IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
18 روزنامه‌ی برتر فرانسوی برای ارتقای مهارت‌ ریدینگ
امتیاز کاربران: 4.6/5
نویسنده: ایرانمهر
3 آذر 1398

18 روزنامه‌ی برتر فرانسوی برای ارتقای مهارت‌ ریدینگ

در دوران کودکی افرادی که روزنامه می‌خواندند برایم جالب بودند. آنها به نظرم انسان‌های باهوش و جدی‌ای بودند و دلم می‌خواست شبیه آنها باشم. به همین علت بود که وقتی بزرگتر شدم شروع کردم به خواندن روزنامه‌هایی مانند Le Monde، Mediapart، Le Monde Diplomatique، Le Canard Enchainé، و … اگر شما با این اسامی آشنایی ندارید، این مقاله برایتان مفید خواهد بود و پس از خواندن آن بیشتر روزنامه‌های فرانسوی را خواهید شناخت و تفاوت آنها را خواهید دانست.

18 روزنامه_ی برتر فرانسوی برای ارتقای مهارت ریدینگ

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

ده روزنامه‌ی معروف فرانسوی

Le Monde

این روزنامه که به درخواست شارل دوگل در پایان جنگ جهانی آغاز به کار کرد، یکی از روزنامه‌هایی است با بیشترین میزان پخش و در خارج از فرانسه به سادگی در دسترس است.

این روزنامه منسوب به جناح حاکم بوده و مثالی است از روزنامه‌های جریان چپ میانه که از نزدیک‌ترین معادل‌های غیرفرانسوی آن می‌توان به نیویورک تایمز و گاردین اشاره کرد. روزنامه‌ی لوموند معمولاً اخبار جهان، اقتصاد، سیاست و وقایع روز را پوشش می‌دهد.

Le Figaro

روزنامه فیگارو که در سال 1846 آغاز به کار کرده یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌های چاپ کاغذی فرانسه و از قدیمی‌ترین روزنامه‌های جهان می‌باشد. فیگارو که منسوب به جناح راست میانه است، معادل فرانسوی روزنامه‌های جریان محافظه‌کار مانند وال استریت ژورنال و تایمز می‌باشد.

Libération

روزنامه‌ی لیبراسیون که با همکاری فیلسوف مشهور، ژان پل سارتر و روزنامه‌نگاری به نام سرژ ژولی تاسیس شده، با پرداختن به اعتراضات می 1968 و وقایع متعاقب آن شروع و آغاز به کاری انقلابی داشت.

این روزنامه‌ی صبح فرانسه به عنوان چپ میانه تعریف می‌شود، هر چند به نسبت روزنامه‌ای مانند لوموند تمایل بیشتری به چپ دارد.

Le Parisien

روزنامه‌ی پاریسین در سال 1942 به عنوان روزنامه‌ی مقاومت فرانسه آغاز به کار کرد و به اخبار شهر پاریس اختصاص دارد. با این وجود نسخه‌ای ملی نیز دارد که در قالب روزنامه‌ی Aujourd’hui en France (امروز در فرانسه) منتشر می‌شود.

اگر به اخبار و رویدادهای پاریس علاقه‌مند هستید، روزنامه‌ی Le Parisien بهترین گزینه برای مطالعه است.

Mediapart

مدیاپارت وبسایتی خبری است که در سال 2008 توسط رئیس هیئت تحریریه‌ی روزنامه‌ی لوموند راه‌اندازی شد. بر خلاف اکثر روزنامه‌های فرانسوی  و به منظور حفظ استقلال، درآمد این وبسایب خبری به طور کامل از منبع هزینه‌ی اشتراک تامین می‌شود.

سایت مدیاپارت به لطف استقلالش توانسته است از زمان تاسیس تا به امروز در بررسی و افشای 3 رسوایی سیاسی نقش محوری ایفا کند. اگر به عنوان زبان‌آموز یا محصل زبان فرانسه به مسائل اقتصادی پشت پرده یا حواشی دنیای سیاست علاقه‌مند هستید می‌توانید برای تقویت مهارت های نوشتاری و درک مطلب زبان فرانسه آن را مطالعه کنید.

Le Canard Enchainé

این روزنامه محتوایی طنز دارد و معنی تحت‌اللفظی عنوانش عبارت است از “اردک در زنجیر” و لغت canard به معنی اردک، به واژه‌ی عامیانه‌ی canard در معنای روزنامه اشاره دارد.

مطالب طنز این روزنامه معمولاً شامل بررسی رسوایی‌های سیاسی و اقتصادی بوده و معمولاً به میزان زیادی بازی زبانی و ارجاعات فرهنگی در آنها استفاده می‌شود که فهمشان برای زبان‌آموزان فرانسوی به نسبت دشوار است و بیشتر مناسب زبان‌آموزان سطوح بالا می‌باشد که به دنبال تقویت مهارت‌های فرهنگی خود در زبان فرانسه هستند. نکته‌ی منفی در خصوص این روزنامه این است که متاسفانه تنها به صورت چاپی منتشر می‌شود و دسترسی به آن محدودتر است.

Charlie Hebdo

روزنامه‌ی چارلی عبدو روزنامه‌ای طنز است که مقالات و کاریکاتورهایی را چاپ می‌کند که همواره مناقشه‌برانگیزند. متاسفانه این روزنامه در سال 2015 هدف یک حمله‌ی تروریستی قرار گرفت و ادامه کار و آینده‌ی آن هنوز روشن نیست.

Le Monde Diplomatique

روزنامه‌ی لوموند دیپلماتیک، رسانه‌ای با گرایش چپ است که به 26 زبان مختلف منتشر می‌شود. مطالبی که در این روزنامه منتشر می‌شوند مقالاتی هستند با تحلیل‌ها عمیقی از وقایع سیاسی، فرهنگی و اخبار روز. برای تمرین مهارت‌ خواندن و درک مطلب زبان فرانسه در سطوح بالا و همچنین ارتقای توانمندی مترجمین زبان فرانسه، مطالعه‌ی این روزنامه‌ی فرانسوی پیشنهاد می‌شود.

گرچه شرکت مادر روزنامه‌ی لوموند دیپلماتیک همان روزنامه‌ی لوموند است اما این رسانه از هیئت تحریریه‌ی مستقل برخوردار است و به ضدیت‌اش با سرمایه‌داری شناخته شده است. 

Les Echos

روزنامه‌ی فرانسوی اکوز روزنامه‌ای اقتصادی و نمونه‌ای از رسانه‌های لیبرال است که آن را معادل وال استریت ژورنال و فایننشیال تایمز قرار می‌دهد. این روزنامه به طور معمول تحلیل‌های اقتصادی اقتصاددانان

پیشرو را چاپ می‌کند اما در کنار آن عناوین حوزه‌ی علم و نوآوری را نیز پوشش می‌دهد و در صورتی که زبان‌آموزان فرانسوی به این مباحث علاقه‌مند باشند، منبع مناسبی برای تمرین مهارت‌های متنی و ریدینگ زبان فرانسه به شمار می‌رود.

L’Equipe

روزنامه‌ی ورزشی فرانسوی اکیپ که در جریان رقابت‌های توردوفرانس شروع به کار کرد، مشهورترین روزنامه‌ی ورزشی در فرانسه است که به اخبار و رویدادهای ورزشی اختصاص دارد. این روزنامه‌ی ورزشی عمدتاً اخبار فوتبال، راگبی و موتورسواری و دوچرخه‌سواری را پوشش می‌دهد.

با توجه به سادگی نسبی زبان مقالات ورزشی و محبوبیت اخبار ورزشی در میان اکثر محصلین زبان فرانسه، این روزنامه می‌تواند برای تقویت مهارت ریدینگ به زبان فرانسه مورد استفاده قرار گیرد.

L’Humanité

روزنامه‌ی فرانسوی زبان اومانیته در سال 1904 توسط حزب کمونیست فرانسه راه‌اندازی شد. این روزنامه‌ی باسایقه‌ی فرانسوی در حال حاضر روزنامه‌ای با گرایش چپ اما مستقل می‌باشد. اگر به عنوان زبان‌آموز در حال یادگیری زبان فرانسه هستید و به مطالب انتقادی علاقه دارید، می‌توانید برای تقویت مهارت درک مطلب این روزنامه را مطالعه کنید.

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

La Croix

روزنامه‌ی فرانسوی زبان لاکروا به اخبار فرهنگی، اقتصادی و اخبار جهان اختصاص دارد. با وجود اینکه لاکروا (La Croix به معنای صلیب است) در اصل روزنامه‌ای با اعتقاد و خط مشی کاتالوک است، در حال یافتن مخاطبینی از گروه‌ های متفاوت است.

Metro

روزنامه‌ ی فرانسوی مترو، روزنامه‌ای رایگان است که هم در فرانسه قابل دسترسی است و هم در اکثر کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا.

L’Express

مجله‌ی فرانسوی زبان اکسپرس، مجله‌ای هفتگی وابسته به جناح راست است که بر موضوعات اقتصادی، سیاسی و اخبار جهان تمرکز دارد. 

Marianne

مجله‌ی فرانسوی ماریان در سال 1997  تاسیس شده و نام خود را از ماریان، سمبل ملی جمهور فرانسه می‌گیرد.

Le Gorafi

وبسایت فرانسوی زبان Le Gorafi معادل فرانسوی The Onion است، وبسایتی ایده‌آل برای سرگرمی در اوقات فراغت و تقویت مهارت‌های ریدینگ زبان فرانسه به صورت هم‌زمان. اسم این وبسایت Le Gorafi در زبان فرانسه معنی ندارد و تنها صورت ناساز اسم روزنامه‌ی فرانسوی Le Figaro می‌باشد.

اگر در حال یادگیری زبان فرانسه هستید و قصد دارید هم‌زمان با یادگیری زبان فرانسه سرگرم شوید، می‌توانید بخش نظرات وبسایت را چک کنید. در این بخش نظرات کاربران بسیاری را خواهید دید که متوجه نشده‌اند در حال خواندن مطالب طنز هستند.

مطبوعات دوزبانه و سایت‌های خبری برای یادگیری زبان فرانسه

خواندن مطبوعات فرانسوی زبان به زبان اصلی ممکن است دشوار باشد اما جای نگرانی نیست. در ادامه لیستی از وب‌سایت‌های خبری و پادکست‌هایی آورده شده است که نسخه‌های دوزبانه منتشر می‌کنند یا توضیحاتی با جزئیات برای اکثر مطالب خود ارائه می‌دهند.

18 روزنامه ی برتر فرانسوی برای ارتقای مهارت ریدینگ

Cafebabel

وب‌سایت کافه بابل که در برنامه‌ای ویژه در سال 2011 توسط گروهی از دانشجویان راه‌اندازی شد، وب‌سایتی خبری است که مطالب آن توسط جوانان اروپایی برای جوانان اروپایی نوشته می‌شوند.

اکثر مقالات این وبسایت به زبان‌ فرانسه، زبان آلمانی، زبان ایتالیایی، زبان انگلیسی و زبان اسپانیایی در دسترس کاربران هستند. مقالات وب‌سایت کافه بابل منابع خوبی برای اکثر دانشجویان و دانش‌آموزان زبان‌های خارجی به شمار می‌روند.

VoxEurop

مجله‌ی اینترنتی VoxEurop نشریه‌ی اروپایی دیگری است که به 10 زبان اروپایی از جمله زبان فرانسه موجود است. این مجله مقالاتی را از مطبوعات اصلی متعدد فرانسوی و اروپایی مانند لوموند و فیگارو و لیبریشن ترجمه می‌کند.

یکی از بهترین راه‌های یادگیری زبان فرانسه این است که گزیده‌ای از مقالات روزنامه‌های فرانسوی را در کنار ترجمه‌ی آنها به زبان انگلیسی یا دیگر زبان‌ها مطالعه کرد.

News in slow French

اخبار به زبان فرانسه کند یک پادکست خبری به زبان فرانسه است. برخی از مطالب آن برای یادگیری زبان فرانسه به صورت رایگان در دسترس می‌باشند اما برای دسترسی به همه‌ی قسمت‌های این پادکست و متن هر برنامه به زبان فرانسه لازم است که بابت حساب کاربری پرداخت صورت گیرد.

RFI – Journal en français facile

این برنامه‌ی رادیویی فرانسوی که توسط معروف‌ترین شبکه رادیویی در فرانسه، یعنی رادیو فرانسه، ساخته شده است، برنامه‌ای است که به اخبار جهان اختصاص دارد و در آن دو خبرنگار با زبان فرانسه ساده در مورد موضوعی خاص با هم مکالمه می‌کنند. سادگی زبان این رادیو آن را به منبعی خوب برای تقویت مهارت شنیداری فرانسه و همچنین تمرین مکالمه‌ی فرانسوی تبدیل کرده است.

مطبوعات کودکان به زبان فرانسه

مطبوعات، روزنامه‌ها و مجلات کودکان انتخابی بسیار مناسب برای زبان‌آموزان فرانسه هستند چون از زبان فرانسه‌ ساده استفاده می‌کنند و اغلب اصطلاحات را با جزئیات بیشتری نسبت به روزنامه‌ی سنتی فرانسوی توضیح می‌دهند.

می‌توان برای نمونه به این موارد اشاره کرد

Le journal des enfants

مناسب برای آموزش زبان فرانسه برای کودکان در زمینه‌ی ورزش، علوم، فرهنگ، اخبار خوب و …

1 jour 1 actu

مناسب برای یادگیری زبان فرانسه کودکان در زمینه‌ی اخبار

آیا شما هم مخاطب مطبوعات فرانسوی هستید؟ کدام را ترجیح می‌دهید؟ می‌توانید در بخش نظرات در این باره بحث و گفتگو کنید.

دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

بیشتر بخوانید:یادگیری 70 عبارت ضروری روزمره فرانسوی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.6 از 5 از 7 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید