خلوص‌گرایی هستند، بلکه به این دلیل است که باید این اطمینان حاصل شود که هر دو طرف با ساده‌ترین روش، مثل نقاشی کردن و حرکات بدن با هم ارتباط برقرار کنند و از یک زبان مشترک برای درک و فهم صحبت‌های یکدیگر استفاده نکنند. تغییر زبان به انگلیسی یا هر زبان مشترک دیگری باعث می‌شود بعد از مدتی هر دو طرف زبان‌های مورد نظرشان را فراموش کنند و به زبان انگلیسی یا یک زبان بی‌ربط دیگر صحبت کنند. این مسئله با هدف ما از یادگیری زبان به روش تبادل زبانی فاصله زیادی دارد و فقط وقت تلف می‌کند.

دومین مشکل این است که شریکی داشته باشید که صحبت نمی‌کند و انتظار دارد شما صحبت کنید. وقتی این اتفاق بیفتد، همه چیز خیلی خنده‌دار می‌شود. بعد از اینکه افراد بفهمند می‌توانند با نقاشی کشیدن و حرکات بدن منظورشان را برسانند، بعد از مدتی فراموش می‌کنند که برای تبادل زبانی (شفاهی) آن‌جا هستند. از آنجایی که بیش از حد روی ارتباط برقرار کردن و دیدن اینکه شما منظورشان را متوجه می‌شوید تمرکز کرده‌اند، صحبت کردن را به طور کامل متوقف می‌کنند. آن‌ها متوجه این مشکل نمی‌شوند چون اولین و مهم‌ترین نگرانی آن‌ها رفع شده است: آن‌ها می‌توانند ارتباط برقرار کنند. البته، آن‌ها هدف انجام تبادل زبانی را به طور کامل فراموش می‌کنند و به همین دلیل لازم است حواسشان جمع باشد. خوشبختانه، حل این مشکل از مورد قبلی خیلی ساده‌تر است و یک یادآوری ساده بیشتر اوقات مشکل را حل می‌کند و به شریکتان یادآوری می‌کند که دلیل ملاقات یا صحبت کردن شما چیست.

سومین مسئله این است که شریکتان جلسات تبادل زبانی را با کلاس‌های هنر اشتباه می‌گیرد. گاهی ممکن است شریک تبادل زبانی‌تان دوست نداشته باشد نقاشی کند، چون از استعداد و مهارتشان در نقاشی کشیدن آگاه است. به آن‌ها یادآوری کنید جلسات تبادل زبانی، کلاس‌های هنر نیست و قرار نیست نقاشی‌های آن‌ها در معرض دید عموم قرار بگیرد. حتی گاهی لازم است عمدا بد نقاشی کنید تا آن‌ها بفهمند حتما نباید نقاشی‌هایشان در حد پیکاسو باشد تا بتوانند منظورشان را به شما بفهمانند. خود من وقتی می‌خواهم بد نقاشی کنم، یک اژدها می‌کشم. به نظر می‌رسد نمی‌توانم یک اژدهای با شکوه بکشم، مهم نیست چند بار تلاش کردم، استعداد اژدها کشیدن ندارم! اگر این روش کمکی نکرد، به نظر می‌رسد باید یک شریک زبانی دیگر پیدا کنید. البته امیدوارم هیچ‌وقت این اتفاق نیفتد.

هر چه زمان بیشتری با یک شریک زبانی سپری کنید، به روش همدیگر برای انجام تبادل زبانی عادت می‌کنید و متد و اجرای آن راحت‌تر می‌شود.

نتیجه‌گیری

این مقاله مقدمه و معرفی متد Crosstalk برای یادگیری و تبادل زبانی از صفر بود. با این اطلاعات می‌توانید یادگیری یک زبان را با یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و جذاب‌ترین روش‌ها شروع کنید یا ادامه بدهید. این روش علاوه بر آموزش زبان، شما را با مردم کشورهای دیگر آشنا می‌کند، شما را به افراد و سرزمین‌های دیگر مرتبط می‌کند و می‌توانید مسائل زیادی درباره فرهنگ و زبان کشورهای مختلف یاد بگیرید.

با استفاده از متد crosstalk می‌توانید مسائل و مشکلات عمده‌ای که سرراهتان قرار می‌گیرد از میان بردارید. شما را تشویق می‌کنم از خانه خارج شوید، بیرون بروید و بومیان یا سخنگوهایی را ملاقات کنید که می‌خواهید زبانشان را یاد بگیرید و با آن‌ها درباره موضوعات مختلفی صحبت کنید که برایتان لذت‌بخش و جذاب هستند. حتی می‌توانید درباره موضوعات عمیق و شخصی هم با شریک تبادل زبانی‌تان صحبت کنید.

در نهایت اگر با شریک تبادل زبانی‌تان دوستان صمیمی و خوبی شدید و بیش از آنچه که فکرش را می‌کردید به او نزدیک شدید، اصلا تعجب نکنید؛ خاصیت این متد و داشتن شریک تبادل زبانی همین است!

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید