IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
گرامر زبان آلمانی را با تکنیک های مفید، سریع تر یاد بگیرید
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: محمد اشرفی
25 اسفند 1397

گرامر زبان آلمانی را با تکنیک های مفید، سریع تر یاد بگیرید

افراد زیادی هستند که همیشه دوست دارند هر جا گل سرخی دیدند، بایستند و آن را ببویند.

افراد زیاد دیگری هم هستند که در راه رسیدن به مقصد گل­های سرخ را زیر پایشان له می‌­کنند.

اگرچه عاشق زندگی بودن خوب است و گاهی لازم است در زندگی سرعتمان را کم کنیم، اما در بعضی موقعیت­‌ها گل­‌های سرخ برای ما نیستند و باید از آن­ها عبور کنیم.

برای بسیاری از مردم، تصمیم برای یادگیری گرامر زبان آلمانی، یکی از همین موارد است که باید عجله کنند و بیخیال بو کردن گل سرخ­های مسیرشان برای رسیدن به مقصد شوند.

هیچکس دوست ندارد بی­‌هدف در کتاب­‌های گرامر بچرخد و در مباحث مختلف گرامر گم شود و نداند باید چه کار کند. ما می‌خواهیم مباحث و قوانین گرامر را به راحتی و در یک مجموعه کامل یاد بگیریم و بدانیم هدفمان دقیقا چیست! هدف ما تسلط بر گرامر آلمانی و توانایی ارتباط برقرار کردن واقعی و بی­‌نقص با بومیان آلمانی ­زبان است.

نظرتان در مورد بعضی از میانبرها و راه­‌های ساده برای یادگیری گرامر چیست؟

خوشبختانه برای زبان‌آموزان آلمانی تعداد زیادی از روش­‌های ساده و میانبر وجود دارد که به آن­ها کمک می­‌کنند گرامر زبان آلمانی را با روش­‌های مفید و کاربردی، ساده­‌تر و سریع­‌تر یاد بگیرند و حفظ کردن و استفاده از آن­ها راحت­‌تر باشد.

در این مقاله ده تکنیک را به شما آموزش می­‌دهیم که روند یادگیری گرامر زبان آلمانی را با پیشرفت قابل توجهی روبرو می‌کند.

شروع کنیم!

صرف فعل (Verb Congugation): آن­ها را گروه­‌بندی کنید

راه اول، راه سخت یادگیری و مهارت روی صرف فعل است: تمام جدول صرف فعل را برای تمام قالب‌­های فعل حفظ کنید و هر بار که فعل جدیدی یاد می‌­گیرید این کار را تکرار کنید.

وحشتناک است، نه؟

راه دوم، راه ساده است: قوانین صرف فعل را گروه­‌بندی کنید و این قوانین را در گروه‌­هایی بگذارید که می­‌دانید می­‌توانید آن­‌ها را به هر فعل دیگری اطلاق کنید.

برای اینکه کاملا متوجه شوید، چند گروه‌­بندی ساده را برای شما مثال می‌­زنیم که زبان‌آموزان آلمانی می­‌توانند از آن استفاده کنند.

یادگیری زبان آلمانی

افعال باقاعده (Regular Verbs)

برای افعال باقاعده (که ریشه فعل در حالت­‌های مختلف فعل تغییر نمی­‌کند) مثل (trinken (to drink)، machen (to do/make و (suchen (to search، دستورالعمل­‌های زیر را دنبال کنید:

مصدر فعل را بنویسید، -en را از آن حذف کنید؛ چیزی که باقی می­‌ماند ریشه فعل است. سپس بر اساس شخص و شمار صرف، پسوند مناسب را به آن اضافه کنید:

  • Ich (I): -e
  • Du (informal you): -st
  • Ihr (you all) and er, sie, es (he, she, it): -t

صرف فعل برای (Sie (you formal)، wir (we و (sie (they مثل مصدر باقی می‌­ماند و این قانون برای تمام فعل‌­های آلمانی (چه با قاعده و چه بی قاعده) صادق است.

به عنوان مثال، بیایید فعل Machen (to do) را صرف کنیم.

مصدر فعل Machen و ریشه فعل mach است، بنابراین صرف فعل به شکل زیر است:

ich mache

du machst

er/sie/es macht

ihr macht

wir/Sie/sie Machen

افعالی که ریشه را تغییر می­‌دهند (Stem-changing Verbs)

در این قسمت فعل­‌هایی داریم که در حالت­ ها و فرم­‌های مختلف، ریشه آن­ها تغییر می‌­کند. اگر این فعل­‌ها را به سه گروه کلی تقسیم کنیم، یادگیری آن­ها بسیار ساده‌­تر می­‌شود:

  • Stem change e to ie. Eg: lesen (to read): ich lese, du liest, er/sie/es liest, ihr lest, wir/Sie/sie lesen
  • Stem change a to ä. Eg: fahren (to drive): ich fahre, du fährst, er/sie/es fährt, ihr fahrt, wir/Sie/sie fahren
  • Stem change e to i. Eg: geben (to give): ich gebe, du gibst, er/sie/es gibt, ihr gebt, wir/Sie/sie geben

می­‌توانید ببینید قوانین صرف فعل در این دسته از فیلم­‌ها بسیار شبیه به فعل­‌های باقاعده است. تنها تغییر این است که ریشه آن­‌ها در حالت­‌های du و er/sie/es تغییر می­‌کنند.

Haben و Sein

دو مورد از مهم­ترین فعل­‌ها در زبان آلمانی (haben (to have و (sein (to be هستند. صرف این دو فعل را باید با جان و دل یاد بگیرید.

یکی از راه­‌های ساده این است که روی فلش­ کارت­‌ها تمام ضمیرهای آلمانی را بنویسید و صرف درست فعل بر اساس هر ضمیر را پشت کارت بنویسید. بعد ترتیب کارت­‌ها را بهم بریزید و هر ضمیری که آمد، صرف درست آن­ها را بیان کنید. این روش برای فعل­‌هایی که باید صرف آن­ها را حفظ کنید جواب می‌­دهد.

گرامر زبان آلمانی را یاد بگیرید

افعال بی‌­قاعده: آن­ها را در دفتر افعال قرار دهید

همانطور که احتمالا می‌­دانید، صدها فعل بی­‌قاعده در آلمانی وجود دارد. متاسفانه این یعنی فهرست بلندبالایی از افعال دارید که باید تک تک آن­‌ها را با جان و دل یاد بگیرید؛ چون هیچکدام از یک قاعده کلی پیروی نمی­‌کنند.

یکی از ساده­‌ترین راه­‌ها برای یاد گرفتن این مبحث، وارد کردن افعال در یک دفتر فعل است. خریدن یک دفتر، ساده‌­ترین کاری است که می‌­توانید بکنید.

در هر صفحه چهار ستون بکشید: یک ستون ترجمه انگلیسی، یک ستون وجه حال ساده، یک ستون وجه گذشته و یک ستون برای وجه آینده. درست است که وجه‌های دیگری هم هست که می­‌توانید اضافه کنید (وجه شرطی) اما اگر زبان‌­آموز مبتدی هستید، همین چهار ستون برایتان کافی است. بعد از اینکه دفترتان کامل شد می­‌توانید برای یادگیری از آن استفاده کنید، همچنین برای صرف افعال در زبان آلمانی، اپلیکیشن­‌های زیادی هم وجود دارد که در اختیار زبان­‌آموزان قرار می­‌گیرد.

مهم است که گاهی به این دفتر افعال رجوع کنید و افعال را مرور کنید تا بتوانید به مرور تمام آن­­ها را یاد بگیرید. تمرین و تکرار باعث می­‌شود آن­ها در ذهنتان بمانند؛ به خصوص وقتی آن­ها را با صدای بلند با خودتان تکرار کنید! همچنین بعد از مدتی متوجه می­‌شوید افعال بی­‌قاعده الگوهای خاصی دارند که می­‌توانید آن­ها را به خاطر بسپارید.

جاگذاری افعال (Verb Placement): این میانبرها را یادتان بماند

موقعیت افعال در زبان آلمانی کاملا به نوع جمله بستگی دارد. میانبرها و روش­‌هایی که در ادامه به شما می­گوییم، به شما کمک می­‌کند ترتیب درست کلمات و افعال در جمله­‌های آلمانی را یاد بگیرید:

در جمله‌هایW Fragen (W Questions)، فعل در جایگاه دوم و بعد از کلمه پرسشی می‌­آید.

Woher kommen Sie? (Where do you come from?)

در جمله­‌های اخباری (statements)، فعل در جایگاه دوم و بعد از فاعل می­‌آید.

Ich komme aus Deutschland. (I come from Germany.)

در سوال­های بله/خیر (Ja/Nein Fragen)، فعل در جایگاه اول قرار می­‌گیرد.

Kommen Sie aus Deutschland? (Do you come from Germany?)

وقتی در جمله­‌ای یک ویرگول (Comma) دو عبارت را جدا کند، معمولا باعث می‌­شود فعل اصلی به انتهای جمله برود. در آلمان باید دو عبارت را با یک ویرگول جدا کنید، اما این مسئله در انگلیسی ضروری نیست. همیشه باید به این ویرگول­‌ها دقت کنید. این ویرگول به شما می­‌گوید فعل باید به انتهای جمله برود.

Ich habe eine Pizza gegessen, weil ich Hunger hatte. (I ate a pizza because I was hungry.)

یکی از راه‌­های مفید که با استفاده از آن ترتیب فعل‌­ها در جمله را یاد می­‌گیرم، این است که دور فعل‌ها مربع یا دا‌یره می‌کشم، زیر آن­‌ها خط می­‌کشم یا افعال را به یک رنگ دیگر می‌­نویسم. این کار باعث می‌شود تصویری ذهنی از موقعیت فعل در جمله داشته باشید و جای غلط فعل در جمله را تشخیص بدهید.

گرامر زبان آلمانی را با تکنیک های مفید، سریع تر یاد بگیرید

 این سه مورد را خوب بخوانید و تمرین کنید تا در قسمت بعدی مقاله ادامه این روش‌­ها را به شما بگوییم!


بیشتر بخوانید:ضمایر آلمانی:‌ راهنمایی بامزه برای زبان‌آموزان صفر کیلومتر


چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 4 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید