IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
سه راه برای یادگیری زبان فرانسه با روش غوطه وری
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
26 آبان 1397

سه راه برای یادگیری زبان فرانسه با روش غوطه وری

تصور کنید در خیابان های سنگ فرش شده پاریس قدم می زنید و برج ایفل، با شکوه و اقتدار، روبروی شما ایستاده است.

پیش از آنکه به راهتان در کنار رودخانه «سن» (Sein) ادامه بدهید، از نانوایی (boulangerie) یک کروسان (نوعی نان شکم پر) می خرید و قدم زنان از مناظر اطرافتان لذت می برید. به راه رفتن ادامه می دهید و صدای ناقوس های کلیسا و موزیک های فرانسوی گوش شما را پر کرده است.

چی؟ این صحنه ها را دوست ندارید؟ خب، پس باید یک تصویر دیگر ترسیم کنم!

سه راه برای یادگیری زبان فرانسه با روش غوطه وری

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

احتمالا ترجیح می دهید در خانه و با لباس راحتی (pajamas) روی مبل لم داده باشید و یک دونات شکری هم دستتان باشد. با این وضعیت احتمالا صدای دینگ قهوه جوش از صدای ناقوس کلیسا جذاب تر است.

اگر بگویم همین شرایط هم برای اینکه زبان فرانسه را در محیط فرانسوی زبان یاد بگیرید عالی است، باور می کنید؟

برای یادگیری زبان فرانسه به روش غوطه وری (Immersion) باید حتما به این زبان حرف بزنید، بخوانید، بشنوید و بنویسید. اما شیوه ای که هر کس برای یادگیری زبان خارجی انتخاب می کند، بسیار متفاوت است.

یاد گرفتن زبان فرانسه به روش غوطه وری برای شما مناسب است؟

یاد گرفتن زبان فرانسه به روش غوطه وری مزایای زیادی دارد، یکی این که گزینه های بی پایانی دارید تا از میان آن ها روشی که مناسبتان است را انتخاب کنید.

خانه نشین ها

اگر ترجیح می دهید در خانه زبان یاد بگیرید یا به هر دلیلی، وقت و بودجه کافی برای شرکت در کلاس های آموزش زبان یا رفتن به خارج از کشور را ندارید، روش های یادگیری آنلاین زیادی برای شما مهیا شده است. یادگیری از طریق بازی، موزیک یا ارتباطات زبانی، تعدادی از گزینه های موجود است. سایت هایی مثل FluentU یا Duolingo یادگیری زبان های خارجی را به تجربه ای لذت‌بخش تبدیل کرده اند.

مزیت فوق العاده یادگیری آنلاین این است که می توانید یادگیری زبان فرانسه به روش غوطه وری را از خانه خودتان، در زمان مورد نظر خودتان و سرعت مناسب خودتان تجربه کنید.

عاشقان سفر

اگر عاشق سفر هستید و شرایط و موقعیت آن را هم دارید، رفتن به خارج از کشور می تواند راه فوق العاده ای برای یادگیری زبان به روش غوطه وری باشد.

راه های زیادی برای رفتن به فرانسه و زندگی کردن در این کشور وجود دارد:

  • ثبت نام در یک کالج زبان محلی
  • ثبت نام در دانشگاه های فرانسوی زبان
  • کار کردن به عنوان یک au pair (فردی خارجی که در ازای جای خواب و غذا، کارهای خانه را انجام می دهد یا از بچه نگهداری می کند.)
  • چند ماه اقامت در فرانسه به عنوان توریست یا داوطلب

زبان آموزان مادام العمر

در نهایت، یکی از راه های همیشگی یادگیری زبان فرانسه، شرکت در دوره های آموزشی است که از شیوه غوطه وری استفاده می‌کنند. مدارس و آموزشگاه های زیادی هستند که این دوره ها را در شهر یا کشور شما، در فرانسه یا به صورت آنلاین ارائه می‌دهند.

سه راه ساده برای یادگیری زبان فرانسه به روش غوطه وری

به نظر شما ماهیت و معنی یادگیری زبان فرانسه به روش غوطه وری چیست؟ حتما می گویید یعنی این که خودمان را با زبان فرانسه احاطه کنیم، نه؟

خب باید بگوییم نه لزوما! احاطه کردن خودتان با زبان فرانسه تضمین موفقیت نیست. مثل تمام روش های یادگیری زبان خارجی، موفقیت در هر روشی به پشتکار و تلاش فرد بستگی دارد. یکی از مزایای مهم یادگیری به این روش این است که خیلی سریع تر به نتیجه می رسید، اما هر کس باید تا جایی که می تواند برای رسیدن به هدفی که دارد تلاش کند.

در این مقاله سه راه به شما معرفی می کنیم که اگر مو به مو از آن ها پیروی کنید، موفقیتتان حتمی است.

سه راه برای یادگیری زبان فرانسه با روش غوطه وری

از اشتباه کردن نترسید

علت اصلی تمام مشکلات یادگیری زبان که همه با آن مبارزه می کنند، ترس از اشتباه کردن است. همه ما باید به این ترس غلبه کنیم و باور داشته باشیم فقط با اشتباه کردن و اصلاح اشتباهات است که فرانسه یا هر زبان دیگری را یاد می گیریم.

معنی لغوی کلمه Immersion، «غرق شدن» یا «درگیر شدن شدید با چیزی» است. بنابراین تجربه یادگیری به این روش یعنی زبان فرانسه را در آغوش بگیرید و تا جایی که می توانید فقط با این زبان کار کنید. این کار خیلی سخت است، چون به محض اینکه جایی مضطرب شویم یا فکر کنیم کلمه را اشتباه گفتیم، ترجیح می دهیم به زبانی صحبت کنیم که کاملا به آن مسلط هستیم.

ترس مانع یادگیری زبان می شود و باعث می شود در شرایط سخت خشکمان بزند و تمام چیزهایی که یاد گرفتیم، فراموش کنیم. مرکز سلامت روان دانشگاه Macquarie تحقیقی انجام داده و نتایج این مطالعه نشان می دهد با افزایش نگرانی و اضطراب، توانایی فرد برای تمرکز روی فعالیت های دانشگاهی و حل مسئله کاهش پیدا می کند. برای غلبه به این مشکل باید انرژی ذهنی خودتان را برای حل تمام مشکلاتی که قرار است با آن ها روبرو شوید، ذخیره کنید.

یادگیری زبان فرانسه کار سختی است، چون گنجیه لغات محدودی دارید و نمی توانید آنطور که باید و شاید احساسات و ایده های خودتان را ابراز کنید و زمان زیادی لازم است تا بتوانید از کلمات استفاده کنید و جمله های درست بسازید.

اوایل یادگیری زبان فرانسه، وقتی می خواهید صحبت کنید، استرس و اضطراب خواهید داشت؛ اما هر چقدر به این احساسات منفی غلبه کنید و بیشتر تلاش کنید، صحبت کردن راحت تر می شود و اعتماد به نفس شما بالا می رود. البته راه های زیادی برای غلبه به اضطراب و استرس وجود دارد و وقتی صحبت کردن با دیگران را تمرین کنیم، آگاهی ما از روند یادگیری بیشتر می شود و این تنها راه رشد کردن است.

صحبت کردن با کسانی که مثل شما در حال مبارزه با مشکلات یادگیری زبان فرانسه هستند، می تواند مفید باشد و بخواهید فقط با این افراد در ارتباط باشید. اما مثل غلبه بر ترس و اضطراب، باید این وسوسه را هم ترک کنید. شما که نمی خواهید زبان فرانسه را اشتباه یاد بگیرید، می خواهید؟

سه راه برای یادگیری زبان فرانسه با روش غوطه وری

این وسوسه و عادت غلط بیشتر سراغ افرادی می آید که در خانه یا آنلاین فرانسه یاد می گیرند، چون ارتباط برقرار کردن با بومیان فرانسوی زبان سخت است. اگر گرفتار این دام شدید، باید بتوانید راه هایی را پیدا کنید که تا جای ممکن با بومیان فرانسوی زبان صحبت کنید.

خیالتان را راحت کنم؛ هیچ راه دیگری وجود ندارد! اگر می خواهید زبان فرانسه را درست و سریع یاد بگیرید باید با بومیان فرانسوی زبان یا کسانی که راحت فرانسه صحبت می کنند، ارتباط برقرار کنید؛ چه در خارج از کشور زبان می خوانید، چه در خانه یا چه به صورت آنلاین.

همیشه یادتان باشد، یاد گرفتن یک زبان جدید همیشه سخت است و کسی یک شبه راه صد ساله را نرفته! نمی شود شب بخوابید، صبح بیدار شوید و فرانسه را مثل بلبل صحبت کنید، می شود؟ اگر تصمیمتان برای یادگیری زبان فرانسه جدی است، این مسئله را بپذیرید که موفقیت با گذر زمان و پشتکار حاصل می شود.

اگر اشتباه کردید، از روش های زیر استفاده کنید تا به جای ناراحتی و ترس، تجربه ای مثبت و سازنده برای خودتان رقم بزنید.

  • به اشتباه خودتان بخندید و از آن یک جوک بسازید.
  • منظور خودتان را به روش های مختلف بیان کنید، از کلمات و عباراتی استفاده کنید که از اشتباه جلوگیری شود.
  • از مخاطبتان بخواهید ایراد شما را اصلاح کند یا جمله درست را بگوید تا شما بتوانید تکرار کنید.
  • اشتباهات و اصلاحات آن ها را جایی یادداشت کنید.
  • در پایان هر روز برای هر اشتباهاتی که کردید 20 دقیقه وقت بگذارید. مثلا اگر در صرف وجه گذشته فعلی اشتباه کرده اید، 20 دقیقه وقت بگذارید و توضیحات مربوط به این مبحث را مرور کنید.

سه راه برای یادگیری زبان فرانسه با روش غوطه وری

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

فعال باشید

در کنار صحبت کردن، یادگیری زبان فرانسه به روش غوطه وری نیازمند شنیدن های بسیار است! در واقع، اگر گوشتان پر از صداهای فرانسوی باشد، مهم ترین و بهترین مولفه این روش یادگیری را رعایت کرده اید.

با این حال، نمی توانید انتظار داشته باشید با یک یا دو نفر فرانسوی صحبت کنید و مهارت مکالمه شما تقویت شود. باید دنیای بزرگ تری را ببینید، مکالمات افراد مختلف را بشنوید و تا جایی که می توانید در معرض لهجه ها و واژگان مختلف قرار بگیرید.

مثلا، اگر فقط به برنامه های رادیوی فرانسه که دفتر اصلی آن خارج از پاریس است گوش بدهید، درک لهجه و زبان فرانسه های ساکن جنوب برایتان دشوار خواهد بود. یا اگر فقط برنامه های آشپزی به زبان فرانسه نگاه کنید یا فقط پادکست های سیاسی به زبان فرانسه گوش بدهید، دایره لغاتتان محدود به همین موضوعات خواهد بود.

خوشبختانه راه های زیادی وجود دارد که با موضوعات و افراد مختلف در ارتباط باشید.

اگر زبان فرانسه را در خانه یاد می گیرید، برنامه زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

  • شنبه: یک ساعت اخبار به زبان فرانسه تماشا کنید
  • یکشنبه: یک فیلم فرانسوی بدون زیرنویس ببینید
  • دوشنبه: یک برنامه آموزش آشپزی نگاه کنید
  • سه شنبه: یک ساعت موزیک به زبان فرانسه گوش دهید
  • چهارشنبه: یک پادکست درباره موضوعات اجتماعی گوش دهید

اگر در خارج از کشور زندگی می کنید، مکالمات محاوره و روزمره مفید هستند، اما وقتی بخواهید لهجه های مختلف را یاد بگیرید، ممکن است کمی در معرض خطر باشید. خیلی مهم است که در یک کشور فرانسوی زبان فعالیت های اجتماعی داشته باشید؛ مثلا به سینما یا کنسرت بروید و دوستان فرانسوی زبانتان را دعوت کنید. این کار باعث می شود با طیف وسیعی از واژگان و لهجه های مختلف آشنا شوید.

برای اینکه زبان فرانسه را روان صحبت کنید، باید از هر راهی دنبال این باشید که فرانسه صحبت کنید و با هر کسی که می‌توانید و فرانسه بلد است، تمرین کنید.

سه راه برای یادگیری زبان فرانسه با روش غوطه وری

برای زبان فرانسه وقت صرف کنید

یادگیری زبان فرانسه به روش غوطه وری تا حد زیادی موفقیت آمیز است، چرا که باعث افزایش چشمگیر ساعت هایی می شود که یک نفر صرف یادگیری زبان فرانسه می کند.

مطالعه انجام شده توسط سازمان Language Testing International، که موسسه ای برای طراحی آزمون های زبان و تعیین سطح است، نتایجی را منتشر کرد که نشان می دهد اگر کسی می خواهد حتی در حد متوسط هم فرانسه صحبت کند، باید در مدت هشت هفته، 240 ساعت تمرین داشته باشد.

در حالی که این میزان ممکن است در ابتدا خیلی ترسناک به نظر برسد، اما دلیلی که باعث می شود یادگیری زبان فرانسه به روش غوطه وری بسیار سریع تر از روش های دیگر باشد، همین مورد است.

یادگیری زبان فرانسه به روش غوطه وری تضمین می کند در هنگام یادگیری، بیشترین زمان را به مکالمه و شنیدن اختصاص می‌دهید. به علاوه متدهای مختلف یادگیری زبان به روش غوطه وری، راه رسیدن به هدف و زمان های مورد نظر را راحت تر می‌کند. این روش قطعا از زندگی کردن در خارج از کشور و شرکت در کلاس های زبان ساده تر است.

اگر در خانه زبان فرانسه یاد می گیرید، راهکارهای ساده ای وجود دارد که با انجام آن ها می توانید زمان کافی برای یادگیری صرف کنید. مثلا می توانید در مسیر رفتن به محل کار رادیو فرانسه گوش بدهید، یا در اوقات فراغت موزیکی فرانسوی گوش بدهید یا در هنگام کار کردن با کامپیوتر یا اینترنت زبان دستگاهتان را به فرانسه تغییر بدهید تا کار کردن هم به بخشی از یادگیری تبدیل شود.

در فرآیند یادگیری به روش غوطه وری، احتمالا تنها زمانی که به طور جدی و رسمی زبان فرانسه می خوانید، مواقعی است که به فایل های صوتی درسی گوش می دهید یا در حال حل تمرین کتاب های درسی هستید. این زمان احتمالا 45-30 دقیقه از زمان مطالعه شما را تشکیل می دهد؛ اما اضافه کردن فعالیت های دیگر به راحتی می تواند ساعت های مطالعه را افزایش بدهد.

مثل هر مهارت دیگری، وقت گذاشتن و تمرین کردن زبان فرانسه یا هر زبان خارجی دیگر، تنها راه موفقیت و یادگیری است.

همانطور که حتما از این مقاله متوجه شدید، احاطه شدن با زبان فرانسه، روشی عالی برای یادگیری است و مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده که نشان می دهد مغز کسانی که از روش غوطه وری برای یادگیری زبان استفاده کرده اند، بیشتر به بومیان زبان فرانسه شبیه است.

با پشتکار، تلاش و شجاعت، در تجربه یادگیری زبان فرانسه به روش غوطه وری سربلند خواهید بود.


بیشتر بخوانید:  راه های خواندن متون به زبان فرانسه

بیشتر بخوانید:  چطور لهجه فرانسوی داشته باشید؛ توصیه هایی برای زبان آموزان


دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید