IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
فرمول هفت مرحله‌ای یادگیری زبان در 90 روز
امتیاز کاربران: 4.8/5
نویسنده: ایرانمهر
12 خرداد 1398

فرمول هفت مرحله‌ای یادگیری زبان در 90 روز

من تا به امروز از سه چالش یادگیری زبان سربلند بیرون آمده‌ام. در حال حاضر می‌تواند به سه زبان کرواتی (Croatian)، ژاپنی (Japanese) و کره‌ای (Korean) صحبت کنم. به همین دلیل رویکردهای متفاوتی را امتحان کردم و روش‌هایی را انتخاب کردم که برای من مناسب بودند.

نکته اصلی این است که بدانم کدام روش برای من مناسب‌تر است. هیچوقت یک رویکرد مشخص کارایی ندارد و باید رویکردهای مختلف را با هم ترکیب کنید تا روشی منحصربه‌فرد و خاص خلق شود که برای شما و سبک یادگیری شما مناسب است.

در واقع، به اندازه تمام کسانی که می‌خواهند در عرض 90 روز زبانی جدید یاد بگیرید، رویکردها و روش‌های مختلف برای موفقیت وجود دارد.

یکی از وبسایت‌ها و پلتفرم‌هایی که برای یادگیری زبان در مدت 90 روز فعالیت می‌کند، وبسایت Add1Challenge است. یکی از مزایای این وبسایت این است که می‌توانید ببینید دیگران چطور زبان مورد نظرشان را یاد می‌گیرند و از روش آن‌ها الهام بگیرید.

افراد زیادی هستند که با این وبسایت زبان را عالی یاد گرفتند. روش و رویکردی را که برایتان مناسب است انتخاب کنید و یادگیری زبان را به یک تجربه شاد و بی­نظیر تبدیل کنید.

فرمول هفت مرحله_ای یادگیری زبان در 90 روز

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

رویکرد هفت مرحله‌ای که در این مقاله قرار است به آن بپردازیم بسیار ساده است، به طرز فوق‌العاده‌ای کار می‌کند و به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد.

مرحله 1: یک مربی زبان یا شریک تبادل زبانی پیدا کنید (و از همان ابتدا صحبت کنید)

وقتی کار کردن با Add1Challenge را شروع کردید، اولین کاری که باید بکنید این است که یک مربی یا شریک تبادل زبانی پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از وبسایت و اپلیکیشن iTalki استفاده کنید.

پیش از آنکه بفهمم واقعا چه کسی می‌تواند در یادگیری زبان به من کمک کند، چند مربی را امتحان کردم. گاهی اوقات این کار هفته‌ها طول می‌کشد. ابتدا باید چند هفته یک درس را با چند مربی تمرین کنید و در نهایت کسی را انتخاب کنید که توانستید با او ارتباط برقرار کنید. وقتی با چند مربی مطلبی یکسان را تمرین کنید، می‌توانید بفهمید کدام یک از مربیان با روحیات، نیازها و سبک یادگیری شما بیشتر هماهنگی دارد و این فرد همان کسی است که باید در مسیر یادگیری زبان به او تکیه کنید.

بعد از اینکه مربی مورد نظرتان را پیدا کردید، هفته‌ای دو تا سه درس را خودتان بخوانید و یک درس را با مربی تمرین کنید. در هفته‌هایی که حجم کارتان در محل کار بیشتر است یا شاید حالتان خوب نیست، فقط یک یا دو درس را مطالعه کنید.

مرحله 2: برای هر درسی خودتان را آماده کنید

برای هر درس، متن کوتاهی درباره موضوعی که می‌خواستم درباره آن صحبت کنم آماده می‌کردم. برای اولین درس، خودم را معرفی کردم. در درس‌های بعدی، درباره اینکه در آخر هفته چه کارهایی کرده‌ام، برنامه‌های تلویزیونی که دوست داشتم یا درباره مسائل مهمی که در زندگی‌ام اتفاق افتاده بود صحبت می‌کردم.

در طول هر درس، متن‌هایی را که نوشته بودم با مربی مرور کردم. او درباره مسائلی که نوشتم از من سوال‌هایی می‌پرسید و من هم باید به زبان مقصد به این سوال‌ها جواب می‌دادم.

وقتی می‌خواستم چیزی بگویم، کلمه یا عبارت مورد نظرم را جستجو می‌کردم اما نمی‌توانستم آن را درست و دقیق بیان کنم. از خودم می‌پرسیدم «باید چه کلمه‌هایی بدانم تا بتوانم چیزی را که می‌خواهم بگویم؟». این‌ها کلماتی هستند که باید یاد بگیرم، پس آن‌ها را یادداشت می‌کردم.

فرمول هفت مرحله ای یادگیری زبان در 90 روز

مرحله 3: ساختارهای مفید جملات را یاد بگیرید

وقتی در یک درس یا در حین مکالمه، جمله‌ای بیش از یک بار تکرار می‌شود، صبر کنید و درباره آن از مربی‌تان سوال کنید.

برای مثال، اگر متوجه می‌شدم که تلاش می‌کنم بگویم «وقتی فلان اتفاق بیافتد، سپس فلان اتفاق می‌افتد»، درس یا مکالمه را متوقف می‌کردم. وقتی به ساختار مفیدی مثل مورد بالا برخورد می‌کنید، با مربی‌تان و به صورت شفاهی تمرین کنید تا استفاده از آن را یاد بگیرید و بتوانید بعدها آن را در مکالماتتان به کار ببرید.

من وقتی با مربی‌ام تمرین می‌کردم، سعی می‌کردم جمله‌هایی مثل موارد زیر را بگویم:

  • When I drive to work, I listen to Japanese podcasts.
  • When I get home, I make dinner.
  • When my son takes his nap, I study Japanese.

وقتی این جملات را می‌ساختم، مطمئن بودم اشتباهاتی خواهم داشت. شاید همه کلماتی را که لازم داشتم نمی‌دانستم و همزمان با اینکه سعی می‌کردم جملات پیچیده‌تری بسازم، می‌خواستم از خودم هم جلو بزنم.

اینجا قسمتی بود که مربی وارد عمل می‌شد. بعد از اینکه سعی می‌کردم جمله‌ای بسازم، او من را اصلاح می‌کرد و سپس نمونه جملاتی را که بی ایراد بودند برای من می‌نوشت. همچنین معنی کلماتی را که نمی‌دانستم از او می‌پرسیدم.

مرحله 4: تمام مطالب جدید را به فلش کارت منتقل کنید

در آخر هر هفته، من مکالمات و چت‌های قبلی را مرور می‌کردم و هر کلمه، عبارت یا مطلب جدیدی را که برایم آشنا نبود روی یک فلش کارت مجازی منتقل می‌کردم.

برای عبارات یا جملات طولانی، کلمات کلیدی آن را انتخاب می‌کردم و آن‌ها را به عنوان یک داده جدا ثبت می‌کردم. برای جملات طولانی هم آن‌ها را به دو یا سه قسمت تقسیم می‌کردم که بتوانم پیش از مطالعه و یادگیری ساختارهای پیچیده‌تر، آن‌ها را مرور کنم.

برای مثال، جمله “When I drive to work, I listen to Japanese podcasts.” را در نظر بگیرید. در این مثال، فلش‌کارت‌های زیر را انتخاب می‌کردم:

  • پادکست‌ها
  • پادکست‌های ژاپنی
  • من گوش می‌دهم
  • من به پادکست‌های ژاپنی گوش می‌دهم
  • کار کردن
  • من برای رفتن به محل کار رانندگی می‌کنم
  • وقتی برای رفتن به محل کار رانندگی می‌کنم
  • وقتی برای رفتن به محل کار رانندگی می‌کنم، به پادکست‌های ژاپنی گوش می‌دهم

وقتی در مطالعه و یادگیری جلوتر رفتم، نیازی نبود جمله‌ها را مثل وقتی که در ابتدای راه بودم به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنم.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

مرحله 5: فلش‌کارت‌ها را مرور کنید

بین درس‌هایی که می‌خواندم، هر روز فلش‌کارت‌هایم را مرور می‌کردم. فلش‌کارت‌ها محتوای اولیه من برای مطالعه هستند.

با این روش، کلماتی را که در مکالمات مختلف به کار می‌روند، یاد گرفتم و توانستم ساختار جملاتی را که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنم یاد بگیرم.

وقتی دور بعدی درس‌هایم شروع شد، من درس‌های قبلی را به طور کامل یاد گرفته بودم و می‌توانستم با اعتماد به نفس کامل از آن‌ها استفاده کنم. اگر درباره مطالب قبلی هنوز سوالی برایم باقی مانده بود، در ابتدای کلاس بعد آن را از مربی‌ام می‌پرسیدم. وقتی تمام سوالات و مشکلات جلسات قبل حل می‌شد، من و مربی‌ام به موضوع درس جدید می‌پرداختیم.

مرحله 6: ورودی! ورودی! ورودی!

در کنار مطالعه فلش‌کارت‌هایم، از منابع و محتوای دیگری هم استفاده می‌کردم تا بتوانم میزان زیادی ورودی به زبان مقصد را به مغزم تزریق کنم.

بیشتر از محتوای صوتی، مثل پادکست یا برنامه‌های رادیویی استفاده می‌کردم. برای زبان ژاپنی هم گاهی برنامه‌ای تلویزیونی را تماشا می‌کردم که مربی‌ام به من معرفی می‌کرد و باعث می‌شد موضوعی داشته باشیم تا بیشتر با هم صحبت کنیم.

فرمول هفت مرحله ای یادگیری زبان در 90 روز

مرحله 7: ویدیوهای خودتان را بسازید

در وبسایت Add1Challenge باید چهار ویدیو به زبان مقصدتان ضبط کنید: روز صفر، روز 30، روز 60 و روز 90.

من فهمیدم اگر ویدیوهای بیشتری بسازم برای خودم هم بهتر است. هر چه ویدیوهای بیشتری می‌ساختم، راحت‌تر و با اعتماد به نفس بیشتری می‌توانستم با دیگران صحبت کنم.

حتی به این نتیجه رسیدم که اگر بخش جدیدی در وبسایت Add1Challenge ایجاد کنم و این ویدیوها را با دیگران به اشتراک بگذارم، حرکت مفیدی خواهد بود که به یادگیری و تقویت مهارت‌های من کمک زیادی خواهد کرد. حالا، کاربران دیگری که در این وبسایت در حال یادگیری زبان هستند، ایجاد و به اشتراک گذاری ویدیوهایشان را شروع کردند.

متوجه شدم به اشتراگ‌گذاری ویدیوهایم راهی عالی برای این است که دیگران از من حمایت کنند و بتوانم برای تمرین و مکالمه آماده شوم.


بیشتر بخوانید:بهترین راه یادگیری زبان انگلیسی


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.8 از 5 از 6 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید