IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
منابع آزمون TÖMER
امتیاز کاربران: 4.4/5
نویسنده: ایرانمهر
19 اسفند 1397

منابع آزمون TÖMER

دو آزمون معتبر در زبان ترکی استانبولی، آزمون TÖMER و YOS هستند. اگر قصد دارید برای تحصیل یا کسب و کار به ترکیه مهاجرت کنید، باید آزمون TÖMER را با موفقیت بگذارنید و نمره قابل قبولی در آن کسب کنید. این آزمون برای مهارت های عمومی زبان ترکی استانبولی طراحی شده است.

تومر (TÖMER)، مرکز برنامه ریزی و تحقیق زبان ترکی و زبان های خارجی وابسته به دانشگاه آنکاراست که در سال 1984 و توسط «محمد هنگیرمن» (Mehmet Hengirmen) تاسیس شد. هدف این مرکز، آموزش زبان ترکی استانبولی به تمام اتباع خارجی و کسانی است که زبان مادری آن ها ترکی استانبولی نیست. افراد زیادی در کشورهای دیگر به جز ترکیه، این زبان را به عنوان یک زبان دوم یا زبان خارجی یاد می گیرند و یکی از اهدافشان اخذ پذیرش در دانشگاه های ترکیه است.

منابع آزمــون TÖMER

در ایران و کشورهای دیگر هم کسانی هستند که این زبان را با هدف آموزش به دیگران یاد می گیرند یا می خواهند مهارت های زبانشان را در قالب تدریس یا ترجمه، مستند کنند. همچنین کسانی هم هستند که در همه گروه های بالا قرار می گیرند و به طور کلی می خواهند مهارت های زبان ترکی استانبولی خود را بسنجند و این مهارت را به صورت مکتوب و با یک مدرک معتبر به دیگران عرضه کنند.

در ایران دوره های آمادگی آزمون TÖMER شامل آموزش و تمرین مهارت های خواندن، نوشتن، گرامر و مکالمه به زبان ترکی استانبولی است. معمولا این دوره ها 42 جلسه هستند و با توجه به سطح علمی و نیاز زبان آموز تغییر می کنند. در انتهای هر دوره، سوالات دوره های گذشته آزمون TÖMER در اختیار زبان آموز قرار می گیرد و می توانند دانش و میزان آمادگی خود را برای این آزمون محک بزنند.

برخلاف آزمون های بین المللی دیگر مثل IELTS، آزمون TÖMER تاریخ انقضا ندارد و دارای اعتبار و ارزش دائمی است. به همین دلیل اگر یک بار این مدرک را با نمره عالی کسب کنید، همیشه مورد قبول کشور ترکیه و دانشگاه های این کشور خواهد بود.

اصول آزمون تومر این است که در دو مرحله کتبی و شفاهی انجام می شود. برای قبولی در این آزمون باید از سقف نمره که 100 است، حداقل 70 امتیاز کسب کنید.

آزمون تومر پنج بخش اصلی دارد:

  1. مهارت مکالمه در زبان ترکی استانبولی که یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش های آن است
  2. مهارت شنیدن در زبان ترکی استانبولی
  3. مهارت گرامر در زبان ترکی استانبولی
  4. مهارت خواندن و درک مطلب در زبان ترکی استانبولی
  5. مهارت توضیحات کتبی و شفاهی در زبان ترکی استانبولی

در تمام سطوح آزمون از «آ یک» تا «ج یک» بخش بندی هایی صورت گرفته و در سه بخش شنیداری، گرامر و نوشتار، 27 سوال طرح شده است. دو بخش مهم تر، یعنی مکالمه و مهارت خواندن، درک مطلب و انشای شفاهی و کتبی، تعداد سوالات متغیر است.

مدت زمان کلی آزمون TÖMER حدودا 165 دقیقه است.

در این آزمون برای اینکه بتوانید نمره قبولی کسب کنید باید در تمام مراحل حداقل 50 درصد سوالات را به درستی پاسخ بدهید.

منابع آزمون TÖMER

نمره این آزمون در سه سطح دسته بندی می شود:

  • سطح A1 و A2 (مقدماتی) برای داوطلبانی که امتیاز آن ها 59-50 است.
  • سطح B1 و B2 (متوسطه) برای داوطلبانی که امتیاز آن ها 70-60 است.
  • سطح C1 و C2 (پیشرفته) برای داوطلبانی که امتیاز آن ها 100-70 است.

همچنین باید به این نکته اشاره کنیم به کسانی که امتیاز آن ها زیر 50 است، مدرکی اعطا نمی شود.

با توجه به اینکه سطح سوم بالاترین و باارزش ترین سطح نمرات در این آزمون است و تسلط کامل شما روی این زبان را تضمین می کند، برای پذیرش در دانشگاه های معتبر ترکیه باید سطح C1 را با موفقیت سپری کرده باشید.

هر آزمونی منابعی دارد که زبان آموزان و متقاضیان برای آمادگی در آزمون باید این منابع را مطالعه کنند.

منــابع آزمون TÖMER

مهم ترین منابع آزمون تومر (TÖMER) به شرح زیر است:

  1. کتاب HiTiT که به طور خاص برای آمادگی در آزمون تومر تالیف و نگاشته شده است و در آموزشگاه زبان ایرانمهر هم به زبان آموزان رده سنی بزرگسال آموزش داده می شود.
  2. کتاب TÖMER با مرجع فارسی که همه چیز درباره آزمون تومر در آن نوشته شده است و نکات، بایدها و نبایدهای این آزمون به متقاضیان آموزش داده می شود.
  3. فرهنگ لغت Büyük Türkçe Sözlük که برای یادگیری واژگان ترکی استانبولی پیشنهاد می شود
  4. کتاب گرامر آسان زبان ترکی استانبولی که برای آمادگی سوالات گرامر آزمون تومر استفاده می شود
  5. کتاب راهنمای آزمون تومر (Uzaktan Türkçe Sınavı TÖMER) که توسط انتشارات دانشگاه آنکارا و دانشگاه قاضی تالیف و نگاشته شده است و تمام نکات مهم و ضروری آزمون تومر را برای متقاضیان فراهم کرده است.

آموزشگاه زبان ایرانمهر برگزار کننده دوره های آمادگی آزمون TÖMER است که با بهره گیری از به روزترین متد و معتبرترین کتاب های آموزشی، زبان آموزان را برای این آزمون مهم آماده می کند. علاوه بر یادگیری زبان ترکی استانبولی، زبان آموزان در آموزشگاه زبان ایرانمهر با فرهنگ، تاریخ و ادبیات کشور ترکیه آشنا می شوند و می توانند از اساتید با تجربه و حرفه ای در تمامی شعبه های آموزشگاه زبان ایرانمهر در سراسر تهران و کرج استفاده کنند.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.4 از 5 از 8 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. آواتار بهناز مشرقی
    بهناز مشرقی
    30 فروردین 1402
    پاسخ دادن

    سلام چطور میتونم زبان ترکی در آموزشگاه شما یاد یگیرم هزیه هاش چجوریه ؟

    • آواتار ایرانمهر
      ایرانمهر
      30 فروردین 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر جهت یادگیری زبان ترکی با توجه به رده سنی شما و نیز جهت آگاهی از روند برگزاری دوره و شهریه به قسمت ارتباط با شعب سایت مراجعه نمایید و با تماس با یکی از شعب همکاران ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار میدهند.

  2. آواتار سولماز
    سولماز
    13 فروردین 1399
    پاسخ دادن

    سلام
    من خودم كامل نوشتن و صحبت كردن تركي استانبولي بلد هستم ميخواستم ببينم فقط ميتونم ازمون بدم مدرك بگيرم
    ممنون

    • آواتار آموزشگاه ایرانمهر
      آموزشگاه ایرانمهر
      13 فروردین 1399
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر با شماره دفتر مرکزی84378 داخلی 445 خانم صفری تماس بگییرید و اطلاعات کامل رو دریافت کنید

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید