IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
چگونه برای آزمون TOEFL یا TOEIC انشای خوبی بنویسیم؟
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
30 مرداد 1398

چگونه برای آزمون TOEFL یا TOEIC انشای خوبی بنویسیم؟

آزمون TOEIC و TOEFL هر دو برای سنجش توانایی‌های افراد در زبان انگلیسی برگزار می‌شوند و مهارت‌های شما را اندازه‌گیری می‌کنند. هر دو، آزمون‌های استانداردی هستند که گواهی صادره از آن‌ها توسط تعداد زیادی از ارگان‌ها و دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شود.

در هر دو آزمون، بخشی به نام نگارش (writing) وجود دارد که مهارت نوشتاری شما را می‌سنجد. این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است، چون در این بخش میزان مهارت شما برای تحصیل در دانشگاه‌ها یا اشتغال به کار در شرکت‌های خارجی سنجیده می‌شود.

نوشتن یک مقاله یا انشا به اندازه کافی کار سختی هست، حالا فکر کنید این مقاله یا انشا به زبانی غیر از زبان اولتان باشد.

اگر قرار است در آزمون TOEFL یا TOEIC شرکت کنید، پس باید برای بخش نوشتاری آن لباس جنگ بپوشید و خود را برای نوشتن انشایی عالی آماده کنید. در ادامه، بخش‌های مختلف یک انشای آکادمیک توضیح داده شده است و سپس دستورالعمل‌هایی برای نوشتن یک انشاء پنج پاراگرافی فوق‌العاده ارائه شده است.

پاراگراف اول: مقدمه

اولین پاراگراف از سه تا پنج جمله تشکیل شده است و دو هدف مهم دارد: توجه مخاطب را به خود جلب کند و نکته اصلی (thesis) کل انشاء در آن ارائه شده باشد.

چند جمله اول پاراگراف شما کلید اصلی جلب توجه مخاطب است. برای نوشتن آن از لغات توصیفی استفاده کنید یا انشای خود را با یک حکایت، سوالی جذاب یا حقیقتی جالب شروع کنید که به موضوع انشاء ارتباط داشته باشد.

جمله‌ی آخر پاراگراف شما، کلید نکته اصلی و هدف انشاست. جملات ابتدایی پاراگراف اول معمولا برای معرفی موضوع و جذب توجه مخاطب نوشته می‌شود. آخرین جمله هم دیدگاه و نظر شما را نسبت به موضوع انشاء بیان می‌کند و لیست مواردی را که می‌خواهید در ادامه‌ی انشاء به آن بپردازید بیان می‌کند.

در ادامه، یک پاراگراف را به عنوان پاراگراف اول مثال زده‌ایم که در رابطه با موضوع « Do you think teenagers should have jobs while they are still students?» بیان شده است.

مثال:

I’ve worked ever since I was twelve. As a teenager, I cleaned houses for my family members, made banana splits at an ice cream parlor, and waited tables at various restaurants. I did it all while carrying a pretty good grade point average in school, too! I definitely believe that teenagers should have jobs while they are still students because a job teaches discipline, earns them cash for school, and keeps them out of trouble.

از وقتی دوازده ساله بودم کار می‌کردم. در سن نوجوانی خانه اعضای خانواده‌ام را تمیز می‌کردم، در یک بستنی فروشی دسر موز با خامه درست می‌کردم و در رستوران‌های زیادی پیشخدمت بودم. با وجود تمام این کارها، در مدرسه معدل خوبی هم داشتم! به شخصه معتقدم که نوجوانان وقتی هنوز دانش‌آموز هستند باید شغلی هم داشته باشند. چون شغل  نظم یاد می‌دهد، با داشتن شغل می‌توانند پول لازم برای هزینه‌های مدرسه را به دست بیاورند و از دردسرهای اخلاقی دور بمانند.

سعی کنید با توجه به موضوع از لغات مختلف زیادی استفاده کنید. سعی کنید از مرتبط‌ترین لغات استفاده کنید و کلمات را به درستی انتخاب کنید. قرار نیست در مسیر تلاش برای حرفه‌ای بودن، بدتر کار را خراب کنید و «فارسی‌نویسی» کنید.

پاراگراف دوم تا چهارم: نظرات خود را توضیح دهید

وقتی فرضیه‌ی خود را بیان کردید، باید خودتان هم آن را توضیح دهید! برای مثال فرضیه‌ی پاراگرافی که مثال زدیم این جمله بود:

“I definitely believe that teenagers should have jobs while they are still students because a job teaches discipline, earns them cash for school, and keeps them out of trouble”.

به شخصه معتقدم که نوجوانان وقتی هنوز دانش‌آموز هستند باید شغلی هم داشته باشند. چون شغل نظم یاد می‌دهد، با داشتن شغل می‌توانند برای مدرسه پول دربیاورند و از دردسرهای اخلاقی دور بمانند.

در سه پاراگراف بعدی باید از آمار، مثال‌هایی از زندگی واقعی خود، مقالات، اخبار یا سایر منابع، حقایق، مثال‌ها و حکایات استفاده کنید تا فرضیه خود را توضیح دهید. به یاد داشته باشید، شما لازم نیست چیزی را در این انشاء ثابت کنید. شما فقط باید به خوبی از فرضیه‌ی خودتان دفاع کنید.

در مثالی که برایتان به کار بردیم سه فرضیه بیان شده است:

  • پاراگراف دوم: اولین فرضیه‌ی شما را توضیح می‌دهد: نوجوانان وقتی هنوز دانش‌آموز هستند باید شغلی هم داشته باشند. چون شغل به شخص نظم یاد می‌دهد.
  • پاراگراف سوم: دومین فرضیه‌ی شما را توضیح می‌دهد: نوجوانان وقتی دانش‌آموز هستند باید شغل داشته باشند تا پول لازم برای هزینه‌های مدرسه را به دست آورند.
  • پاراگراف چهارم: سومین فرضیه‌ی شما را توضیح می‌دهد: نوجوانان وقتی دانش‌آموز هستند، باید شغل داشته باشند تا از دردسرهای اخلاقی دور بمانند.

جمله‌ی اول هر یک از سه پاراگراف، «topic sentence» یا جمله‌ی عنوان یا جمله سر سطر نام دارد. این جمله، بخشی از فرضیه‌ای را بیان می‌کند که می‌خواهید راجع به آن را توضیح دهید. بعد از جمله سر سطر، شما باید در سه یا چهار جمله از نظر خود دفاع کنید و بگویید که چرا این فرضیه حقیقت دارد. آخرین جمله هم شما را به موضوع بعدی (پاراگراف بعدی) سوق می‌دهد. حتما به خاطر داشته باشید که لازم نیست فرضیه‌ی شما واقعی باشد و در یکی از مقالات ISI صحت آن تایید شده باشد! شما باید بتوانید به خوبی از فرضیه‌ی خود دفاع کنید. حتی اگر به نظر شما، آسمان شب سفید و آسمان روز سیاه باشد. در ادامه مثالی قرار داده‌ایم تا بدانید که پاراگراف دوم، سوم و چهارم را چگونه بنویسید:

First, teenagers should have jobs while they are still students because a job teaches discipline. When I was working at the ice cream store, I had to show up every day on time or I would have gotten fired. That taught me how to keep a schedule, which is a big part of learning discipline. As I cleaned the floors and washed the windows of my family members’ homes, I knew they would be checking up on me, so I worked hard to do my best, which taught me an important facet of discipline, which is thoroughness. But being disciplined isn’t the only reason it’s a good idea for teenagers to work during school; it can also bring in the money!

اول از همه، نوجوانان باید وقتی که دانش‌آموز هستند شغلی هم داشته باشند. چون شغل به آن‌ها نظم می‌آموزد. وقتی من در بستنی فروشی کار می‌کردم، حتما باید هر روز به محل کار می‌رفتم وگرنه اخراج می‌شدم. این مسئله به من آموخت که چگونه یک برنامه زمانی مشخص داشته باشم که در حقیقت بخش بزرگی از یادگیری نظم و انظباط را شامل می‌شد. وقتی در خانه‌ها  کف زمین خانه را تمیز می‌کردم و پنجره‌ها را می‌شستم، می‌دانستم که اعضای خانه می‌توانستند کار مرا بررسی کنند، پس نهایت تلاشم را انجام دادم که همین به من بخش کوچکی از نظم و انظباط را اموخت و از من آدم منظمی ساخت. اما نظم تنها فایده‌ی کار کردن دانش‌آموزان در طول مدرسه نیست؛ شغل می‌تواند پول‌ساز باشد!

به یاد داشته باشید که شما باید به خوبی بین این پاراگراف‌ها ارتباط برقرار کنید. اگر یکباره پاراگراف قبلی را رها کرده و به موضوع بعدی بروید، امتیاز منفی کسب می‌کنید. همچنین، تاجایی که می‌توانید باید از قید‌ها، عبارات ربطی و تخصصی در انشاءنویسی استفاده کنید. برای مثال، پاراگراف خود را با عباراتی چون «In my perspective»، «In my assumption»، «In my opinion» و … شروع کنید.

پاراگراف پنجم: نتیجه‌گیری از کل انشاء

وقتی مقدمه (پاراگراف اول) را نوشتید و فرضیه‌ی خود را در بدنه‌ی انشاء (پاراگراف دوم، سوم و چهارم) توضیح دادید، به خوبی آن‌ها را به یکدیگر مرتبط کردید و توضیحاتتان به اتمام رسید، وقت آن می‌رسد که به مرحله‌ی نهایی بروید و از انشاء خود نتیجه بگیرید.

پاراگراف نتیجه‌گیری (conclusion) از سه تا پنج جمله تشکیل شده است و باید دو هدف اصلی در آن لحاظ شود: آنچه را که در مقاله یا انشا گفتید پوشش دهد و تاثیری ماندگار در ذهن مخاطب ایجاد کند.

اولین جمله‌ در پاراگراف نتیجه‌گیری، کلید اصلی جمع‌بندی کلی از انشای شماست. از بین نظرات خود، سه نقطه نظر اصلی از انشایتان را با کلمات متفاوتی ذکر کنید تا خواننده را از نظر خود آگاه سازید.

آخرین جمله در این پاراگراف، کلید اصلی ایجاد تاثیری ماندگار در ذهن مخاطب است. قبل از اینکه انشای خود را تمام کنید، خواننده را به موضوعی برای فکر کردن وادارید. کاری کنید قبل از آنکه خودش متوجه شود، به انشای شما فکر کند. در این صورت، شما برنده‌ی بخش نگارش آزمون خواهید بود. می‌توانید با نوشتن یک نقل‌قول، سوال، حکایت یا حتی یک جمله‌ی توصیفی این کار را انجام دهید. در ادامه، مثالی از پاراگراف نتیجه‌گیری برایتان می‌نویسیم تا با انواع آن بیشتر آشنا شوید:‌

I can’t speak for anyone else, but my experience has taught me that having a job while being a student is a very good idea. Not only does it teach people to have character in their lives, it can give them the tools they need to succeed like money for college tuition or a good reputation. Sure, it’s hard to be a teenager without the added pressure of a job, but with all the benefits of having one, it’s too important not to make the sacrifice. Like Mike would say, “Just do it.”

من نمی‌توانم به جای دیگران حرفی بزنم، اما تجربه به من آموخت که شاغل بودن دانش‌آموزها ایده‌ی خیلی خوبی است. شغل نه تنها به آن‌ها شخصیت و ادب در زندگی را می‌آموزد، بلکه از طریق آن می‌توانند هزینه‌ی شهریه‌ی مدرسه را به دست آورند یا شهرت و اعتبار خوبی داشته باشند. البته نوجوان بودن، بدون داشتن یک شغل هم دوره‌ی بسیار سخت و پرفشاری است، اما با وجود فواید اشتغال به کار، خیلی مهم است که زیر بار فشار قربانی نشوند. درست طبق گفته‌ی مایک: «فقط انجامش بده».

چگونه مثل یک حرفه‌ای انشاء بنویسیم؟

مثل یک گزارشگر باشید

اگر انشانویسی در آزمون را نادیده بگیریم، اصول اصلی انشانویسی «کنجکاوی» خواهد بود. شما برای نوشتن یک مقاله‌ی بین‌المللی ISI یا پایان‌نامه‌ی خود به زبان انگلیسی باید کنجکاو باشید، سوال بپرسید و تحقیق کنید. هرچه بیشتر سوال بپرسید اطلاعات بیشتری به دست می‌آورید تا از آن برای نوشتن انشا استفاده کنید. البته شاید هدف شما به بزرگی نوشتن مقاله‌ی ISI نباشد، اما حتی برای نوشتن انشایی که استاد یا معلمتان مشخص کرده، باید دقت و علاقه‌ی بیشتری به خرج دهید تا با مشکلاتی نظیر «ایده‌ ندارم» یا «نمی‌دانم چه چیزی بنویسیم» مواجه نشوید.

انشای قوی، انشایی است که از لحاظ اطلاعات غنی باشد و به طور خلاصه حرفی برای گفتن داشته باشد. با تحقیق و جستجو، می‌توانید با نقل‌قول‌ها، حکایات، منابع و لغات بیشتری آشنا شوید تا در پروسه‌ی نوشتن آن‌ها رعایت کنید. رفته رفته ذهن شما به این نوع نوشتار عادت می‌کند و حتی وقتی سر جلسه‌ی آزمونی مثل TOEFL یا TOEIC هستید، می‌توانید به طور خودکار با استفاده از کلمات و نقل‌قول‌های گوناگون، انشایی بی‌نظیر بنویسید.

نگران نباشید. موضوعاتی که به شما ارائه می‌شود، اجتماعی و عمومی هستند. کسی از شما نمی‌خواهد مقاله‌ای تخصصی راجع به بزرگ‌شدن کیسه‌های هوایی در ریه بنویسید. حتی اگر آزمون بین‌المللی باشدJ

راجع به هر دو طرف موضوع صحبت کنید

اگر می‌خواهید انشای طولانی‌تر یا پیچیده‌تری بنویسید، بهتر است راجع به نکات مثبت و منفی فرضیه‌ی خود صحبت کنید. اما باید بیشتر روی نکات مثبت فرضیه‌ی خود تمرکز داشته باشید. در مثال بالا، می‌توانید راجع به فشار و خستگی‌ها یا حتی احتمال افت نمره دانش‌آموز شاغل هم صحبت کنید، ولی نباید بی‌طرفانه سخن بگویید و از فرضیه‌ی خود حتما دفاع کنید.

تمرینات گرامری را فراموش نکنید

نوشتن یک انشا به زبان انگلیسی حتی برای شبه بومی‌زبان‌ها (native like) هم کار سختی است. چون هرکاری هم که کنند باز هم زبان مادری آن‌ها متفاوت است و شاید از برخی اصطلاحات و ساختارهای نامناسب و به عبارتی «فارسی‌گونه» استفاده کنند. حتما تا جایی که ممکن است ساختارهای گرامری را تمرین کنید و مطمئن شوید که هر وجه دستوری را به درستی به کار می‌برید. حروف اضافه، همایند‌ها و … هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.

 از یک دیکشنری آنلاین استفاده کنید

شاید از همان ابتدا لغات معمولی و ساده‌ای بلد باشید. ولی برای نوشتن یک انشای خوب بهتر است از لغات تخصصی‌ استفاده کنید. با یک دیکشنری می‌توانید لغاتی تخصصی و باارزش برای شرکت در آزمون یاد بگیرید. البته حتما از معنی دقیق لغات مطمئن شوید تا کلمه‌ای را به اشتباه استفاده نکنید.

از یک بومی انگلیسی‌زبان کمک بگیرید تا انشایتان را ویرایش کند

سعی کنید از طریق شبکه‌های اجتماعی یا اپلیکیشن‌های آموزشی، شریک تبادل زبانی یا بومی انگلیسی‌زبانی پیدا کنید تا بتواند انشای شما را ویرایش و اشتباهتتان را گوشزد کند. رفته رفته از بروز چنین اشتباهاتی در متن جلوگیری می‌کنید و قبل از آنکه متوجه شوید، شبیه بومی‌زبان‌ها انشا می‌نویسید.

از اپلیکیشن‌های آنلاین استفاده کنید

شاید هرگز نتوانید یک بومی‌ انگلیسی‌زبان پیدا کنید تا در نوشتن یا ویرایش به شما کمک کند. بنابراین می‌توانید از اپلیکیشن‌های اصلاح متن و ویراستار آنلاین استفاده کنید تا نحوه‌ی انشانویسی به زبان انگلیسی را یاد بگیرید. در این مورد به شما Hemingway Editor را معرفی می‌کنیم که می‌تواند متن شما را ویرایش و اشتباهات لغوی و ساختاری را اصلاح کند.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید