IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
جهان را خانه خودت کن؛ یادگیری زبان به شما ذهنیت جهانی می‌دهد
امتیاز کاربران: 3.7/5
نویسنده: ایرانمهر
19 خرداد 1398

جهان را خانه خودت کن؛ یادگیری زبان به شما ذهنیت جهانی می‌دهد

اگر زبان نبود چه کار می‌کردیم؟ چنین سناریویی به حدی عجیب و ترسناک است که حتی نمی‌شود به آن فکر کرد.

زبان تقریبا با هر جنبه‌ای از زندگی روزمره ما در ارتباط است. فرقی نمی‌کند کجا زندگی می‌کنیم؛ زبان وسیله‌ای است که با آن احساسات، آرزوها، افکار، ایده‌ها وسوالاتمان را به جهان پیرامون و کسانی که در اطراف ما هستند منتقل می‌کنیم.

با وجود جهانی که روز به روز در حال پیشرفت است، نیاز به افرادی که بتوانند زبانی به غیر از زبان مادری خودشان را صحبت کنند و با دیگران به طور واضح و شفاف ارتباط برقرار کنند، بیشتر و بیشتر می‌شود. علاوه بر این، با پیشرفت فرصت‌های آموزشی و ظهور فضاهای کاری جهانی، هیچ انسانی نمی‌تواند مثل یک جزیره باشد و عاقلانه‌تر این است که زبانی یاد بگیرد و با آن با دیگران ارتباط برقرار کند.

پیش از آنکه نق زدن را شروع کنید و بگویید «یادگیری یک زبان جدید خیلی سخت است»، این نکته را در ذهنتان داشته باشید، اکثر کسانی که روی این سیاره زندگی می‌کنند، چندزبانه هستند. پس هیچ دلیلی وجود ندارد برای اینکه شما هم نتوانید مثل آن‌ها باشید. تنها کاری که باید بکنید این است که به زمان و تلاشی که برای یادگیری یک زبان لازم است، پایبند و متعهد باشید.

یادگیری زبان به شما ذهنیت جهانی می دهد

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

ذهنیت جهانی چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

روزنامه Financial Times ذهنیت جهانی را به این صورت تعریف کرده است:

«مفهومی که ترکیبی از آگاهی و پذیرش نسبت به تنوع در فرهنگ‌ها و بازارها را ارائه می‌کند و این آگاهی با تمایل و توانایی دیدن الگوهای مشترک در سراسر کشورها و بازارهاست.»

به عبارت دیگر، داشتن یک ذهنیت جهانی یعنی این توانایی را داشته باشید تا بتوانید فکر کنید تمام جهان خانه شماست.

از آنجایی که جهان در حال کوچک‌تر شدن است و افراد بیشتر و بیشتر با هم ارتباط برقرار می‌کنند، داشتن ذهنیت جهانی یک ویژگی حرفه‌ای و ضروری است. تنها افراد حرفه‌ای که این تفکر را دارند می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند در سراسر کشورها و با وجود فرهنگ‌های مختلف، کارایی و بازده خوبی داشته باشند.

با داشتن ذهنیت جهانی، شما در جایگاهی قرار خواهید داشت که می‌توانید از هر چیزی که درباره فرهنگ می‌دانید، چه فرهنگ خودتان و چه فرهنگ مردمان دیگر، استفاده کنید و این مسئله شما را قادر می‌سازد خلاقانه‌تر فکر کنید و به شرایط و موقعیت‌ها به بهترین و موثرترین حالت پاسخ بدهید.

حالا سوال اصلی این است که یادگیری یک زبان چطور می‌تواند جهانتان را شکل بدهد و شما را برای آینده آماده کند؟ در این مقاله هفت مورد را بیان می‌کنیم که یادگیری زبان شما را برای زندگی در این جهان مجهز می‌کند و باعث می‌شود بیشتر و بهتر به سمت جهانی‌شدن حرکت کنید.

مزایای یادگیری زبان به شرح زیر است:

  1. هوش فرهنگی شما را جلا می‌دهد

هوش فرهنگی به این صورت تعریف می‌شود:

«ظرفیت یک فرد برای عملکرد موثر در شرایطی که ویژگی‌های فرهنگی مختلف دارند.»

هوش فرهنگی چیزی شبیه به هوش هیجانی، اما نسخه پیشرفته تر و کامل‌تر آن است.

وقتی با دوستان قدیمی‌تان که در یک شهر بزرگ شدید، دور هم جمع می‌شوید، تا مادامی که هوش هیجانی خوبی داشته باشید، احتمال زیادی وجود دارد که حرف‌های آن‌ها را بفهمید و بتوانید شوخی‌ها، صحبت‌های اجتماعی و الگوهای مکالمه آن‌ها را به درستی تفسیر کنید و بفهمید.

اگر از نظر فرهنگی هم آدم هوشمندی باشید، درک شما (یا حداقل تلاش برای درک) نسبت به کسانی که فرهنگ‌های دیگری دارند گسترش پیدا می‌کند و باعث می‌شود کسانی را که از پس‌زمینه‌های فرهنگی متفاوتی آمده‌اند درک کنید.

یادگیری یک زبان جدید چه ارتباطی با این قضیه دارد؟

بسیار خوب، زبان دیگر صرفا وسیله‌ای برای ارتباط برقرار کردن با دیگران نیست و در حال حاضر به نظام و سیستمی تبدیل شده است که با آن واقعیت جهانی را که در آن زندگی می‌کنیم می‌سازیم.

وقتی یک زبان خارجی یاد بگیرید، در واقع نسبت به نحوه شکل‌‌گیری افکار مردم، تصویری شخصی کسب می‌کنید. به این شکل به مسئله نگاه کنید: اگر می‌خواهید بفهمید چینی‌ها جهان را چطور می‌بینند و نظرشان نسبت به جهان چیست، باید کمی زبان ماندارین بلد باشید.

تحصیل در خارج از کشور راهی فوق‌العاده برای افزایش هوش فرهنگی است، اما حتی کسب مهارت‌های مقدماتی مکالمه به یک زبان دیگر هم می‌تواند به طرز قابل توجهی ظرفیت شما را برای درک و فهم فرهنگ کشورهای مختلف بالا ببرد.

رویکردهای جذاب و موثر در یادگیری زبان

  1. دنیایی از موقعیت‌ها را سر راهتان قرار می‌دهد

یادگیری زبان یکی از بهترین راه‌های ممکن برای دسترسی به موقعیت‌ها و تجربیات جدید در کشورهای خارجی و آنسوی آب‌هاست.

در این عصر جهانی، بیشتر دانشجویان دانشگاه‌ها و دانش‌آموزان دبیرستان‌ها این گزینه را دارند که مدتی را در کشورهای خارجی سپری و روی کسب و تقویت مهارت‌های زبان تمرکز کنند. بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی برای برنامه‌هایی از این قبیل فراهم است و روش غوطه‌وری بدون شک یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌ها برای یادگیری زبان و راحت و روان صحبت کردن است.

گفته شده است، فقط به این دلیل که در یک کشور دیگر زندگی می‌کنید، به این معنی نیست که می‌توانید به صورت خودکار در زبان محلی آن کشور مهارت کافی کسب کنید و بتوانید راحت و روان به مکالمه و ارتباط برقرار کردن با دیگران بپردازید. باید ذهنی پژوهنده داشته باشید و از آن در یادگیری زبان استفاده کنید. آهنگ گوش کردن، فیلم دیدن و بیرون رفتن و وقت گذراندن با بومی‌ها باعث می‌شود مهارت‌های زبان در شما تقویت شوند و هوش فرهنگی‌تان پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.

چطور باید با ترس‌هایتان مقابله کنید و به کشورهای خارجی سفر کنید؟

لذت و سرخوشی بیش از حد یادگیری یک زبان از زندگی کردن با آن زبان منشا می‌گیرد. یادگیری یک زبان مجرایی است که به وسیله آن می‌توانید مردم، فرهنگ‌ها، مجموعه‌ای از باورها و ارزش‌های مختلف دیگران و حتی خودتان را کشف کنید. فرصت‌ها و تجربیاتی که در آنسوی آب‌ها وجود دارند، این فرصت را به شما می‌دهند تا با یک قایق تفریحی جدید سفر کنید یا ببینید مردم در سراسر جهان چطور زندگی، کار و بازی می‌کنند.

  1. آگاهی بین‌المللی شما را بهبود می‌بخشد

به مرور زمان و وقتی بیشتر و بیشتر در زبانی که در حال یادگیری آن هستید غرق می‌شوید و با مردمی که به آن زبان صحبت می‌کنند نزدیک‌تر می‌شوید، به طور ناخواسته نسبت به امور و حوادث بین‌المللی آگاهی بیشتری کسب می‌کنید.

دوره‌های آموزش زبانی که جامع و کامل باشند، همیشه کلاس‌ها و قسمت‌هایی دارند که به هنر و تاریخ آن زبان و آن کشور می‌پردازند و با پیشرفتتان در زبان، می‌توانید رمان‌های کلاسیک بخوانید و فیلم‌های تاریخی و ماندگار آن کشور را تماشا کنید و درباره فرهنگ آن کشور اطلاعات کسب کنید.

وقتی در یک کشور خارجی در حال تحصیل هستید، شاید طوری برنامه‌ریزی کردید که هر روز صبح روزنامه‌ها را به زبان مورد نظرتان بخوانید؛ شاید هم فقط به سرتیترهای مهم اخبار سیاسی سر می‌زنید. هر تصمیمی که دارید، در این مسئله شکی نیست که درگیر شدن شما با زبان و فرهنگ، علاقه شما به امور و حوادث بین‌المللی را افزایش می‌دهد.

فراموش نکنید؛ علاقه‌مند بودن به جهان نه تنها شما را آگاه‌تر و باسوادتر می‌کند، بلکه باعث می‌شود این انگیزه و اشتیاق روز به روز بیشتر هم بشود.

  1. برای تحصیلات، انتخاب‌های بیشتری را پیش روی شما قرار می‌دهد

از بهترین مشاوران ثبت‌نام در این باره سوال کنید و آن‌ها به شما می‌گویند فقط شرکت‌ها نیستند که به دنبال کارمندانی با تفکرات و نظرات جهانی هستند. دانشگاه‌ها هم می‌خواهند کلاس‌هایشان را با دانشجویانی پر کنند که دیدگاه جهانی دارند و می‌توانند در سطح جهانی فکر کنند.

با یادگیری یک زبان جدید پیش از مهاجرت به یک کشور خارجی و تحصیل در دانشگاه‌های آن کشور، به نمایندگان و مشاوران ثبت‌نام ثابت می‌کنید ارزش و ضرورت یادگیری زبان را می‌فهمید و می‌دانید در این روزگار و در این عصر، یادگیری یک زبان دوم، سوم یا چندم چقدر مهم و کاربردی است. در واقع با دانستن یک زبان جدید به دیگران می‌فهمانید برای یک شهروند جهانی بودن تعهدات و ارزش‌های لازم را دارید و همچنین اثبات می‌کنید فردی سخت‌کوش، هدفمند و مشتاق رهایی از حاشیه امن زندگی و ورود به دنیای جدید و استفاده از تفکرات و اندیشه‌های جدید هستید.

علاوه بر این، افراد کمی هستند که باور دارند یادگیری یک زبان جدید ساده است، بنابراین با یادگیری و کسب مهارت در یک زبان خارجی به دیگران نشان می‌دهید سخت‌کوش هستید و حتی اگر اوضاع سخت و چالش‌برانگیز هم باشد، شما به کار کردن روی پروژه‌ها و اهدافتان ادامه می‌دهید.

یادگیری زبان به شما ذهنیت جهانی میدهد

  1. فرصت‌های شغلی بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد

در جهان ما، یادگیری یک زبان دوم فرصت‌های شغلی زیادی را پیش روی ما قرار می‌دهد. شرکت‌های بیشتر و بیشتری در کشورهای مختلف کارهای تجاری انجام می‌دهند و همین مسئله باعث می‌شود تقاضا برای افرادی که جهانی فکر می‌کنند و می‌توانند حداقل به یک زبان خارجی صحبت کنند، روز به روز بیشتر شود.

این شرکت‌ها می‌دانند اگر قصد دارند یک رابطه تجاری بین‌المللی پایدار و بادوام داشته باشند، باید با شرکت‌های دیگر با زبان مادری متفاوتی ارتباط برقرار کنند. اگر توانایی‌های لازم برای انجام این کار را داشته باشید، باید به این مسئله ایمان داشته باشید که شانس استخدام شما خیلی بیشتر از همتایانتان است.

روزی می‌رسد که به خودتان می‌آیید و می‌بینید در یک مصاحبه کاری برای یکی از شرکت‌های تک و خاص خارجی نشسته‌اید.

حتی اگر تصمیمتان این باشد در یک شرکت محلی کوچک‌تر کار کنید، این حقیقت که می‌توانید به یک زبان دوم صحبت کنید، باعث می‌شود یک سر و گردن بالاتر از کارجویان دیگر باشید و هوش فرهنگی خودتان را به رخ دیگران بکشید.

اگر از مسئول جذب و استخدام شرکت‌ها بپرسید بهترین مهارت برای کسب امنیت شغلی بیشتر و دسترسی بهتر به موفقیت‌های اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی کدام مهارت است، توانایی صحبت کردن به یک زبان خارجی پاسخ آن‌‌ها خواهد بود.

  1. توانایی و انعطاف‌پذیری ذهنی‌تان را برای جهانی که به سرعت در حال تغییر است بهبود می‌بخشد

تحقیقات اخیر نشان داده است که فرآیند یادگیری یک زبان جدید تاثیر آنی و مثبتی روی انعطاف‌پذیری و توانایی مغز دارد. این مسئله مهم است چون انعطاف‌پذیری مغز، تمرکز، بهره‌وری و توانایی شما برای آرام ماندن را افزایش می‌دهد. متاسفانه، انعطاف‌پذیری مغز یکی از اولین کارکردهای مغز است که با افزایش سن کمرنگ می‌شود و از بین می‌رود.

به همین دلیل، صرف نظر از اینکه چه سنی دارید، صحبت کردن به دو یا چند زبان می‌تواند تاثیر مثبتی روی مغزتان بگذارد. طول عمر طولانی، سال‌های هوشیاری بیشتر و توانمندی بالاتر مغز، کاهش خطر ابتدا به بیماری‌های زوال شناختی و حافظه قوی‌تر از جمله مزایای یادگیری یک زبان جدید است.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

  1. برای شما یک شبکه جهانی می‌سازد

این مسئله چیزی است که به طور انحصاری درباره رابطه‌ای دوستانه است که هنگام صحبت کردن به یک زبان دوم شکل گرفته است. اغلب این روابط به عنوان روابطی یاد می‌شوند که شما هنگامی با کسی آشنا شدید که به زبانی به جز زبان مادری‌تان صحبت می‌کردید و طرف مقابلتان شما را به عنوان کسی می‌شناسد که به سختی تلاش می‌کنید تا زبان جدید یاد بگیرید. دوستان جدیدتان تلاش شما و همچنین دیدگاه جدیدتان نسبت به دنیا را تحسین می‌کنند.

اگر تصمیم گرفتید زبان جدیدی یاد بگیرید و با این هدف مدتی را در کشوری خارجی سپری کنید، می‌توانید این مسئله را تضمین کنید که بعضی از بهترین و مهم‌ترین روابط زندگی‌تان را تجربه خواهید کرد.

حتی اگر بهترین دوست تمام عمرتان یا شریک جرمتان را ملاقات نکنید، باز هم این اطمینان را دارید که شبکه جهانی‌تان را گسترش می‌دهید؛ روابط و معاشرت‌هایی که در نیروی کار دنیای مدرن ضروری و مهم است. یادگیری زبان به شما این امکان را می‌دهد در سراسر جهان دوستانی داشته باشید، همانطور که در همسایگی‌تان در کشور مادری‌تان دوستان زیادی دارید. تنها تفاوت دوستان خارجی این است که دیدگاه‌ها و نظرات جالب و فوق‌العاده‌ای دارند که ممکن است زمین تا آسمان با نظرات و افکار شما متفاوت باشد.

همانطور که قبلا گفته شده است، حتما لازم نیست به سراسر جهان سفر کنید تا زبان جدیدی یاد بگیرید و شبکه جهانی دوستان و روابطتان را گسترش بدهید. حتی در بعضی از کوچک‌ترین شهرهای جهان، رستوران‌های محلی و دورهمی‌هایی وجود دارد که مهاجرینی در آن جمع می‌شوند که بعضی از آن‌ها می‌خواهند به شما کمک کنند زبان آن‌ها را یاد بگیرید؛ البته اگر خودتان به آن‌ها بگویید چنین قصدی دارید.

نتیجه‌گیری؛ می‌توانید شهروندی جهانی با ذهنیت جهانی باشید

یادگیری یک زبان جدید فقط درباره یادگیری لغات و مجموعه قوانین گرامر نیست. در عوض، یادگیری زبان یعنی ذهنیت جهانی‌تان را توسعه بدهید، خودتان را از حاشیه امن زندگی خارج کنید و یاد بگیرید سبک زندگی مردم یا دیدگاه آن‌ها نسبت به جهان را تحسین کنید. همه این جنبه‌ها و مفاهیم به شما کمک می‌کند به یک شهروند جهانی مستعد و درجه یک تبدیل شوید که می‌تواند با موفقیت در فضای کاری چندملیتی و چندفرهنگی و محیط‌های اجتماعی زندگی کند.


بیشتر بخوانید:10 سریالی که شما را عاشق یادگیری زبان انگلیسی می‌کند


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3.7 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید