IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
سه نکته ای که برای یادگیری زبان به عنوان یک بزرگسال باید بدانید
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: محمد اشرفی
27 اسفند 1397

سه نکته ای که برای یادگیری زبان به عنوان یک بزرگسال باید بدانید

یادگیری زبان برای بزرگسالان ترسناک نیست

هنوز فکر می­کنید زیر تختتان هیولا دارید؟

وقتی بزرگ می­شویم، بیشتر ترس­های غیرمنطقی و باورهای خرافی که در کودکی داشتیم، از بین می­روند.

یکی از آن­ها، خداحافظی کردن با هیولاهای زیر تخت است.

با این حال، بیشتر بزرگسالان هنوز با یادگیری زبان مثل هیولای زیر تخت رفتار می­کنند و یادگیری زبان برای آن­ها، مسئله ترسناکی است.

حتی فکر کردن به آن ما را به طرزی احمقانه و غیرمنطقی می­ترساند و گاهی کاملا مطمئن هستیم از این قضیه جان سالم به در نخواهیم برد.

شما و ترس­هایتان را درک می­کنم، اما خبرهای خوبی هم دارم: یادگرفتن یک زبان جدید برای بزرگسالان اصلا ترسناک نیست!

حقیقتی درباره یادگیری یک زبان جدید برای بزرگسالان

حقیقت این است که بزرگسالان می توانند زبان های جدید را درست مثل وقتی که در سنین پایین هستند یاد بگیرند. حتی در بعضی موارد بزرگسالان یک قدم جلوتر از خردسالان و بچه­های بی­تجربه هستند، چون بزرگسالان نقاط قوت، نقاط ضعف و سبک­های یادگیری ­شان را بهتر می ­شناسند.

حسادت به کودکانی که در محیطی دوزبانه بزرگ می­شوند خیلی راحت است، اما باید به این باور برسید که تبدیل شدن به یک بزرگسال دوزبانه به سادگی تبدیل شدن به یک کودک دوزبانه است.

اگر فکر می ­کنید هربار که کتابی با محوریت آموزش را باز می­ کنید باید درباره آن صحبت کنید و بتوانید یک بحث جنجالی درباره آن داشته باشید، به چیزی که به شما می­گویم خوب دقت کنید.

­مهم­تر از همه اینکه بدانید همه چیز به نفع شماست!

باور کنید، همه چیز به نفع شماست! به خودتان اعتماد داشته باشید و بدانید هر کاری که بخواهید می­توانید انجام بدهید.

این حقیقت که همه ما روی زبان مادری­مان تسلط کامل داریم، سند و گواهی است بر این مسئله که استعداد و هوش ذاتی یادگیری زبان را داریم.

شخصیت شما یا سبک یادگیری­تان خیلی مهم نیست، چیزهایی زیادی هست که برای یادگیری یک زبان جدید باید بدانید و درک کنید.

سه نکته ای که برای یادگیری زبان به عنوان یک بزرگسال باید بدانید

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

سه نکته ­ای که برای یادگیری زبان به عنوان یک بزرگسال باید بدانید

در ادامه سه نکته را به شما می­گوییم که اگر می­خواهید به عنوان یک بزرگسال زبانی را یاد بگیرید، باید آن­ها را بدانید.

این مسائل پیشنهاد نیستند، «باید» هستند و انجام و رعایت کردن آن­ها برای موفقیت شما ضروری است. البته اگر این مسائل را رعایت نکنید، یادگیری زبان غیرممکن نمی­شود اما شاید گاهی به حدی سخت شود که خودتان دست از تلاش بردارید و فکر کنید شکست خوردید.

1.خودتان را در زبانی که می­خواهید یاد بگیرید غرق کنید

تقریبا همه موافق هستند که اگر می­خواهید یک زبان خارجی یاد بگیرید، باید خودتان را در محیطی قرار بدهید که آن زبان صحبت می­شود و اگر چنین امکانی نداشتید، خودتان را در خانه یا محل کار یا هر جایی که می­شود با آن زبان درگیر کنید. این روش، با نام روش غوطه­وری (Immersion) شناخته می‌شود.

اغلب پیدا کردن چنین محیطی یا فراهم کردن آن کار ساده­ای نیست و هیچ­چیز به پای سفر کردن به یک کشور خارجی برای یادگیری زبان آن کشور نمی­رسد و البته این سفرها و تصمیم­ها، چالش­ها و مشکلات خودش را هم دارد. خوشبختانه، این مورد یکی از مواردی است که زبان‌آموزان بزرگسال نسبت به کودکان و زبان­آموزان جوان برتری دارند، چون می­توانند به کشورهای مختلف سفر کنند.

بزرگسالان می­توانند محیط و شرایط زندگی­شان را بر اساس نیاز روزانه انتخاب کنند. این مسئله به شما بستگی دارد که فرصت­های روزانه را بشناسید و از آن­ها استفاده کنید.

برای مثال، شام خوردن در رستورانی که غذای مرتبط با زبان مورد نظر شما را سرو می­کند، فاکتور مهمی است که شما را با غوطه­وری فرهنگی و تجربه یادگیری زبان مواجه می­کند.

مورد بعدی این است که برای روان و سلیس صحبت کردن به یک زبان دوم یا خارجی، باید اصطلاحات و عبارات عامیانه را یاد بگیرید. همه می­خواهیم مثل بومی­ها حرف بزنیم، نه؟ دانستن اصطلاحات عامیانه و توانایی استفاده درست از آن­ها باعث می­شود مهارت­های زبانی در شما کاربردی شود و وقتی در حال شناخت و یادگیری فرهنگ جدید هستید، به شما کمک کند. اصطلاحات و کلمات عامیانه تفاوت بین مکالمه در کلاس درس و دنیای واقعی است. همانطور که خودتان حتما می­دانید، اصطلاحات و کلمات عامیانه به مکالمات شما هیجان و اعتبار می­دهد. باعث می­شود با دیگران به توافق نظر برسید و مهارت در استفاده از کلمات و عبارات عامیانه در زبان هدف، کمک می­کند زبان را دستکاری کنید و عبارت­های خودتان را بسازید.

حالا که اهمیت و ارزش «زبان محاوره و عامیانه» (slanguage) را می­دانید، ایده خوبی است تا به موزیک­هایی در زبان هدف گوش بدهید. وقت بگذارید و آهنگ­هایی را انتخاب کنید که به آن­ها علاقه دارید و پلی­لیستی از آهنگ­های محبوبتان تهیه کنید و هدفونتان را بگذارید و شروع کنید.

موزیک گوش کردن به زبانی که در حال یادگیری آن هستید، به ذهن و مغز شما این امکان را می­دهد تا با تفاوت­های ظریف که ممکن است در کتاب­های درسی آن­ها را یاد نگیرید، آشنا شوید. موزیک جذاب است و با گوش دادن به موزیک حتی نمی­توانید بفهمید چطور و چه­وقت زبان را یاد گرفتید!

پادکست­ها یکی دیگر از منابع معتبر و عالی برای پیشروی به سوی موفقیت است. بعضی پادکست­ها حتی به طور انحصاری و اختصاصی برای آموزش زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری تولید شده­اند، اما بهترین کار این است که زبان را از پادکست­هایی یاد بگیرید که برای استفاده بومیان یا توسط آن­ها تولید شده­اند. شاید موضوعات این پادکست­ها برای شما خیلی جذاب نباشد، اما تا زمانی که موضوعات مورد علاقه­تان را پیدا کنید می­توانید از این پادکست­ها استفاده کنید. برای مثال، بیشتر زبان­های دنیا پادکست­هایی دارند که موضوعاتی درباره اخبار روز را پوشش می­دهند و همزمان با تقویت مهارت­های زبانتان می­توانید کم کم یک گوینده حرفه­ای و پیشرفته هم باشید و به همین دلیل مهم است در جریان اتفاقات روز باشید.

به عنوان یک بزرگسال، هرروز در معرض اطلاعات زیادی قرار می­گیرید. از این اطلاعات برای ارتقا و تقویت مهارت­هایتان استفاده کنید و مطمئن شوید اخبار و اطلاعات روزانه را به صورت دوزبانه یاد می­گیرید.

سه نکته ای که برای یادگیری زبان به عنوان یک بزرگسال باید بدانید

2.زبان مورد نظرتان را وارد زندگی روزانه ­تان کنید

یکی از مزایای زبان­آموز بودن در سنین بزرگسالی این است که روی برنامه روزانه خودتان کنترل دارید. به عنوان یک بزرگسال می­توانید زندگی خودتان را مدیریت کنید و این یک موفقیت بزرگ است.

همانطور که تا به اینجا فهمیدیم، مهم است که خودتان را در زبانی که می­خواهید یاد بگیرید غرق کنید و از هر موقعیتی برای یادگیری زبان استفاده کنید و تا جایی که می­توانید از این زبان در زندگی روزمره استفاده کنید و با دیگران مکالمه کنید. با این حال، وقت گذراندن با کسانی که زبان مورد نظر شما را صحبت می­کنند، تضمین­کننده این نیست که با روش اسموز (حرکت ماده از قسمت غلیظ به رقیق) می­توانید زبان یاد بگیرید. بیشتر اوقات باید به طور فعالانه و کاملا جدی کارهایی را انجام بدهید که به یادگیری شما کمک می­کنند.

اگر از روش غوطه­وری استفاده می­کنید ولی نمی­توانید به کشور مورد نظرتان سفر کنید و زمانی را با مردم بومی و محلی سپری کنید، وقت آن می­رسد که خلاق باشید و در شهر و کشور زادگاهتان کاری برای یادگیری زبان بکنید. از چارچوب و قوانین معمولی و کلیشه­ای فاصله بگیرید و خانه و زندگی­تان را وارد دنیایی کنید که بتوانید زبان را یاد بگیرید.

برای مثال، بسیاری از ما از سنین کم زبان را در مدارس می­خوانیم! با این حال، معمولا چیزی یاد نمی­گیریم یا اکثر مواقع به محض اینکه به سوالات امتحان پاسخ می­دهیم، تمام مطالبی که در سال تحصیلی خواندیم فراموش می­کنیم. حالا به نظر شما چرا این عادت­های بد و تجربیات را به چیزی مثبت تبدیل نکنیم؟ فلش­کارت ها و فهرست کلمات دوران مدرسه را از زیر خاک بیرون بکشید و یادگیری را شروع کنید! مرور روزانه این فلش­کارت­ها و برچسب چسباندن روی اشیای خانه باعث می­شود هرروز این کلمات و گرامر را ببینید و به مرور در ذهنتان ثبت شود.

اگر تازه یادگیری زبان را شروع کردید یا تمام آثار دوران مدرسه را از بین بردید، از فلش­کارت­ها و استیکرهای آماده که در بازار موجود است استفاده کنید که می­توانید آن­ها را روی هر شیئی در خانه بچسبانید. از مزایای بزرگسال بودن و توانایی تغییر دکوراسیون بهره ببرید و اثاثیه خانه­تان را با لیبل­های مختلف پر کنید. به عنوان یک مزیت دیگر برای بزرگسال بودن باید بگوییم زمان­هایی که در خانه برای ساخت و چسباندن لیبل روی اشیا استفاده می­کنید، زمان­های یادگیری به حساب می­آیند.

وقتی به اطرافتان نگاه می­کنید و اشیای جذاب را می­بینید که با وجود برچسب­های مختلف، به بهترین ابزار برای یادگیری زبان تبدیل شده­اند، می­فهمید که می­توانید به هر چیزی که می­خواهید در زندگی برسید و تمام جنبه­های زندگی و محیط پیرامونتان را تحت تاثیر قرار بدهید تا به شما کمک کنند زندگی بهتری داشته باشید یا یک زبان جدید را با موفقیت یاد بگیرید.

برای مثال لازم نیست تماشای فیلم، سریال یا برنامه­های تلویزیونی به زبان­های خارجی را به بهانه یادگیری زبان کنار بگذارید. در عوض فیلم­ها و سریال­های مورد علاقه­تان را تماشا کنید و فقط کافی است زبان و زیرنویس­های آن­ها را تغییر بدهید. این ابزار نه تنها مانع یادگیری نمی­شوند، بلکه می­توانند روشی فوق­العاده و عالی برای یادگیری زبان باشند.

سه نکته ای که برای یادگیری زبان به عنوان یک بزرگسال باید بدانید

اگر ترجیح می­دهید مثل قدیم و دوران مدرسه با کتاب و دفتر و لوازم­التحریر زبان یاد بگیرید، از یک کتابفروشی در شهرتان کتابی به زبان هدف انتخاب کنید. خواندن و درک مطلب به یک زبان خارجی می­تواند در ابتدای کار ترسناک باشد، ولی اگر ثابت قدم باشید و با پشتکار پیش بروید، بعدها از خودتان تشکر می­کنید. سبک نگارش و موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. به خصوص وقتی شروع به خواندن و یادگیری می کنید، به شما کمک می­کند موضوعات جذاب­تر و بهتر پیدا کنید و بعدها به سراغ مطالبی بروید که شاید قبلا در زبان مادری­تان آن­ها را خوانده­اید یا اسم آن­ها را شنیده­اید.

فرقی نمی­کند مجله بخوانید یا زیرنویس فیلمی به زبان انگلیسی را دنبال کنید؛ کلمات و عباراتی که به چشمتان ناآشناست، یادداشت و بعدا آن­ها را مرور کنید. این کار با وجود یک دفتر و قلم یا ابزار دیجیتالی مثل آیپد یا گوشی­های هوشمند راحت است.

قسمت بعدی ساخت محیط یادگیری برای خودتان احتمالا بهترین و موثرترین قسمت است. کسی را پیدا کنید که مثل شما عاشق یاد گرفتن یک زبان خارجی (مثلا فرانسه) باشد. فرقی نمی­کند او یک همکار، یک دوست یا یکی از اعضای خانواده باشد؛ ترجیحا باید کسی باشد که شما او را می­شناسید و با او راحت و نزدیک هستید و همچنین کسی است که می­تواند و می­خواهد زندگی­اش را با یادگیری زبان جدید متحول کند.

از آنجایی که بزرگسالان می­توانند هر جا که می­خواهند بروند و موقعیت­های اجتماعی بیشتری پیش رو دارند، یک قدم جلوتر از کودکان هستند. از این مزیت و توانایی استفاده کنید و با کسی (یا کسانی) که می­خواهد زبان جدیدی یاد بگیرد ارتباط برقرار کنید.

اگر کسی در زندگی شما هست که زبان مورد نظرتان را به خوبی صحبت می­کند، عالی است! با او ارتباط برقرار کنید و به مکالمه و صحبت کردن با او متعهد باشید. حتی اگر لازم است گاهی با حرکات بدن منظوری را به او بفهمانید، این کار را بکنید! کسی که در آینده تبدیل به یک گوینده حرفه­ای می‌شود از کسی که امروز هستید تشکر می­کند که یک هم­صحبت پیدا کردید و با او تمرین کردید تا در مکالمه مهارت کافی به دست آورید.

اگر کسی را ندارید که با او به زبان مورد نظرتان مکالمه کنید، به دنبال انجمن­ها یا گروه­هایی باشید که آن­ها هم زبان‌آموز هستند. شبکه­های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر گزینه­های خوبی هستند که مزایای زیادی دارند. زبان جدیدی را که در حال یادگیری آن هستید جستجو کنید و از گروه­های پرمخاطب برای تقویت زبانتان و ارتباط برقرار کردن با دیگران استفاده کنید.

اگر در اطرافتان کسانی باشند که می­توانند شما را تشویق کنند یا به چالش بکشند، احتمال اینکه ناامید شوید و از تعهداتتان به یادگیری زبان دست بکشید خیلی کمتر از وقتی است که به تنهایی زبان یاد بگیرید. حتی اگر دوستان یا کسانی که با شما صحبت می­کنند با شما فاصله زمانی و مکانی زیادی داشته باشند، ذهنیت گروهی همیشه مفید است.

خیلی مهم است که هنگام تمرین کردن و صحبت کردن با دیگران خجالت نکشید! هیچ­کس از شما که در حال یادگیری زبان هستید، انتظار بی­نقص بودن ندارد، اما وقتی ببینند شما در حال یادگیری یک زبان جدید هستید و می­خواهید با دیگران ارتباط برقرار کنید و به کمال برسید، شما را تحسین می­کنند. هیچ­کس کامل نیست و این مسئله هیچ مشکلی ندارد!

سه نکته ای که برای یادگیری زبان به عنوان یک بزرگسال باید بدانید

3.این مسئله را درک کنید که در منحنی یادگیری قرار دارید

مغز ما مثل ماهیچه است و درست مثل ماهیچه­هایی که در بدن داریم، اگر به اندازه کافی تمرین کنیم، ماهیچه حافظه ما به کار می­افتد. تمرین کردن یک زبان جدید مغز شما را درگیر می­کند و این مسئله نیازمند شنیدن، فکر کردن و تحلیل کردن اطلاعات جدید است. اما بعد از مدتی تمام این فرآیند خودکار می­شود و یادگیری در وجود شما به بهترین شکل اتفاق می­افتد.

با این حال، این اتفاق سریع نیست. هیچ شکی در این مسئله نیست که یادگیری یک زبان جدید کار سختی است. مدت زمانی که شما برای یادگیری و تمرین یک زبان صرف می­کنید، سرعت یادگیری شما را مشخص می­کند.

بنابراین باید این ضرب­المثل معروف را درباره یادگیری زبان هم استفاده کرد:

نه فورا، ولی حتما می ­توانید زبان جدیدی یاد بگیرید و از آن در زندگی شخصی و اجتماعی استفاده کنید.

زبان ­آموزان روی منحنی یادگیری قرار دارند و این مسئله یکی از جنبه­های مثبت فرآیند یادگیری است. من به شما قول می­دهم زمانی می­رسد که جرقه­ ای در مغزتان زده می­ شود و همه ­چیز مثل یک معجزه اتفاق می‌افتد. یاد گرفتن کلمات، عبارات و قوانین گرامر ساده­تر و ساده­تر می ­شود و می ­توانید اطلاعات جدید را به اطلاعاتی که از قبل در ذهنتان ذخیره کرده بودید، پیوند دهید و مطلب جدیدی یاد بگیرید.

همانطور که قبلا گفته شد، به عنوان یک بزرگسال هر کاری که بخواهید می­توانید انجام بدهید! شما خودتان مسئول برنامه زندگی­تان هستید و این مسئله کلید اصلی یادگیری زبان در زمان­ هایی است که قدرت درک و فهم بیشتری دارید. یکی از مسائل مهم این است که برای خودتان اهداف بلندمدت و کوتاه­ مدت تعریف کنید.

اهداف بلندمدت کمک می­ کنند شما برنامه ­ریزی کنید در یک سال یا چند ماه بعد کجا باشید. اهداف کوتاه ­­مدت به شما کمک می­ کنند روی یادگیری زبان و استفاده از آن در زندگی روزمره تمرکز کنید.

بعد از خواندن این مقاله متوجه می­ شوید کنترل و قدرت مدیریت زندگی به عنوان یک بزرگسال، سرمایه و ارزشی است که کودکان از آن بی بهره هستند.

پس از این مزیت به بهترین شکل استفاده کنید و نتیجه آن را در زندگی ببینید!

هیچوقت برای یادگیری یک زبان جدید یا هر مهارت دیگری که به آن علاقه دارید، دیر نیست.


بیشتر بخوانید:ده نکته یادگیری زبان که نباید آن‌ها را دنبال کنید


چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید