IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
زبان فرانسه را فراموش کردید؟ این مقاله را بخوانید!
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
14 آبان 1397

زبان فرانسه را فراموش کردید؟ این مقاله را بخوانید!

همیشه خاطراتی از دوره دبیرستان یا دانشگاه هستند که هیچوقت فراموش نمی شوند.

مثل بغل دستی یا ساندویچ هایی که از بوفه می خریدیم.

اما اگر بخواهید چیزی را به یاد بیاورید، قطعا از ذهنتان می رود و شاید هیچوقت یادتان نیاید.

مثل تمام چیزهایی که در کلاس فرانسه خوانده اید و الان حتی یک کلمه از آن را یادتان نمی آید.

اگر مدت ها پیش فرانسه را در مدرسه یا دانشگاه، به صورت خودآموز یا حتی در خانواده یاد گرفته اید، دوباره شروع کردن آن ممکن است ترسناک باشد و فکر کنید باید باز هم از صفر شروع کنید. منابع زیادی هم وجود ندارند که به کار شما بیاید و از جایی که زبان را رها کردید به شما آموزش بدهد. از خودتان می پرسید از کجا باید شروع کنید؟

از اینجا، از این مقاله 

در این مقاله، نکات کاربردی و خلاقانه ای به شما معرفی می کنیم تا فرانسه را یادآوری کنید و دوباره به راهتان ادامه دهید.

آیا واقعا فرانسه را فراموش کرده اید؟

اغلب پیش آمده در زبان مادری خودمان هم کلمه یا قوانین دستوری را برای مدتی کوتاه فراموش کردیم، به ویژه کلمات یا عباراتی که مدت هاست از آن ها استفاده نکردیم. ولی فراموش کردن آن ها به این معنی نیست که دانش آن را هم از یاد برده ایم.

با توجه به مقاله ای در وبلاگ Psychology Today، معمولا فرآیند فراموشی زبان به دلیل محدود شدن تولید آن زبان توسط فرد است. به زبان ساده تر یعنی هر چه کمتر به زبانی صحبت یا از آن استفاده کنید، احتمال اینکه آن را فراموش کنید بسیار بیشتر است. به عبارت دیگر، زمانی می گوییم کسی زبان را فراموش کرده که هنگام صحبت کردن مکث کند، کند باشد، از کلمات ساده و بسیار ابتدایی استفاده کند و در جمله هایی که می سازد، اشتباهات زیادی وجود داشته باشد. نکته جالب درباره فراموشی زبان همین است، این که در تولید زبان مشکل دارید اما درک مطلب شما تحت تاثیر قرار نگرفته است.

همین جمله یعنی شما بیشتر از آنچه که فکر می کنید دانش زبان فرانسه دارید. فقط برای به یاد آوردن کلمات و قواعد درست که دانش آن در ذهنتان هست، به کمک نیاز دارید. احتمالا از ترس اینکه اشتباه نکنید، کمتر هم حرف می زنید، یا شاید اصلا حرف نزنید.

در ادامه به شما کمک می کنیم عناصر «فراموش شده» در زبان فرانسه را در حافظه خود بازیابی کنید، درست مثل وقتی که فایلی را در کامپیوتر شخصی تان پیدا می کنید و دوباره آن را باز می کنید و می خوانید.

زبان فرانسه را فراموش کردید؟

چهار روش برای بازیابی دانش زبان فرانسه

1-گوش دادن فعال برای تقویت درک مطلب

احتمالا درباره گوش دادن فعال (Active) و مجهول (Passive) شنیده اید. گوش دادن فعال یعنی تمام حواس و تمرکزتان روی فایل صوتی ای باشد که دارید می شنوید، که اغلب مولفه های تعاملی هم دارد. گوش دادن مجهول یا غیرفعال زمانی است که فایلی در حال پخش باشد اما شما توجه زیادی به آن نداشته باشید، مثل وقتی که آهنگی در خانه در حال پخش است و شما مشغول انجام کارهای شخصی خودتان هستید.

گوش دادن مجهول به زبان فرانسه برای یادگیری لهجه فرانسوی و مولفه های دیگر زبان است، اما برای اینکه دانش زبان فرانسه را بازیابی کنید باید گوش دادن فعال را تمرین کنید. گوش دادن به شما کمک می کند درک مطلب را که در گنجه حافظه تان خاک میخورد دوباره زنده کنید و مهارت های زبان فرانسه را در انباری مغزتان رها نکنید.

گوش دادن فعال ممکن است برای هر زبان آموزی متفاوت باشد. در ادامه ایده هایی داریم که می توانید از آن ها استفاده کنید:

آنچه را می شنوید، خلاصه کنید. یعنی چکیده مطالبی که شنیده اید را به زبان خودتان روی کاغذ یادداشت یا برای کسی بازگو کنید. بعدها که پیشرفت کردید، آن ها را به زبان فرانسه اعمال کنید.

کلماتی که به گوشتان آشناست را روی کاغذ بنویسید و بعد معنی آن را در فرهنگ لغت پیدا کنید؛ معنی آن ها را به زبان انگلیسی، فارسی یا فرانسه بنویسد.

جمله به جمله و خط به خط آنچه را می شنوید تکرار کنید؛ هر چقدر دوست دارید فایل را از اول گوش دهید تا بتوانید هر چه را می شنوید دقیقا تکرار کنید.

به شما پیشنهاد می کنم برای شروعی هیجان انگیز، آهنگ «Le Sens De La Vie» (The meaning of Life) را از Tal بشنوید. زبان این آهنگ ساده و گیراست و برای شروع روز انتخاب خوبی است.

2-ترجمه کنید

مجموعه از آهنگ های فرانسوی که دوست دارید، تهیه کنید و بعد از شنیدن و لذت بردن از آن ها وقت آن رسیده است که برای بازیابی کلماتی که فراموش کرده اید، وقت بگذارید.

ترجمه یکی از کارآمدترین روش ها برای این کار است، چون با تعداد زیادی کلمه در متون فرانسوی سر و کار خواهید داشت.

برای شروع، آهنگ مورد علاقه تان را انتخاب کنید و سعی کنید هر جمله را کلمه به کلمه ترجمه کنید. مهم نیست ترجمه عالی باشد و وجود قسمت هایی که ترجمه نکردید هم طبیعی است. هدف اصلی ما از این کار این است که بفهمید کدام کلمه ها را تشخیص داده اید که قبلا فراموش کرده بودید و همچنین کلماتی را پیدا کنید که کاملا جدید هستند. برای اینکه ترجمه راحت باشد، یک فرهنک لغت فرانسه را همیشه همراهتان داشته باشید.

3-کارائوکه را فراموش نکنید

همانطور که قبلا گفتیم، یکی از دلایلی که فراموش کردن زبانی بسیار ساده است، این است که اعتماد به نفستان برای مهارت هایی که دارید، کم می شود و همین باعث می شود کمتر و کمتر از زبان استفاده کنید. کارائوکه (همخوانی با آهنگ اما با صدای خودتان)، یک راه سرگرم کننده برای این است که اعتماد به نفستان بالا برود. این مرحله پیش نیاز مرحله آخر بازیابی و یادگیری زبان فرانسه است؛ یعنی صحبت کردن به زبان فرانسه.

با استفاده از برنامه های آنلاین کارائوکه یا دستگاه مخصوص به آن (اگر در خانه یکی دارید)، صدای خواننده را حذف کنید و خودتان خواننده آهنگ فرانسوی مورد علاقه تان شوید.

روانشناسان می گویند یکی از دلایلی که کودکان در مقایسه با بزرگسالان، راحت تر و بهتر زبان خارجی یاد می گیرند این است که اعتماد به نفس بیشتری دارند و از اشتباه کردن نمی ترسند و شرمسار نمی شوند. کارائوکه این اعتماد به نفس را در هر سنی زیاد می کند، به خصوص وقتی که دانش زبان فرانسه دارید و قبلا این آهنگ ها را شنیده اید.

همچنین تمرین کارائوکه به شما ثابت می کند، بیشتر از آنچه که فکر می کنید، کلمه بلد هستید. فقط باید بهانه ای داشته باشید تا از آن ها استفاده کنید.

4-مکالمه را شروع کنید تا دوباره سلیس و راحت صحبت کنید.

در نهایت، قدم به قدم به نقطه ای رسیدید که باید با دیگران به زبان فرانسه ارتباط برقرار کنید. به شما پیشنهاد می کنم روی نیم ساعت تا یک ساعت به زبان فرانسه صحبت کنید.

روانشناسان اعتقاد دارند بهترین روش یادگیری این است که به طور آهسته و پیوسته تمرین کنید و خودتان را مجبور نکنید برای چند ساعت و به طور پشت سر هم سنگین کار کنید.

شاید جالب باشد بدانید مترجمان همزمان (کسانی که دوزبانه یا حتی سه زبانه هستند) به طور مداوم کلمات جدید یاد می گیرند یا آن هایی که بلد هستند را مرور می کنند و معمولا دو نفری کار می کنند تا هر 20 دقیقه استراحت کنند و بتوانند بهترین کارایی را داشته باشند.

ولی واقعا در ایران کجا می شود فرانسه صحبت کرد؟

کلاس های زبان فرانسه، جلسات بحث آزاد (Free Discussion)، دوستانی که فرانسه می خوانند یا دوست دارند این زبان را یاد بگیرند همه راه هایی هستند برای اینکه بتوانید زبان فرانسه را تمرین کنید.

زبان فرانســه را فراموش کردید؟

هدف مقاله این نبود که شما در مدت کوتاهی بتوانید فرانسه را سلیس و روان صحبت کنید. اصلا نباید انتظار چنین چیزی را هم داشته باشید! ایده اصلی این مقاله این بود که برای یادگیری دوباره فرانسه تلاش کنید و آنچه فراموش کرده اید را دوباره به یاد بیاورید. تمرین و تکرار به شما کمک می کند به مرور به یک فرانسوی زبان تبدیل شوید.

 


بیشتر بخوانید: صد واژه فرانسوی برای حمل و نقل و سفر

بیشتر بخوانید:  راه های خواندن متون به زبان فرانسه


برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره های آموزش زبان فرانسه کلیک نمایید

آموزش زبان فرانسه


برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم
با ثبت  شماره تلفن خود، از مشاوره رایگان کارشناسان ایرانمهر بهره‌مند شوید.

مشاوره رایگان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید