IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
7 راهکار مفید برای تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی (Listening)
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
21 آذر 1398

7 راهکار مفید برای تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی (Listening)

«شنیدن» یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ارتباط است. مهارت شنیداری یا لیسنینگ در بحث آموزش و یادگیری زبان انگلیسی هم از اهمیت بالایی برخوردار است؛ ‌چون شما ابتدا باید بتوانید خوب گوش کنید و درست متوجه شوید تا بعد بتوانید حرف بزنید! با این حال همان طور که می‌دانید تقویت مهارت شنیداری برای خیلی از زبان آموزان سخت و دشوار است و یکی از پراسترس‌ترین بخش‌ها در امتحانات مختلف زبان همین listening است.

اما نگران نباشید! ما در این مطلب قصد داریم 7 راه برای تقویت مهارت شنیداری listening  زبان انگلیسی به شما یاد بدهیم. با انجام دادن این راهکارها می‌توانید به طرز چشمگیری مهارت شنیداری زبان انگلیسی را در خود تقویت کنید و مهارت‌های دیگر به ویژه مکالمه (speaking) را هم بهتر و سریعتر یاد بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید.

7 راهکار مفید برای تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

مزایای چشمگیر تقویت مهارت شنیداری:

  • موقع شنیدن زبان انگلیسی متوجه لهجه‌های مختلف و تفاوت آنها با هم می‌شوید.

زبان انگلیسی بسیار متنوع و گسترده است و در کشورهای مختلف دنیا با لهجه ‌های متفاوتی صحبت می‌شود. نحوه حرف زدن مردم در انگلستان با حرف زدن در آمریکا تفاوت‌های بسیار زیادی دارد. حتی در شهرهای یک کشور هم زبان انگلیسی به لهجه‌های متفاوتی صحبت می‌شود. به همین دلیل تقویت مهارت شنیداری به شما کمک می‌کند حرف زدن افراد با لهجه‌های مختلف را متوجه بشوید و مشکلی در برقراری ارتباط نداشته باشید.

  • حتی اگر فردی خیلی سریع و تند انگلیسی حرف بزند باز هم متوجه حرفش می‌شوید.

فایل‌های صوتی آموزش زبان انگلیسی معمولا با لهجه استاندارد و بسیار آرام و شمرده صحبت می‌شوند. اما درست مثل زبان فارسی، در کشورهای انگلیسی زبان هم همه افراد انقدر آهسته حرف نمی‌زنند و اتفاقا اکثر افراد در کوچه و خیابان خیلی سریع حرف می‌زنند. اگر مهارت شنیداری خوبی نداشته باشید در مواجهه و ارتباط با مردم عادی انگلیسی زبان حتما به مشکل برخواهید خورد.

هفت راهکار مفید برای تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

  • تقویت مهارت شنیداری یعنی تقویت ارتباطات اجتماعی!

با تقویت مهارت لیسنینگ می‌توانید روابطی که با دوستان انگلیسی زبانتان دارید را بهتر کنید. چون دوستانتان احساس می‌کنند که شما کاملا متوجه حرف‌هایشان می‌شوید و حرفشان را می‌فهمید. همچنین با اعتماد به نفس بیشتر می‌توانید ارتباطات دوستانه جدیدی را شروع کنید.

چطور مهارت شنیداری زبان انگلیسی را در خود تقویت کنیم؟

در ادامه 7 نکته مهم و کاربردی به شما یاد می‌دهیم که به کمک آنها می‌توانید listening خود را بهتر کنید:

1-گوش دادن فعال، نه غیرفعال

جالب است بدانید که ما دو نوع گوش کردن داریم: گوش دادن فعال (active) و گوش دادن غیرفعال (passive)

گوش دادن فعال روی شنیدن تمرکز دارد. در این شیوه شما واقعا سعی می‌کنید معنای حرفی که زده می‌شود را درک کنید. اما در گوش دادن غیرفعال شما تنها صحبت‌ها را می‌شنوید و تلاشی برای فهم دقیقِ معنای هرکلمه نمی‌کنید.

به طور مثال، وقتی که به یک موزیک یا پادکست انگلیسی گوش می‌دهید و تمرکزی روی معنی ندارید در حال گوش دادن غیرفعال هستید.

برای اینکه مهارت شنیداری خود را تقویت کنید باید فعالانه گوش کنید. اگر در حال تماشای یک فیلم یا گوش کردن به یک موزیک لذبتخش هستید روی تک تک کلمات و طرز تلفظ آنها تمرکز کنید. به این ترتیب خواهید دید که مهارت شنیداری شما به طرز قابل توجهی پیشرفت می‌کند.

مهارت های شنیداری و فهم مکالمات انگلیسی

2- برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های انگلیسی را با زیرنویس تماشا کنید

 تماشای فیلم و سریال انگلیسی با زیرنویس فارسی هم راه خوبی برای تقویت مهارت شنیداری شماست. این کار به شما کمک می‌کند بلافاصله معنی کلمه جدیدی که شنیده‌اید را متوجه شوید. بعد از مدتی می‌توانید زیرنویس انگلیسی را جایگزین زیرنویس فارسی کنید تا به این ترتیب انگلیسی گفتاری را با انگلیسی نوشتاری هم مقایسه کنید.

3-سعی کنید مفهوم کلی مکالمه را از همان اول حدس بزنید

گاهی قبل از آنکه دوره‌های آموزش زبانمان تمام شود مجبوریم در محیط انگلیسی زبان قرار بگیریم. اگر هنوز در حال یادگیری زبان هستید و می‌خواهید هرچه زودتر لیسنینگ خود را تقویت کنید از این روش استفاده کنید: وقتی در حال گوش دادن به یک مکالمه یا فایل صوتی هستید سعی کنید کلمه کلیدی و موضوع اصلی را حدس بزنید. به این ترتیب می‌توانید معنای یک لغت جدید را بهتر متوجه بشوید.

حتی در مکالمات واقعی می‌توانید به لحن و تن صدا (شاد، ناراحت یا جدی)، زبان بدن و چیزهای دیگر هم توجه کنید. مثلا اگر فردی سوالی از شما پرسید و در دستش یک نقشه است به احتمال زیاد دنبال آدرس جایی می‌گردد.

4-در اتوبوس، محل کار، کافه و … استراق سمع کنید!

درست است که فالگوش ایستادن از نظر اخلاقی کار صحیحی نیست، اما برای تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی آن را پیشنهاد می‌کنیم! اگر در محیط انگلیسی زبان زندگی می‌کنید از این فرصت عالی استفاده کنید و به صحبت کردن مردم گوش کنید.

به این ترتیب، هم می‌توانید کلمات و اصطلاحات عامیانه جدید یاد بگیرید و هم گوشتان با لهجه‌ها و لحن‌های مختلف آشنا می‌شود و لیسنینگ بهتری خواهید داشت.

هفت راهکار مفید برای تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی

5-با انواع انگلیسی زبان‌ها تعامل داشته باشید

منظورمان از انواع مردم انگلیسی زبان، مردم شهری، روستایی، بالاشهری،‌ جنوب شهری، اسکاتلندی، انگلیسی، استرالیایی و … است. همان طور که در بالا هم اشاره کردیم لهجه ها و لحن‌های بسیار متنوع و زیادی در سرتاسر دنیا وجود دارند و گوش کردن به آن ها مهارت شنیداری شما را به طرز قابل توجهی تقویت می کند.

در محیط انگلیسی زبان زندگی نمی کنید؟ اشکالی ندارد. در این صورت می‌توانید از اینترنت کمک بگیرید و دنبال ویدئوهای یوتیوب یا فایل های صوتی از لهجه های مختلف انگلیسی بگردید.

6-یادتان باشد که نمی‌توانید کاملا همه چیز را متوجه شوید (حتی اگر سطح زبانی خوبی داشته باشید)

اکثر زبان آموزان فکر می کنند کلمه fluent به معنای توانایی صحبت کردن مثل یک بومی (native) است، اما این تصور کاملا اشتباه است.

واقعیت این است که حتی اگر سالها مشغول یادگیری زبان انگلیسی بوده اید باز هم این روند فراگیری متوقف نخواهد شد. مثلا ممکن است حتی بعد از 10 سال فراگیری زبان از کسی خواهش کنید آرام تر صحبت کند تا شما متوجه حرف‌هایش بشوید، و این موضوع کاملا طبیعی و نرمال است.

بنابراین سعی کنید مهارت زبانی مثل لیسنینگ خود را تقویت کنید اما توقع و انتظار غیرواقعی از خودتان نداشته باشید.

7 راهکار مفید برای تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی7-گوش کنید و بنویسید

به عنوان زبان آموز باید روی این مساله تمرکز کنید که آنچه می‌شنوید را به کلمات تبدیل و بعد این کلمات را به یک مفهوم یا معنا بدل کنید. بسیاری از مواردی که در بالا ذکر کردیم به درک مطلب و مهارت شنیدن شما کمک می‌کنند. اما نوشتن چیزی که می‌شنوید به شما کمک می‌کند صداها و آواها را به صورت تفکیک شده متوجه شوید. 

نکته جالب این است که نوشتن به تقویت مهارت شنیداری شما هم کمک می‌کند. گوش کردن و نوشتن نه تنها در یادگیری لغات جدید به شما کمک می‌کند بلکه تلفظ صحیح کلمات را هم یاد می‌گیرید.


بیشتر بخوانید:تمرین هایی برای تقویت مهارت شنیدن (Listening)


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 4 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید