IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
آموزش الفبای زبان های خارجی مثل آب خوردن
امتیاز کاربران: 2.6/5
نویسنده: ایرانمهر
28 فروردین 1398

آموزش الفبای زبان های خارجی مثل آب خوردن!

چگونه الفبای جدید بیاموزیم؟

خوشبختانه، اکنون که بزرگتر شده‌اید، مشکلات دوران کودکی برای یادگیری الفبای یک زبان جدید را نخواهید داشت.

قرار نیست کسی برای شما، با رسم شکل یکی از حروف الفبا را توضیح دهد و کلی بازی کند تا شکل p با b  را اشتباه نگیرید. مطالعه‌ی الفبا هدفمند‌تر و بهتر صورت می‌گیرد.

اما وقتی حروف الفبا ناآشنا است، ممکن است کمی گیج کننده یا حتی ترسناک به نظر برسد. البته حروف الفبایی که در آن‌ها لاتین نیز به چشم می‌خورد، چندان آسان نیستند. برای مثال می‌توان به الفبای آلمانی یا اسپانیایی اشاره کرد. البته نیازی به گفتن این نکته نیست که الفبای هیراگانا و کاتاکانای ژاپنی، الفبای روسی یا الفبای سیریلیک بسیار ترسناک و عجیب به نظر می‌رسند.

درهرحال، یادگیری الفبای یک زبان جدید نباید معضل بزرگی باشد. اگر روش‌های زیر را دنبال کنید، هر الفبایی را به راحتی ABC انگلیسی می‌آموزید!

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

چرا الفبای جدید یاد بگیریم؟‌

بسیاری از منابع آموزشی ممکن است یک زبان جدید را بدون آموزش الفبا تدریس کنند. در صورتی که فقط بخواهید مهارت‌های شنیداری و کلامی را تقویت کنید، این روش کارامد خواهد بود. اما یادگیری الفبای آن زبان نیز بسیار مهم و از چیزی که تصورش را می‌کنید، خیلی راحت‌تر است. علاوه‌بر‌این، یادگیری الفبای زبان جدید، فواید بسیار زیادی دارد.

برای مثال، اگر الفبای یک زبان جدید را بدانید، تلفظ را سریع‌تر می‌آموزید. گاهی ممکن است معنی کلمه‌ای را با شنیدن صدای آن تشخیص ندهید، ولی اگر الفبا را بدانید، کلمه را بهتر درک می‌کنید. اگر شما نحوه‌ی تلفظ تمام حروف الفبا را بدانید، راحت‌تر تلفظ یک کلمه یا جمله را تشخیص می‌دهید.

علاوه بر این، یادگیری الفبا به شما کمک می‌کند تا خواندن را نیز یاد بگیرید. حتی اگر نتوانید کلمات زیادی را بخوانید، یادگیری حروف الفبا پایه‌ای برای بالاتر رفتن مهارت‌ خواندن در زبان جدید است. وقتی کلمات و حروف الفبای آن زبان را تشخیص دهید، چیزهایی که تا کنون فقط می‌گفتید و می‌شنیدید، برایتان شکل می‌گیرند.

همچنین رفته رفته، با خواندن کلمات جدید، آن‌ها را یادگرفته و دایره لغات شما افزوده می‌شود. نهایتا، با یادگیری الفبای جدید، می‌توانید از دیکشنری استفاده کنید. اگر با حروف الفبای زبان جدید آشنایی نداشته باشید، یادگیری لغات جدید به زبان خارجی نیز سخت‌تر خواهد شد. بنابراین، برای پیدا کردن معنی کلمه‌ای که آن را متوجه نمی‌شوید، دردسرهای بیشتری خواهید داشت.

آموزش الفبای زبان های خارجی مثل آب خوردن

 

  1. هر بار، چند حرف جدید حفظ کنید.

اگر بخواهید به یکباره تمام حروف الفبای ژاپنی را حفظ کنید، طبیعتا به مشکل می‌خورید. این قضیه در هر زبانی صادق است. اما اگر یادگیری را تدریجی کرده و با تعداد کمتری آغاز کنید، آسان‌تر خواهد شد.

روش‌های متفاوتی برای انجام اینکار وجود دارد.

یکی از روش‌های یادگیری حروف الفبا این است که از ابتدای جدول الفبا، سه حرف سه حرف یاد بگیرید. دفعه‌ی بعد، سه حرف بعدی را یاد گرفته و به همین ترتیب، رفته رفته تمام حروف الفبای آن زبان جدید را بیاموزید.

روش بعدی برای یادگیری الفبا، این است که حروفی که شبیه یکدیگر هستند را در بخش‌های جداگانه‌ای قرار داده و به حفظ آن‌ها بپردازید. برای مثال، ابتدا به یادگیری مصوت‌ها بپردازید. سپس، به یادگیری صامت‌هایی بپردازید که شبیه یکدیگر تلفظ می‌شوند.

اگر زبانی که می‌آموزید چند گروه حروف الفبا دارد، این کار را با تمام گروه‌ها انجام داده و حروف شبیه هم را کنار یکدیگر قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید به تفاوت‌ بین این حروف‌ها در دو گروه الفبایی نگاه کرده و دیگر آن‌ها را با یکدیگر اشتباه نگیرید.

صرف نظر از اینکه چطور حروف‌ها را تقسیم بندی می‌کنید، تمرکز روی چند حرف الفبا که شبیه یکدیگر هستند، زمان کمتری از شما گرفته و آن‌ها را خیلی راحت‌تر می‌آموزید.

  1. نشانه گذاری کنید.

اگر حروف الفبای زبان جدید، اشکالی متفاوت با حروف لاتین یا حروف زبان مادری خودتان داشته باشد، یادگیری و به خاطر سپردن آن‌ها کمی سخت خواهد شد.

خوشبختانه، نشانه گذاری به شما کمک می‌کند تا از طریق روش‌های جالب و سرگرم‌کننده‌ای، هر شکلی را در حروف الفبا حفظ کنید.

نشانه گذاری، در حقیقت به شما کمک می‌کند اشکال یا کلمات متفاوتی را حفظ کنید. برای مثال، ROYGBIV، شامل اول حرف رنگ‌های رنگین کمان می‌شود. Red, Orange, Yellow, Green, Blue, Indigo

از این روش می‌توانید برای به خاطر سپردن حروف الفبای یک زبان جدید استفاده کنید. یکی از روش‌های مفید جهت یادگیری اشکال حروف جدید، پیوند آن‌ها به تصاویر متفاوت است. برای مثال، اگر حروف را شبیه یک شیء کوچک نقاشی کنید، راحت‌تر آن را به خاطر میسپارید. این حالت در زبان ژاپنی و چینی بسیار کارآمد است.

برای مثال،‌ ю  در روسی، مرا به یاد یک آدم کوچولو می‌اندازد.

آموزش الفبای زبان های خارجی مثل آب خوردن!

  1. کلمات فارسی را با حروف الفبای جدید بنویسید.

با اصطلاح fenglish آشنا هستید؟‌ اینکه کلمات فارسی را با حروف انگلیسی بنویسید؟‌این قضیه فقط راجع به زبان انگلیسی صادق نیست. سعی کنید کلمات فارسی را با حروف الفبای جدید بنویسید. به این ترتیب، صداها، تلفظ و شکل حروف را بهتر می‌آموزید. همچنین با این روش، این احساس به شما دست می‌دهد که یک پیام مخفی را یادداشت می‌کنید. پیامی که هیچ کس جز شما قادر به خواندن آن نیست.

  1. اگر آهنگی با الفبای جدید وجود دارد، آن را گوش دهید.

اگر موزیکی پیدا کردید که در آن، الفبای زبان جدید با آهنگ خوانده می‌شد، به آن حتما چند بار گوش دهید. به این ترتیب، راحت‌تر تمام حروف و ترتیب آن‌ها را به خاطر می‌سپارید.

وقتی صحبت از موسیقی با الفبا به میان می‌آید،YouTube  یکی از بهترین منابع است. چون با یک جستجوی ساده به راحتی می‌توانید آهنگ الفبای چینی، ژاپنی، کره‌ای، روسی یا سایر زبان‌ها را پیدا کنید. حتی ممکن است آهنگ‌های متفاوتی برای یک گروه الفبا پیدا کنید و هرکدام که بیشتر دوست دارید را دانلود کرده و به آن گوش دهید.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

  1. حروف الفبا را با خود تکرار کنید.

بیایید واقع بین باشیم. هرچه توانایی شما در صحبت‌کردن به زبان جدید بیشتر باشد، تمایل شما به چک کردن حروف الفبا کمتر می‌شود. هیچ‌کس هم در خیابان به شما التماس نمی‌کند که الفبای فرانسه را برایش بخوانید.

اما در هر حال، باید حروف الفبای زبان جدیدی که فرا می‌گیرید را حفظ کنید، تا لغات جدید را بهتر یاد بگیرید. برای حفظ کردن، می‌توانید آن آهنگ‌ها را طی مسیر گوش دهید و الفبا را با خود تکرار کنید تا بهتر به خاطر بسپارید. حین تکرار، حروف را در ذهنتان تجسم کنید، چون قرار است روزی با این حروف، بخوانید و بنویسید.

آموزش الفبای زبان های خارجی مثل آب خوردن

  1. مشق بنویسید.

در اینترنت،‌ فایده‌ی مشق نوشتن را سرچ کنید و الان، نق زدن را کنار بگذارید. چون نوشتن حروف به شما کمک می‌کند که آن‌ها را بهتر حفظ کرده و شکل و شمایلشان از یادتان نرود. اگر می‌خواهید، می‌توانید یک کیبورد به زبان جدید دانلود کرده و با لپ تاپ یا تلفن همراهتان، آن‌ها را یادداشت کنید. به این ترتیب، سرعت تایپتان نیز بالاتر می‌رود.

اگر دستی می‌نویسید، ممکن است اوایل از دیدن دستخط نازنینتان حسابی ناامید شوید. اما اصلا جای نگرانی نیست، هرچه بیشتر بنویسید، خوش خط‌تر خواهید شد.

اگر حق حمل تلفن همراه به مدرسه را ندارید، پس نوشتن خیلی کمکتان می‌کند. حروف الفبای زبان جدید را جایی یادداشت کرده  و  فنوتیک‌ آن‌ها را روبه‌رویشان بنویسید. پس هروقت که خواستید، آن‌ها را مطالعه می‌کنید.

سعی کنید هر حرف را پانزده تا بیست بار بنویسید. مثل زمانی که معلم سال اول ابتدایی شما، مشق الفبای فارسی می‌داد. به نظرتان اگر نمی‌نوشتید، الان قادر بودید به خوبی بخوانید و بنویسید؟‌ تمرین، تکرار و نوشتن همیشه هر مشکلی در مطالعه و آموزش را رفع می‌کند. خصوصا اگر پای حفظ کردن چیزی وسط باشد.

بعد از اینکه کل حروف الفبای جدید را یاد گرفتید، هر روز کل حروف را روی کاغذ بنویسید. حین نوشتن، آن‌ها را بخوانید. درست مثل دوران کودکی‌. به این ترتیب، هر روز تمام حروف و نحوه‌ی تلفظ آن‌ها دوره شده و هیچ‌وقت آن‌ها را فراموش نمی‌کنید.

  1. از یک اپلیکیشن استفاده کنید.

اپلیکیشن‌های زیادی در بازار وجود دارد تا به شما در یادگیری الفبای زبان جدید، کمک کند. به کمک این اپلیکیشن‌ها می‌توانید اصولی‌تر و بهتر تمرین کنید و آن‌ها را به خاطر بسپارید. همچنین، تلفظ دقیق این حروف در اپلیکیشن وجود دارد و به کمک آن‌ها می‌توانید حروف را با تلفظ صحیح،‌ به خاطر بسپارید.

برای مثال، میتوان به اپلیکیشن TenguGu اشاره کرد. این اپلیکیشن که با سیستم اندروید و سیستم عامل iOS سازگار است، به کاربران جهت یادگیری الفبای عربی، هندی، ژاپنی، کره‌ای و روسی کمک می‌کند. همچنین، این اپلیکیشن شامل تمرینات Reading، writing و تلفظ شده تا راحت‌تر حروف الفبا را به خاطر بسپارید.

البته با یک سرچ ساده، می‌توانید اپلیکیشن محبوب خود را پیدا کرده و از آن جهت حفظ این حروف، استفاده کنید.

به کمک این روش‌ها، می‌توانید هر حروف الفبایی را مثل ABC حفظ کنید و به راحتی، به یادگیری لغات جدید بپردازید.


بیشتر بخوانید:10 منبع آنلاین یادگیری گرامر زبان انگلیسی


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
2.6 از 5 از 20 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید