IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
ده تا یا ده هزارتا؟ چند کلمه فرانسوی باید یاد بگیرم؟
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
3 دی 1397

ده تا یا ده هزارتا؟ چند کلمه فرانسوی باید یاد بگیرم؟

Dix (ده)، cent (صد)، mille (هزار)، dix mille (ده هزار)؟

نه، نه، نه، زبان آموز عزیز زبان فرانسه، نمی خواهم به شما شمردن اعداد را یاد بدهم!

دارم از شما می پرسم به نظر شما چند کلمه باید بلد باشید تا بتوانید زبان فرانسه را «سلیس» و  «روان» صحبت کنید؟

نه تنها این، بلکه چه کلماتی را باید بدانید؟

خب، فکر کنم اینجاست که پیچیدگی های زبان فرانسه آغاز می شود، نه؟

وقتی صحبت از یادگیری زبان فرانسه باشد، به نظر می رسد پیشنهادات برای یادگیری واژگان بسیار زیاد است. با فلش کارت ها، واژه سازها، کلمات روزانه و حتی واژه های مخصوص خرید بمباران می شویم.

ولی واقعا چه لغاتی مهم هستند و باید آن ها را یاد گرفت؟ و چند کلمه باید بدانید تا بتوانید به طور موثر به زبان فرانسه مکالمه و ارتباط برقرار کنید؟ ما در این مقاله به شما می گوییم!

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

چرا تعداد واژه ها مهم است؟

آگاهی از تعداد کلماتی که یک نفر باید در زبان هدف یاد بگیرد، دغدغه و نگرانی بزرگی برای بسیاری از زبان آموزان است.

در حالیکه یادگیری تعداد مشخصی کلمه نباید هدف یادگیری زبان فرانسه باشد، اما دانستن اینکه یادگیری چه تعداد کلمه باعث می شود «سلیس» و «روان» زبان فرانسه را صحبت کنید، بسیار مفید و مهم است.

به جای تمرکز روی تعداد، هدف زبان آموز باید این باشد که تعداد مشخصی کلمه را همراه ساختارهای گرامری یاد بگیرد و بتواند کلمات را در مکالمات روزمره استفاده کند. به همین دلیل، بهترین راه این است که کلمات را در متن یاد بگیرید. لغت را در جمله ای کوتاه و ساده یاد بگیرید تا معنی و استفاده از آن به خوبی نشان داده شده باشد.

به علاوه، زبان آموزان باید گنجینه واژگان فعال (Active vocabulary) را گسترش بدهند. واژگان فعال به واژه هایی گفته می شود که می توانید هنگام صحبت کردن یا نوشتن به یاد بیاورید و واژگان غیرفعال هم شامل کلماتی هستند که هنگام شنیدن یا خواندن آن ها را تشخیص می دهید و معنی آن ها را به یاد می آورید. داشتن گنجینه لغات گسترده، زبان آموزان را قادر می سازد منظورشان را واضح و دقیق بیان کنند.

چه اجزایی یک کلمه را تشکیل می دهند؟

یکی از مشکلاتی که زبان آموزان فرانسه (یا هر زبان دیگری) با آن مواجه هستند این است که تعریف «کلمه» برای هر کدام از آن ها متفاوت است. این مسئله شمارش تعداد کلماتی که یک زبان آموز می داند و همچنین شمارش تعداد کلماتی که باید یاد بگیرد را با مشکل مواجه می کند.

از طرفی، یک کلمه می توانید به عنوان واحدی مجزا باشد که املا و هجی مخصوص به خود را دارد؛ مثلا، کلمه fille) girl) و filles) girls) در زبان فرانسه. این دو کلمه می توانند به عنوان دو کلمه جدا در نظر گرفته شوند؛ چون اگرچه به طور یکسان تلفظ می شوند، معانی مختلف دارند و املای آن ها هم متفاوت است.

از طرف دیگر، این دو کلمه از یک «ریشه» (Root) هستند و در یک «خانواده» (word family) قرار می گیرند. به زبان ساده تر filles  (girls شکل دیگری (شکل جمع آن) از fill) girl) است. هر دو مثال دو شکل متفاوت از یک کلمه هستند. یاد گرفتن «ریشه ها» و «خانواده کلمات»، به خصوص در مورد اسم ها، صفت ها و افعال راحت است و یک «کلمه» می تواند چندین شکل دیگر از جمله افعال ترکیبی، شکل جمع و موافقت جنس داشته باشد.

در زبان فرانسه شمارش کلمات کمی پیچیده است، چون یک کلمه می تواند چند معنی داشته باشد. برای مثال، personne هم می تواند معنی “person” داشته باشد و هم “no one”.

با توجه به اهداف ما، می گوییم ریشه یک کلمه می تواند انواع و معانی مختلفی داشته باشد. به عبارت دیگر، وقتی اهداف کلمه مشخص شد، زبان آموز باید یک کلمه و تمام انواع آن را به عنوان یک کلمه واحد حساب کند.

ده تا یا ده هزارتا؟ چند کلمه فرانسوی باید یاد بگیرم؟

در زبان فرانسه چند کلمه باید یاد بگیرم؟

حال که تصمیم گرفتیم چه چیزی یک کلمه را می سازد، باید بدانیم زبان آموز فرانسه چند کلمه باید بداند تا بتواند در مکالمات روزمره به زبان فرانسه شرکت کند. به این منظور، نگاهی به آمار و ارقام زبان فرانسه می اندازیم.

با توجه به دیکشنری فرانسوی «لاروس» (Larousse) نزدیک به 130 هزار کلمه در زبان فرانسه وجود دارد، اما شما لازم نیست همه آن ها را بلد باشید!

به طور متوسط، یک فرد بالغ 20 تا 35 هزار کلمه به زبان انگلیسی می داند و فرض می کنیم این تعداد برای یک فرد بالغ فرانسوی هم صادق باشد.

معنی جمله بالا چیست؟ خب، اول از همه، هدف یک نفر نباید این باشد که همه کلمات به زبان فرانسه را یاد بگیرد، حتی بومیان فرانسوی زبان هم تمام کلمات این زبان را نمی دانند!

حتی لازم نیست زبان آموزان 35 هزار کلمه بلد باشند. با توجه به اینکه بخش بزرگی از 20 تا 35 هزار کلمه فرانسوی در مکالمات روزمره استفاده نمی شود (واژگان غیرفعال)، زبان آموزان فرانسوی باید روی واژگان فعال تمرکز کنند. و ما خبر خوشی برای شما داریم!

چند کلمه فرانسوی باید یاد بگیرم؟

تعداد واژگان فعال حدودا 5000 ریشه  واژه یا خانواده کلمات است.

به علاوه، با توجه به وبسایت Universe of Memory، اگر هزار واژه رایج در هر زبانی را بدانید، 80 درصد آن زبان را متوجه می شوید و دانستن 5 هزار کلمه در زبانی، 98 درصد درک و فهم آن زبان را تضمین می کند.

به همین دلیل، برای اینکه یک فرانسوی زبان «روان» و «سلیس» باشید، باید چیزی در حدود 5000 کلمه فعال را بدانید و بلد باشید. 

یادگیری 5000  واژه فعال 

علی رغم اینکه لازم نیست 130 هزار کلمه فرانسوی بلد باشید، رسیدن به دایره لغات 5هزارتایی هم کار سختی است. ولی هیچوقت نترسید! راهنمای قدم به قدم شما همینجاست.

وقتی در حال گسترش دایره لغاتتان هستید، باید کلمات جدید را با استراتژی یاد بگیرید.

اول از همه سعی کنید کلمات رایج در زبان را یاد بگیرید. می توانید از فهرست کلمات پرکاربرد که در وبسایت ها وجود دارند، استفاده کنید. این فهرست ها کلمات رایج را با توجه به دفعات تکرار آن ها در مکالمات روزمره دسته بندی می کنند.

یادتان باشد، دایره لغات فعال خوب، شامل مفیدترین کلمات برای هدف شماست. اگر قرار نیست هیچوقت در موقعیتی قرار بگیرید که بگویید “limited liability partnership”، اصلا لازم نیست کلمه فرانسوی معادل این عبارت را یاد بگیرید.

هزار کلمه اول

هزار کلمه اول شما باید کلمات و عباراتی باشند که به طور روزمره و دائم در زبان فرانسه استفاده می شود. این کلمات می تواند شامل حرف های تعریفی مثل “the” و “a” (یادتان نرود، فقط یاد گرفتن کلمه ملاک نیست، باید کاربرد و قوانین استفاده از آن ها را هم یاد بگیرید)، عبارات سلام و احوال پرسی و واژگان رایج موضوعات روزمره مثل غذا، رنگ ها، خانه داری، سفر و غیره باشد.

باید در حین یادگیری کلمات، گرامر را هم تقویت کنید. یادتان باشد، باید این کلمات را در جمله و متن یاد بگیرید. یادگرفتن کلمه ای مثل table table بدون اینکه بدانید این کلمه مونث است و حرف تعریف la) the) و une) a) می گیرد، فایده ای ندارد و بعدها مشکل ساز می شود.

برای فهرست کلمات رایج در زبان فرانسه ما وبسایت های زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

  • Frenchetc
  • Lelanguages French
  • 101Languages
  • Memrise
  • FluentU

چند کلمه فرانسوی باید یاد بگیرم؟

 

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

یادگرفتن 2500  کلمه

برای رسیدن به نیمه راه گنجینه لغات فعال قوی، زبان آموزان باید از مرحله کلمات رایج زبان فرانسه گذر کنند. بعد از مرحله اول، وقت آن رسیده تا واژگانی را یاد بگیرید که با زبان فرانسه بتوانید به اهدافتان برسید.

برنامه آینده تان این است که از یک فروشگاه فرانسوی چیزی بخرید؟ واژگان مخصوص خرید را یاد بگیرید. تصمیم گرفتید در یک کشور یا شرکت فرانسوی زبان مشغول به کار شوید؟ روی واژگان مخصوص کسب و کار و تجارت تمرکز کنید. می خواهید به فرانسه سفر کنید؟ زبان فرانسه غیررسمی را یاد بگیرید.

زبان آموزان باید به طور فعال به رسانه های فرانسوی زبان دسترسی داشته باشند و کلمات ناآشنایی که می بینند را جایی ذخیره کنند. با این کار می توانید فرانسه را «در زندگی واقعی» یاد بگیرید. یادتان باشد، زبان فرانسه به فهرستی از کلمات محدود نیست؛ زبانی در حال تغییر است و هرروز توسط بومیان این زبان در حال استفاده است. اخبار را به زبان فرانسه دنبال کنید، به موزیک فرانسوی گوش بدهید تا بفهمید در دنیای واقعی و طبیعی فرانسوی زبان ها چه خبر است.

5000 واژه فعال

با دانستن 5000 واژه فعال، زبان آموزان هر روز می توانند این زبان را بهتر بفهمند و راحت تر از آن استفاده کنند. از آن بهتر، از آنجایی که در مسیر یادگیری ممکن است با کلمات ناآشنا و جدید دیگری هم مواجه شوند، واژگان غیرفعال را هم تا حد زیادی یاد می گیرند (که قطعا تعداد کلماتی که یاد می گیرند بیش از 5000 کلمه خواهد بود!). پس یاد گرفتن زبان فرانسه می تواند خیلی راحت باشد.

مثل مرحله قبل، زبان آموزان در این مرحله هم باید یک قدم فراتر بروند و کلمات تخصصی و مهم تر را یاد بگیرند. البته گفته ما به این معنی نیست که از کلمات رایج که روزانه در رسانه ها و هنگام مطالعه با آن ها برخورد می کنید، غافل شوید. اما در این مرحله تمرکز روی اهدافتان می تواند شما را در مسیر درست هدایت کند.

در آخرین مرحله از هدف 5000 کلمه ای، باید روی فهرست کلمات تخصصی و پیشرفته تمرکز کنید. وبسایت Wiktionary فهرست های زیادی از کلمات پیشرفته دارد که بعضی از آن ها به 50هزار کلمه هم می رسد. این فهرست ها معمولا شامل شکل مختلف کلمات است، اما برای یادگیری واژگان پیشرفته، حکم معدن طلا را دارند. به علاوه، چه کسی به شما گفته وقتی 5000 کلمه یاد گرفتید متوقف شوید و دیگر یاد نگیرید؟

یادگیری زبان ته ندارد!

خب، ته کلمات فرانسوی 130 هزار کلمه است، اما نگران این نیستم که روزی یادگیری این کلمات تمام شود یا من از یادگیری آن ها خسته شوم!

موبایل ها، لپ تاپ ها و فلش کارت های خودتان را آماده کنید! گنجینه بی پایان واژگان فعال فرانسوی در دسترس شماست!


دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

بیشتر بخوانید : 9 گام ساده برای تقویت لهجه زبان فرانسه

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 6 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید