IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
اشتباهات،‌ تنها راه یادگیری یک زبان هستند
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
21 مرداد 1398

اشتباهات،‌ تنها راه یادگیری یک زبان هستند

اشتباه کردن دردناک است. هیچ‌کس نمی‌خواهد احمق و خنگ به نظر برسد و باید بگوییم اشتباه کردن یا سوتی‌دادن واقعا احمقانه و دردناک است.
به همین دلیل است که یادگیری یک زبان همیشه خیلی ترسناک است. در این راه مجبور هستید اشتباه کنید. این مسئله بسیاری از افرادی را که در ابتدای راه یادگیری زبان جا می‌زنند و یادگیری را رها می‌کنند، توجیه می‌کند؛ آن‌ها می‌خواهند از روز اول عالی و بی‌نقص باشند.
اشتباه کردن تنها راه تسلط و یادگیری کامل به یک زبان است. به همین دلیل است که من این مقاله و چند مقاله دیگر در همین رابطه نوشتم که در آینده همه آن‌ها را می‌خوانید.
هر چقدر روی این موضوع پافشاری می‌کنم، باز هم زبان‌آموزانی هستند که از اشتباه کردن یا بیان کلمه و جمله اشتباه می‌ترسند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند سکوت کنند.
اگر از دریچه دیگری به اشتباهات نگاه کنید چه؟ بتوانید با آغوش باز به استقبال اشتباهاتتان بروید و همانطور که شور و شوق بردن در لاتری را دارید، برای اشتباه کردن هم اشتیاق داشته باشید.

اشتباهات تنها راه یادگیری یک زبان هستند

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

اصلا معنی اشتباه چیست؟

معنی این کلمه را در دیکشنری چاپی یا نرم‌افزارهای گوشی همراهتان چک کنید. همه جا ایده اشتباه کردن با قضاوت تفسیر می‌شود.
توصیف این کلمه در دیکشنری Merriam-Webster، «قضاوت اشتباه» عنوان شده است، در حالی که در وبسایت Dictionary.com بیان شده اشتباه «خطا یا گناهی ناشی از قضاوت ناقص و معیوب، کمبود دانش یا بی‌دقتی» است.
با این تعریفات و توصیفات منفی واقعا نمی‌توانید خودتان را برای ترسیدن از اشتباه و حتی خود کلمه «اشتباه» سرزنش کنید.
حقیقت ماجرا این است: همه ما اشتباه می‌کنیم. اشتباه کردن غیرعمدی است. نباید آن را به احساسات ربط داد و بعد از هر اشتباه خودمان را نقد کنیم. اشتباه کردن هیچوقت به معنی این نیست که شما آدم بدی هستید.
در واقع، اشتباه کردن می‌تواند خیلی هم مفید باشد.

کودکان و دانشمندان برنده جایزه صلح چطور اشتباهاتشان را مدیریت می‌کنند؟

وقتی والدین با خوشحالی فرزندشان را تشویق می‌کنند بگوید «مامان» یا «بابا» و فرزند آن‌ها صدایی از دهانش خارج می‌کند که بیشتر شبیه «morp morp» است؛ به نظر شما عکس‌العمل والدین چیست؟
آیا آن‌ها فرزندشان را به خاطر تلفظ اشتباه سرزنش می‌کنند؟ نه! آن‌ها لبخند می‌زنند، او را تشویق می‌کنند و برای فرزندشان دست می‌زنند. آن‌ها به کودکشان به خاطر تلاشی که کرده جایزه می‌دهند.
مثال بالا، درسی عمیق درباره اشتباه کردن و احساس ما بعد از اشتباه کردن است. کودک چیزی را غلط می‌گوید و به خاطر تشویق والدینش با شور و شوق ادامه می‌دهد و به یادگیری تشویق می‌شود!
در جهان علم هم همین قانون حاکم است. اشتباهات قسمت مهمی از پیشرفت‌های علمی هستند. در آزمایشات علمی، دانشمندان فرضیه و نظریه صادر می‌کنند و بعد از آن سعی می‌کنند خلاف آن را به خودشان ثابت کنند. خرابکاری بخشی از معامله نیست، خود معامله است! «آدام فرانک» (Adam Frank)،‌ نویسنده علوم، می‌گوید: «اشتباه کردن جوهره قهرمانی علم است.»
هر بار که دانشمندان «اشتباه»‌ می‌کنند، چیز جدیدی یاد می‌گیرند. به عبارت دیگر، اشتباهات، مربوط به انجام کاری اشتباه و بعد قضاوت کردن خودتان نیست؛ اشتباه کردن یعنی خودتان را برای موفقیت‌های آینده آماده کنید.
وقتی اشتباه کردید چه کار کنید
«ویلیام وستنی» (William Westney) در کتابش، The Perfect Wrong Note، می‌گوید اشتباهات صادقانه و واقعی بخشی طبیعی و ضروری از فرآیند یادگیری است. او در کتابش می‌نویسد «اگر وقت بگذارید و فورا اشتباهتان را بررسی کنید، یادگیری شما خالص و بادوام خواهد بود.»
با توجه به «وستنی»، هر چه بیشتر اشتباه کنید، بهتر است. اشتباهات باعث ابراز فیدبک‌ها و نظراتی می‌شود که «دلیل اصلی یک اشتباه خاص را فاش می‌کنند.»
اساسا، هر چه بیشتر اشتباه کنید، بیشتر یاد می‌گیرید.
به همین دلیل بود که تصمیم گرفتم در ماموریت یادگیری زبان، روزانه 200 اشتباه کنم!

اشتباهات تنها راه یادگیری یک زبان هستند

هواپیماها در مورد اشتباهات چه چیزی به ما می‌آموزند؟

ممکن است متوجه این مسئله نشده باشید، اما هواپیماها هیچوقت طبق برنامه پیش‌بینی شده پرواز نمی‌کنند. در واقع، به دلیل بادهای ناگهانی و تغییر شرایط باد، 99 درصد مواقع خارج از محدوده تعیین‌شده پرواز می‌کنند.
اما دانستن این مسئله باعث می‌شود دفعه بعد که خواستید سفر کنید، از هواپیما بترسید و دیگر هوایی سفر نکنید؟
بعید می‌دانم!
یادگیری یک زبان هم مثل هدایت کردن هواپیماست. درست مثل یک هواپیما، شما هم اشتباهاتی خواهید داشت. شما هم قطعا از مسیر اصلی منحرف خواهید شد و درست مثل هواپیما، تنها راه رسیدن به مقصد، عبور از همین مسیر است.
چرا اشتباه کردن تا این حد ترسناک است؟
با توجه به متخصصان آموزشی، «هانتر ماتس» (Hunter Maats) و «کتی او’برین» (Katie O’Brien)، دانش‌آموزان اشتباهات را منطقی نمی‌بینند بلکه احساسی با آن برخورد می‌کنند. به عبارت دیگر، دانش‌آموزان وقتی مرتکب اشتباه می‌شوند، احساس شرمندگی و حماقت می‌کنند. پاسخ طبیعی به شرمندگی، دوری و پرهیز از منبع آن است (و در اینجا منبع ما چیست؟ بله یادگیری زبان!)
تا حدی عجیب است، اما اگر می‌خواهید مهارت‌هایتان را تقویت کنید، پرهیز از اشتباه دقیقا خلاف کاری است که باید بکنید.
چرا کمال‌گرایی به یادگیری زبان آسیب می‌زند؟
کمال‌گرایی از اشتباه کردن متنفر است. اشتباه کردن تنها راه یادگیری یک زبان است. به همین دلیل است که کمال‌گرایی به یادگیری زبان یا هر مهارت دیگری صدمه می‌زند.
کمال‌گرایی اعتقاد و باوری است که می‌گوید اشتباه کردن غلط است. «مارتین آنتونی» (Martin Anthony) و «ریچارد سوئینسون» (Richard Swinson) در این باره می‌گویند:
“We don’t actually fear making mistakes. We fear what we believe about making mistakes. That’s what’s upsetting or anxiety-producing for us.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

در حقیقت ما از اشتباه کردن نمی‌ترسیم. ما از اعتقاد و باورمان درباره اشتباه کردن می‌ترسیم. همین مسئله است که باعث ناراحتی یا اضطراب ما می‌شود.

کمال‌گرایی دشمن توسعه و تقویت مهارت است.

به همین دلیل است که هیچوقت نخواستم یک کمال‌گرا باشم. من هدفم اشتباه کردن بود، نه عالی و بی‌نقص بودن!
تنها راه عالی بودن در یک زبان جدید این است که هرگز به آن زبان صحبت نکنید (تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد!). وقتی به زبان مقصدتان صحبت نکنید، دو اتفاق می‌افتد:
هیچوقت نمی‌توانید درباره مهارت‌هایتان اعتماد به نفس کامل به دست آورید.
هیچوقت فیدبکی دریافت نمی‌کنید تا بفهمید کدام مطالب و موضوعات نیاز به تمرین بیشتر دارد.
عمل‌گرایی مسیری تنهاست. در آن راه بروید و در نهایت انگیزه‌تان را از دست می‌دهید، چون نمی‌توانید با مردمی که به زبان مقصد شما صحبت می‌کنند، ارتباط برقرار کنید.
اشتباهات تنها راه یادگیری است
در ادامه به شما می‌گوییم چطور باید از اشتباهاتتان بیشترین بهره را ببرید:
گهگاهی اشتباه کنید: هر چه بیشتر اشتباه کنید، مهارت‌هایتان سریع‌تر تقویت می‌شود و کمتر خودتان را اذیت می‌کنید. بهترین درمان برای احساس ناخوشایند درباره اشتباه کردن این است که بیشتر اشتباه کنید.
از اشتباهاتتان درس بگیرید: حالا می‌دانید اشتباه کردن سریع‌ترین راه صحبت کردن به یک زبان جدید است. این چیزی است که باید برای آن شکرگذار باشید، نه اینکه از آن بترسید! همانطور که قبلا گفتم، باید یاد بگیرید عاشق اشتباهاتتان باشید چون اشتباهات کلید رسیدن به موفقیت و روان صحبت کردن است.
زمان مصرف داروی «اشتباه» است!
اگر به شما بگم یک قرص جادویی دارم چه می‌گویید؟ قرصی که آن را قورت می‌دهید و می‌توانید هر زبانی را که می‌خواهید سلیس و روان صحبت کنید.
حالا این قرص چیست؟ فکر می‌کنم تا به حال فهمیده باشید؛ اشتباهات!
لازم نیست از اشتباهات بترسید.
اشتباهات نتیجه عمل کردن و فعال بودن هستند. بدون اشتباهات، هیچ پیشرفتی حاصل نمی‌شود.
منتظر چه هستید؟ از حاشیه امن خارج شوید و اشتباه کنید!


بیشتر بخوانید:موثرترین و کارآمدترین راه یادگیری یک زبان


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید