IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
بزرگسالان راحت تر از کودکان زبان یاد می گیرند
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
25 اسفند 1397

بزرگسالان راحت تر از کودکان زبان یاد می گیرند

کودکان زبان­­آموزان ماهری هستند، هیچ شکی در این نیست.

آن­ها را به یک کشور خارجی می­برید و بزرگسالان با حسادت خاصی به آن­ها که در محیطی با زبان خارجی بزرگ می­شوند، نگاه می­کنند. پیش از آنکه بدانید، این کودکان با الگوهای پیچیده گرامری دست و پنجه نرم می­کنند و به نظر نمی­رسد بزرگسالان چیزی از این درگیری و مشکلات را متوجه شوند.

در واقع باید بگوییم کودکان هم در یادگیری زبان تحت فشار هستند و بزرگسالان اطراف آن­ها انتظارات عجیب غریبی از بچه­ها دارند و همچنین همکلاسی­ها و دوستانشان هم اجازه نمی­دهند اشتباهی از چشم کسی نادیده بماند و اکثر مواقع کوچک­ترین ایرادات هم­کلاسی­هایشان را اصلاح می­کنند.

بزرگسالان این مزیت را دارند که بدون این فشارها عمل کنند و این مسئله خیلی رهایی­بخش است. تنها دلیلی که به نظر می­رسد بزرگسالان با یادگیری زبان مشکل دارند، ناتوانی یا درگیری برای انتخاب متدهای یادگیری مناسب است. وقتی بزرگسالان یاد می­گیرند چطور از قابلیت­هایشان به عنوان یک فرد بالغ استفاده کنند، وقتی هنگام یادگیری زبان برسد، بیشتر وقتشان را در اطراف کودکان می­گذرانند.

هنوز حرف من را باور نمی­کنید که بزرگسالان خیلی راحت­تر از کودکان زبان یاد می­گیرند؟ این مقاله را بخوانید تا با سه دلیل محکم این مسئله را به شما اثبات کنیم!

بزرگسالان راحت تر از کودکان زبان یاد می گیرند

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

 سه دلیل که نشان می­دهد بزرگسالان زبان­آموزان بی­نظیری هستند

1.بزرگسالان حداقل به یک زبان مهارت کامل دارند

بزرگسالان نمی­دانند دارای یک دانش زبانی مستقل و با ارزش هستند که می­توانند از آن استفاده کنند. کودکان با جهانی از اولین­ها مواجه هستند و باید با هزاران مفهوم جدید و همچنین کلمات جدید سر و کله بزنند.

کودکان زبان اولشان را در یک خلا یاد می­گیرند و این مسئله خیلی کارآمد نیست.

خوشبختانه، این مسئله برای بزرگسالان صادق نیست! بزرگسالان با مفاهیم انتزاعی و واژگان سخت و حرفه­ای در زبان مادری­شان آشنا هستند. بزرگسالان تجربه آموزش و یادگیری زبان و صدها هزار ساعت ارتباط برقرار کردن با مردم و حل مشکل را دارند. آن­ها می­دانند چطور باید مطالعه کنند، چطور بهترین استراتژی­های یادگیری زبان را کشف کنند و چطور تمام منابعی را که به آن­ها نیاز دارند، به دست بیاورند. دقیقا همینجاست که مزیت­های بزرگسالان آشکار می­شوند.

می­توانید منابعی را که دوست دارید پیدا کنید، چون به تمام جهان دسترسی دارید. توانایی پیدا کردن و استفاده از منابع برای یادگیری یک زبان دوم فقط برای شما امکان­پذیر است، چون شما زبان اولتان را به خوبی می­دانید و چون با مفاهیمی آشنا هستید که کودکان به سختی آن­ها را درک می­کنند.

زمانی به این مسئله پی می­برید که می­فهمید می­توانید از منابعی بومی مثل فیلم­ها، تلویزیون و موسیقی استفاده کنید. اگر در حال یادگیری زبانی هستید که به زبان مادری شما مربوط است، می­توانید از جفت­های شبیه و مفاهیم گرامری استفاده کنید که کودکان نمی­توانند.

حتی اگر در حال یادگیری زبانی هستید که کاملا متفاوت از زبان مادری‌تان است، می­توانید از دانش و سواد بلوغتان به عنوان یک انسان استفاده کنید و فیلم و تلویزیون ببینید. محتوای بصری، مطالبی را که می­خواهید در اختیارتان قرار می­دهد و می­توانید با تصاویر معنی کلمه یا جمله را حدس بزنید.

2.بزرگسالان می­توانند بخوانند

وقتی بزرگسالان مهارت­های یادگیری زبانشان را با کودکان مقایسه می­کنند، این مهارت کاملا نادیده گرفته می­شود. شاید با خودتان فکر کنید:‌ «البته که می­توانم بخوانم، اما به خاطر سپردن همه آن قوانین و جداول گرامری قطعا چیزی نبود که در مدرسه در آن موفق بوده باشم!»

حالا از این زاویه به این مسئله نگاه کنید؛ دقت کردید کودکان و بچه­ هایی که تازه در حال یادگیری یک زبان هستند باید تعداد زیادی کلمه، عبارت و گرامر جدید را یاد بگیرند؟ خواسته و تمایل ما بزرگسالان این است که اشتباهات کودکان را در ذهنمان نادیده بگیریم. آن­ها بچه هستند، و طبیعی است که مثل بچه­ها حرف بزنند! روشی که کودکان زبان را از طریق ورودی­های صوتی و زبان بدن یاد می­گیرند، بسیار ناکارآمد است و روش درست و اصولی یادگیری زبان نیست. دروسی که در سطح مدرسه به کودکان خواندن و نوشتن یاد می­دهد، به اندازه کافی سریع نیست و باید سال­ها زمان صرف شود تا بتوانند آنطور که باید، بخوانند و بنویسند. وقتی دانش آن­ها درباره این مهارت­ها تقویت شد، می­توانند در مورد دنیای پیرامونشان بهتر و بیشتر یاد بگیرند.

به عبارت دیگر خواندن به ما این امکان را می­دهد، تکرار کلمات و جملات را بدون سختی و به سرعت یاد بگیریم و تکرار کنیم. در همین میان، زبان‌آموزان کوچک­تر نمی‌توانند یک کتاب یا مداد بردارند و به طور مستقل تمرین کردن را شروع کنند.

استفاده از کتاب­های درسی و کتاب­های مرجع گرامر یکی از راه­هایی است که می­توانید از قابلیت و مهارت خواندن استفاده کنید، اما پیشنهاد می­کنم از فلش­کارت­ها و فهرست کلماتی که خودتان درست کردید استفاده کنید؛ به خصوص اگر زبان‌آموز بصری هستید. نوشتن کلمه­ای که به تازگی آن را یاد گرفتید، باعث می­شود بهتر در ذهنتان بماند.

بزرگسالان راحت تر از کودکان زبان یاد میگیرند

بهترین راه برای استفاده از مهارت خواندن و نوشتن، استفاده از Spaced Repetition System (SRS) یا همان سیستم تکرار با فاصله زمانی معین است. این روش یک سیستم برنامه­ریزی شده است که از الگوریتمی برپایه حافظه انسان استفاده می­کند. این الگوریتم مشخص می­کند هر فرد چطور کلمات یا مطالبی را که می­خواهد یاد بگیرد فراموش می­کند. یکی از راه­های استفاده از این روش به این صورت است که فلش­کارت­هایی را تهیه کنید و یک طرف آن کلمه یا جمله را به زبانی که در حال یادگیری آن هستید، بنویسید و در طرف مقابل ترجمه و توضیح آن را به زبان مادری بنویسید. گاهی می­توانید توضیح یا معنی آن را به زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری که بلد هستید بنویسید. اگر معنی کلمه یا عبارتی را یادتان رفته باشد، این روش باعث می­شود در عرض چند ثانیه و با برگرداندن کارت آن را یادآوری کنید. اگر فکر می­کنید معنی کلمه و عبارتی را به خوبی می­دانید، کارتی که استفاده کردید در فاصله زمانی بیشتری به شما یادآوری می­شود و وارد بازی کارت­ها می­شود.

وبسایت­ها و برنامه­های زیادی برای استفاده از فلش­کارت­ها به صورت آنلاین وجود دارد و یکی از مشهورترین آن­ها Anki است، بنابراین می­توانید برنامه­های مختلف را انتخاب کنید و ببینید کدام یک را بیشتر می­پسندید. به عنوان محتوای این کارت­ها، کلمات و عباراتی را انتخاب کنید که از آن­ها خوشتان می­آید، فکر می­کنید یادگیری آن­ها سخت است و یا لازم است آن­ها را یاد بگیرید.

3.بزرگسالان این قابلیت را دارند که نحوه یادگیری را یاد بگیرند

احتمالا این مورد یکی از مهم­ترین موارد است. چند دقیقه به این مسئله فکر کنید: کودکان کنترلی روی زندگی یا روش یادگیری­شان ندارند؛ فرقی نمی­کند به مدرسه بروند یا نه!

کودکانی که یک زبان دوم را به روش غوطه­وری یاد می­گیرند هم خیلی قدرت انتخابی در این موضوع ندارند. آن­ها به کشورهایی می­روند که والدینشان آن­ها را می­برند و به مدارسی می­روند که والدینشان آن­ها را ثبت می­کنند. البته آن­ها در نهایت موفق می­شوند ولی در این مسیر فشارها و اضطرابی را تحمل می­کنند که غیرضروری است و مطمئنم هیچ­کدام از این بچه­ها نمی­خواهند چنین اتفاقی برایشان رخ بدهد.

شما هم لازم نیست چنین فشاری را تحمل کنید! شما روی شیوه یادگیری خودتان کنترل دارید و مهم­تر از همه می­توانید انتخاب کنید چطور باید یاد بگیرید. سرگرمی در دروس مختلف باعث می­شود انگیزه و اشتیاقتان تقویت شود و همین مسئله به شما کمک می­کند سریع­تر یاد بگیرید و مطالب را بهتر و راحت­تر از کودکی که بدون انگیزه زبانی را یاد می­گیرد، بازیابی کنید.

برای مثال، دانش‌آموزان بومی ژاپنی که در ژاپن زندگی می­کنند، 2042 jouyou kanji (الفبای مخصوص ژاپنی) را به طور کامل تا دوره دبیرستان یاد می­گیرند. این مطالب چیزی حدود 12 سال مطالعه و به خاطر سپردن این حروف است. به همین دلیل است که ژاپنی­ها الفبا و سیستم نگارشی دارند که در همه جای جهان به سختی مشهور است. اما این دانش‌آموزان این الفبا و دروس را طوطی­وار حفظ می­کنند یا به دلیل علاقه به روش تدریس معلمشان یا استراتژی­های یادگیری، درس­ها را حفظ می­کنند و این روش همیشه بهترین روش یادگیری برای هر کسی نیست.

روش­های زیادی برای یادگیری زبان وجود دارد. اما همه آن­ها در نهایت شبیه هم عمل می­کنند و از کنجکاوی شروع می­شود، کنترل و مدیریت مطالب و یادگیری ادامه راه است و بعد کشف و فهمیدن اینکه چرا چیزی درست کار نمی­کند. از کتاب­های درسی و کتاب­های کار خسته شده­اید؟ یک روش جدید انتخاب کنید! از فلش­کارت­ها خوشتان نمی­آید و فکر می­کنید برای شما مناسب نیستند؟ فهرست کلمات یا یادگیری به روش غوطه­وری آنلاین و چندرسانه­ای را امتحان کنید!

همچنین می­توانید با حس خودآگاهی و خودشناسی، کارهایی را انجام بدهید که انگیزه و اشتیاقتان را زنده نگه دارد. احتمالا از آن دسته آدم­هایی هستید که برای انجام یک کار بزرگ نیاز به یک هدف بزرگ و ددلاین دارید و نیاز دارید کسی یا ابزاری باشد که روند پیشرفت شما را ارزیابی کند.

با این توصیفات، فکر کنم بهترین کار این است که خودتان اهدافتان را مشخص کنید.

بزرگسالان راحت تر از کودکان زبان یاد می گیرند

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

اهداف بلندمدت، یا جایی که می­خواهید در چند ماه یا یک سال بعد باشید، برای مشتاق نگه داشتن شما عالی است. اهداف کوتاه مدت، مثل تسک­های روزانه یا هفتگی، به شما کمک می­کند روی عادت­های کوچکی تمرکز کنید که شما را به جایی که می­خواهید می­رساند. برای مثال، وقتی من در حال یادگیری زبان اسپانیایی بودم، یک هدف یک ساله برای خودم تعیین کردم و هدفم این بود که بتوانم رمان­های معروف اسپانیایی را بخوانم و رادیوهای اسپانیایی گوش بدهم و محتوای آن­ها را بفهمم. همچنین خودم را موظف کردم از روش SRS استفاده کنم و هر روز زمانی را برای گوش دادن به پادکست­های اسپانیایی خالی کنم.

با روش time-boxing مهارت­های تولیدی و یادگیری خودتان را تقویت کنید. این روش یکی دیگر از روش­های مفید برای رسیدن به اهداف بزرگ است. روش time-boxing ابتدا در مهندسی مشهور بود و یکی از روش­های مدیریتی به حساب می­آمد. اما این روش در واقع یک تکنیک مدیریت زمان است و تضمین می­کند افراد می­توانند پروژه­های بزرگ را بارها و بارها انجام بدهند. در واقع، در این روش، تسک­ها و اهداف بزرگ را به قسمت­های کوچک­تر و قابل مدیریتی تقسیم می­کنید که برای انجام آن­ها زمان مشخصی در اختیار دارید.

فرض کنید می­خواهید روی بعضی از دروس کتاب­های درسی کار کنید، اما برای شروع کردن و متقاعد کردن خودتان دچار مشکل هستید. بسیار خوب، یک تایمر 20 دقیقه­ای تنظیم کنید و خودتان را موظف کنید در این 20 دقیقه به هر قیمتی شده، به وظیفه­تان عمل کنید. در بدترین حالت و با هر سختی­ای که بود، 20 دقیقه از کار را انجام دادید. با این حال، نتیجه این کار مشخص است، وقتی یک بار شروع کنید و در جریان انجام کار قرار بگیرید، شاید حتی چند دقیقه هم از آن 20 دقیقه بگذرد و شما سرگرم انجام کار باشید و بخواهید کار را به نقطه مشخصی برسانید و بعد تمام کنید. وقتی یک بار کارتان تمام شد، تایمر را صفر کنید و برای کار روز بعد آماده شوید و کمی استراحت کنید.

می­توانید این کار را با گوش دادن به رادیو، دیدن یک قسمت از سریال محبوبتان یا تکه­ای از فیلمی به زبان مقصد تمرین کنید. با این روش، پروژه­ای که شاید در ابتدا ترسناک و بی­پایان به نظر می­رسید، به یک بازی سرگرم­کننده تبدیل شده است که از انجام آن لذت می­برید! حالا اگر 20 یا 30 دقیقه ترسناک به نظر می­رسد، می­توانید ابتدا زمان­های کوتاه­تری را انتخاب کنید؛ مثلا 10، 5 یا حتی 1 دقیقه! هرچیزی که باعث شود مغز شما فریب بخورد و به آن کار فکر کند، دیگر سخت و نشدنی نیست و مغز تمام تلاشش را می­کند تا آن مسئله را حل کند.

بزرگسالان راحت تر از کودکان زبان یاد می گیرند

تمام این مواردی که بیان کردیم؛ یعنی سازمان­های برنامه­ریزی شده، تعیین هدف و انتخاب روش یادگیری، مسائلی هستند که کودکان از پس هیچ­کدام از آن­ها برنمی­آیند. فقط شما قدرت انجام این کار را دارید، چون بزرگسال هستید.

ممکن است کودکان در محیط­های کنترل شده و بسته تلاش کنند و موفق شوند، اما بزرگسالان این مزیت را دارند که از آزادی و کنترل زندگی خودشان بهره ببرند و همه چیز را تحت نظارت و مدیریت خودشان بگیرند. ما تجربه­های مختلف و دانش پیشین داریم. با آزادی و کنجکاوی، می­توانند از این تجربه­ها و دانش استفاده کنند تا به هدفشان برسند و باید بگوییم، کودکان این مزیت را ندارند.

پس خودتان را سرزنش نکنید که چرا وقتی پوشک داشتید کسی شما را مجبور نکرده زبان دوم یاد بگیرید!

 هیچوقت برای یادگیری یک زبان جدید دیر نیست.


بیشتر بخوانید:بهترین آموزشگاه زبان در تهران و کرج


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید