IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
تحصیل در سوئد چه شرایطی دارد؟ صفر تا صد تحصیل در این کشور
امتیاز کاربران: 4/5
نویسنده: ایرانمهر
16 آبان 1399

تحصیل در سوئد چه شرایطی دارد؟ صفر تا صد تحصیل در این کشور

مقدمه

سوئد یکی از کشورهای منطقه اسکاندیناوی، از کشورهای صنعتی و مرفه شمال اروپا است که شهروندان آن از امکانات شهروندی بسیار مناسبی برخوردار هستند. بیشتر جمعیت 9 میلیونی کشور سوئد در جنوب این کشور اقامت دارند. بخشی از قطب شمال در خاک این کشور قرار گرفته و مناطق بسیاری از آن به دلیل سرما غیر قابل سکونت است. نظام آموزشی سوئد یکی از پیشرفته‌ترین نظام‌های آموزشی جهان است. آموزش کودکان 7 تا 16 ساله نیز در مدارس سوئد اجباری است. مقاطع تحصیلی در سوئد نیز مانند اکثر کشورها به سه سطح اصلی تقسیم می‌شود که عبارت از سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند. هر سال تعداد بسیار زیادی از دانشجویان بین‌المللی به دلیل مزایای مناسب تحصیل در این کشور، وارد سوئد می‌شوند. ما هم در این مطلب از ایرانمهر  قصد داریم نکات مهم در ارتباط با تحصیل در سوئد را بیان کنیم.

تحصیل در سوئد در مقطع کارشناسی

 کارشناسی یا لیسانس اولین مقطع تحصیلات عالی در سوئد محسوب می‌شود. این دوره حدود 4 سال طول می‌کشد و با توجه به دانشگاه و رشته مورد تحصیل می‌تواند هزینه و شرایط متفاوتی داشته باشد. فرایند پذیرش در این مقطع با درخواست از دانشگاه شروع می‌شود. متقاضیان مهاجرت تحصیلی به سوئد می‌توانند از طریق وبسایت دانشگاه مورد نظر خود فرایند پذیرش را شروع کنند. برای این کار لازم است که آنها مدارک قبلی مناسبی دریافت کرده باشند و بتوانند مواردی مبتنی بر جدیت و پشتکار خود در رشته مورد نظر ارائه کنند.

دانشگاه‌ها معیارهای مختلفی برای پذیرش دانشجویان دارند. اما به هر ترتیب، دانشگاه‌های سوئد در مجموع به سوابق پژوهشی اهمیت زیادی می‌دهند و دانشجویان در هنگام اقدام بهتر است مدارک مناسبی ارائه نمایند. بعد از مذاکره با دانشگاه و دریافت پذیرش کتبی از آن، متقاضی می‌تواند برای دریافت ویزای تحصیلی اقامت در کشور سوئد اقدام کند. هزینه تحصیل در دوره کارشناسی بین 8000 تا 000/30 یورو در سال می‌تواند متغیر باشد.

تحصیل در سوئد

تحصیل در سوئد در مقطع کارشناسی ارشد

برای پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های سوئد لازم است که مدرک کارشناسی خود را از یک دانشگاه معتبر بین‌المللی دریافت کرده باشید. علاوه بر مدرک کارشناسی، متقاضی لازم است که مدرک بین‌المللی آزمون زبان نیز داشته باشد. همچنین در بسیاری از دانشگاه‌ها ممکن است مدارک بیشتری، از جمله ریز نمرات دوران تحصیل متقاضی در دوره دبیرستان نیز درخواست کنند.

برای دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در کشور سوئد نیز لازم است که قبل از هر چیز دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید. بعد از انتخاب دانشگاه، با مراجعه به سایت رسمی آن می‌توانید اطلاعات مرتبط با پذیرش در آن را دریافت کنید. در صورتی که از نظر شرایط با مشکلی مواجه نباشید، از طرف دانشگاه راهنمایی می‌شوید تا مدارک مورد نیاز را تهیه و ارائه نمایید. تحصیل در سوئد در مقطع کارشناسی ارشد باعث می‌شود در رشته تحصیلی خود به یک متخصص با مدرک معتبر بین‌المللی تبدیل شوید.

تحصیل در سوئد در مقطع دکتری

دوره دکتری در آموزش عالی سوئد با این دوره در بسیاری از کشورهای دیگر متفاوت است. مدت زمان دوره دکتری در کشور سوئد حداقل 4 سال طول می‌‌کشد و در این دوره دانشجو فرایندهای مختلف تحقیق را پشت سر می‌گذارد. این فرایند با انتخاب سوپروایزر یا استاد راهنما شروع می‌شود. دانشجویان مقطع دکتری لازم است که دو استاد راهنما برای پروژه پایان‌نامه خود انتخاب کنند. آنها با کمک این اساتید باید ظرف مدت چهار سال پایان‌نامه خود را کامل کرده و از آن به شکل عمومی دفاع کنند.

تحصیل در سوئد در مقطع دکتری مزیت‌های خاص خودش را دارد. به صورت کلی، دانشجویان بین‌المللی که در سوئد تحصیل می‌کنند حق کار کردن و دریافت شغل دارند. این در حالی است که دانشجویان مقطع دکتری نه تنها شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند، که با توجه به رشته تحصیلی خود و پژوهش‌هایی که انجام می‌دهند حقوق نیز دریافت می‌کنند. این موارد در کنار مدارک بسیار معتبر بین‌المللی، تحصیل در مقطع دکتری در این کشور را تبدیل به یک موقعیت بسیار عالی برای دانشجویان بین‌المللی کرده است.

مزایای تحصیل در سوئد

همان طور که پیشتر اشاره شد، تحصیل در کشور سوئد یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین گزینه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی است. دلیل این موضوع شرایط مناسب اجتماعی این کشور به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته جهان است. دانشجویانی که سوئد را برای تحصیل انتخاب می‌کنند، از مزایای زیر برخوردار می‌شوند:

  • امکان کار نیمه وقت: بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر، سوئد به دانشجویان اجازه کار کردن در حین تحصیل را می‌دهد. این موضوع به خصوص برای دانشجویان ایرانی که به دلیل تغییر قیمت ارز توان مالی بسیار ضعیفی پیدا کرده‌اند می‌تواند نقش مثبت داشته باشد
  • امکان دریافت اقامت دائم سوئد: ویزای تحصیلی منجر به دریافت اقامت دائم کشور سوئد نمی‌شود. اما دانشجویانی که در این کشور تحصیل کنند از فرصت برای پیدا کردن کار در این کشور و دریافت ویزای کاری برخوردار می‌شوند. به این ترتیب آنها می‌توانند با پیدا کردن یک شغل و مشغول شدن به آن برای مدت سه تا پنج سال، اقامت دائم کشور سوئد را دریافت کنند
  • دسترسی به خدمات اجتماعی سوئد: سوئد از جمله کشورهایی است که خدمات اجتماعی بسیار مناسبی در اختیار شهروندان خود می‌گذارد. دانشجویانی که در این کشور تحصیل می‌کنند می‌توانند از این امکانات برای تحصیل فرزند یا همسر خود استفاده کنند. آنها همچنین امکان استفاده از انواع مختلف بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی را نیز دارند

بورسیه و کمک هزینه تحصیل در سوئد

کشور سوئد از جمله کشورهای پیشرفته جهان و اروپا است که اهمیت بسیار زیادی برای نظام آموزش عالی قائل است. این کشور سرمایه‌گذاری عمده‌ای روی تربیت نیروی انسانی و افراد متخصص کرده و همه ساله مبالغ بزرگی برای این منظور در نظر می‌گیرد. دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی این کشور از بورس‌ها و کمک‌ هزینه‌های دولتی فراوانی برخوردار می‌شوند. دانشجویان بین‌المللی نیز در صورتی که شرایط مناسبی از نظر تحصیلی داشته باشند می‌توانند برای دریافت این کمک هزینه‌ها و به این ترتیب کاهش هزینه‌های تحصیل خود اقدام کنند.

بورس‌ها و کمک‌ هزینه‌ها شرایط مشخصی دارند که با بررسی آنها می‌توانید شانس خود را در نظر گرفته و برای آنها اقدام کنید. با دریافت این نوع از کمک هزینه، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به سادگی از پس هزینه‌های تحصیل در این کشور که به نسبت گران است برآمده و در این کشور فارغ‌التحصیل شوند. سابقه پژوهشی و رزومه علمی مناسب در دریافت این بورس‌ها نقش قابل توجهی ایفا می‌کند.

شرایط و مدارک لازم برای گرفتن ویزای تحصیلی سوئد

اولین قدم در راه گرفتن ویزای تحصیلی سوئد مذاکره و دریافت پذیرش از دانشگاه است. به همین دلیل بهتر است قبل از هر چیز با توجه به رشته تحصیلی خود یکی از دانشگاه‌های مناسب سوئد را که با شرایط شما همخوانی دارد را انتخاب کنید. دانشگاه‌های سوئد به دو زبان سوئدی و انگلیسی برنامه برگزار می‌کنند و شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی می‌توانید در دوره‌های انگلیسی زبان آنها شرکت کنید. برای این کار لازم است که مدرک آیلتس با نمره بالاتر از 6 داشته باشید.

پس از دریافت پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود می‌توانید با داشتن مدارک زیر برای دریافت ویزای تحصیلی سوئد و به این ترتیب شروع تحصیل در این کشور اقدام کنید.

  • گذرنامه معتبر
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • مدارک بیمه برای یک سال اقامت در سوئد
  • پرداخت هزینه حداقل یک سال اول تحصیل در کشور سوئد
  • ارائه مدارک مالی که ثابت کند دانشجو تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در سوئد را دارد
  • انگیزه‌نامه کتبی علت انتخاب سوئد
  • آخرین مدارک تحصیلی همراه با ترجمه رسمی آنها
  • هزینه درخواست دریافت ویزای تحصیلی سوئد

با ارائه این مدارک و درخواست از طریق سفارت، معمولا تا 90 روز زمان برای پاسخگویی لازم است. در صورتی که متقاضیان از حد معمول بیشتر باشند، این زمان نیز ممکن است افزایش پیدا کند.

شرایط تحصیل در رشته‌های مختلف

دانشگاه‌های سوئد در زمینه‌های مختلف دانشجویان بین‌المللی پذیرش می‌کنند. بعضی از این دانشگاه‌ها با توجه به رقابتی بودن فضایی که در اختیار دارند و درخواست بالای دانشجویان بین‌المللی اقدام به پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی و نتایج درسی می‌کنند. به هر ترتیب دانشگاه‌ها از موقعیت‌ خود برای پذیرش دانشجویان ممتاز و مناسب استفاده کرده و سعی می‌کنند بهترین دانشجویان را جذب کنند.

دانشجویان بین‌المللی در سوئد بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر نیازی به دریافت مدارک داخلی این کشور برای پذیرش در دانشگاه‌ها ندارند. فقط دانشجویانی که قصد تحصیل در یکی از شاخه‌های گروه علوم پزشکی را داشته باشند لازم است که در آزمون‌های ورودی ویژه این رشته شرکت کنند. گذشته از مدارک تحصیلی و دیپلم 12 ساله با ترجمه رسمی، دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در سوئد فقط به مدرک زبان معتبر آیلتس با نمره بالاتر از 6 نیاز دارند. گذشته از این موارد، متقاضیانی که برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی اقدام می‌کنند باید حداقل 17 سال و حداکثر 25 سال سن داشته باشند.

دانشگاه‌های مورد تائید وزرات علوم در سوئد

خوشبختانه بسیاری از دانشگاه‌های سوئد مورد پذیرش و تائید وزارت علوم ایران هستند. در طبقه‌بندی وزارت علوم، دانشگاه‌های مختلف کشور سوئد از نظر کیفیت به سه سطح کلی تقسیم می‌شوند:

  • دانشگاه‌های ممتاز
  • دانشگاه‌های خوب
  • دانشگاه‌های متوسط

در ادامه برخی از دانشگاه‌های ممتاز کشور سوئد که دانشجویان بین‌المللی پذیرفته و مدارک آنها نیز مورد تائید وزارت علوم ایران است، معرفی می‌شود.

  • Chalmers University of Technology
  • Goteborg University
  • The Karolinska Institute
  • Royal Institute of Technology
  • Linkopings University
  • Lulea University of Technology
  • Lund University
  • Stockholm University
  • The Swedish University of Agricultural Sciences
  • Umea University
  • Uppsala University

دانشگاه‌های مورد تائید وزرات علوم در سوئد

بعضی از این دانشگاه‌ها فنی بوده و در رشته‌های پایه به دانشجویان بین‌المللی آموزش می‌دهند در حالی که بعضی دیگر از آنها دانشگاه‌های علوم اجتماعی و حتی دانشگاه‌های هنر هستند. دانشگاه‌هایی که در بالا معرفی شدند ممتاز محسوب شده و دریافت مدرک از آنها اعتبار بسیار زیادی، از جمله در کشور ایران دارد.

سخن پایانی

سوئد یکی از کشورهای پیشرفته و مرفه اروپایی است که آموزش عالی نقش بسیار مهمی در ساختار آن ایفا می‌کند. هزینه تحصیل در سوئد چندان ارزان نیست، اما به دلیل کیفیت بسیار بالای آموزش در این کشور و همچنین وجود انواع بورس‌های تحصیلی، این کار برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی به صرفه است زیرا بسیاری از این دانشگاه‌ها در دسته دانشگاه‌های ممتاز بین‌المللی قرار دارند.

مدرک بیشتر دانشگاه‌های سوئد از طرف وزرات علوم کشور مورد تائید است. افرادی که در این کشور تحصیل کنند می‌توانند به سادگی برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های برجسته بین‌المللی مراجعه کرده و پذیرش دریافت کنند. علاوه بر این، دریافت مدرک بین‌المللی از دانشگاه‌های سوئد شانس افراد برای دریافت شغل مناسب را نیز به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:برای مهاجرت به سوئد باید چه مدرک تحصیلی داشته باشم؟

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4 از 5 از 7 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید