IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
تفاوت who با whom در زبــــــان انگلیسی چیست؟
امتیاز کاربران: 3.5/5
نویسنده: ایرانمهر
11 اردیبهشت 1402

تفاوت who با whom در زبان انگلیسی چیست؟

اگر با گرامر زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که who و whom دو مورد از متداول‌ترین ضمایری هستند که در این زبان مورداستفاده قرار می‌گیرند و هر دو آنها نیز جز ضمایر پرسشی هستند. زمانی که قصد استفاده از این دو ضمیر را در زبان انگلیسی دارید باید به طور کامل با تفاوت‌هایی که میان این دو وجود دارند آشنایی داشته باشید تا بتوانید به شکل مناسب و درستی از آنها استفاده کنید. ما در این جلسه از آموزش زبان انگلیسی قصد داریم کمی بیشتر درباره تفاوت who با whom در زبان انگلیسی صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را دراین‌خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که در خصوص تفاوت میان این دو ضمیر پرسشی سوالاتی در ذهن دارید و به دنبال این هستید تا پاسخ کاملی را برای این سوالات پیدا کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

Who و whom دو مورد از کاربردی‌ترین ضمایر زبان انگلیسی

امروزه بسیاری از زبان‌آموزانی که به‌تازگی یادگیری زبان انگلیسی را آغاز کرده‌اند زمانی که قصد دارند از دو ضمیر بسیار کاربردی در این زبان یعنی ضمایر who و whom استفاده می‌کنند با مشکلات و چالش‌های زیادی مواجه شده و معمولا سردرگم می‌شوند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید حتی بسیاری از افرادی که زبان مادری آنها زبان انگلیسی است نیز در برخی از مواقع متوجه تفاوت who با whom نمی‌شوند و همین عامل نیز باعث بروز مشکلات زیادی برای آنها می‌شود. به‌طورکلی باید دقت داشته باشید که قوانین استفاده از who و whom بسیار ساده است و اگر شما این قوانین را موبه‌مو اجرا کنید معمولا در استفاده از این دو نوع ضمیر پرسشی با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد. برای درک بهتر این موضوع قوانین زیر را در نظر بگیرید:

–         کلمه who باید زمانی در جمله مورداستفاده قرار گیرد که شخصی که در حال توصیف‌کردن است فاعل جمله باشد.

–         این در حالی است که کلمه whom زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که شخصی که توصیف می‌کند مفعول جمله بوده یا این‌که بعد از حرف‌اضافه آمده باشد.

با درنظرگرفتن این دو قانون شما به‌راحتی می‌توانید از این دو ضمیر استفاده کنید. بااین‌حال برای این‌که به شکل بهتری این دو قانون را درک کنید در ادامه توضیحات کامل‌تری را درباره آنها ارائه خواهیم داد.

تفاوت who با whom در زبان انگلیسی چیســت؟

چه زمانی باید از who در جمله استفاده کنیم؟

به‌طورکلی در جملاتی که به زبان انگلیسی نوشته می‌شوند شما تنها زمانی می‌توانید از ضمیر who استفاده کنید که قصد داشته باشید از آن به‌عنوان فاعل جمله استفاده کنید. برای این‌که به شکل بهتری نحوه استفاده از آن را درک کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

Who would like to go on vacation?

چه کسی دوست دارد به تعطیلات برود؟

Who made these awesome quesadillas?

چه کسی این کوسادیلاهای عالی را ساخته است؟

چه زمانی باید از whom استفاده کنیم؟

برای صحبت درباره تفاوت who با whom اجازه دهید تا اطلاعاتی را در خصوص کاربردهای مهم whom نیز ارائه دهیم که به شما در این زمینه کمک شایانی خواهد کرد. به‌طورکلی whom به‌عنوان مفعول فعل یا حرف‌اضافه مورداستفاده قرار می‌گیرد. نمونه‌های زیر را مشاهده کنید تا بتوانید اطلاعات کامل‌تری را دراین‌خصوص به دست بیاورید:

To whom was the letter addressed?

نامه خطاب به چه کسی نوشته شده بود؟

Whom do you believe?

به چه کسی باور دارید؟

I do not know with whom I will go to the prom.

نمی‌دانم با چه کسی به جشن می‌روم.

چگونه درک مطلب و واژگان را یاد بگیریم

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

قانونی ساده برای این‌که بدانیم چه زمانی باید از who و چه زمانی از whom استفاده کنیم؟

به‌طورکلی یک قانون بسیار ساده و درعین‌حال کاربردی وجود دارد که با استفاده از آن شما نه‌تنها می‌توانید تفاوت who با whom را تشخیص دهید؛ بلکه می‌توانید متوجه شوید که دقیقا چه زمانی باید از کدام ضمیر استفاده کنید. بهترین راهی که برای این کار وجود دارد و شما با استفاده از آن می‌توانید این تفاوت را به‌خاطر بسپارید استفاده از قانون he/him یا she/her است که در ادامه این قانون را توضیح خواهیم داد.

اگر می‌توانید ضمایر who یا whom را در یک جمله با he/she جایگزین کنید در چنین حالتی باید از who در جمله خود استفاده کنید.

اگر می‌توانید هریک از این دو ضمیر را با him/her جایگزین کنید در چنین حالتی باید از whom در جمله خود استفاده کنید.

برای این‌که به شکل بهتری این قانون را متوجه شوید مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید:

Alan was playing the guitar. > Who was playing the guitar? He was playing the guitar.

آلن داشت گیتار می‌زد. چه کسی داشت گیتار می‌زد؟ او داشت گیتار می‌زد.

I saw Ivan at the party. > Whom did you see at the party? I saw him at the party.

من ایوان را در مهمانی دیدم. چه کسی را در مهمانی دیدید؟ او را در مهمانی دیدم.

همان‌طور که در این مثال‌ها نیز می‌توانید مشاهده کنید قاعده کلی این است که ببینید آیا با he یا she می‌توانید به سوال پاسخ دهید یا با him یا her؟ پاسخ این سوال به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که دقیقا باید از who در جمله خود استفاده کنید یا از whom؟

درصورتی‌که پاسخ سوال شما he یا she باشد جمله شما باید از who استفاده کند و این در حالی است که اگر پاسخ سوال شما him یا her باشد باید از whom در جمله‌ای که دارید استفاده کنید.

در ادامه مثال‌های بیشتری را نیز برای شما آورده‌ایم تا به شکل بهتری با این قانون آشنا شوید:

The policeman was talking to the man. > To whom was the policeman talking?

پلیس در حال صحبت با مرد بود. پلیس در حال صحبت با چه کسی بود؟

The man who was carrying the bags is Mary’s brother.

مردی که کیف‌ها را حمل می‌کرد برادر مریم است.

The girl whom I saw at the party is my friend’s ex-girlfriend.

دختری که در مهمانی دیدم دوست‌دختر سابق دوستم است.

The girl to whom the ugly man was talking is Jim’s daughter.

دختری که مرد زشت با او صحبت می‌کرد دختر جیم است.

در این مثال‌ها نیز شما برای این‌که مشخص کنید آیا به‌درستی از who یا whom استفاده شده است ابتدا باید فاعل و مفعول جمله را مشخص کنید. در ادامه به‌راحتی هرچه تمام می‌توانید مشخص کنید که باید از who در جمله خود استفاده کنید یا whom می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد؟

تفاوت who با whom در زبان انگلیسی چیست؟

چه زمانی آزاد هستیم که از هریک از این دو ضمیر استفاده کنیم؟

یکی از نکات بسیار مهمی که باید در خصوص تفاوت who با whom بدانید این است که در 90 درصد مواقع شما می‌توانید از این دو به‌جای یکدیگر استفاده کنید و از این نظر محدودیتی برای شما به وجود نمی‌آید. یک نکته جالب این است که whom معمولا در مکالمه انگلیسی مدرن مورداستفاده قرار نمی‌گیرد؛ ولی در نوشتار و گفتار رسمی دارای کاربردهای زیادی است که باید به این موضوع دقت داشته باشید تا بتوانید به‌درستی از آن استفاده کنید.

از طرف دیگر اگر یک جمله طولانی یا پیچیده است معمولا جداکردن حرف‌اضافه و اسم ممکن است کار دشوار و سختی باشد. در چنین حالتی می‌توان از حرف‌اضافه + who استفاده کرد که در گفتار محاوره‌ای نیز دارای کاربردهای زیادی است. برای درک هرچه بهتر این موضوع مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید:

Who did you see at the party?

چه کسی را در مهمانی دیدید؟

Whom did you see at the party? (not common, but acceptable)

چه کسی را در مهمانی دیدید؟ (متداول نیست؛ ولی قابل‌قبول است)

Who was the ugly man talking to?

مرد زشت در حال صحبت با چه کسی است؟

To whom was the ugly man talking?

مرد زشت در حال صحبت با چه کسی است؟

Who can we call in case of emergency?

در مواقع ضروری با چه کسی تماس بگیریم؟

Whom can we call in case of emergency?

در مواقع ضروری با چه کسی تماس بگیریم؟

چه زمانی از whom استفاده کنیم؟ به همراه مثال

در این بخش قصد داریم برخی از نمونه‌های بسیار مودبانه‌ای که معمولا در ارتباطات و مکالمات تلفنی مورداستفاده قرار می‌گیرند را به شما ارائه دهیم که می‌توان از آنها به‌جای عبارات ساده و خنثی استفاده کرد تا مکالمات جذاب‌تری را ایجاد کرد. مثال‌های زیر را بادقت مشاهده کنید:

Whom did you want me to contact?

می‌خواستی با چه کسی تماس بگیرم؟

With whom did you go to the meeting?

با چه کسی به جلسه رفتید؟

To whom it may concern.

به چه کسی ممکن است مربوط باشد؟

دقت داشته باشید که این عبارت برای مخاطب قراردادن شخصی به‌صورت کتبی و رسمی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در واقع برای مخاطب قراردادن شخصی مورداستفاده قرار می‌گیرد که مسئول مراقبت از موضوعی است که ما قصد صحبت‌کردن درباره آن را داریم. از طرف دیگر شرط مهم دیگری که وجود دارد نیز این است که شما اسم آن شخص را ندانید.

مثل‌های صحیح استفاده از who

برای این‌که بتوانید به شکل بهتری از who در زبان انگلیسی استفاده کنید و از طرف دیگر تفاوت who با whom را نیز به‌درستی تشخیص دهید ما در این بخش مثال‌هایی را برای شما آماده کرده‌ایم که بدون شک به شما کمک خواهد کرد تا اطلاعات جذابی را در این زمینه به دست بیاورید. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

This is who warned me.

این بود که به من هشدار داد.

همان‌طور که در این جمله مشاهده می‌کنید می‌توان این جمله را به این شکل نوشت که: It is He/she warned me. (این او بود که به من هشدار داد) زمانی که در این جمله از him/her استفاده کنید متوجه خواهید شد که معنی جمله شما تغییر کرده و معنی خاصی نخواهد داد. پس حالت درست استفاده از who  خواهد بود.

Jack is the one who wants to go.

جک کسی است که می‌خواهد برود.

در این جمله نیز مشاهده می‌کنید که جمله را می‌توان به شکل He/she wants to go. (او می‌خواهد برود) نیز نوشت. این نشان می‌دهد که ما باید از who در این جمله استفاده کنیم تا معنی جمله ما درست باشد.

I need to know who makes the final decision.

باید بدانم چه کسی تصمیم نهایی را می‌گیرد. در اینجا نیز جمله را می‌توان به شکل He/she makes the final decision. ( او تصمیم نهایی را می‌گیرد) نوشت.

I know who your best friend is!

می‌دانم بهترین دوست تو کیست!

تفــاوت who با whom در زبان انگلیسی چیست؟

مثال‌هایی درست از نحوه استفاده از whom

در بخش قبلی مثال‌های دیگری را ارائه دادیم تا درباره نحوه استفاده از ضمیر who در زبان انگلیسی اطلاعاتی را به دست بیاورید. حال در این بخش برای این‌که به شکل بهتری بتوانید تفاوت who با whom را درک کنید قصد داریم مثال‌هایی را درباره نحوه استفاده از whom نیز به شما ارائه دهیم که بدون شک مطالعه این مثال‌ها نیز برای شما مفید و کاربردی خواهد بود. مثال‌های زیر را مشاهده کنید:

With whom am I speaking?

من با چه کسی صحبت می‌کنم؟

همان‌طور که در این جمله مشاهده می‌کنید جمله را می‌توان به شکل I am speaking with him/her. ( من با او صحبت می‌کنم) نیز نوشت. این نشان می‌دهد که در چنین جمله‌ای ما باید از ضمیر whom استفاده کنیم.

To whom this may concern.

این ممکن است مربوط به چه کسانی باشد؟

در این جمله نیز می‌توان جمله را به‌صورت This concerns him/her. (این به او مربوط می‌شود) بازنویسی کرد که این مسئله نیز نشان می‌دهد که ما می‌توانیم از ضمیر whom استفاده کنیم.

A number of friends went to the cinema, one of whom was the birthday boy.

تعدادی از دوستان به سینما رفتند که یکی از آنها پسری بود که تولدش بود.

Actually, she knew very little about the man with whom she had promised to spend the summer.

در واقع او درباره مردی که قول داده بود تابستان را با او بگذراند اطلاعات کمی داشت.

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

همان‌طور که مشاهده کردید آشنایی با تفاوت who با whom از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و شما با یادگیری این تفاوت می‌توانید به شکل بهتری از این دو ضمیر در زبان انگلیسی استفاده کنید. درصورتی‌که شما هم علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری را در خصوص نکات گرامر زبان انگلیسی به دست بیاورید می‌توانید همین حالا از بخش وبلاگ سایت آموزشگاه زبان ایرانمهر نیز دیدن کنید.

بیشتر بخوانید :ضمایر نسبی (Relative Pronouns) در زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید: کلمات پرسشی با wh

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3.5 از 5 از 11 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. گیسو
    4 مرداد 1402
    پاسخ دادن

    سلام برای دوره های تربیت سوپروایزری اگه بخوام شرکت کنم مراحل ثبت نام به چه صورت است ؟

    • ایرانمهر
      4 مرداد 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر شما میتوانید جهت شرکت در دوره های تربیت سوپروایزری فرم ثبت نام دوره مربوطه از سایت را تکمیل نمایید همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.
      https://iranmehrcollege.com/supervisor-training-course/

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید