IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
تمرین مهارت شنیدن (Listening) برای زبان آموزان مبتدی
امتیاز کاربران: 1.7/5
نویسنده: ایرانمهر
13 اسفند 1397

تمرین مهارت شنیدن (Listening) برای زبان آموزان مبتدی

شروع همیشه سخت ترین قسمت است!

این حرف را از «استفن کینگ» (Stephen King)، نویسنده مشهور بشنوید!

او پیش نویس اولین رمانش به نام Carrie را دور انداخت.

بعد از اینکه همسرش او را تشویق کرد تا رمانش را دوباره بنویسد، این رمان 30 بار پیش از چاپ رد شد.

ولی در نهایت چاپ شد و 30هزار نسخه از آن به فروش رفت و بعدها از رمان او فیلمی ساختند.

زبان آموزان هم در ابتدای راه یادگیری زبان، اغلب با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. ممکن است بعد از هر بار که اشتباهی می کنند، اعتماد به نفسشان را از دست بدهند. یا ممکن است منابع مفیدی در دسترس نداشته باشند که به درستی پیشرفت کنند.

این مسئله به ویژه برای مهارت شنیدن در زبان صدق می کند. بسیاری از برنامه های آموزش زبان برای زبان آموزان مبتدی روی مکالمه تمرکز دارند و توجه زیادی به درک مطلب و شنیدن نمی کنند. این مشکل باعث می شود زبان آموزان مبتدی ندانند از کدام منابع و چطور برای تمرین مهارت شنیدن استفاده کنند.

به همین دلیل در این مقاله ما به شما راه درست را نشان می دهیم.

فعالیت های منحصر به فردی را معرفی می کنیم که بهترین منبع برای مبتدیان هستند و می توانند مهارت های شنیدن را تمرین کنند.

تمرین مهارت شنیدن (Listening) برای زبان آموزان مبتدی

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

چرا مبتدیان باید شنیدن را تمرین کنند

با توجه به تحقیقی که «لری وندرگریفت» (Larry Vandergrift)، محقق و مدرس زبان انجام داده است، مهارت شنیدن مزایای زیادی برای زبان آموزان مبتدی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

نقطه شروع مهم  تری است: اگر به جای تمرکز روی مکالمه، با مهارت شنیدن آغاز کنید، مغز، اطلاعات پایه و مقدماتی صداهای زبان انگلیسی را بهتر درک می کند. همانطور که می دانیم مکالمه یعنی ادای کلمات و جملات و کلمات و جملات هم ترکیبی از صداهای مختلف هستند که اگر دانش درستی درباره آن ها نداشته باشید، هرگز نه می توانید مثل یک بومی صحبت کنید، نه حرف های یک بومی را تمام و کمال متوجه شوید. اگر مبتدی باشید، یادگیری صداها و تمرین برای درست تلفظ کردن کلمات و عبارات می تواند ترسناک اما در عین حال بسیار مفید باشد.

از آنجایی در تمرین مهارت شنیدن لازم نیست هر چیزی که می شنوید را تکرار کنید، می توانید بیشتر روی فهم و درک محتوا تمرکز کنید. این درک عمیق به زبان آموزان این امکان را می دهد که مهارت های زبان انگلیسی را با روشی موثر و پربازده (و بدون اتلاف وقت و انرژی) یاد بگیرند.

نتایج مفیدتری به  همراه دارد: با توجه به یافته های «وندرگریفت)، بومیان انگلیسی زبان یا هر زبان دیگری، حدودا 40 تا 50 درصد وقتشان را به شنیدن مکالمات دیگران اختصاص می دهند. به این معنی که در هر مکالمه، شنیدن هم به اندازه صحبت کردن مهم است. تمرکز روی شنیدن در حین یادگیری زبان به زبان آموزان این امکان را می دهد تا سریع تر بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

مزایای احساسی  دارد: وقتی در مراحل اولیه یادگیری زبان کسی از شما نخواهد صحبت کنید، احساس اعتماد به نفس بیشتری دارید. نگران این مسئله نیستید که کلمه ای را اشتباه تلفظ کنید و همچنین استرس این را ندارید که در برابر دیگران خوب صحبت کنید یا نه. این آرامش خاطر باعث می شود فرآیند یادگیری لذت بخش و سرگرم کننده باشد.

بهترین فعالیت ها  و ویدیوها برای تمرین مهارت شنیدن زبان آموزان مبتدی

تمرین مهارت شنیدن برای زبان آموزان مبتدی

1. فعالیت های  ساده برای تمرین مهارت شنیدن

تماشای فیلم های  دوزبانه

در اصل دو نوع فیلم برای تمرین مهارت شنیدن در این مرحله وجود دارد. اولین گزینه، فیلم هایی هستند که به زبان مادری شما ساخته شده اند و بعد برای مخاطبان بین المللی به زبان انگلیسی ترجمه شده اند. با توجه به زبان مادری شما، احتمالا فیلم های زیادی برای تماشا خواهید داشت.

گزینه دوم، فیلم های انگلیسی زبانی هستند که در هالیوود ساخته شده اند و بعد به زبان مادری شما ترجمه شده اند. از آنجایی که صنعت فیلم های انگلیسی هدفشان این است که در تمام جهان مخاطب داشته باشند، بیشترین فیلم ها به چند زبان ساخته می شوند. برای مثال، مجموعه فیلم های «هری پاتر» به زبان هایی مثل هندی، فارسی، فرانسه، آلمانی و بسیاری زبان های دیگر ترجمه شده است.

برای این تمرین، هر بار فقط یک صحنه از یک فیلم را تماشا کنید. اول آن صحنه را به زبان مادری خودتان ببینید و بعد نسخه انگلیسی آن را تماشا کنید. با این روش، می توانید کاملا بفهمید در آن صحنه چه اتفاقی افتاده است و دیالوگی که رد و بدل شده دقیقا به چه معنی بوده است. سپس دوباره آن را به زبان انگلیسی ببینید و روی کلماتی تمرکز کنید که معنی آن ها را نمی دانید.

هر چیزی را که به نظرتان گیج کننده یا سخت است، یادداشت کنید. بعد از اینکه صحنه تمام شد، کلمات انگلیسی را به زبان خودتان بنویسید. همچنین می توانید روی تفاوت صداها و نحوه تلفظ آن ها در دو زبان دقت کنید.

بهترین فیلم هایی که می توانید در این مقطع از یادگیری از آن ها استفاده کنید، فیلم هایی هستند که برای کودکان ساخته شده اند. فیلمنامه ساده است، دنبال کردن و فهمیدن دیالوگ ها راحت است و واژگانی که در آن استفاده شده است سخت و پیچیده نیست.

متد Blackout

متد Blackout روشی است که توسط شاعران قرن 20ام استفاده شد. اخیرا این متد بین نویسندگان آنلاین و هنرمندانی که مرتب شعرهایشان را روی اینستاگرام و Tumblr آپلود می کنند، محبوب شده است.

این روش خیلی بامزه و سرگرم کننده است و راهی منحصربه فرد برای تمرین شنیدن فعال (active listening) است. در این نوع شنیدن (active)، تمام تمرکز و حواستان روی صداها، گرامر و معنی کلماتی است که می شنوید.

اول باید یک فایل صوتی که موضوع آن را دوست دارید تهیه کنید و متن فایل هم در دسترس باشد. وبسایت British Council مجموعه فوق العاده ای از این نوع فایل ها دارد.

بعد از اینکه فایل و متن آن آماده شد، مراحل زیر را دقیق و مو به مو اجرا کنید:

بدون متن به فایل  صوتی گوش بدهید: دو یا سه بار بدون متن به فایل صوتی گوش بدهید و مطمئن شوید درک خوبی از محتوا دارید. هر قسمتی که متوجه نمی شوید یادداشت کنید.

در حال خواندن  متن به فایل صوتی گوش بدهید: حالا تمام متن فایل را می بینید. ممکن است قسمت هایی که در مرحله قبل به خوبی متوجه آن ها نشده بودید، با خواندن متن بفهمید یا می توانید کلماتی که معنی آن ها را نمی دانید پیدا کنید. اگر لازم بود برای بار دوم یا حتی بیشتر به فایل صوتی گوش بدهید، این کار را تا جایی تکرار کنید که کل متن فایل را متوجه شوید و این کار را از خودتان دریغ نکنید.

کلمات جدید یا  جالب را هایلایت کنید: این کار شعر blackout شما را شکل می دهد. سعی کنید کلمات را از ابتدا، میانه و انتهای فایل صوتی انتخاب کنید. هر چه کلمات جدید بیشتری در این فهرست باشد، بهتر است.

با استفاده از  کلماتی که انتخاب کردید، جمله ای با معنا بنویسید: به دنبال کلماتی باشید که همراه با کلماتی که خودتان انتخاب کردید، همراهی و هماهنگی خوبی داشته باشد. کلماتی مثل linking words، حروف تعریف، قیدها و کلماتی که می توانید با آن ها یک جمله کامل بنویسید. بعد از اینکه این کلمات را انتخاب کردید، آن ها را هم هایلایت کنید. سپس یک ماژیک مشکی بردارید و تمام کلماتی که انتخاب نکردید را هایلایت کنید.

با این روش کلمات جدیدی که با رنگ متفاوتی هایلایت شده است در خاطرتان می ماند! نه تنها بارها به آن ها گوش دادید، بلکه خودتان از آن ها استفاده کردید و با آن ها جملات و عبارات جدید ساختید.

مهارت های شنیداری و فهم مکالمات انگلیسی

فایل صوتی را  دوباره بسازید

اگر یاد گرفتن زبان انگلیسی به تنهایی را دوست ندارید و از به اشتراک گذاشتن دانشتان با دیگران لذت می برید، پس احتمالا باید به صورت گروهی زبان یاد بگیرید. برای این فعالیت گروهی باید حداقل دو نفر باشید و نفر دیگر هم زبان آموز انگلیسی باشد و ترجیحا کسی باشد که در زبان انگلیسی تسلط و مهارت کافی دارد. اگرچه برای انجام این تمرین حتما لازم نیست نفر دوم یک معلم انگلیسی باشد، اما همیشه خوب است کسی در یادگیری همراهتان باشد که بتواند در هر مرحله شما را راهنمایی کند و به سوالاتتان پاسخ بدهد.

برای انجام این تمرین 70 دقیقه زمان لازم دارید. مراحل زیر را به دقت اجرا کنید:

شنیدن به صورت  فردی: فایلی را انتخاب کنید که درباره موضوعی آشنا با شما صحبت می کند. هر کدام از شما دو نفر (یا هر تعداد که هستید) فایل را به تنهایی گوش بدهد و سعی کند میزان فهمش از محتوا را بسنجد.

بعد از این، تمام اعضای گروه دو بار دیگر به فایل صوتی گوش بدهند و نکات مهمی که فهمیدند را روی یک کاغذ بنویسند. این نکات می تواند شامل کلمات خاص یا مباحثی کلی باشد که در فایل به آن پرداخته شده است.

بازسازی: در این مرحله، گروه درباره آنچه که فهمیدند با هم صحبت می کنند. این مرحله به زبان آموزان اجازه می دهد توانایی هایشان را بسنجند و با به اشتراک گذاشتن مشاهدات و تفکراتشان، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند. همچنین در این مرحله هر کس می تواند تکنیک هایی را کشف کند که با آن ها مهارت های درک مطلب و شنیدن را تقویت کند.

وقتی این مرحله تمام شد، تمام اعضای گروه سعی کنند صحبت هایی که در فایل صوتی شنیدند را روی کاغذ بنویسند. اگر اشتباه یا مشکلی داشتند آن را بفهمند یا قسمت هایی که از دست دادند را دوباره بشنوند.

در این مرحله تمرکز گروه باید روی گرامر، واژگان و نکاتی باشد که در فایل به آن ها پرداخته شده است. تمام ایرادات و اشتباهات باید در فهرستی نوشته شوند. سپس گروه با گوش دادن مجدد به فایل قسمت هایی که اشتباه نوشتند را اصلاح کنند یا اگر لازم بود گرامر، واژگان یا املای کلمه را بپرسند.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

2. منابعی برای  تمرین مهارت شنیدن زبان آموزان مبتدی

English  Sounds Playlist 

تلفظ یکی از سخت ترین و گیج کننده ترین قسمت های یادگیری زبان انگلیسی برای زبان آموزان است. بسیاری از زبان آموزان وقتی با کلمه ای مواجه می شوند که املا و تلفظ آن با هم فرق دارد، دچار سردرگمی و اضطراب می شوند. صداهایی که در زبان انگلیسی استفاده می شود، ممکن است خیلی با صداهای زبان مادری زبان آموزان تفاوت داشته باشد. به خصوص اگر زبان مادری غیر اروپایی باشد.

کانال Rachel مجموعه دروسی دارد که منحصرا روی صداهای خاصی در زبان انگلیسی تمرکز کرده است. او بیش از 30 ویدیوی آموزشی دارد که در آن ها به زبان آموزان یاد می دهد چطور باید بعضی صداها را تلفظ کنند. او در این ویدیوها تقریبا تمام مصوت ها و صامت ها را پوشش داده است.

تمام زبان آموزان مبتدی می توانند از این مجموعه ویدیوها استفاده کنند و نحوه تشخیص و تولید صداها در زبان انگلیسی را بفهمند و یاد بگیرند. این ویدیوها به تقویت شنیدن و مهارت تلفظ کمک می کند.

Kids’  Stories 

وبسایت British Council یکی از مشهورترین سازمان های آموزشی زبان انگلیسی در جهان است. در این مجموعه که در یوتیوب آپلود می شود، انیمیشن های کوتاهی در اختیار زبان آموزان قرار می گیرد که داستان هایی برای کودکان است.

این داستان ها برگرفته از افسانه ها و قصه های قدیمی و سنتی است که نسل به نسل منتقل شده است و داستان هایی هم از جهان فعلی نقل می کند.

سرعت، لهجه و واژگانی که در این پادکست ها استفاده شده اند به حدی ساده است که تمام زبان آموزان مبتدی می توانند اکثر آن ها را بفهمند. ویدیوها زیرنویس های صریح و آشکاری دارند که می توانید همزمان با تمرین مهارت شنیدن، خواندن را هم تمرین کنید.

از آنجایی که ویدیوها طوری طراحی شده اند که می توانید متن داستان را هم دانلود کنید، گزینه خوبی برای تمرین مهارت شنیدن به روش blackout هم هستند که در بالا توضیح دادیم.

Long  Story Short

این مجموعه آنلاین و جذاب برای بومیان انگلیسی زبان تولید شده است، اما مبتدیان زبان هم می توانند آن ها را بفهمند. هر اپیزود یک واقعه روزانه را با لحنی طنز بیان می کند و بهترین قسمتش این است که مدت آن ها زیر 5 دقیقه است.

دیالوگ ها تکراری و ساده و برای فهم معنی کلمات رایج در زبان انگلیسی بسیار مفید هستند. این پادکست ها روی مسائل عادی مثل ساخت یک وبسایت یا جشن هالووین تمرکز دارد و همین مسئله باعث می شود با فرهنگ و سنت انگلیسی زبان ها آشنا شوید.

مشکل اصلی این مجموعه سرعت بالای ویدیوهاست. اما جای نگرانی نیست، چون می توانید سرعت ویدیو را با استفاده از تنظیمات یوتیوب اصلاح کنید. تنها کاری که باید بکنید این است که روی علامت چرخ دنده در پایین و سمت راست ویدیو کلیک کنید و گزینه «Speed» را انتخاب کنید و آن را روی 0.75 یا 0.5 تنظیم کنید تا سرعت حرف زدن کم شود.

تمرین مهارت شنیدن برای زبان آموزان مبتدی

Daily English  Conversation

این کانال در یوتیوب ویدیوهایی دارد که هر کدام حدودا یک ساعت هستند و مکالمات مختلف درباره موضوعات مختلف زیادی دارد. اغلب یک ویدیو حدود 70 مکالمه مختلف دارد. هر کدام از آن ها بارها و بارها تکرار می شود و به همین دلیل فهم آن ها برای زبان آموزان راحت است.

مکالمات زیرنویس دارند و به شما کمک می کنند صداها و کلمات نوشته شده را به هم ربط بدهید. اما متاسفانه ویدیوها تصویر ندارند و همین باعث می شود ارتباط برقرار کردن کلمه و تصویر سخت باشد.

این مجموعه برای کسانی مفید است که به تازگی تمرین مکالمات زبان انگلیسی یا مهارت شنیدن را شروع کردند.

Funny  Ads Compilation

در تمام جهان تبلیغات برای این ساخته می شوند که مطلبی را در کوتاه ترین زمان به بیشترین میزان مخاطب منتقل کنند. به همین دلیل، بیشتر آن ها کوتاه هستند و زبان ساده ای دارند، بنابراین مخاطب می تواند فحوای کلام را به راحتی درک کند. همین مسئله تبلیغات را به محتوایی عالی برای تمرین شنیدن زبان آموزان مبتدی تبدیل کرده است.

زبانی که در اکثر تبلیغات استفاده می شود، محاوره و غیررسمی است. می توانید هر چیزی که متوجه نشدید را یادداشت کنید و بعدا معنی آن را پیدا کنید. بهترین کار این است که یک یا دو تبلیغ را انتخاب و بارها و بارها آن ها را تماشا کنید تا بتوانید بفهمید محتوای آن دقیقا چیست.

English  Singsing

این مجموعه به زبان آموزان مبتدی آموزش می دهد چطور در زندگی روزمره با دیگران مکالمات ساده داشته باشند. هر ویدیو موضوع یا کلمه ای را انتخاب می کند و به شما مثال هایی می دهد که می توانید بفهمید بومیان انگلیسی زبان در دنیای واقعی چطور از آن ها استفاده می کنند.

تمرین مهارت شنیدن (Listening) برای زبان آموزان مبتدی

مجموعه های انیمیشنی برای کسانی طراحی شده است که به تازگی یادگیری زبان انگلیسی را شروع کردند. ویدیوها تقریبا یک دقیقه ای هستند، جملات کوتاه، ساده و با سرعت آهسته است که فهم مطالب را برای زبان آموز ساده می کند.

تمام ویدیوها زیرنویس دارند و به همین دلیل می توانید دیالوگ ها را به راحتی دنبال کنید.

جدا از کلمات، ویدیوها درباره قوانین مکالمه در زبان انگلیسی هم به شما ایده می دهد.

کانال ها و برنامه های زیادی وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید و در این مقاله ما چند نمونه از بهترین های آن ها را به شما معرفی کردیم.

انتخاب محتوای مناسب، کیفیت و موفقیت در یادگیری را تضمین می کند. با این منابع و فعالیت هایی که برای تمرین در نظر گرفته شده اند، باید برای تقویت و تسلط روی مهارت شنیدن آماده باشید.

از امروز شروع کنید و موفق باشید

بخوانید: تمرین هایی برای تقویت مهارت شنیدن (Listening)

بخوانید: هفت نکته در آموزش زبان انگلیسی به مبتدیان

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
1.7 از 5 از 7 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید