IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
6 نکته گرامری ترکی استانبولی را بیاموزید
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
26 مهر 1402

6 نکته گرامری ترکی استانبولی را بیاموزید!

به طور کلی یادگیری گرامر زبان ترکی استانبولی کار سخت و پیچیده‌ای است و معمولا شما برای این کار با مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی مواجه می‌شوید که باید به همگی آنها غلبه کنید. این زبان برخلاف زبان انگلیسی که دارای گرامر ساده و آسانی است پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که بسیاری از افراد در خصوص این موضوع آشنایی چندانی ندارند. ما در این مطلب قصد داریم درباره 6 نکته گرامری ترکی استانبولی صحبت کنیم که بدون شک آشنایی با این نکات به شما کمک شایانی خواهد کرد.

به طور کلی دقت داشتن به برخی از نکات به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شکل بهتری از دانش گرامری خود در زبان ترکی استانبولی استفاده کرده و نتایج بهتری را نیز دریافت کنید. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید بیشتر و بهتر با این نکات آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این بخش از آموزش زبان ترکی استانبولی را بادقت مطالعه کنید.

فرم مطلق در ترکی استانبولی

یکی از 6 نکته گرامری ترکی استانبولی مربوط به فرم مطلق در زبان ترکی است. فرم مطلق با حالات اسمی، مصداقی و مجهول در ترکی استانبولی مطابقت دارد. آنچه که شما باید از این جمله بفهمید این است که اگر در حال یادگیری زبان فنلاندی یا مجارستانی بودید باید پسوندهای بیشتری را برای این موارد یاد بگیرید. با این حال در این زبان باید دقت داشته باشید که فرم مطلق حالت اسمی، مصداقی و … را پوشش می‌دهد.

حالت اسمی:

اگر اسمی فاعل فعل بودن یا to be باشد از شکل مطلق آن اسم استفاده می‌شود. مثال حالت اسمی:

Öğretmen onları gördü.

معلم آنها را دید.

Kedi uyuyor.

گربه خوابیده.

حالت مصداقی:

با وجود این‌که برخی از صاحب نظران حالت مصداقی را صحیح نمی‌دانند؛ ولی فرض کنید که وجود دارد و تنها یک مورد است. مثال زیر را مشاهده کنید:

Günaydın, anne!

صبح بخیر، مامان

بله باید بدانید که برخی از زبان‌ها مانند لهستانی، اسم‌ها را زمانی که صدادار هستند تشخیص می‌دهد.

حالت نامعین:

شما یاد گرفته‌اید که در زبان ترکی از هیچ حروف معینی استفاده نمی‌شود. در عوض از پسوند موردی برای مشخص بودن یا نبودن استفاده می‌شود. اگر اسم نامعین باشد باید از صورت مطلق استفاده شود. مثال زیر را مشاهده کنید:

Kerem kitap aldı.

کرم یک کتاب خرید.

حال در بخش بعدی قصد داریم کمی بیشتر با حروف اتهامی آشنا شده و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

6 نکته گرامری ترکی استانبولی

دوره های آموزش زبان ترکی استانبولی

دوره-های حضوری ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان ترکی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای بزرگسالان

حالت اتهامی در زبان ترکی استانبولی

یکی دیگر از 6 نکته گرامری ترکی استانبولی مربوط به حالت اتهامی در این زبان است که در این بخش درباره آن صحبت می‌کنیم. اجازه دهید تا روی این موضوع تمرکز کنیم که حالت اتهامی چیست؟ پس این کار را با کارکردهای این حالت شروع می‌کنیم:

پسوند این حالت به‌صورت –i است.

اولین و مهم‌ترین کارکرد این حالت معین‌کردن اسم‌هاست.

برخی از افعال در این زبان باید با حروف اتهامی همراه شوند.

از جمله مثال‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Kerem kitap aldı.

کرم یک کتاب خرید.

Kerem kitabı aldı.

کرم کتاب را خرید.

Seni seviyorum.

دوستت دارم.

در مرحله بعدی اجازه دهید تا سه صفت متضمن را در ترکی استانبولی به شما معرفی کنیم که به ترتیب شامل Bu, Şu, O می‌شوند که مصداق‌های انگلیسی آنها به ترتیب this و that است. زمانی که مفعول توسط یکی از آنها در جمله تعریف می‌شود شما حتما باید از حالت اتهامی استفاده کنید. جمله زیر چه چیزی را می‌خواهد بگوید؟

Bunu aldım.

این را خریدم.

دقت داشته باشید که برای تعریف اشیا نزدیک شما باید از Bu استفاده کنید. زمانی که قصد دارید درباره اشیا دور صحبت کنید باید از O استفاده کنید. Şu در واقع برای تعریف اشیایی استفاده می‌شود که نه دو و نه نزدیک هستند و بین این دو قرار گرفته‌اند.

صورت‌های اتهامی برای صفات برهانی عبارت‌اند از: Bunu, Şunu, Onu

فرم داتیو برای این صفات نیز عبارت‌اند از: Burada, şurada, orada.

نکته مهم دیگری که باید به آن دقت داشته باشید این است که اگر هر شخص، نام مکان یا ضمیر اثباتی مفعولی در جمله باشد شما باید از شکل اتهامی استفاده کنید. مثال زیر را مشاهده کنید:

Gelirken Keremi getir.

وقتی می‌آیی کرم را با خود بیاورد.

بیشتر بخوانید: ده فعل ابتدایی و پرکاربرد در زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره یادگرفتن زبان ترکی استانبولی

حالت Genitive در زبان ترکی استانبولی (-in)

از دیگر 6 نکته گرامری ترکی استانبولی که حتما باید اطلاعات کاملی را در این زمینه به دست بیاورید می‌توان به حالت Genitive اشاره کرد که یادگیری نحوه استفاده درست از آن می‌تواند مزایای بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. در خصوص این موضوع ابتدا باید دقت داشته باشید که کلمه Kalem در زبان ترکی استانبولی هم به معنی مداد و هم به معنی خودکار است. به طور خاص tükenmez kalem به معنای قلم توپی، kurşun kalem به معنای مداد و tükenmez به معنی قلم چشمه‌ای است.

از جمله کارکردهای مهم این حالت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این حالت معمولا یا نشان‌دهنده یک رابطه، مالک یا منبع است. برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال‌ زیر را مشاهده کنید:

Onun kitabı

کتاب او

دقت داشته باشید که In و in پسوندهای این حالت هستند. وقتی به کلمه‌ای که به یک مصوت ختم می‌شود اضافه شوند معمولا حرف n به‌جای آنها اضافه می‌شود. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Leyla’nın kitabı

کتاب لیلا

برای این‌که به شکل بهتری استفاده درست از این حالت را در زبان ترکی استانبولی بیاموزید در ادامه یک مثال دیگر را نیز برای شما آورده‌ایم که بدون شک به یادگیری نحوه استفاده از حالت Genitive کمک زیادی خواهد کرد:

Bilgisayarın kablosu.

کابل کامپیوتر

نکات گرامری ترکی استانبولی

دوره های آنلاین آموزش زبان ترکی

دوره های آنلاین ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای بزرگسالان

حالت داتیو در زبان ترکی استانبولی با پسوند e

یکی دیگر از 6 نکته گرامری ترکی استانبولی که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما با آن آشنا شده و در گرامر زبان ترکی استانبولی حتما از آنها استفاده کنید مربوط به حالت داتیو در این زبان است. آیا شما هم می‌توانید حدس بزنید که کدام عنصر از جمله می‌تواند حالت داتیو داشته باشد؟

Mehmet’e oyuncak ver.

یک اسباب بازی به مهمت بده.

کارکردهای حالت داتیو در زبان ترکی:

به‌عنوان اولین نکته در این زمینه باید دقت داشته باشید که مفعول‌های غیرمستقیم پسوند داتیو می‌گیرند. آیا به یاد دارید که مفعول غیرمستقیم چه چیزی بود؟ اجازه دهید تا کمی بیشتر این مفعول‌ها را توضیح داده و یک یادآوری به شما ارائه دهیم. به طور کلی مفعول غیرمستقیم عبارت اسمی است که تحت تاثیر فعل انعکاسی قرار می‌گیرد. برای مثال در جمله بالا Oyuncak مفعول مستقیم جمله بوده و Mehmet نیز مفعول غیرمستقیم جمله است.

پس به طور کلی باید دقت داشته باشید که مفعول‌های غیرمستقیم در این زبان پسوند داتیو را به خود می‌گیرند و به‌صورت Mehmet’e نوشته می‌شوند.

دقت داشته باشید که ما در اینجا از آپستروف استفاده کردیم؛ چراکه Mehmet یک اسم خاص است. اگر اسم خاص نبود ما می‌توانستیم از آپوستروف استفاده نکنیم.

کاربرد بسیار مهم دیگر حالت داتیو زمانی است که قصد داریم به مکان‌ها معنی “کجا” بدهیم. مثال زیر را مشاهده کنید:

Eve

به خانه

از طرف دیگر باید دقت داشته باشید که افعالی که پسوند داتیو می‌گیرند نشان‌دهنده یک هدف هستند.

کاربرد بسیار مهم دیگر حالت داتیو برای توصیف کنش‌هایی است که شما معمولا در جمله‌های خود استفاده می‌کنید. دقت داشته باشید که این لیست می‌تواند طولانی‌تر شود؛ چراکه بسیاری از افعال در ترکی با پسوند داتیو شکل می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین این افعال می‌توان به مواردی همچون değinmek (ذکر کردن)، devam etmek (ادامه دادن)، söz vermek (قول دادن)، yemin etmek (قسم خوردن) و … اشاره کرد. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Aramak

جستجو کردن، جستجو و تماس

Aramak+a > Aramaya

به جستجو ادامه می‌دهم.

در ادامه مثال‌های دیگری را نیز برای شما آورده‌ایم که به شما کمک خواهد کرد تا با حالت داتیو در زبان ترکی بیشتر آشنا شوید که این آشنایی با این حالت یکی از 6 نکته گرامری ترکی استانبولی به شمار می‌آید.

Eve gidiyorum

من دارم به خانه می‌روم.

Yapmaya söz vermek

قول انجام دادن.

Susmak

ساکت شدن

Susmaya karar verdim

تصمیم گرفتم سکوت کنم.

حالت Locative در زبان ترکی استانبولی (de)

یکی از 6 نکته گرامری ترکی استانبولی که باید به آن دقت و توجه داشته باشید حالت Locative در این زبان است. احتمالا شما هم حدس می‌زنید که این حالت درباره مکان است. با این حال باید مراقب باشید این حالت تنها درباره مکان ثابت صحبت می‌کند و اگر حرکتی وجود داشته باشد ممکن است حالت داتیو یا ablative را به خود بگیرد که در ادامه درباره حالت ablative نیز صحبت خواهیم کرد. از جمله کارکردهای این حالت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اولین نکته‌ای که باید دقت داشته باشید این است که پسوند این حالت معمولا نشان‌دهنده مکان است.

این پسوند را می‌توان به یک دوره زمانی طولانی یا کوتاه نیز متصل کرد.

از جمله مثال‌های بسیار کاربردی که برای این حالت وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Evde ders çalışıyorum

من در خانه درس می‌خوانم.

4’te kafede olurum

ساعت چهار در کافه خواهم بود.

6 نکته گرامری زبان ترکی استانبولی

دوره های خصوصی آموزش زبان ترکی

دوره-های خصوصی ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین ترکی برای بزرگسالان

حالت Ablative در زبان ترکی استانبولی

حالت دیگری که قصد داریم در این مطلب درباره 6 نکته گرامری ترکی استانبولی درباره آن برای شما صحبت کنیم حالت Ablative در زبان ترکی است که با پسوند den شناخته می‌شود و کاربردهای بسیار زیادی در زبان ترکی استانبولی دارد. قبل از این‌که بخواهیم کارکرد این پسوند را برای شما توضیح دهیم به طور کلی باید مورد ریشه‌شناسی کلمه ablative اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.

گوگل در خصوص این کلمه می‌گوید یک کلمه مربوط به انگلیسی میانه متاخر است که از فرانسوی قدیم گرفته شده و ریشه آن را می‌توان به کلمه ablat یا برداشته شدن بازگرداند.

دقت داشته باشید که کلمه Ablation به معنای برداشتن بافت بدن با حراجی است. پس حالا می‌دانید که با دیدن این کلمه باید به چه چیزی فکر کنید و چگونه باید این کلمه را به خاطر بسپارید. از جمله کارکردهای مهم این پسوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این پسوند می‌تواند نشان‌دهنده نقطه عزیمت باشد.

برای بیان Through در زبان انگلیسی می‌توانید از این حالت در زبان ترکی استفاده کنید. مثال زیر را مشاهده کنید:

Boğaz köprüsün-den mi geldiğiniz?

آیا از پل بسفر آمدی؟

زمانی که قصد دارید دو چیز را با یکدیگر مقایسه کنید می‌توانید این پسوند به محل مرجع متصل کنید.

در زمان نشان‌داده علت نیز می‌توان از این پسوند استفاده کرد.

برای نشان‌دادن جزئی بودن یک مسئله نیز این حالت در زبان ترکی کاربرد دارد.

در زمان توصیف یک شی هم می‌توانید از این حالت استفاده کنید.

مثال‌های زیر را برای شما آورده‌ایم تا به شما بگوییم که دقیقا به چه شکل می‌توانید از این حالت در زبان ترکی استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید:

Marketten geliyor

او از بازار می‌آید.

Dünden beri hiçbir şey yemedi

از دیروز چیزی نخورده است.

دقت داشته باشید که این حالت نیز یکی از پرکاربردترین حالاتی است که امروزه در زبان ترکی مورداستفاده قرار می‌گیرد و به همین علت نیز شما باید نحوه استفاده درست از آن را به‌خوبی بیاموزید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از سوالات درباره 6 نکته گرامری ترکی استانبولی پاسخ دهیم.

حالت اتهامی در زبان ترکی استانبولی چه کاربردهایی دارد؟

از جمله مهم‌ترین کاربردها و کارکردهایی که حالت اتهامی در زبان ترکی استانبولی دارد می‌توان به مواقعی اشاره کرد که شما قصد دارید یک اسم را به‌صورت معین در بیاورید که در این حالت می‌توانید از حالت اتهامی در جملات خود استفاده کنید.

مهم‌ترین کاربردهای حالت داتیو در زبان ترکی استانبولی چیست؟

اولین و مهم‌ترین کاربردی که حالت داتیو در زبان ترکی استانبولی برای شما دارد زمانی است که قصد دارید از مفعول‌های غیرمستقیم در زبان ترکی استفاده کنید. از طرف دیگر شما برای توصیف انواع کنش‌ها در جملات خود نیز می‌توانید از این حالت استفاده کنید تا به شکل بهتری منظور خود را برسانید.

کاربردهای حالت Genitive در زبان ترکی شامل چه مواردی می‌شود؟

زمانی که قصد دارید رابطه میان مالک یا منبع را نشان دهید می‌توانید از این حالت در جملات خود استفاده کنید.

سخن پایانی

آشنایی با 6 نکته گرامری ترکی استانبولی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شکل بهتری از حالات مختلف داتیو، Genitive و … در جملات خود استفاده کرده و از مزایای آنها بهره‌مند شوید. اگر شما هم علاقه‌مند به یادگیری زبان ترکی استانبولی هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در کلاس‌های دوره های آموزشی ایرانمهر شرکت کنید. کیفیت کلاس‌هایی که امروزه توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر برگزار می‌شوند دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و در عین حال هزینه شرکت در این کلاس‌ها نیز بسیار مناسب است.

بیشتر بخوانید: به زبان ترکی استانبولی فکر کنید

بیشتر بخوانید: پنج اشتباه رایج در یادگیری زبان ترکی استانبولی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 5 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. reza azizzadeh
    27 مهر 1402
    پاسخ دادن

    سلام کسی بخواد در کلاس های تی تی سی ترکی استانبولی شرکت کنه کجا برگزار میشه ؟ و ثبت نام دارین چجوریه اگه بنده رو راهنمایی نمایید ممنون میشم .

    • ایرانمهر
      27 مهر 1402
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر کلاسهای تربیت مدرس در دفتر مرکزی برگزار میشود شما میتوانید فرم ثبت نام دوره تربیت مدرس (زبان ترکی استانبولی) از سایت را تکمیل نمایید همکاران ما در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل می نمایند و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند .
      https://iranmehrcollege.com/teacher-training-courses/

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید