IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
تأثیر موزیک و ترانه روی یادگیری زبان
امتیاز کاربران: 3.7/5
نویسنده: ایرانمهر
24 مهر 1398

تأثیر موزیک و ترانه روی یادگیری زبان

فرقی نمی‌کند موزیک دوست داشته باشید یا نه، همیشه چیزی در آهنگ و ترانه وجود دارد که به شما کمک می‌کند زبان را به صورت موثر یاد بگیرید. اما با وجود بسیاری مسائل که مردم درباره فرآیند یادگیری زبان می‌گویند، فقط گوش کردن به پلی‌لیست اسپاتیفای یا اپل موزیک شما را به جایی که می‌خواهید نمی‌رساند.

اگر می‌خواهید با استفاده از موزیک و ترانه‌ها یک زبان جدید را با موفقیت یاد بگیرید، پس باید رویکرد درست آن را بلد باشید و درک کافی از محدودیت‌ها و قابلیت‌های این راه داشته باشید.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری آموزش زبان انگلیسی برای کودکان آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

مزایای موزیک در یادگیری زبان

مزایای موزیک در مطالعه به طور کامل مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و سندسازی شده است. مردم مدت‌های طولانی است از موزیک کلاسیک برای تحریک مغز، تمرکز و کاهش بار مطالعه استفاده می‌کنند. مطالعات مختلفی هم وجود دارد که مزایای افزایش قدرت مغز هنگام گوش دادن به موزیک را بیان می‌کند. از دیگر مزایای گوش دادن به موزیک می‌توان به ایجاد حس مثبت، افزایش حافظه و تکامل شخصیت اشاره کرد.

موزیک با ابزار قدرتمند یادآور تصویری (Mnemonics) هم کار می‌کند و به مردم کمک می‌کند همه چیز را از نام استخوان‌های بدن تا 50 ایالت آمریکا حفظ کنند. به آهنگ مورد علاقه‌تان در مهدکودک و در زمان کودکی فکر کنید. مطمئنا هیچوقت به طور فعال برای حفظ کردن آن‌ها تلاش نکرده‌اید و هیچوقت آن‌ها را از شما نپرسیده‌اند یا برای خواندن آن‌ها امتحان نداده‌اید. اما سال‌ها بعد، هنوز می‌توانید این آهنگ‌ها را از حفظ بخوانید.

تاثیر موزیک روی یادگیری زبان بسیار قدرتمند است. مطالعات اخیر نشان داده است که نوزادان، صدا، ریتم و لحن را می‌شنوند و پیش از آنکه معنی و محتوای آهنگ یا ترانه‌ای را بفهمند، با صداها و ملودی آن آشنا می‌شوند. کلمات از همان ابتدا برای ما مثل موسیقی به نظر می‌رسند. به همین دلیل تعجبی ندارد که موزیک و ترانه می‌تواند به شما کمک کند یک زبان جدید یاد بگیرید.

رویکردهای جذاب و موثر در یادگیری زبان

چرا موزیک باعث تسلط روی زبان می‌شود؛ افسانه‌ای درباره ورودی قابل فهم (Comprehensive Input)

بهترین راه یادگیری یک زبان قرار گرفتن در معرض ورودی قابل فهم است و موزیک این کار را در بسیاری از سطوح راحت‌تر می‌کند. ورودی قابل فهم از فرضیه ورودی «استفن کرشن» (Stephen Krashen) آمده است. فرضیه‌ای که در آن به صورت کامل و جزئی توضیح داده می‌شود کودکان چطور زبان یاد می‌گیرند. در این فرضیه، «کرشن» می‌گوید هر کسی که می‌خواهد زبان یاد بگیرد، باید در معرض محتوایی قرار بگیرد که تا حدی چالش‌برانگیز باشد، اما خیلی هم سخت و غیرقابل فهم نباشد. در غیر اینصورت به عنوان ورودی قابل فهم شناخته می‌شود.

کلید اصلی یادگیری درست زبان انگلیسی این است که حد وسطی پیدا کنید و آن را ادامه بدهید. اگر محتوایی که انتخاب می‌کنید بیش از حد ساده باشد، خیلی زود خسته می‌شوید و یادگیری را رها می‌کنید. اگر بیش از حد سخت باشد، باز هم دلسرد می‌شوید و یادگیری را رها می‌کنید. بنابراین، قرار گرفتن در معرض ورودی قابل فهم به نوعی ورود به منطقه گلدی‌لاکس (Goldilocks zone) یا منطقه طلایی یادگیری است. وقتی به مقدار کافی در این منطقه قرار بگیرید، خیلی زود می‌توانید سلیس و روان صحبت کنید.

به همین دلیل است که موزیک برای یادگیری زبان قدرت زیادی دارد. می‌تواند جذاب باشد، شما را درگیر کند، چالش‌برانگیز باشد، جالب باشد و از همه مهم‌تر دسترسی به آن راحت است. در نتیجه، اگر موزیک را به زبان هدفتان گوش بدهید، می‌توانید خیلی سریع پیشرفت کنید. در ادامه مقاله دستورالعمل‌هایی به شما می‌دهیم که بتوانید با موزیک گوش کردن زبان یاد بگیرید.

اما جنبه دیگری هم از فرضیه ورودی قابل فهم «کرشن» وجود دارد که موزیک از آن پشتیبانی می‌کند: موزیک تاثیر مثبتی روی حالت و روان افراد دارد. او در این باره می‌گوید اگر افراد در یک محیط پراسترس و پرتنش باشند نمی‌توانند زبان یاد بگیرند. این موضوع را می‌توان با مطالعه یادگیری زبان توسط کودکان بررسی کرد. آن‌ها تمایل دارند زبان را در محیطی آرام و بدون استرس یاد بگیرند و یادگیری در چنین محیطی مشارکت و تجربه را بدون ترس مداوم از شکست امکان‌پذیر می‌کند.

موزیک این ویژگی‌ها را تکرار می‌کند و حالتی آسوده و راحت در فرد ایجاد می‌کند که باعث یادگیری زبان می‌شود. اگر این کار درست انجام شود، می‌توانید از آن در یادگیری زبان هدف استفاده کنید و خیلی زود به تسلط و مهارت در زبان دست پیدا کنید.

بهترین راه استفاده از موزیک برای یادگیری زبان

سوالی که احتمالا الان در سرتان شکل گرفته است این است که آیا می‌توان به راحتی آهنگ‌ها را به زبان مقصد پخش و یادگیری را شروع کرد یا نه؟ بله البته که می‌توانید. اما قطعا نمی‌توانید بهترین بهره را از آن ببرید. اگر می‌خواهید خیلی سریع یک زبان جدید را یاد بگیرید، باید به طور فعالانه در محتوای یادگیری غوطه‌ور شوید. اگر چه می‌توانید بعضی کلمات را با تکرار یاد بگیرید، اما اگر دستورالعمل‌های زیر را رعایت کنید خیلی بهتر عمل خواهید کرد:

  • موزیکی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. به موزیکی فکر کنید که اغلب آن را گوش می‌دهید و در واقع موزیک مورد علاقه‌تان است. چرا آن را دوست دارید؟ چون حس خوب و لذت آن مدت زیادی طول می‌کشد. سبکی را انتخاب کنید که شنیدن مداوم آن برایتان لذت‌بخش باشد. چون قرار است زیاد آن را تکرار کنید؛ خیلی خیلی زیاد!
  • شعر را ترجمه کنید. این کار به شما کمک می‌کند چیزی را می‌خوانید بفهمید. آهنگ‌ها معنی بیشتری خواهند داشت و با کلمات بیشتر آشنا خواهید شد؛ به این معنی که می‌توانید از این کلمات و عبارات در مکالمات روزمره استفاده کنید.
  • با صدای بلند بخوانید. ممکن است اوایل کمی خجالت بکشید، اما اگر این کار را به درستی انجام بدهید، می‌بینید که مزایای بلند خواندن با آهنگ خیلی بیشتر است، چون با خواندن آن آهنگ با صدای بلند در واقع آن را صحبت می‌کنید.
  • آهنگ‌ها را گاهی تکرار کنید. اگر می‌خواهید به تسلط و مهارت در زبان برسید، باید به طور مداوم در معرض زبان هدف قرار بگیرید. هر چه بیشتر در معرض زبان مورد نظرتان قرار بگیرید و بیشتر تمرین کنید، بیشتر با زبانی که می‌خواهید یاد بگیرید آشنا می‌شوید.

تاثیر ترانه روی یادگیری زبان

هنگام گوش دادن به موزیک برای یادگیری زبان از چه کارهایی باید پرهیز کنید

در کنار ترفندها و کارهایی که باید بکنید، کارها و نکاتی هم هست که باید از انجام آن‌ها پرهیز کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. اگر این کار را اشتباه انجام بدهید، گوش دادن به موزیک برای یادگیری یک زبان خارجی می‌تواند شما را ناامید کند.

  • از موزیکی که بیش از حد پیچیده است یا لغات سخت دارد پرهیز کنید. موزیک شعر است. در نتیجه، برخی از آهنگ‌ها محدودیت‌های متن ترانه را با استفاده از کلمات مبهم یا اصطلاحات پیچیده بیشتر می‌کنند. این آهنگ‌ها به شما کمک نمی‌کنند مکالمات را تقویت کنید، به خصوص اگر مردم خیلی کم از این کلمات و عبارات استفاده کنند.
  • از آهنگ‌هایی که دوست ندارید پرهیز کنید. اگر به طور معمول طرفدار سبک خاصی نیستید، در زبان‌های دیگر هم نمی‌توانید آن را دوست داشته باشید. پس سبک‌هایی را که دوست ندارید گوش ندهید، چرا که آهنگ‌ها شما را خسته می‌کنند و ممکن است دلتان را بزنند.
  • فقط موزیک گوش ندهید. باید این مسئله را به خاطر داشته باشید که گوش کردن به موزیک، فقط یکی از ابزاری است که برای یادگیری یک زبان جدی می‌توانید از آن استفاده کنید. گوش دادن به موزیک یکی از راه‌های عالی برای این است که وقتی در جای درستی نیستید یا ذهنیت درستی ندارید، خودتان را در معرض زبان مقصد قرار دهید. اما درس‌ها، استراتژی‌ها و ابزارهای دیگر را که در یادگیری زبان به شما کمک می‌کنند نادیده نگیرید.

همه چیز درباره تعادل است

این مسئله را به خاطر داشته باشید که به موزیک خارجی گوش می‌دهید تا یک زبان جدید یاد بگیرید. هر چه در این راه ثابت قدم‌تر باشید و بیشتر خودتان را درگیر کنید، نتایجی که کسب خواهید کرد بهتر خواهد بود.

اما یادتان باشد زبان‌ها می‌توانند دامنه‌های بسیار گسترده‌ای داشته باشند و اگر می‌خواهید به تسلط و مهارت در زبان برسید باید آن‌ها را تا جایی که می‌توانید تمرین کنید. بنابراین، فراموش نکنید خواندن، نوشتن و مکالمه به زبان مقصد را هم تمرین کنید.

موفق باشید J

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3.7 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید