IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
آیلتس یا تافل، مسئله این است
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
3 اردیبهشت 1398

آیلتس یا تافل، مسئله این است

تبریک می‌گویم!

وقتی در حال خواندن این مقاله هستید، یعنی به درجه‌ای از دانش زبان رسیده‌اید که می‌خواهید یکی از آزمون‌های مهم بین‌المللی را برای اثبات مهارت و تسلطتان در زبان انگلیسی پشت سر بگذارید. تنها مشکلی که وجود دارد این است که آزمون‌های زیادی وجود دارند که انتخاب کردن از بین آن‌ها کار سختی است. دو مورد از مهم‌ترین آزمون‌های زبان، تافل (TOEFL) و آیلتس (IELTS) است. اغلب دانشجویان هر کدام از این آزمون‌ها را که بخواهند می‌توانند انتخاب کنند، چرا که هر دو آزمون به عنوان شرط پذیرش برای محیط‌های آکادمیک قابل قبول است. با این حال، در بعضی موارد، آیلتس برای دریافت ویزای مهاجرت به کانادا و استرالیا استفاده می‌شود. اگر هدفتان این نباشد، انتخاب‌های بیشتری دارید و ممکن است نیاز به راهنمایی و کمک داشته باشید تا بتوانید بین آیلتس یا تافل یکی را انتخاب کنید.

آیلتس یا تافل، مسئله این است

آیلتس یا تافل

در ادامه نکاتی بیان می‌شود که پیش از تصمیم‌گیری درباره آیلتس یا تافل باید آن‌ها را در نظر داشته باشید. این سوالات خیلی مهم هستند چون آزمون آیلتس توسط دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) و آزمون تافل توسط ETS (شرکتی آمریکایی واقع در نیوجرسی) برگزار می‌شود. هر دو آزمون در نحوه برگزاری و نمونه سوالات هم با هم فرق دارند. پاسخ‌هایی را که لازم دارید یادداشت کنید.

آیا برای انگلیسی آکادمیک به آیلتس یا تافل نیاز داریم؟ اگر آیلتس یا تافل را برای انگلیسی آکادمیک لازم دارید، به این سوالات جواب بدهید. اگر آیلتس یا تافل را برای انگلیسی آکادمیک لازم ندارید و مثلا برای مهاجرت این مدرک‌ها را لازم دارید، باید نسخه عمومی آیلتس را امتحان بدهید. این نسخه از آیلتس یا تافل آکادمیک خیلی ساده‌تر است!

با لهجه آمریکای شمالی یا بریتانیایی راحت هستید؟ اگر روی لهجه بریتانیایی (یا انگلیسی استرالیایی) تجربه بیشتری دارید، آزمون آیلتس را انتخاب کنید، چون واژگان و لهجه استفاده شده در این آزمون بیشتر بریتانیایی است. اگر فیلم‌هایی هالیوودی می‌بینید و زبان طعنه‌آمیز آمریکایی را دوست دارید، آزمون تافل را انتخاب کنید چون بیشتر منعکس‌‌کننده زبان و فرهنگ آمریکایی است.

آیا بیشتر با واژگان و اصطلاحات بریتانیایی احساس راحتی می‌کنید یا با واژگان و اصطلاحات آمریکایی؟ جواب ما برای این سوال همان جواب سوال بالاست! آیلتس برای انگلیسی بریتانیایی و تافل برای انگلیسی آمریکایی است.

می‌توانید سریع تایپ کنید؟ در قسمت بعدی مقاله که تفاوت‌های کلیدی آیلتس و تافل را می‌خوانید، متوجه می‌شوید که برای تافل باید بتوانید سریع تایپ کنید؛ چون برای پاسخ دادن به قسمت نوشتاری باید مقاله‌تان را با صفحه‌کلید کامپیوتر تایپ کنید. اگر نمی‌توانید سریع تایپ کنید، شدیدا به شما پیشنهاد می‌کنیم آزمون آیلتس را انتخاب کنید، چون باید جواب سوال‌ها و مقاله‌تان را با دست خط خودتان بنویسید.

می‌خواهید آزمون زود به پایان برسد؟ اگر در طول آزمون اضطراب و استرس دارید و می‌خواهید هر چه زودتر آزمونتان تمام شود، انتخاب بین آیلتس و تافل ساده می‌شود. تافل حدودا 4 ساعت طول می‌کشد، در حالی که آیلتس آزمون کوتاه‌تری است و تقریبا 2 ساعت و 45 دقیقه است. با این حال یادتان باشد، کوتاه‌تر بودن مدت آزمون به معنی آسان‌تر بودن آن نیست.

آیا با طیف مختلف سوالات در یک آزمون احساس راحتی می‌کنید؟ اکثر آزمون تافل سوالات چهارگزینه‌ای است. در مقابل،‌ آزمون آیلتس است که طیف متنوع‌تری از سوالات را شامل می‌شود و سوالات چهارگزینه‌ای، جای خالی، تمرین‌های مطابقتی و انواع دیگری سوال دارد. اگر با سوالات چهارگزینه‌ای راحت نیستید، تافل به درد شما نمی‌خورد.

در یادداشت برداری مهارت دارید؟ یادداشت برداری در آیلتس و تافل مهم است. با این حال، این مهارت در آزمون تافل ضروری‌تر است. همانطور که در ادامه خواهید خواند، در بخش شنیداری (listening) تافل، نمره‌ای که کسب می‌کنید به طور مستقیم به مهارت‌های یادداشت‌برداری ارتباط دارد؛ چون بعد از شنیدن فایل صوتی باید به سوال‌های آن بخش جواب بدهید. هر چه بهتر و بیشتر یادداشت‌برداری کرده باشید، به سوالات بهتر جواب می‌دهید. در آزمون آیلتس بلافاصله بعد از شنیدن هر بخش باید به سوال آن بخش پاسخ بدهید.

آیلتس یـــا تافل، مسئله این است

تفاوت‌های اساسی آیلتس و تافل

بخش خواندن و درک مطلب

تافل: در این بخش سه تا پنج مجموعه وجود دارد که هر کدام 20 دقیقه زمان می‌برند. محتوای خواندن و درک مطلب ماهیت آکادمیک دارند. سوالات چهارگزینه‌ای هستند.

آیلتس: سه مجموعه 20 دقیقه‌ای وجود دارد. محتوا،‌ مثل آزمون تافل، به محیط‌های آکادمیک مربوط می‌شوند. سوالات انواع مختلفی دارند (تطابق، جای خالی، چهارگزینه‌ای، …).

چهار مهارت کلیدی زبان انگلیسی

بخش شنیداری:

تافل: بخش شنیداری خیلی متفاوت از آیلتس است. در تافل، شما 40 تا 60 دقیقه محتوای شنیداری دارید که گلچینی از سخنرانی‌ها و مکالمات دانشگاهی است. باید یادداشت برداری کنید و به سوالات چهارگزینه‌ای جواب بدهید.

آیلتس: بزرگ‌ترین تفاوت این دو آزمون در قسمت شنیداری است. در آزمون آیلتس، انواع متنوع‌تری از سوالات وجود دارند، همچنین مدت زمان تمرین‌ها هم متفاوت است. وقتی بخش شنیداری آزمون تمام شد می‌توانید به سوالات پاسخ بدهید.

بخش نوشتاری:

تافل: دو تمرین نوشتن به شما داده می‌شود که همه آن‌ها با کامپیوتر انجام می‌شود. تمرین شماره یک، مقاله‌ای پنج پاراگرافی است که باید 300 تا 350 کلمه باشد. در تمرین شماره دو یادداشت‌برداری بسیار مهم است، چون از شما خواسته می‌شود بعد از خواندن قسمتی از یک کتاب و بعد سخنرانی در همان موضوع، یادداشت‌برداری کنید. بعد از آن از شما خواسته می‌شود مقاله‌ای 150 تا 225 کلمه‌ای درباره قسمت خواندن و شنیداری بنویسید.

آیلتس: آزمون آیلتس هم دو تمرین دارد: تمرین اول یک مقاله کوتاه 200 تا 250 کلمه‌ای است. تمرین دوم از شما می‌خواهد به یک اینفوگرافی مثل نمودار یا جدول نگاه کنید و اطلاعات مربوط به آن را خلاصه کنید.

آیلتـــس یا تافل، مسئله این است

بخش مکالمه:

تافل: مثل بخش شنیداری، بخش مکالمه هم تفاوت‌های زیادی با آیلتس دارد. در آزمون تافل از شما خواسته می‌شود به شش سوالی که از شما پرسیده می‌شود پاسخ بدهید و این پاسخ‌ها باید به صورت فایل‌هایی 45 تا 60 ثانیه‌ای ذخیره شود. سوالات شامل توضیحات یا مکالمات کوتاه است. بخش مکالمه حدودا 20 دقیقه طول می‌کشد.

آیلتس: بخش مکالمه آیلتس حدودا 12 تا 14 دقیقه طول می‌کشد و با حضور ممتحن اتفاق می‌افتد و در آن خبری از کامپیوتر آزمون تافل نیست. در ابتدا تمرینی برای دست‌گرمی و با استفاده از مکالمات کوتاه انجام می‌شود و بعد از آن باید درباره محرک‌های بصری (تصویر، جدول، نمودار) صحبت کنید و در نهایت موضوعی به شما داده می‌شود که باید به طور کامل درباره آن صحبت کنید.

بیشتر بخوانیدهر آنچه که لازم است درمورد آزمون آیلتس بدانید

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید