IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
شرایط تحصیل در کشور آلمان
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
31 خرداد 1399

شرایط تحصیل در کشور آلمان

در سال های اخیر بسیاری از علاقه مندان به تحصیل در کشور های اروپایی،  آلمان را به عنوان مقصد نهایی خود انتخاب می کنند. دلایل زیادی موجب گزینش این کشور برای ادامه ی تحصیل می باشد که به بررسی آن خواهیم پرداخت. امیدواریم با مطالعه ی این مقاله پاسخ سوالات خود را در زمینه ی تحصیل در این کشور کسب نمایید.

جمهوری فدرال آلمان پرجمعیت ترین کشور اروپا است. این کشور با 82 میلیون جمعیت یکی از قدرت های اصلی اتحادیه اروپا و جهان شناخته می شود. این کشور صنعتی ترین کشور جهان و ثروتمند ترین عضو اتحادیه اروپا به شمار می رود. برلین، هامبورگ، مونیخ و فرانکفورت از شهر های مهم این کشور می باشند. 16 ایالت مجموع این کشور را تشکیل می دهند و تمامی آن ها زبان آلمانی را به عنوان زبان اصلی خود معرفی می کنند. حدود 6 میلیون از جمعیت این کشور را افراد خارجی تشکیل می دهند.

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

تحصیل آلمان

 کشور آلمان دارای بهترین دانشگاه های معتبر در اروپا است و به عنوان پیشتازی در زمینه ی آموزش محسوب می شود. در طی سالیان اخیر تعداد دانشجویان بین المللی که خواهان تحصیل در آلمان هستند رو به افزایش است. فراهم کردن فرصت تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان، این کشور را به عنوان مقصدی برای بیش از 370 هزار دانشجوی بین المللی تبدیل کرده است. اگرتحصیل در این کشور برای شما به دلیل عدم تسلط به زبان آلمانی یک رویای دور و دست نیافتی بوده است، اکنون گزینه ی دیگری پیش روی شما است. به این صورت که دانشگاه های این کشور برای افراد علاقه مند به تحصیل دوره هایی را به زبان انگلیسی برگزار می کند. اگرچه دوره هایی که به زبان آلمانی برگزار می شود به مراتب بیشتر است. پیدا کردن دوره های انگلیسی کمی سخت به نظر می رسد برگزار می شود ولی افزایش است اخیرا تعداد آن ها رو به 

نکته ای که در ابتدا باید شفاف بیان کرد این است که اگر شما قصد تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه دولتی در آلمان را دارید پیدا کردن رشته به زبان انگلیسی در این دانشگاه دشوار است به این سبب که اکثر رشته ها در این دانشگاه به زبان آلمانی ارائه می شود. اولین سوالی که در این مورد به ذهن می رسد این است که چه دانشگاه هایی فرصتی برای تحصیل رشته هایی  به زبان انگلیسی ارائه می کنند. برخی از دانشگاه های آلمان که امکان تحصیل به زبان انگلیسی را فراهم می کنند عبارتند از: دانشگاه بین المللی علوم کاربردی برلین، دانشگاه هامبورگ، دانشگاه اشتوتگارت، موسسه مارکس پلانک، دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه علوم کاربردی مونیخ و … می باشند.

شرایط تحصیل در کشور آلمان

مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دوره هایی که به زبان انگلیسی برگزار می شود مشابه دوره ها به زبان آلمانی می باشد.  ارائه ی مدرک زبان در سطح استاندارد نظیر آیلتس و تافل تفاوت اصلی است که این دوره با دوره به زبان آلمانی است. این بدین معنی است که اگر شما خواهان ادامه ی تحصیل  به زبان انگلیسی هستید، باید تسلط شما در زبان انگلیسی از طریق آزمون های استاندارد مورد ارزیابی قرار گیرد.

  • مدارک زیر برای پذیرش  در دوره های که به زبان انگلیسی برگزار می شود لازم است:
  • ارائه ی مدرک تحصیلی و ریز نمرات مقاطع پیشین (لیسانس/پیش دانشگاهی/دبیرستان)
  • مدارک هویتی (پاسپورت)
  • مدرک زبان (آیلتس/تافل)
  • GRE یا GMAT (برخی از رشته ها نظیر اقتصاد و بیزنس)
  • انگیزه نامه (اختیاری)

شایان ذکر است که تمامی مدارک باید مورد تایید تحصیلات عالیه آلمان باشد و در صورت عدم تایید شما قادر به ورود در این دوره نخواهید بود. در صورت عدم تایید شما از سوی آن ها، دانشگاه انتخابی شما ممکن است یک دوره ی آمادگی برای شما برگزار کند تا دانش و توانایی لازم را برای شرکت در دوره ی مورد نظر خود کسب نمایید.

گفتنی است که چندین مدرک زبان مورد تایید دانشگاه های آلمان قرار می گیرد اما غالبا مدرک آیلتس و تافل مورد تایید دانشگاه های آلمان می باشد. کسب حداقل نمره ی 80 در آزمون تافل و 6.5 در آزمون آیلتس الزامی می باشد. نکته ی حائز اهمیت این است که این نمره با توجه به دانشگاه و رشته متفاوت است. در مقطع فوق لیسانس سطح زبان انگلیسی از سطح استاندارد بالاتر است، بنابراین حداقل نمره آیلتس و تافل از مقطع لیسانس بالاتر است. به یاد داشته باشد که شما بالاترین نمره را کسب کنید به این سبب که این مساله نقش مهمی را در پذیرش شما دارد و مخصوصا در دانشگاه هایی که این امر به  کمیته هایی برای بررسی عملکرد سپرده می شود این امر به صورت رقابتی انجام می شود.

دوره ها (رشته ها) به زبان انگلیسی

مهندسی، علوم طبیعی، رشته های مرتبط با اقتصاد معمولا جزو بیشترین رشته هایی است  که در آلمان به زبان انگلیسی برگزار می شود. ریاضیات و علوم طبیعی، اقتصاد، علوم مهندسی، حقوق، علوم اجتماعی، زبان و مطالعات فرهنگی، علوم پزشکی، هنر، تئوری هنر، تربیت بدنی و دامپزشکی از جمله رشته های ارائه شده به زبان انگلیسی می باشد.

عمده ترین دلیل دانشجویان بین المللی برای انتخاب دوره ها به زبان انگلیسی در آلمان  پرداخت هزینه ی اندک و در برخی موارد عدم پرداخت هزینه می باشد. به عبارت دیگر عدم پرداخت هزینه و یا هزینه ی اندک  از دیگر عوامل جذب دانشجویان می باشد. شایان ذکر است که این دانشگاه ها از نظر رتبه و رنکینگ در میان بهترین دانشگاه ها در این کشور می باشند.  دانشگاه های که دوره هایی به زبان انگلیسی برگزار می کنند و هزینه ی تحصیل در آن ها رایگان است عبارتند از: دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه هامبورگ، دانشگاه تکنولوژی هامبورگ و … می باشند. نکته ی حائز اهمیت این است که هزینه های اجرایی به منظور ثبت نام شما در این دانشگاه ها وجود دارد و دانشجو موظف به پرداخت این هزینه ها می باشد. این هزینه ها شامل هزینه ی ثبت نام، بلیط حمل و نقل عمومی و … می باشد. هزینه ی نهایی با توجه به دانشگاه انتخابی شما بین 150 تا 300 یورو می باشد. همچنین قابل ذکر است که علیرغم اینکه اکثر رشته ها در این دانشگاه ها رایگان است، برخی رشته ها رایگان نبوده و هزینه ی اندکی را از دانشجویان دریافت می کند

شرایط تحصیل در کشور آلمان

اقامت تحصیلی در کشور آلمان

تحصیل در آلمان و اخذ اقامت تحصیلی یکی از محبوب ترین روش های مهاجرت به این کشور می باشد. همانطور که قبلا نیز گفته شد عمده ترین دلیل دانشجویان بین المللی برای انتخاب این کشور برای ادامه تحصیل پرداخت هزینه ی اندک و در برخی موارد عدم پرداخت هزینه می باشد. دانشجویان در طول دوره تحصیل خود می توانند از امکانات اقامتی دانشگاه ها نظیر خوابگاه استفاده نمایند. برخی از شهر های آلمان بیش از دیگر  شهر ها  مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار می گیرد. در ادامه به دلیل جاذبه این شهر ها در نزد دانشجویان پرداخته می شود.

شهر های محبوب نزد دانشجویان

برلین یکی از مقاصد محبوب نزد دانشجویان بین المللی می باشد و به عنوان بهترین شهر برای دانشجویان به شمار می رود. عمده ترین علت برای جذب دانشجویان وجود دانشگاه های معتبر، محیط و فضایی با فرهنگ های مختلف و موقعیت های شبکه ای می باشد. 

شهر بن دارای کارناوال و سازمان های بین المللی است و موقعیت های شغلی برای فارغ التحصیلان ایجاد می کند. این شهر همچنین دارای ابعاد فرهنگی بسیاری است که می تواند مورد توجه قرار گیرد.

شهر مونیخ شهری مقرون به صرفه برای دانشجویان از نظر هزینه تحصیل محسوب می شود. در این شهر جشنواره های بزرگ برگزار می شود. پایتخت باواریا بالاترین سطح استاندارد زندگی را دارا می باشد و فضا و محیطی دوستانه را برای دانشجویان بین المللی فراهم می دارد.

هامبورگ سومین شهر بندری در اروپا و قطب مالی و صنعتی به شمار می رود. دانشجویان از سطح بالای تحصیلی در این شهر بهره مند هستند و قادر هستند که ساختمان های تاریخی را مورد بررسی قرار دهند.

پذیرش در مقطع فوق لیسانس

پذیرش در مقطع فوق لیسانس به دو صورت می باشد: فوق لیسانس پیوسته که با توجه به پیشینه ی تحصیلی مرتبط در مقطع لیسانس می باشد که دانشجو پس از دوره ی لیسانس به طور مستقیم وارد مقطع فوق لیسانس می شود. شایان ذکر است که این دوره معمولا برای دانشجویان بومی، ساکنین کشور های عضو اتحادیه اروپا و دانشجویان بین المللی رایگان می باشد.  صورت دیگر فوق لیسانس ناپیوسته است که در واقع دوره ی مستقلی لست که در مناطق تخصصی برگزار می شود. تحصیل در این دوره ها همراه با هزینه است و در دانشگاه های دولتی حدود 5000 یورو و در دانشگاه های خصوصی حدود 30000 یورو می باشد. لازم به ذکر است که الزاما متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس را دازند می بایست تعداد واحد مشخصی در رشته ی مورد نظر که قصد ادامه ی تحصیل دارند گذرانده باشند.

پذیرش برای دانشگاه های آلمان معمولا دو بار در سال است که شروع دوره زمستان و تابستان است. ترم تابستان از مارچ تا آگوست و ترم زمستان از سپتامبر تا فوریه به طول می انجامد. به طور کلی متقاضیان برای پذیرش در ترم تابستان تا 15 جولای و برای پذیرش در ترم زمستان تا 15 ژانویه مهلت دارند. البته باید به یاد داشته باشید که مهلت پذیرش برای هر دانشگاه متفاوت است. از این رو در مورد تاریخ مشخص برای دوره ی انتخابی خود اطمینان لازم را حاصل فرمایید. پیشنهاد می شود که حدود 6 هفته قبل از آخرین مهلت مدارک مورد نیاز را آماده و از صحت و درستی آن ها اطمینان داشته باشید. پروسه پذیرش تحصیلی آلمان 2 تا 4 ماه خواهد بود.

تحصیل در رشته هایی نظیر پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … در آلمان به زبان انگلیسی امکان پذیر نمی باشد. شایان ذکر است که تحصیل در رشته های فوق مستلزم قبولی فرد در آزمون ورودی آلمانی می باشد.

دانشجویان که در اتحادیه اروپا هستند نیازی به ویزای تحصیلی ندارند ولی دیگر دانشجویانی که خارج از اتحادیه اروپا هستند باید قبل از ورود به آلمان ویزای تحصیلی دریافت نمایند. پروسه ی اخذ ویزا 6 الی 8 هفته به طول می انجامد.

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

کار همزمان با تحصیل

دانشجویان بین المللی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس نیازی به اخذ مجوز کار همزمان با تحصیل ندارند و آن ها اجازه کار کردن حدود 20 ساعت در هفته را دارند ولی یافتن کار با توجه به توانایی شخصی افراد و همچنین مهارت زبانی فرد متفاوت است.

این مساله حائز اهمیت این است که فردی که به زبان انگلیسی تحصیل می کند با اقامت در آلمان تجارب بسیاری را کسب خواهد کرد و لذا امکان یادگیری زبان آلمانی را در اوقات فراغت و در ارتباط با دوستان آلمانی در دانشگاه امکان پذیر است و فرد می تواند علاوه بر اخذ  دوره های بین امللی، نسبت به یادگیری زبان آلمانی نیز اقدام نماید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان

  • اصل پاسپورت و شناسنامه به همراه دو نسخه کپی
  • ترجمه شناسنامه فرد و همسر (در صورت تاهل)
  • ترجمه شناسنامه و عقد نامه 
  • مدرک زبان آنگلیسی/آلمانی با دو نسخه کپی
  • اصل و ترجمه مدارک تحصیلی
  • نامه تمکن مالی
  • رزومه تحصیلی
  • انگیزه نامه
  • 3 قطعه عکس
  • سابقه کاری و ترجمه آن

    بیشتر بخوانید:نمی توانید برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کنید؟


دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. آواتار مهران اموسی
    مهران اموسی
    13 اسفند 1401
    پاسخ دادن

    سلام برای شرکت در دوره آلمانی بزرگسال باید چکار کنم؟

    • آواتار ایرانمهر
      ایرانمهر
      13 اسفند 1401
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر جهت شرکت در دوره آموزشی مدنظر به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

  2. آواتار مهران اموسی
    مهران اموسی
    11 مرداد 1399
    پاسخ دادن

    راجع به مقطع دکتری در رشته مترجمی زبان انگلیسی اگر مطلب بگذارید ممنون میشوم.

    • آواتار آموزشگاه ایرانمهر
      آموزشگاه ایرانمهر
      11 مرداد 1399
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر چشم هماهنگ میکنم

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید