IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
معرفی زبان ترکی استانبولی به زبان‌آموزان مبتدی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
26 خرداد 1398

معرفی زبان ترکی استانبولی به زبان‌آموزان مبتدی

بازار بزرگ (Grand Bazaar)، امپراطوری عثمانی (Ottoman empire)، بیزانس (Byzantium)، محل باغ عدن، اسکی، سواحل ماسه‌ای… تاریخی بی‌پایان. هر فرهنگ یا سلیقه‌ای که برای شما جذاب است، ترکیه تضمین می‌کند که از این کشور خوشتان بیاید.

من ده سال است با زبان ترکی استانبولی و بازدید از ترکیه درگیر شده‌ام. در حال حاضر در استانبول، پایتخت فرهنگی ترکیه، زندگی می‌کنم و حس می‌کنم فقط قسمت کوچک و سطحی آنچه که این کشور می‌تواند به من ارائه بدهد را خراشیده‌ام (خیلی کم از این کشور می‌دانم)! اما درباره زبان چطور؟

زبان ترکی استانبولی، با حروف الفبای رومی راهی عالی برای رسیدن به خاورمیانه و سرزمین‌ها و زبان‌های شرقی بیشتر است. با این حال، افراد یا حتی توریست‌های مستقل زیادی را نمی‌بینید که به یادگیری زبان ترکی استانبولی تعهد داشته باشند. به نظر شما چرا؟

دوره های آموزش زبان ترکی استانبولی

دوره-های حضوری ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان ترکی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای بزرگسالان

چرا زبان ترکی استانبولی؟

این جمله را از یک گوینده و سخنران باتجربه یادتان بماند، زبان ترکی استانبولی یکی از زبان‌هایی است که یادگیری آن بیش از زبان‌های دیگر نادیده گرفته شده است. فکر می‌کنم دلیل آن را بدانم.

  1. به دلیل اینکه افراد زیادی به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند

زبان ترکی استانبولی به طرز شگفت‌آوری توسط 80 میلیون نفر صحبت می‌شود و تنوع زیادی بین بومیان آن وجود دارد. بومیان زبان ترکی استانبولی ترک‌ها، ارمنی‌ها و کوردها هستند؛ این قومیت‌ها تنها چند نمونه هستند که به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند. می‌توانید با خیال راحت به سفر 8000 کیلومتری ساحل دریای سیاه ترکیه بروید و به جز تغییر در لهجه، هیچ تغییر دیگری را مشاهده نکنید.

تعداد زیادی از ترک‌زبان‌ها در خارج از کشور ترکیه زندگی می‌کنند. در بلغارستان، تقریبا 10 درصد جمعیت کشور، از نظر قومیتی ترک هستند. مقدونیه، آلمان، بریتانیا و بسیاری از کشورهای دیگر هم جمعیت قابل توجهی از ترک‌ها را در خود جای دادند. اگر در هر جایی از کره زمین در پایتخت زندگی می‌کنید، اگر در رستوران محلی‌تان که کباب سرو می‌کند، فردی خوش‌رو و مهربان دیدید، احتمال اینکه ترک باشد، خیلی زیاد است.

  1. به دلیل اینکه زبان ترکی استانبولی دروازه‌ای به زبان‌های دیگر است

واضح است که زبان ترکی، یک زبان تورکیک (Turkic) است. زبان‌های زیاد دیگری هم وجود دارند که کاملا متفاوت و متمایز هستند و به ترک‌زبان‌ها مربوط می‌شوند یا در بسیاری موارد برای آن‌ها قابل فهم هستند.

در استانبول، ملاقات و صحبت کردن با مردمانی از ترکمنستان، آذربایجان، قسمت‌های آذری‌زبان ایران، افغانستان و مناطق اویغور زبان چین یک پدیده معمول و روزانه است. البته، همه این زبان‌ها را نمی‌توان به یک اندازه فهمید، اما می‌توانید منظور فرد را متوجه شوید. اگر می‌خواهید برای یک سفر دور دنیا از مقدونیه تا چین برنامه‌ریزی کنید، زبان ترکی استانبولی بهترین دوست شما خواهد بود.

معرفی زبان ترکی استانبولی به زبان آموزان مبتدی

  1. به این دلیل که ترکیه تقریبا هر چیزی که بخواهید دارد

این ادعا خیلی بزرگ است. بدون اینکه بخواهم درباره گردشگری و جاذبه‌های توریستی ترکیه خودم را بکشم و اغراق کنم، صادقانه باید بگویم در ترکیه می‌توانید دهه‌ها خودتان را سرگرم کنید. مثلا:

تاریخ ترکیه: در هر مرحله و دوره‌ای از تاریخ ترکیه، مولفه‌ها و اتفاقات زیادی وجود دارد. از داستان باغ عدن (که گفته می‌شود در نزدیکی شهر وان است) گرفته تا گسترش امپراطوری عثمانی و تاثیر اسلام در خاورمیانه. کوچک‌ترین تحقیق در تاریخ این کشور می‌تواند به یک سفر فوق‌العاده منجر شود.

طبیعت: از ساحل‌های آفتابی و امکانات رفاهی خوشتان می‌آید؟ بله! آیا کوهنوردی در طبیعت سرسبز و مرطوب که در بالای دریای سیاه قرار دارد را دوست دارید؟ بله! اسکی را دوست دارید؟ بله! بله! ترکیه یکی از آن کشورهایی است که همه تفریحات و جذابیت‌های طبیعی را با هم و یکجا دارد.

هزینه زندگی: بسیار خوب، اگر حقوقتان به لیر است، بهتر است الان چشم و گوشتان را ببندید. با این حال نوسانات در بازار ارز در تابستان 2018 به این معنی است که برای افرادی که درآمد ارزی قوی‌تری دارند، اوضاع خیلی بهتر است. با سفری کوتاه به ترکیه برای تفریح یا گذراندن دوره‌ای برای یادگیری زبان ترکی استانبولی به روش غوطه‌وری، می‌توانید ببینید ارزش لیر ترکیه در مدت کوتاهی سقوط ناگهانی و بدی داشته است.

  1. به دلیل اینکه ترک‌ها بی‌نهایت مهربان و خون‌گرم هستند

مهمان‌نوازی مهم‌ترین خصلت و ویژگی فرهنگی ترک‌هاست و به اندازه بازی کریکت که مختص انگلیسی‌هاست، شناخته شده است. به نظر می‌رسد ترک‌زبان‌ها با کمال میل حاضرند تا جایی که می‌توانند و حتی خیلی بیشتر در یادگیری زبان به شما کنند؛ حتی اگر در اولین و مقدماتی‌ترین مرحله یادگیری زبان باشید. شاید به این دلیل که زبان ترکی استانبولی یکی از زبان‌های رایجی نیست که توریست‌ها آن را یاد بگیرند. به همین دلیل هر کلمه ترکی که یاد بگیرید و برای ارتباط برقرار کردن با دیگران از آن استفاده کنید، برای ترک‌زبان‌ها قابل تحسین است و حتی اگر آن را با ابتدایی‌ترین شیوه و غلط هم که تلفظ کنید، برای آن‌ها تعریف و تمجید به حساب می‌آید. بعد از آن، ترک‌ها شما را به شام دعوت می‌کنند و به تعداد زیادی از اقوامشان معرفی می‌کنند.

معرفی زبان ترکی استانبولی به زبان آموزان مبتدی

دوره های آنلاین آموزش زبان ترکی

دوره های آنلاین ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای بزرگسالان

راه‌های یادگیری زبان ترکی استانبولی؛ ویژگی‌های اصلی زبان

برای بومیانی که زبان را با الفبای رومی صحبت می‌کنند، خیلی هیجان‌انگیز است که بدانند با اینکه کشور ترکیه در نزدیکی کشورهای عربی یا کشورهایی قرار دارد که الفبای عربی دارند، در زبانش از الفبای رومی استفاده می‌کند. با این حال چند حرف اضافه هم در الفبای آن‌ها وجود دارد. برای عده زیادی نیازی نیست الفبای دیگری را یاد بگیرند.

با این حال، وقتی درباره تاریخ این کشور می‌خوانید، خواهید دید که این مسئله تنها یکی از جنبه‌های جذاب این زبان است. به عنوان بخشی از اصلاحات زیادی که در ترکیه اتفاق افتاده است، زبان در سال 1928 با حذف کلمات خارجی کاملا تغییر کرد و به طور کلی تنظیم و تصفیه شد. از آن زمان، خصوصا هنگام ادبی و گرامری صحبت کردن، تعداد کمی از کلمات خارجی به صورت استثنا وارد این زبان شدند. گزارش شده است که در این زبان به طور کلی فقط 13 فعل بی‌قاعده وجود دارد.

«بنی لوئیس» (Benny Lewis)، بنیان‌گذار وبسایت Fluent in 3 Months را می‌شناسید؟ او بارها در مقاله‌ها و ویدیوهای مختلف، مهارت‌های زبان ترکی را به رخ دیگران کشیده است. او درباره یادگیری مهارت خواندن در زبان ترکی استانبولی نکته خوبی را عنوان می‌کند. او می‌گوید خواندن به زبان ترکی استانبولی خیلی ساده است. با اینکه حروفی در این زبان وجود دارد که مثل دوست ناباب هستند و تلفظشان با انگلیسی فرق دارد، اما ترکی استانبولی زبانی کاملا آوایی است که به راحتی می‌توان آن را یاد گرفت. در واقع یکی از تله‌هایی که باعث شده است بسیاری از دوستان من عاشق یادگیری زبان ترکی استانبولی شوند، این است که می‌توانند کلمات را کاملا درست و دقیق بخوانند، بدون اینکه حتی بدانند معنی آن‌ها چیست. همین مسئله آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند و شگفت‌زده می‌شوند. مراقب این سواری‌های آسان و خوشایند در زبان باشید!

زبان ترکی استانبولی به عنوان یک زبان پیوندی (Agglutinative language) شناخته می‌شود. به این معنی که پسوندها به ریشه فعل می‌چسبند تا معنی گرامری ایجاد کنند. این مسئله می‌تواند به تولید یک کلمه بسیار طولانی منجر شود. کلمه مورد علاقه من Teşkilatlandırıldıklarından و به معنی“Because of their having been organized” است. بیایید با هم این کلمه را به اجزای سازنده‌اش بشکنیم:

Teşkilat – “Organization”

Teşkilatlan – فعل معادل اسم

Teşkilatlandır – “to cause organization”

Teşkilatlandırıl – “to cause to be organized”

Teşkilatlandırıldıkları – “their being caused to be organized”

Teşkilatlandırıldıklarından – “Because of their being caused to be organized”

معرفی زبان ترکی استانبولی به زبان_آموزان مبتدی

 ساده است! البته باید بگوییم خوشبختانه این مثال، یکی از مثال‌های سخت و افراطی بود و در واقع کلماتی با این طول در مکالمات روزمره و محاوره استفاده نمی‌شوند. با این حال، اصول این است که وقتی یک بار تعداد مشخصی از پسوندها را یاد گرفتید، می‌توانید هر فعلی را به درستی صرف کنید.

مثال دیگری که برای شما در نظر گرفتیم، پسوند اول شخص مفرد یا همان “um” است:

Yapmak – “to do” / Yapıyorum – “I do”

Yemek – “to eat” / Yiyorum – “I eat”

Koşmak – “to run” / Koşuyorum – “I run”

اگرچه درست است که بگوییم قوانین هماهنگی واکه‌ها در زبان ترکی استانبولی ممکن است در تلفظ تغییراتی جزئی به وجود بیاورد، اما شکل و صرف فعل‌ها در زبان ترکی بسیار ساده و سازگار است. در زبان ترکی استانبولی با فعل‌هایی مواجه نمی‌شوید که مثل فرانسه و اسپانیایی به طور کامل از مصدرش جدا شده باشد.

برای یادگیری زبان ترکی استانبولی به چه چیزهایی نیاز دارید

زبان ترکی استانبولی اولین زبانی بود که یاد گرفتم. وقتی سه مورد زیر را در سرم پرورش دادم، بقیه هم به دنبال آن‌ها آمدند:

  • ساختار جمله: فاعل – مفعول – فعل (مثل I the dog walked)
  • فعل‌های پیوندی: اضافه کردن پسوندها به انتهای کلمات
  • هماهنگی واکه‌ای: واکه‌ها در پسوندها با حروف قبل از خودشان هماهنگ می‌شود تا تلفظ و جریان سخن راحت‌تر شود.

فرانسوی‌زبان‌ها اگر بدانند به دلایل تاریخی، در زبان ترکی استانبولی از کلمات فرانسوی زیادی استفاده شده است، خیلی خوشحال می‌شوند. این کلمات به خصوص در غرب ترکیه، هرروز در مکالمات و دیالوگ‌ها استفاده می‌شوند. به دلایل مذهبی، کلمات عربی زیادی مثل دنیا (dünya) یا کتاب (kitap) هم در این زبان استفاده می‌شوند.

معرفی زبـــان ترکی استانبولی به زبان_آموزان مبتدی

جمع‌بندی یادگیری زبان ترکی استانبولی

زبان ترکی استانبول، انتخابی عالی برای زبان‌آموزان است! آیا شما هم در حال یادگیری زبان ترکی هستید؟ درباره تجربیاتتان با ما صحبت کنید.


بیشتر بخوانید:درک زبان ترکی استانبولی؛ دیگ جوشان زبان‌ها


دوره های خصوصی آموزش زبان ترکی

دوره-های خصوصی ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین ترکی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. ریماس
    3 اسفند 1401
    پاسخ دادن

    سلام برای کودکان هم کلاس ترکی برگزار میکنین؟

    • ایرانمهر
      3 اسفند 1401
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر بله دوره آموزشی ترکی با توجه به رده سنی شما برگزار میشود .جهت ثبت نام در دوره مربوطه به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید