IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
راه­هایی سریع برای یادگیری کلمات جدید زبان انگلیسی
امتیاز کاربران: 4.3/5
نویسنده: ایرانمهر
21 اسفند 1397

راه­هایی سریع برای یادگیری کلمات جدید زبان انگلیسی

پانزده واژه انگلیسی که انگلیسی­ زبان­ ها هرروز از آن­ها استفاده می­ کنند

هوس froyo (ماست بستنی) کردید؟

یا دلتان می­خواهد همبرگری با سس sriracha (سس سیر و فلفل) بخورید؟

لطفا هر کاری می­کنید منو ghost (نادیده گرفتن) نکنید.

امروز می­خواهم کنارتان باشم و با مقاله جذابی که برای شما آماده کردم، مطالب جدیدی به شما یاد بدهم

می­پرسید درباره چه مسئله­ای صحبت می­کنم؟

درست است! خیلی از شما احتمالا هیچ­کدام از کلمه­های بالا را قبلا نشنیدید. طبیعی است، چون این کلمه­ها اخیرا به واژگان انگلیسی و فرهنگ لغت اضافه شده است.

کلمات جدید؟

بله، زبان انگلیسی زبانی زنده و در حال رشد است که هر سال کلمات و افعال جدیدی به آن اضافه می‌شود. امروز، می­خواهم 15 کلمه جدید در زبان انگلیسی را به شما یاد بدهم که بومیان انگلیسی­زبان هر روز از آن­ها استفاده می کنند.

اما پیش از آنکه یادگیری کلمات را شروع کنیم، شاید بخواهید بدانید کلمات جدید انگلیسی از کجا و چطور وارد این زبان می­شوند. در ادامه نکته­ های مفیدی را هم به شما می­گوییم که این کلمات را به سرعت و در کوتاه­ترین زمان ممکن یاد بگیرید.

راه هایی سریع برای یادگیری کلمات جدید زبان انگلیسی

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

کلمات جدید از کجا می‌آیند؟

هر سال، صدها کلمه جدید به فرهنگ لغت زبان انگلیسی اضافه می­شوند. البته، همه کلمه­ های جدید وارد فرهنگ لغت نمی­شوند. فقط کلماتی در دیکشنری­های انگلیسی جایی دارند که در طیف گسترده­ای استفاده می­شوند و برای مکالمات به زبان انگلیسی مفید هستند.

کلمات جدید انگلیسی ممکن است از کلمات خارجی وارد این زبان شوند که در طول زمان در زبان انگلیسی از آن­ها استفاده شده است. برای مثال، اگر عاشق غذاهای پرادویه و تند هستید، شاید خوب باشد معنی کلمه sriracha (سس فلفل و سیر تایلندی) را بدانید که تازگی به دیکشنری زبان انگلیسی اضافه شده است.

بعضی کلمه­های جدید در واقع همان کلمات قدیمی هستند که معانی یا تعاریف جدید پیدا کردند. برای مثال، کلمه ghost دیگر کلمه­ای نیست که شب هالووین استفاده شود و به معنی روح باشد. حالا این کلمه معنی جدیدی دارد که در ادامه و در لیست زیر به آن می­پردازیم.

کلمات جدید ممکن است در اثر ادغام به وجود بیایند یا از کوتاه شدن کلمات طولانی­تر ساخته شوند. برای مثال، یکی از مهم­ترین مواد در غذاهای ایتالیایی، روغن زیتون فوق بکر (Extra Virgin Olive Oil) است، اما این عبارت بیش از حد طولانی و سخت است. اما خوشبختانه این کلمه به شکل EVOO کوتاه شده است و به زودی وارد دیکشنری زبان انگلیسی می­شود.

راه­هایی سریع برای یادگیری کلمات جدید زبان انگلیسی

  • دیکشنری شخصی خودتان را بسازید: یکی از موثرترین راه­ها برای یادگیری واژگان انگلیسی این است که دیکشنری و فهرست شخصی بسازید که شامل مهم­ترین و سخت­ترین کلمات (از نظر شما) است. فهرستی از کلمات جدید را یادداشت کنید که می­خواهید آن­ها را یاد بگیرید و نکاتی درباره معنی و کاربرد آن­ها هم یادداشت کنید.

یادگیری و تسلط به کلمات جدید نیازمند زمان و تمرین است، بنابراین مطمئن شوید دیکشنری شخصی خودتان را درست کردید و هر زمان که لازم بود به آن رجوع کنید و حافظه ­تان را تقویت کنید و هر جا که لازم بود کلمات را یادآوری کنید. این روش باعث می­شود کلمات به راحتی از حافظه‌تان نرود.

  • با مردم صحبت کنید: یکی دیگر از راه­های یادگیری کلمات جدید، استفاده از این کلمات در مکالمات واقعی به زبان انگلیسی است. هر چه این کلمات را بیشتر تکرار کنید، بهتر و راحت­تر می­توانید از آن­ها استفاده کنید. هنگام صحبت کردن با بومیان انگلیسی­زبان، کلمات جدیدی از آن­ها یاد می­گیرید.

بعد از توضیحات بالا، با هم فهرست 15 مورد از کلمات جدیدی را که در چند سال اخیر وارد زبان انگلیسی شدند، بررسی می­کنیم.

  1. Sriracha

اگر عاشق غذای تند و پرادویه هستید، احتمالا اسم سس sriracha را شنیده­اید. این سس الهام گرفته از غذاها و فرهنگ تایلند است و ترکیبی از فلفل قرمز تند، سیر و ادویه­هایی است که معمولا در آشپزی یا سس سالاد استفاده می­شود.

!Sriracha really adds a kick to your hamburger, but be sure you have a glass of water nearby

  1. Ghost

معنی کلمه ghost (noun) همان تعریفی است که بیشتر ما آن را به عنوان روح یک مرده می­شناسیم و اغلب ارواح مهربانی هستند که در فیلم­ها ظاهر یا غیب می­شوند. در حال حاضر واژه ghost­ معنی جدید و غیررسمی دارد و معنی آن چیزی شبیه به disappearing است.

اگر به عنوان فعل استفاده شود، ghost به معنی قطع ارتباط ناگهانی و کامل با کسی است (که اغلب برای زوج­ها به کار می­رود) و اگر این کار را بکنند، یعنی تماس­ها و پیام­های طرف مقابل را جواب نمی­دهند.

معمولا این فعل را در وجه گذشته می­بینید (ghosted)؛ چون معمولا زمانی متوجه این مسئله می­شوید که دیگر دیر شده است و دوستتان رابطه­اش را با شما قطع کرده است.

.I haven’t heard from her in more than a week. She totally ghosted me

  1. EVOO

سعی کنید چند بار پشت سر هم بگویید «extra virgin olive oil». این عبارت به روغن زیتون بسیار با کیفیت اشاره دارد که غذاهای ایتالیایی (و به طور کلی غذا) را بسیار خوش­طعم می­کند. روغن زیتون فوق بکر، کلمه دهن پر کن و شیکی است، نه؟

اما نگران نباشید، اخیرا می­توانید این کلمه را به شکل EVOO استفاده کنید که در واقع اولین حرف چهار کلمه بالاست. آخیش! حالا بهتر شد، نه؟

.Remember to grab a bottle of EVOO on your way home. I’m making pasta tonight

  1. Manspread

حتما تا به حال با مردانی مواجه شدید که در تاکسی یا محافل عمومی طوری می­نشینند که جای دو نفر را می­گیرند. به خصوص در ایران و تاکسی­ها این موارد زیاد به چشم می­خورد!

این رفتار که اغلب در وسایل نقیله عمومی مثل تاکسی، اتوبوس یا قطار دیده می­شود، به عنوان manspreading (man + spreading) شناخته می­شود که خلاف عرف و شأن اجتماعی است و باید به طور جدی به این افراد تذکر داد.

?Wouldn’t it be nice if people would be more considerate about manspreading during busy times of the day

  1. Facepalm

کلمه Facepalm (که به صورت دو کلمه مجزا هم تلفظ می­شود) کلمه جدیدی است که پوشاندن صورت با دست را بیان می­کند. معمولا وقتی در شرایط سخت هستید یا احساس راحتی ندارید،‌ گاهی صورتتان را با دست می­پوشانید و به این حرکت facepalming گفته می­شود. وقتی احساس شرمساری، خجالت، ناامیدی یا یاس می­کنیم، این حرکت بسیار طبیعی و گاهی حتی غیرارادی است.

.He had to facepalm when his boss pointed out typos in his report after he’d checked it three times

  1. Froyo

این کلمه، یکی دیگر از کلماتی است که به تازگی وارد زبان انگلیسی شده است و به غذا مربوط است. برای بسیاری از شما حدس معنی این کلمه سخت نیست و مشخص است که ترکیب دو کلمه frozen و yogurt است و به آن frozen yogurt می­گویند که در ایران هم چند سالی است آن را با عنوان «ماست بستنی» می­شناسیم. این ترکیب، دسر سرد و یخی است که شبیه بستنی معمولی است اما از آن سالم­تر است.

.On a hot day, you can call me up for a froyo any time

راه­هایی سریع برای یادگیری کلمات جدید زبان انگلیسی

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

  1. Hangry

تا به حال hangry بودید؟ من بودم! کلمه hangry ترکیب دو کلمه angry و hungry است و زمانی به کار می­رود که از گشنگی عصبی و کلافه هستید و باید هر چه سریع­تر چیزی بخورید.

.I haven’t eaten anything since breakfast. I’m hangry and you’re not going to like me very much

  1. Photobomb

آخرین باری را که برای ثبت یک عکس عالی ژست گرفتید یادتان هست؟ درست هنگامی که عکاس، شاتر دوربین را زده، کسی وارد کادر شده و عکس را خراب کرده است! چند مورد از این عکس­ها دارید یا در شبکه­های اجتماعی چنین عکس­هایی را دیدید و خندیدید و شاید حتی حرص خوردید؟

به خراب کردن عکس­های دسته­جمعی یا تکی، photobomb می­گویند. به کسی که استاد خراب کردن عکس است یا ناخواسته و ندانسته این کار را می­کند، photobomber می­گویند. این افراد می­توانند غریبه­هایی باشند که ناگهانی از جلوی دوربین شما رد می­شوند یا خرابکاری است که عمدا عکس شما را خراب می­کند.

.You wouldn’t believe how hard it was to avoid photobombs when we were taking pictures at the beach

  1. Binge Watch

تا به حال شده است سریالی را پشت سر هم و بدون توقف نگاه کنید و شاید یک روز کامل از جلوی تلویزیون یا لپ­تاپ تکان نخورده باشید؟ من وقتی سریال «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) را می­دیدم همینطور بودم و دو روز آخر هفته را به تماشای این سریال سپری کردم. به چنین کاری binge watch می­گویند. کلمه binge یعنی انجام کاری به صورت افراطی و بیش از حد.

.I spent the whole weekend binge watching the TV series “Billions” with my roommate

  1. Fitspiration

آخر هر سال، مدتی را برای برنامه­ریزی و نقشه­های سال جدید اختصاص می­دهیم. چه کارهایی می­توانیم انجام بدهیم تا زندگی بهتری داشته باشیم؟ چه طور سالم­تر غذا بخوریم؟ چه برنامه­هایی برای تندرستی و تناسب اندام داریم؟ بله، همه این­ها زمانی امکان­پذیر است که انگیزه داشته باشیم.

بنابراین به اطرافمان دقت کردیم و دیدیم حتی برای این موضوع هم کلمه جدیدی داریم.

کلمه fitspiration (fitness + inspiration) به افراد، تصاویر و پست­هایی در شبکه­های اجتماعی اشاره می­کند که ما را تشویق می­کنند تا به جلو پیش برویم و به اهدافمان برای تناسب اندام و ورزش متعهد بمانیم.

.I was pretty impressed that my co-worker had stuck a picture of Chris Hemsworth on his office wall for fitspiration

راه­هایی سریع برای یادگیری کلمات جدید زبان انگلیسی

  1. Mansplain

این واژه شبیه manspreading است، کلمه mansplain (man + explain) به بعضی از مردانی اشاره دارد که مسائل را به روشی بیش از حد ساده و عالی به خانم­ها توضیح می­دهند و طوری رفتار می­کنند که انگار از آن­ها بیشتر می­فهمند یا در همه چیز بهتر از آن­ها هستند.

.Whenever he starts mansplaining, all the women in the room roll their eyes and stop paying attention

  1. Glamping

کسانی که به کمپینگ و کوهنوردی بدون تجهیزات مناسب عادت ندارند، خوشحال می­شوند اگر بفهمند برای آن­ها کلمه جدید glamping به زبان انگلیسی اضافه شده است.

کلمه (glamping (glamorous + camping به کوهنوردی و کمپینگی اشاره دارد که تمام تجهیزات مدرن همراهتان است یا در اختیارتان قرار می­گیرد و می­توانید به حمام­های زیبا و تمیز هم فکر کنید.

.No, I won’t go camping with you. But if it’s glamping, I’m in

  1. Side-eye

تا به حال پیش آمده است از روی ناراحتی و نارضایتی و با گوشه چشم به کسی نگاه کنید؟ این کار را با کلمه side-eye بیان می­کنند و زمانی استفاده می­شود که ناراحتی و انزجارتان را نسبت به کسی ابراز می­کنید یا برای رد حرف یا رفتارشان به آن­ها نگاه می­کنید.

.I had good reason to give him the side-eye. He just kept yawning in front of me with his mouth open

  1. Fast Fashion

در دنیایی که مد و لباس­ها هرروز تغییر می­کنند، واژه fast fashion به مفهوم و ایده اسم­های بزرگ و شناخته شده مثل H&M، Espirit و Levi’s اشاره دارد که آخرین مد و ترندهای روز را با قیمتی مناسب در فروشگاه­هایشان می­فروشند.

.It seems she’s on a tight budget and can’t afford anything but fast fashion

  1. Staycation

تا به حال شده تعطیلات بین روزهای کاری را در خانه بمانید و ندانید کجا بروید؟ خوب، اگر هیچ برنامه­ای برای مسافرت ندارید، مجبورید تمام وقتتان و تمام روزهای تعطیل را در خانه بگذرانید و در واقع staycation (stay + vacation) داشته باشید.

.I go see the world every chance I get. So everyone was surprised that I’m having a staycation this holiday

بسیار خوب! این هم از 15 کلمه جدیدی که اخیرا وارد زبان انگلیسی شده­اند و بهتر است یادگیری آن­ها را از همین امروز شروع کنید. برای تسلط و یادگیری کامل آن­ها خودتان را به چالش بکشید و تا جایی که امکان دارد آن­ها را به سرعت یاد بگیرید و در مکالمات روزمره با دوستان، غریبه­ها و معلم­هایتان از آن­ها استفاده کنید.

یادتان باشد! کار نیکو کردن از پر کردن است

تمرین کردن و تقویت مهارت­های زبان انگلیسی مبارک


بیشتر بخوانید:بهترین راه یادگیری املای کلمات سخت انگلیسی


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.3 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید