IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
var و yok در زبان ترکی استانبولی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
22 مهر 1402

Var and Yok در زبان ترکی استانبولی

Var and Yok در زبان ترکی استانبولی دو اصطلاح رایج در زبان ترکی استانبولی هستند که به منظور وجود یا نبود اشیا به کار می‌روند و مورداستفاده قرار می‌گیرند. این دو اصطلاح دارای کاربردهای زیادی در زبان ترکی استانبولی هستند که همین موضوع نیز باعث می‌شود تا بسیاری از افراد نتوانند به‌درستی از این دو کلمه استفاده کنند. یادگیری این دو اصطلاح در گرامر زبان ترکی استانبولی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین علت نیز شما باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به یادگیری این دو اصطلاح در زبان ترکی استانبولی هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم این بخش از آموزش زبان ترکی استانبولی را بادقت مطالعه کنید. ما در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این دو اصطلاح صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با دو عبارت Var and Yok در زبان ترکی استانبولی

به طور کلی باید توجه داشته باشید که Var and Yok در زبان ترکی استانبولی برای بیان وجود یا عدم وجود یک چیز یا شی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد دارد. اولین نکته‌ای که باید درباره این دو اصطلاح بدانید این است که هیچ معادل انگلیسی مستقیمی برای آنها وجود ندارد و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا درک این مفاهیم در زبان ترکی استانبولی از اهمیت زیادی برخوردار باشد. نکته مهم دیگری که باید در خصوص این موضوع به آن دقت داشته باشید این است که این دو اصطلاح عموما در آخر جملات زبان ترکی قرار می‌گیرند.

زمانی که قصد دارید از این دو اصطلاح در جملات خود استفاده کنید باید دقت داشته باشید که چهار حالت برای شما به وجود می‌آید که این چهار حالت به شکل زیر خواهند بود:

  • حالت مثبت: var
  • حالت منفی: Yok
  • حالت سوالی مثبت: var mi
  • حالت سوالی منفی: yok mi

در ادامه درباره هریک از این حالات صحبت خواهیم کرد و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار می‌دهیم.

var و yok

دوره های آموزش زبان ترکی استانبولی

دوره-های حضوری ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان ترکی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای بزرگسالان

Var در زبان ترکی استانبولی و کاربردها و مثال‌های آن

به طور کلی باید دقت داشته باشید که کلمه var در زبان ترکی زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شما قصد داشته باشید درباره وجود چیزی صحبت کنید. اگر بخواهیم معادل انگلیسی برای آن بیاوریم می‌توان عبارات There Is / Are را بیان کرد. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را درک کنید دو مثال زیر را مشاهده کنید:

Bir ev var. = There is a house.

خانه‌ای هست.

Benim bir evim var. = I have a house.

من خانه‌ای دارم.

دقت داشته باشید که در مثال اول var به‌عنوان There Is / are استفاده می‌شود. در اینجا شخصی وجود ندارد و به همین علت نیز کلمه var به آخر جمله اضافه می‌شود. این در حالی است که در مثال دوم var به‌عنوان Have استفاده می‌شود. در اینجا شخص یا فاعلی وجود دارد که همیشه شکل مالکیت را به خود می‌گیرد.

نکته مهم دیگری که باید در خصوص Var and Yok  در زبان ترکی استانبولی به آن دقت داشته باشید این است که اگر از این کلمات و اصطلاحات استفاده می‌کنید حتما باید پسوندهای لازم را به شی خود اضافه کنید. مثلا مثال‌های زیر را مشاهده کنید تا این موضوع را متوجه شوید:

Benim bir arabam var

من یک ماشین دارم.

Senin bir araban var.

تو یک ماشین داری

Onun bir arabası var.

او یک ماشین دارد.

حال مثال‌های دیگری را نیز در ادامه برای شما آورده‌ایم که بتوانید به شکل بهتری از var در جملات خود به زبان ترکی استانبولی استفاده کنید:

Garajda araba var

داخل پارکینگ ماشین وجود دارد.

Parkta çoçuk var

داخل پارک کودک هست.

Futbol sahasında top var

در زمین فوتبال توپ وجود دارد.

Trende yolcu var

در قطار مسافر هست.

Camide müezzin var

در مسجد موذن هست.

آشنایی با کلمه yok در زبان ترکی استانبولی

حال که به کلمه var در زبان ترکی استانبولی آشنا شدید بهترین زمان برای این است که با کلمه yok نیز آشنا شوید تا بتوانید به شکل درستی از Var and Yok  در زبان ترکی استانبولی استفاده کنید. اولین نکته‌ای که باید در خصوص این موضوع به آن دقت داشته باشید این است که yok در واقع شکل منفی کلمه var است و اگر بخواهیم برای آن یک معادل انگلیس بیاوریم می‌توان آن را به‌صورت There Isn’t / Aren’t استفاده کرد. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Bir ev yok.

خانه‌ای وجود ندارد.

Benim bir evim yok.

من خانه‌ای ندارم.

همانطور که مشاهده کردید در اینجا نیز زمانی که قصد دارید حالت مالکیت را اضافه کنید جمله شما به شکل قبلی در می‌آید. برای این‌که به شکل بهتری کاربردهای yok را در زبان ترکی استانبولی بیاموزید در ادامه مثال‌های بیشتری را نیز برای شما آورده‌ایم:

Garajda araba yok

ماشینی داخل پارکینگ نیست.

Parkta çoçuk yok

داخل پارک کودک نیست.

Futbol sahasında top yok

در زمین فوتبال توپ نیست.

Trende yolcu yok

داخل قطار مسافر نیست.

Camide müezzin yok

در مسجد موذن نیست.

به این ترتیب شما آموختید که چگونه در جملات خود می‌توانید از yok نیز استفاده کرده و از آن استفاده کنید تا بتوانید منظور خود را به مخاطب برسانید. حال در بخش‌های بعدی درباره حالات سوالی Var and Yok  در زبان ترکی استانبولی نیز صحبت کرده و توضیحاتی را به شما ارائه می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: حروف عطف در زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره یادگرفتن زبان ترکی استانبولی

Var mi حالت سوالی مثبت در زبان ترکی استانبولی

اولین نکته‌ای که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که در زبان ترکی استانبولی ما از اشکال مختلف mi برای تشکیل سوالات خود استفاده می‌کنید که از جمله آنها می‌توان به مواردی همچون “mı”/”mi”/”mu”/”mü” اشاره کرد. دقت داشته باشید که نحوه استفاده از این اشکال با اعمال قواعد هارمونی مصوت خواهد بود که ما در آن mi را به var اضافه می‌کنیم تا شکل سوال را به‌صورت مثبت دربیاوریم. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را بیاموزید مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید:

Garajda araba var mı?

آیا ماشینی در پارکینگ هست؟

Parkta çoçuk var mı?

آیا کودکی در پارک هست؟

Futbol sahasında top var mı?

آیا توپی در زمین فوتبال هست؟

Trende yolcu var mı?

آیا مسافری در قطار هست؟

Camide müezzin var mı?

آیا موذنی در مسجد هست؟

پس زمانی که شما قصد دارید از حالت سوالی مثبت برای var استفاده کنید باید حتما پسوند Mi را نیز به انتهای آن اضافه کنید تا جمله شما از نظر گرامری مشکلی نداشته باشد.

var and yok در زبان ترکی

دوره های آنلاین آموزش زبان ترکی

دوره های آنلاین ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای بزرگسالان

حالت سوالی منفی با استفاده از yok mu

برای استفاده هرچه بهتر از Var and Yok  در زبان ترکی استانبولی شما باید با حالت سوالی yok نیز آشنا شوید و بتوانید از آن نیز در سوالات خود به زبان ترکی استانبولی استفاده کنید. در اینجا باید به یک نکته کلیدی و بسیار مهم دقت داشته باشید و آن این است که در حالت سوالی منفی به‌جای این‌که از mi استفاده کنید باید پسوند mu را به سوالات خود اضافه کنید. در ادامه مثال‌هایی را برای شما آورده‌ایم که به شما نشان می‌دهد چگونه می‌توانید فرم منفی را در سوالات خود ایجاد کنید:

Garajda araba yok mu?

ماشینی در پارکینگ نیست؟

Parkta çoçuk yok mu?

کودکی در پارک نیست؟

Futbol sahasında top yok mu?

توپی در زمین فوتبال نیست؟

Trende yolcu yok mu?

مسافری در قطار نیست؟

Camide müezzin yok mu?

موذنی در مسجد نیست؟

همانطور که شما هم مشاهده می‌کنید ایجاد فرم سوالی وجودی منفی در زبان ترکی نیازمند استفاده از پسوند Mu است و به همین علت نیز شما زمانی که قصد دارید این فرم سوالات را ایجاد کنید حتما باید توجه داشته باشید که به‌درستی ساختار جملات خود را ایجاد کنید.

حالت گذشته Var and Yok  در زبان ترکی استانبولی

یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است برای شما هم به وجود آمده باشد این است که آیا می‌توانیم از حالت گذشته Var and Yok  در زبان ترکی استانبولی استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بله شما در برخی از جملات خود نیازمند این هستید که بتوانید از حالت گذشته این دو عبارت نیز استفاده کنید که در این بخش قصد داریم نحوه انجام این کار را با چند مثال ساده به شما آموزش دهیم. پس مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید تا اطلاعات کافی را در این زمینه به دست بیاورید:

زمان حال:

Bir ev var.

خانه‌ای هست.

Benim bir evim var.

من خانه‌ای دارم.

زمان گذشته:

برای تبدیل این دو عبارت به زمان گذشته شما می‌توانید از ساختار زیر استفاده کنید که به میزان زیادی در این زمینه به شما کمک خواهد کرد:

var & yok >> vardı & yoktu

پس اگر قصد داشته باشید که عبارت var را به گذشته تبدیل کنید باید از کلمه vardi استفاده کنید و البته اگر قصد داشته باشید عبارت yok را نیز در زمان گذشته مورداستفاده قرار دهید حتما باید از yoktu برای انجام این کار استفاده کنید. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Bir ev vardı.

خانه‌ای بود.

Benim bir evim vardı.

من خانه‌ای داشتم.

var and yok

دوره های خصوصی آموزش زبان ترکی

دوره-های خصوصی ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین ترکی برای بزرگسالان

پارادایم‌های Var and Yok  در زبان ترکی استانبولی

در بخش قبلی درباره نحوه استفاده از Var and Yok  در زبان ترکی استانبولی در زمان گذشته صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این خصوص در اختیار شما قرار دادیم. حال در این بخش قصد داریم توضیحاتی را در خصوص پارادایم‌های زمانی این دو عبارت به شما ارائه دهیم که این کار را از طریق چند مثال کاربردی انجام خواهیم داد.

Kedim var.

من یک گربه دارم یا روشن شد که من گربه‌ام را دارم.

Kedim yok.

من گربه ندارم یا مشخص شد که من گربه‌ام را ندارم( گم شده است)

Kedim vardı.

من یک گربه داشتم یا من گربه‌ام را داشتم.

O yıllarda gri bir kedim vardı.

آن سال‌ها من یک گربه خاکستری داشتم.

O yıllarda kedim halen vardı.

آن سال‌ها من هنوز گربه‌ام را داشتم. (زنده بود)

Kedim yoktu.

من گربه نداشتم یا من گربه‌ام را نداشتم.

Kedim vardır.

من یک گربه دارم (زمانی که به شکل رسمی استفاده می‌شود) یا من حتما گربه دارم.

Kedim yoktur.

من گربه ندارم. (تنها این معنی را می‌دهد)

Kedim varmış.

من یک گربه دارم یا من گربه‌ام را دارم.

Kedim yokmuş.

من یک گربه دارم یا گربه من نیست.

Kedim varsa.

اگر من گربه‌ام را داشته باشم یا اگر من گربه داشته باشم.

Kedim yoksa.

اگر گربه‌ام را نداشته باشم یا اگر من گربه نداشته باشم.

Kedim varken.

تا وقتی گربه‌ام هست یا تا وقتی گربه هست.

یک نکته بسیار مهم که در اینجا باید درباره Var and Yok  در زبان ترکی استانبولی بدانید این است که این دو عبارت شکل پایه سوم شخص مفرد در زبان ترکی استانبولی هستند. برای افراد دیگر پسوندهای شخصی را می‌توان به آنها اضافه کرد. به طور کلی در زبان ترکی شما معمولا با var و yok بدون پسوند شخصی مواجه می‌شوید. با این حال شما این امکان را دارید که با عبارات varım و yokum نیز مواجه شوید که بیشتر در مفاهیم خاص مورداستفاده قرار می‌گیرند و کاربردهای رایجی ندارند.

مثال‌های زیر را مشاهده کنید تا به شکل بهتری متوجه این موضوع شوید:

Var mısın, Yok musun?

هستی؟ نیستی؟

İddiaya var mısın?

داخل شرط‌بندی هستی؟

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالاتی که درباره Var and Yok  در زبان ترکی استانبولی وجود دارند پاسخ دهیم.

از Var and Yok در زبان ترکی استانبولی به چه منظور استفاده می‌شود؟

از این دو عبارت در زبان ترکی استانبولی به منظور بیان وجود یا عدم وجود یک چیز استفاده می‌شود و معمولا معادل انگلیسی دقیقی را نمی‌توان برای آن پیدا کرد.

آیا امکان استفاده از Var and Yok در زبان ترکی استانبولی در زمان گذشته نیز وجود دارد؟

بله، به‌راحتی می‌توان از دو عبارت vardi و yoktu برای استفاده از این دو عبارت در زمان گذشته استفاده کرد و جملاتی در زمان گذشته را ایجاد کرد.

آیا امکان سوالی کردن Var and Yok در زبان ترکی استانبولی وجود دارد؟

بله، زمانی که قصد سوالی کردن این دو عبارت را دارید می‌توانید از varmi و yokmu برای این کار استفاده کنید.

سخن پایانی

Var and Yok  در زبان ترکی استانبولی دو مورد از مهم‌ترین و پرکاربردترین عبارت در زبان ترکی استانبولی هستند که معمولا برای بیان وجود یا عدم وجود چیزی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربرد دارند. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا بیشتر با این دو عبارت آشنا شوید یا به طور کلی صحبت‌کردن به زبان ترکی استانبولی را بیاموزید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در دوره های آموزشی ایرانمهر شرکت کنید.

شرکت در کلاس‌هایی که امروزه توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر برگزار می‌شوند به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به میزان زیادی در هزینه‌های کلی خود صرفه‌جویی کنید.

بیشتر بخوانید: به زبان ترکی استانبولی فکر کنید

بیشتر بخوانید: پنج اشتباه رایج در یادگیری زبان ترکی استانبولی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. omid
    23 مهر 1402
    پاسخ دادن

    سلام من بخوام تو دوره تی تی سی زبان ترکی شما شرکت کنم چطور باید اقدام کرد برای ثبت نام؟

    • ایرانمهر
      23 مهر 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر شما میتوانید فرم ثبت نام دوره تربیت مدرس از سایت(زبان ترکی استانبولی ) را تکمیل نمایید همکاران ما با شما تماس حاصل می نمایند و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند .
      https://iranmehrcollege.com/teacher-training-courses/

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید