IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
12 راه برای تشکر به ترکی استامبولی
امتیاز کاربران: 3.8/5
نویسنده: ایرانمهر
23 دی 1397

دوازده راه برای تشکر کردن به زبان ترکی استانبولی

در بیشتر فرهنگ ها، عرف است که قدردانی و مراتب تشکر را به روش های مختلف به دیگران نشان داد. در فرهنگ لغت واژه قدردانی به این شکل تعریف شده است: “the quality of being thankful; readiness to show appreciation for and to return kindness”؛ یعنی «کیفیت سپاسگذار بودن؛ آمادگی برای نشان دادن قدردانی و مورد محبت قرار گرفتن». یک پاسخ صادقانه و محبت آمیز در پاسخ به عمل یا صحبت های کسی، اغلب مثل «چسبی» است که رابطه ها را حفظ می کند. این مسئله در بیشتر جوامع صدق می کند! تشکر کردن و ابراز قدردانی در کشورهای خارجی هم نشانه احترام و تقدیر در فرهنگ آن کشور است. کلمات قدرت بی نظیری دارند، همیشه صادقانه از آن ها استفاده کنید!

دوازده راه برای تشکر کردن به زبان ترکی استانبولی

دوره های آموزش زبان ترکی استانبولی

دوره-های حضوری ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان ترکی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای بزرگسالان

حالا شما در زبان ترکی استانبولی چطور و با چه کلماتی تشکر می کنید؟ اگر نمی دانید می توانید با این مقاله یاد بگیرید، اگر هم می دانید می توانید گنجینه لغاتتان را تقویت کنید. در ادامه دوازده روش برای ابراز قدردانی و تشکر را به شما یاد می دهیم که می توانید در موقعیت های مختلف با جملات و کلمات درست از مخاطبتان تشکر کنید.

Teşekkür ederim – Thank You

کلماتی جادویی که می توانند روی لب هر بنی بشری لبخند بکارند. یک روز این کلمات را با تمام وجود ادا کنید و ببینید چطور روح خودتان هم با گفتن این کلمات به پرواز در می آید.

Çok naziksiniz – That’s very  kind of you

این عبارت زمانی به کار می رود که کسی بیش از توان و ظرفیت خود برای شما کاری کرده و در واقع در حقتان لطف کرده است یا پیشنهادی به شما کرده که خیلی مهربانانه و خاضعانه بوده است.

!Nazik sözleriniz için teşekkürler! – Thanks for your kind  words

کسی از شما تعریف کرده است و باعث شده حس خوبی داشته باشید؟ لطف و محبت او بوده است، پس با همین عبارت از او قدردانی کنید!

Bugün geldiğiniz için teşekkür ederim – Thank you for  coming today

اگر در ترکیه یا با ترک زبان ها در جلسات رسمی شرکت می کنید، این عبارت که برای خوشامدگویی استفاده می شود، باید بخش اصلی صحبت های شما باشد. اگر میزبان یک مهمانی هستید هم این عبارت برای خوشامدگویی و قدردانی از حضور مهمانان ترک زبانتان بسیار خوب است و حس راحتی به آن ها می دهد!

İlginiz için teşekkür ederim – Thank you for your  consideration

این عبارت راهی رسمی و جدی برای ابراز قدردانی و تشکر کردن از کسی برای باملاحظه بودن و حساسیت او نسبت به شماست. همچنین این عبارت زمانی کاربرد دارد که یک بومی ترک زبان چیزی را که شما ثبت کردید مورد بررسی و توجه قرار می دهد (مثل درخواست کار، یک پروژه یا پروپوزال دانشگاهی یا کاری). در واقع با این عبارت به این دلیل از آن ها تشکر می کنید که برای شما وقت و انرژی صرف کردند.

!Çok teşekkürler! – Thanks a lot

این عبارت هم مثل “Thank you” است، با این تفاوت که انرژی و اشتیاق بیشتری در آن وجود دارد! در واقع معادل انگلیسی عبارت بالا، “Thank you so much” است. می توانید در میان دوستان و موقعیت های غیررسمی از این نوع تشکر کردن استفاده کنید.

 12 راه برای تشکر به ترکی استامبولی

Senin gibi öğretmenler kolay bulunmuyor – Teachers like  you are hard to find

بعضی عبارات با قصد تعریف و تحسین کردن از کسی بیان می شوند، که نشان دهنده قدردانی هستند. عبارت بالا یکی از این عبارت هاست. اگر از مدرس زبان ترکی استانبولی که در آموزشگاه زبان به شما درس می دهد یا به صورت خصوصی با شما زبان ترکی استانبولی را تمرین می کند، خیلی راضی هستید، می توانید از این عبارت استفاده کنید.

Bizimle vakit geçirdiğiniz için teşekkür ederiz – Thank  you for spending time with us

هر میزبانی در جمع های ترک زبان، مثل جلسه یا مهمانی، باید این عبارت را بلد باشد! هنگام بدرقه و خداحافظی کردن یا هنگام خاتمه دادن به یک جلسه از این عبارت استفاده کنید. می توانید هنگام خداحافظی کردن از مدرس زبان ترکی استانبولی و تشکر کردن از او و وقتی که برای شما صرف کرده هم این جمله را بیان کنید.

Sabrınız ve kendimi geliştirmeme yardımcı olduğunuz için  teşekkür ederim – Thank you for being patient and helping me improve

بدون شک این عبارت یکی دیگر از مواردی است که قلب هر مدرس زبان سرد یا مهربانی را نرم می کند! آموزش هیچ زبانی ساده نیست و اغلب نیازمند صبر و حوصله زیادی است که مدرس باید مقدار زیادی از آن ها را داشته باشد. از مدرس زبانتان به خاطر صبر، حوصله، وقت و انرژی که در کلاس یا در دوره های خصوصی صرف می کند، تشکر کنید. همچنین اگر در ترکیه کار می کنید و می خواهید از مربی یا کارفرمای خودتان تشکر کنید، عبارت زیر به کارتان می آید. برای اینکه کارمندی حرفه ای و شناخته شده بشوید، راه درازی در پیش دارید؛ قدردانی جذاب ترین مشخصه و ویژگی هر کسی است!

!Gelmiş geçmiş en iyi öğretmen sizsiniz! – You are the  best teacher ever

این جمله هم کاملا مشخص است که راه دیگری برای تشکر و قدردانی از مدرسان خوب و زحمتکش است. این عبارات روز مدرس ها را می سازد و آن ها از کاری که می کنند راضی و خشنود خواهند شد و انگیزه و اشتیاق آموزش به شما در وجود آن ها بیشتر می شود.

Hediye için teşekkür ederim – Thank you for the gift

این عبارت به خودتان و طرف مقابلتان یادآوری می کند چقدر خوش شانس و خوش بخت هستید که یک کادو دریافت کردید. احترام، قدردانی و تشکر خودتان را با این کلمات بیان کنید.

Sayenizde çok şey öğrendim – I have learned so much  thanks to you

چه عبارت قشنگی برای اینکه از مدرس زبانتان تشکر کنید. این جمله یعنی آن ها در هدفشان که آموزش زبان ترکی استانبولی به شما بوده است، موفق شدند و به همین دلیل شما قدردان زحمت های او هستید. استفاده از این جمله به مدرستان ثابت می کند شما زبان ترکی استانبولی را آنطور که باید و شاید فرا گرفته اید.

دوره های آنلاین آموزش زبان ترکی

دوره های آنلاین ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای بزرگسالان

دو نکته مهم و  ساده درباره تشکر کردن به زبان ترکی استانبولی

نکته شماره یک

تا به اینجا خواندیم Teşekkürler یکی از رایج ترین روش های تشکر کردن و در واقع گفتن “Thanks” است. اگر می خواهید حالت مودبانه تر این عبارت را به کار ببرید از Teşekkür ederim استفاده کنید.

یادتان باشد: وقتی شک دارید، استفاده از عبارت ساده تر همیشه امن ترین انتخاب است. نیازی نیست درباره رسمی یا غیررسمی بودن آن نگران باشید؛ Teşekkürler می تواند برای هر کسی، در هر موقعیتی و هر زمانی مورد استفاده قرار بگیرد. وقتی گارسون رستوران غذای شما را آورد، وقتی خدمتکار هتل چمدان های شما را به اتاقتان می آورد و وقتی کسی به شما خوشامد یا تبریک می گوید، می توانید از Teşekkürler استفاده کنید. مهم نیست شغل یا سن مخاطبتان چیست، Teşekkürler همیشه پاسخ مناسبی است.

نکته شماره دو

اگر در جمع دوستانتان هستید، به احتمال خیلی زیاد به جای Teşekkür ederimکلمه Sağolرا می شنوید. این کلمه به معنی “Thanks” یا “Cheers” است که بیشتر بین جوانان استفاده می شود و خیلی غیررسمی است. اگر مخاطبتان را به خوبی می شناسید، خجالت نکشید و یکی از این عبارات را استفاده کنید و دانش شما در زبان ترکی عامیانه و محاوره همه را خوشنود خواهد کرد.

می خواهید به ترکیه سفر کنید؟ صبر کنید! نمی توانید بدون دانستن عبارات و کلمات ساده و ابتدایی ترکی استانبولی به این کشور سفر کنید! به خصوص اگر قرار است به محض رسیدن به ترکیه کارفرمایتان را ملاقات کنید! فرقی نمی کند ملاقاتتان رودررو باشد یا آنلاین، دانستن اینکه چطور به زبان ترکی استانبولی تشکر کنید، می تواند مخاطبتان را تحت تاثیر قرار دهد و شانس موفقیتتان بیشتر شود.

 Bu makaleyi okuduğunuz  için teşekkürler


بیشتر بخوانید: عذرخواهی کردن به زبان ترکی استانبولی


دوره های خصوصی آموزش زبان ترکی

دوره-های خصوصی ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین ترکی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3.8 از 5 از 24 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید