IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
چه قرصی بخورم تلفظ من در انگلیسی خوب شود
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
8 اردیبهشت 1398

چه قرصی بخورم، تلفظ من در انگلیسی خوب شود؟

همانطور که همگی می‌دانید، هیچ قرص و آمپولی وجود ندارد تا به کمک آن‌ها، لغات انگلیسی را صحیح تلفظ کنید. تلفظ نیز، شوخی نیست. نباید به راحتی از چنین چیزی بگذرید. اگر زبان انگلیسی یاد می‌گیرید، باید بتوانید کلمات را به درستی بیان کنید. وگرنه هرچقدر هم تلاش کنید، مبتدی به نظر می‌رسید.

“What?”

“Can you say that again?”

وقتی به انگلیسی صحبت می‌کنید، این اصطلاح را زیاد می‌شنوید؟‌  یا سر کلاس، معلمتان شما را زیاد تصحیح می‌کند؟ حتی با اینکه دایره لغات و گرامر شما فوق‌العاده است، باز هم به خاطر تلفظ نادرست، مردم سخت منظورتان را متوجه می‌شوند؟

یکی از سخت‌ترین بخش‌های یادگیری زبان انگلیسی، یادگیری تلفظ صحیح کلمات است! بله سخت‌ترین. اگر این یک مورد را زیاد جدی نگیرید، هرچقدر هم که گرامر یا دایره لغات شما خوب باشد، هرچقدر هم که خوب ترجمه کنید، باز هم اگر تلفظ لغات را صحیح ادا نکنید، شما به عنوان شخصی آماتور و نابلد در زبان انگلیسی قضاوت می‌شوید.

در زبان انگلیسی، یک سری قوانین در بیان صداها و حروف وجود دارد که هیچ بومی زبانی به آن‌ها توجه نمی‌کند. ولی به عنوان یک زبان آموز، حتما باید به آن‌ها توجه کنید. برای مثال، کلمه‌ی way، weigh‌و  whey همگی به یک شکل تلفظ می‌شوند.اما سه کلمه‌ی comb، bomb و tomb کاملا متفاوت تلفظ می‌شوند.

بله…ما هم همینطور فکر می‌کنیم. گاهی این نکات می‌تواند شما را حسابی عصبی و کلافه کند. خب، به همین دلیل هم در ادامه هفت نکته برایتان قرار داده‌ایم تا به کمک آن‌ها بتوانید کلمات انگلیسی را بهتر تلفظ کنید.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

1.     گوش دادن را یاد بگیرید.

قبل از اینکه صحبت کردن را بیاموزید، گوش دادن را یاد بگیرید. نوزاد یک روزه، تا وقتی که دو ساله شود و زبان باز کند، زمان نیاز دارد. پس خوب گوش می‌کند. حین گوش دادن به فایل‌های مختلف ممکن است کمی گیج شوید. برای مثال، Did the speaker sleep or slip? Did he hurt his chin or his shin?. اگر بتوانید به خوبی این تفاوت‌ها را تشخیص دهید، بدون آنکه متوجه شوید، در صحبت کردن نیز پیشرفت می‌کنید.

روش‌های زیادی برای یادگیری listening صحیح در زبان انگلیسی وجود دارد. برای مثال، ایرانمهر مقاله‌های مختلفی را برای معرفی فیلم‌ها، آهنگ‌ها، موسیقی‌ها و پادکست‌ها در اختیار شما عزیزان قرار داده تا به کمک آن‌ها بتوانید به خوبی listening خود را قوی کنید.

با گوش کردن می‌توانید تلفظ لغات را همانطور که هست بیاموزید و دیگر در تکرار آن‌ها اشتباه نکنید. تمرین تلفظ اصلا کار سختی نیست. سعی کنید کلمات هم آوا را بیشتر تمرین کنید. کلماتی چون sleep و slip که تفاوت‌هایی جزئی در تلفظ آن‌ها وجود دارد. سعی کنید بعد از شنیدن تلفظ هر کلمه، آن را خودتان به همان شکل تکرار کنید. به این ترتیب، راحت‌تر صحبت‌ کردن با تلفظ درست را می‌آموزید.

چه قرصی بخورم تلفظ من در انگلیسی خوب شود؟

  1. به نحوه‌ی حرکت لب‌ها و دهانتان دقت کنید.

وقتی صحبت می‌کنید، لب‌ها و دهان شما تکان می‌خورد. اما برای تلفظ یک کلمه، لب‌ها و دهانتان را چگونه حرکت می‌دهید؟

اولین مرحله برای اصلاح حرکت لب‌ها و دهان، توجه به آن‌ها است. روش‌های متفاوتی برای توجه به نحوه‌ی حرکت لب‌ها و دهان وجود دارد تا بتوانید به آن‌ دقت کرده و اصلاحش کنید.

  • از یک آینه استفاده کنید. این آسان‌ترین روش جهت توجه به حرکت لب‌ها و دهان و تاثیر آن بر روی تلفظ کلمات است.
  • یک انگشت را جلوی لب‌های خود قرار دهید. (مثل وقتی که می‌خواهید هیش بگویید). سپس، صحبت کنید. انگشتتان را تکان ندهید، فقط باید طوری صحبت کنید که لب‌ها با انگشت، تماس داشته باشد. چون انگلیسی زبان‌ها زیاد با لب و دهانشان،‌ بازی می‌کنند تا هر لفظ را صحیح بیان کنند.
  • فیلم نگاه کنید. فیلم تماشا کنید و به نحوه‌ی حرکت لب‌ها و دهان بومی‌زبان‌ها دقت کنید. هرچه بازیگر آن فیلم را بیشتر دوست داشته باشید، تمرینتان موثر‌تر خواهد بود. آیا می‌توانید حالت صورت، لب‌ها و صدای او را تقلید کنید؟

عکس‌ها و متن‌های زیادی جهت کمک و راهنمایی شما در اینترنت، وجود دارند. به کمک آن‌ها به خوبی می‌توانید نحوه‌ی صحیح حرکت لب‌ها و دهان حین تلفظ یک کلمه‌ی انگلیسی را یاد بگیرید. برای مثال می‌توانید از اپلیکیشن‌های آموزشی متفاوت، گیف‌ها و کلیپ‌های کوتاه آموزشی استفاده کنید.

  1. به حرکت زبان خود دقت کنید.

مهم‌ترین تفاوت در تلفظ rice و lice را حرکت زبان شما ایجاد می‌کند. حین صحبت، زبانتان را حرکت می‌دهید تا حروف را شکل داده و صدا ایجاد کنید. برای پیشرفت در تلفظ صحیح کلمات در زبان انگلیسی، حتما به حرکت زبان خود توجه کنید.

برای زبان آموزان، تلفظ برخی از حروف شاید کمی سخت باشد. برای مثال، تلفظ حرف TH مشکلی است که بسیاری از زبان آموزان از کشورهای مختلف، با آن رو به رو هستند. برخی خودشان را راحت کرده و آن را d تلفظ می‌کنند. برخی آن را z تلفظ می‌کنند. برخی نیز s . اما در حقیقت، هیچ کدام از آن‌ها تلفظ صحیح این صدا نیست. فارسی زبانان نیز در بیان L، R، B یا P‌ شاید همه چیز را زیادی ساده بگیرد و همانطور که در فارسی آن را تلفظ می‌کنند، در انگلیسی نیز تلفظ کنند. اما همه چیز به این سادگی نیست. برای بیان این حروف، باید با زبان و لب‌هایتان به خوبی بازی کنید و در ادای حروف، قدرت بیشتری به کار ببرید.

نحوه‌ی تلفظ صحیح L: زبان شما باید پشت دندان‌های پیشین بالایی را لمس کند. همین الان کلمه‌ی Light را تکرار کنید. این کلمه را چند بار تکرار کنید. به حرکت زبان و جایی که قرار می‌گیرد دقت کنید. فراموش نکنید، زبان حتما باید پشت دندان‌های جلویی و بالایی را لمس کند.

نحوه‌ی تلفظ صحیح R:‌ در این مورد، زبان نباید به کام دهان شما برخورد کند. زبانتان را تا اواسط دهانتان عقب بکشید. تا جایی که حتی نتوانید چیزی بگویید. سپس، حین بیان صدا، لب‌هایتان را کمی دایره‌ای کنید. همین الان کلمه‌ی right را تکرار کنید. حین بیان این صدا، هوا باید بین زبان و دهان شما جریان داشته باشد. برای بیان این صدا، لب‌هایتان کمی باید جمع و گرد شود.

نحوه‌ی تلفظ صحیح TH: تلفظ این صدا برای فارسی زبانان، کمی مشکل است. چون صدایی شبیه این را در حروف الفبایشان ندارند. برای تلفظ صحیح این صدا، زبانتان را بین دندان‌هایتان قرار دهید. زبان باید کمی به دندان‌ها بچسبد. سپس وقتی هوا را از دهانتان بیرون می‌دهید، اجازه دهید کمی هوا بین زبان و دندانتان جاری شود. به این ترتیب، صدا ایجاد می‌شود. صدایی که برای بیان کلمات اشاره مثل this یا those استفاده می‌کنید، از انتهای گلو جاری می‌شوند. اما صدایی که برای بیان کلماتی نظیر think، thanks  یا three‌ استفاده می‌کنید، بیشتر از جلوی دهان تلفظ می‌شوند. این کلمات را چند بار به کمک دیکشنری تمرین کنید. یادتان نرود که زبانتان باید بین دندان‌هایتان قرار بگیرد.

برای اینکه بهتر بتوانید این سه حرف را تلفظ کنید، این ویدیو که توسط دانشگاه woosong طراحی شده تماشا کنید. البته با یک سرچ ساده، ویدیوهای مختلفی جهت آموزش تلفظ صحیح این صداها، به دست می‌آورید.

چه قرصی بخورم، تلفظ من در انگلیسی خوب شود؟

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

  1. کلمات را بخش بخش کنید.

هر کلمه از چند بخش یا هجا تشکیل شده است. برای مثال کلمه‌ی syllable از سه syllable یا هجا تشکیل شده است. syl-la-ble . هر کلمه را به این ترتیب، بخش بخش کنید تا بتوانید به خوبی آن را تلفظ نمایید.

برای آنکه تعداد بخش‌های یک کلمه را متوجه شوید، کف دستتان را زیر چانه‌ی خود قرار دهید. سپس کلمه را به آرامی بیان کنید. چند بار چانه‌ی شما به کف دستتان برخورد می‌کند؟ همان تعداد هجا‌های یک کلمه است.

اگر هنوز با بخش بخش کردن یک کلمه مشکل دارید، How Many Syllables را چک کنید. این سایت به شما هجاهای یک کلمه را نشان داده و حتی نحوه‌ی تلفظ آن را به شما آموزش می‌دهد.

  1. Stress را از قلم نندازید!

Stress تشدید نیست که فقط در برخی لغات وجود داشته باشد. Stress تمام لغات و زبان انگلیسی را درگیر خود کرده است. یعنی در هر کلمه، برخی حروف و صدا‌ها تاکید بیشتری نسبت به بقیه‌ی کلمات دارند. برای تشخیص Stress  در کلمه، سعی کنید آن را با صدای بلند ادا کنید. برای مثال، کلمه‌ی introduce‌ تاکید بیشتری در بخش دوم کلمه دارد و شبیه  in-tro-DUCE تلفظ می‌شود.

گاهی با یک stress‌ می‌توانید معنی کلمه را تغییر دهید. برای مثال، اگر present‌ را PREsent تلفظ کنید. معنی « همین الان» یا «یک هدیه» را دارد. اما اگر آن را شبیه preSENT تلفظ کنید،‌به معنی « ارائه دادن» خواهد بود.

چگونه محل stress در کلمه را تشخیص دهیم؟‌

کار سختی است. حفظ کردن تمام لغات انگلیسی و stress حروف را می‌گویم. بهتر است از برخی قوانین و تکنیک‌ها در این زمینه استفاده کنید. ما این قوانین را برای شما ذکر کرده‌ایم:

  • معمولا اسامی دو بخشی در اولین بخش Stress‌ می‌گیرند و بیشتر افعال دو بخشی روی بخش دوم این تاکید را دارند.

به کلمه‌ی present دقت کنید. وقتی در قالب اسم باشد، در بخش اول و وقتی در قالب فعل باشد، Stress در بخش دوم خواهد بود. اسم کلمه‌ی ADDress  در بخش اول stress دارد. یعنی آدرس جایی که زندگی می‌کنید. و اگر در قالب فعل باشد، addRESS تلفظ شده و به معنای صحبت کردن با کسی خواهد بود.

اگر این نکات گیج کننده هستند، اصلا نیازی نیست آن‌ها را حفظ کنید یا تمام وقتتان را جهت بخش کردن کلمه سپری کنید. بهترین روش، تمرین و listening زیاد است. به یاد داشته باشید، هیچ بومی زبانی این قوانین را نمی‌داند. اصلا به آن‌ها فکر نمی‌کنند. فقط، کلمات را «درست» تلفظ می‌کنند. با تمرین زیاد، شما نیز می‌توانید به همین مرحله برسید.

جملات نیز stress‌ دارند. گریه نکنید، این نکته به شما کمک می‌کند تا قدرت کلماتتان بالاتر برود. این جمله را با خود بلند بخوانید‌:« I ate some toast with butter in the morning.”»

این جمله باید به طریقه‌ی زیر تلفظ شود (کلمات پررنگ شده باید با تاکید بیشتری بیان شوند):‌

“I ate some toast with butter in the morning.”

سعی کنید سرعت بیان کلمات تاکید دار را در خود چک کنید. آیا سریعا از هر کلمه عبور کردید یا برای بیان آن‌ها، کمی مکث کردید؟‌

با بلند بلند خواندن تمرین کنید. به یک مکالمه گوش دهید و با کسی، این  stress ها را تمرین کنید تا خیلی خوب آن‌ها را یاد بگیرید.

چه قرصی بخورم تلفظ من در انگلیسی خوب شود

  1. از خودتان فیلم بگیرید.

اگر از خودتان فیلم بگیرید، متوجه می‌شوید که آیا تمام این تمرین‌ها بالاخره جواب داده‌اند یا خیر؟‌ حتما از خودتان فیلم بگیرید. یادتان باشد، صدا فقط مهم نیست و نحوه‌ی حرکت لب‌ها و دهانتان نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. در یک مکالمه‌ی رو در رو، شخص به زبان و لب‌هایتان نیز نگاه می‌کند و شاید، باز هم متوجه چیزی نشود. پس حتما از خودتان فیلم بگیرید. سپس، فیلم خودتان را با با فیلم کسی که از او تقلید می‌کردید –یا هر فیلم زبان انگلیسی دیگری- مقایسه کنید. البته می‌توانید همزمان حین فیلم دیدن، از خودتان فیلم بگیرید و سعی کنید دیالوگ‌ها را با stress و تلفظ مناسب، تقلید کنید. سپس هر دو را با یکدیگر مقایسه کرده و مجددا، تلاش کنید.

اگر سختتان است خودتان را مقایسه کنید، از دوستتان بخواهید این مقایسه را برایتان انجام داده و نظر دهد. اگر تلفظ شما یکسان نبود و با مشکل کلمات را ادا می‌کردید، به این فکر کنید که آیا دهان و دهانتان را به درستی حرکت داده‌اید؟ آیا زبانتان در جای درستی قرار دارد؟‌آیا stress‌ را با صحت بیان کرده‌اید؟ لب‌هایتان شکل مناسبی داشته‌اند؟ تمام این نکات در رعایت تلفظ صحیح یک جمله به زبان انگلیسی کمک کرده و موثر هستند.

  1. با یک نفر تمرین کنید

همیشه به خاطر داشته باشید که «تمرین، تکامل می‌آورد!» البته که این تمرین، دو نفری موثرتر است. سعی کنید شخصی را برای تمرین تلفظ زبان انگلیسی پیدا کنید. اگر با رفیقتان انگلیسی تمرین کنید، فرصت تمرین چیزهایی که یادگرفته‌اید را دارید و می‌توانید به راحتی خودتان را ارزیابی کنید.

به یاد داشته باشید، تلفظ، لهجه نیست. مهم نیست که شما لهجه‌ی انگلیسی یا آمریکایی داشته باشید. مسئله درست تلفظ کردن یک کلمه است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از اینکه ما را در این مقاله همراهی کردید، ممنونیم. امیدواریم که هرچه سریع‌تر، بتوانید تمام لغات و جملات در زبان انگلیسی را مثل یک بومی زبان و به درستی، تلفظ کنید.


بیشتر بخوانید:تمریناتی برای تقویت تلفظ انگلیسی بدون نیاز به پارتنر


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید