IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
عبارات و کلمات مودبانه آلمانی برای مکالمه روزمره
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
2 دی 1402

عبارات و کلمات مودبانه آلمانی برای مکالمه روزمره (با صدا)

زمانی که قصد دارید یک مکالمه خوب و جذاب را در زبان آلمانی داشته باشید بدون شک یکی از مهم‌ترین مواردی که به آن نیاز پیدا خواهید کرد مسئله استفاده از کلمات مودبانه آلمانی برای مکالمه روزمره است. در بسیاری از موارد افرادی که قصد دارند مکالمات خوبی را به این زبان داشته باشند اقدام به یادگیری گرامر زبان آلمانی کرده و تلاش می‌کنند تا اصول گرامری را در مکالمات خود رعایت کنند. با این‌که این کار اهمیت بسیار زیادی برای شما خواهد داشت؛ ولی نباید فراموش کنید که به هیچ وجه کافی نخواهد بود.

شما باید با عبارات و کلماتی آشنا شوید که امروزه برای یک صحبت کاملا مودبانه مورداستفاده قرار می‌گیرند و کاربردهای زیادی دارند. به همین علت نیز ما در این بخش از آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره این عبارات و کلمات صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

ایجاد یک تاثیر عالی: به آلمانی ملاقات و احوال‌پرسی کنید

با وجود این‌که کلماتی مانند Hallo به معنی سلام، Tschüß به معنی خداحافظ و Wie geht es dir? به معنای حال شما چطور است؟ در مکالمات دوستانه می‌توانند کاربردهای زیادی داشته باشند؛ ولی شما باید اطمینان حاصل کنید که می‌توانید به‌صورت رسمی‌تر نیز اقدام به احوال‌پرسی کنید. از طرف دیگر در حین احوال‌پرسی کردن با یک شخص آلمانی به هیچ وجه نباید دست دادن با او را فراموش کنید. عبارات زیر برای احوال‌پرسی در چنین شرایطی می‌توانند گزینه جذابی باشند:

  • Guten Morgen!: صبح بخیر
  • Guten Tag!: روز بخیر یا روز خوبی داشته باشید
  • Guten Abend!: عصر بخیر
  • Wie geht es Ihnen?: حال شما چطور است؟
  • Auf Wiedersehen!: خداحافظ (در ملاقات‌های حضوری)
  • Auf Wiederhören!: خداحافظ (در حین صحبت کردن با تلفن)
کلمات مودبانه آلمانی برای مکالمه روزمره

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

کلمات کوچکی که تفاوت‌های بزرگی را در مکالمات شما ایجاد می‌کنند

آشنایی با برخی از کلمات مودبانه آلمانی برای مکالمه روزمره به شما کمک می‌کند تا بتوانید تفاوت‌های بسیار بزرگی را در مکالمات روزمره خود به زبان آلمانی ایجاد کنید و البته تاثیرگذاری بیشتری نیز داشته باشید. دقیقا مانند زبان انگلیسی کلمات جادویی مانند bitte  به معنای لطفا و danke  به معنای متشکرم در مکالمات رسمی و غیررسمی ضروری هستند که شما حتما باید بیاموزید که به چه شکل از آنها استفاده کنید.

از طرف دیگر نباید فراموش کنید که کلمه bitte  می‌تواند معنای خوش آمدید را نیز بدهد که این موضوع گاهی اوقات برای زبان‌آموزانی که علاقه‌مند به یادگیری زبان آلمانی هستند چالش‌برانگیز و گیج‌کننده می‌شود. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا به شکل بهتری با نحوه استفاده از این کلمات در مکالمات روزمره زبان آلمانی آشنا شوید:

شخص اول:

Könntest du bitte ein Photo von mir machen?

امکانش هست لطفا از من عکس بگیرید؟

شخص دوم:

Ja gerne!

بله حتما!

شخص اول:

Danke!

متشکرم!

شخص دوم:

Bitte!

خواهش می‌کنم!

یک نکته بسیار مهم دیگر که باید در اینجا به آن دقت داشته باشید این است که Entschuldigung از دیگر کلمات مودبانه آلمانی برای مکالمه روزمره به شمار می‌آید که بهتر است حتما آن را به لیست واژگان خود اضافه کنید؛ چراکه در مکالمات خود به میزان زیادی به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

بسته به زمینه صحبت‌ها و مکالماتی که شما دارید این کلمه می‌تواند معنای ببخشید یا متاسفم را به مخاطب شما منتقل کند و در موقعیت‌های مختلفی نیز قابل استفاده خواهد بود. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا به شکل بهتری با نحوه استفاده از این کلمه نیز آشنا شوید:

  • Entschuldigung, könnten Sie mir sagen wie ich zum Bahnhof komme?: ببخشید امکانش هست به من بگویید چطوری می‌توانم به ایستگاه قطار بروم؟
  • Entschuldigen Sie mich bitte für einen Moment.: یک لحظه ببخشید لطفا
  • Entschuldigung, das wird nicht wieder vorkommen.: متاسفم این دیگر تکرار نخواهد شد.

نکته مهم دیگری که در این خصوص باید به آن دقت داشته باشید این است که اگر بخواهید بگویید من متاسفم می‌توانید در زبان آلمانی از عبارت Es tut mir leid نیز استفاده کنید. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Es tut mir leid, das wird nicht wieder vorkommen.

متاسفم این دیگر تکرار نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: 15 راه برای تشکر کردن به زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: صبح بخیر به زبان آلمانی

امکان دارد دوباره آن را تکرار کنید؟ راه‌های مودبانه برای شفاف‌سازی در زبان آلمانی

در زبان آلمانی راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای بیان این‌که چیزی را متوجه نشده‌‎اید استفاده کرده و از شخص مقابل بخواهید تا چیزی که گفته را تکرار کند. از جمله کلمات مودبانه آلمانی برای مکالمه روزمره که می‌توانید در این زمینه از آنها استفاده کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Entschuldigung, ich habe das nicht verstanden.: ببخشید من متوجه نشدم.
  • Könnten Sie das bitte wiederholen?: امکان دارد دوباره آن را تکرار کنید؟
  • Könnten Sie bitte etwas langsamer sprechen?: ممکن است کمی آهسته‌تر صحبت کنید لطفا؟

یک نکته کلیدی و بسیار مهم که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که در موقعیت‌هایی که کمتر رسمی هستند شما به‌سادگی می‌توانید از عبارت Wie bitte? به معنای متاسفم؟ استفاده کنید.

عبارات مفیدتر زبان آلمانی برای مکالمات روزمره و عادی

زمانی که در کشور آلمان زندگی می‌کنید یا این‌که قصد دارید با شخصی به زبان آلمانی صحبت کنید باید منتظر هر چیزی باشید. عباراتی که در ادامه آورده‌ایم از جمله مهم‌ترین کلمات مودبانه آلمانی برای مکالمه روزمره هستند که می‌توانند به میزان زیادی در این زمینه به شما کمک کرده و شرایط بهتری را برای مکالمات روزمره شما فراهم کنند:

  • Könnte ich bitte deine Handynummer haben?: آیا می‌توانم شماره تلفن شما را داشته باشم لطفا؟
  • Hättest du morgen Nachmittag Zeit?: فردا بعد از ظهر آزاد هستی؟
  • Könntest du mir bitte bei den Deutsch-Hausaufgaben helfen?: می‌توانید لطفا در انجام تکالیف آلمانی به من کمک کنید؟
  • Ich gehe heute Abend auf eine Party, möchtest du mitkommen?: من می‌خواهم به یک مهمانی بروم، آیا می‌خواهید شرکت کنید؟
  • Ich würde lieber ins Kino gehen.: ترجیح می‌دهم به سینما بروم.
  • Macht es dir was aus, wenn mein Freund mitkommt?: آیا مشکلی ندارید که دوست من به ما بپیوندد؟
کلمات مودبانه آلمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

صحبت کردن به‌صورت مودبانه از پشت تلفن

مکالمات تلفنی در زبان آلمانی از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین علت نیز شما باید بیاموزید که این مکالمات را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. این مکالمات معمولا صحبت‌هایی کوتاه و مختصر هستند که در آنها از عبارات خاصی نیز استفاده می‌شود. زمانی که شما با یک دوست خیلی صمیمی صحبت می‌کنید معمولا از صحبت‌های اولیه کوچک عبور کرده و مستقیم سر اصل مطلب می‌روید.

با این حال اگر با شماره‌ای که برای شما آشنا نیست در حال صحبت باشید معمولا آلمانی‌ها اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که آلمانی‌ها با ذکر نام خانوادگی خود به تلفن پاسخ می‌دهند. این یک عمل بی‌ادبانه نیست و تنها یک روش برای مردم کشور آلمان است که از این طریق به تلفن‌های خود پاسخ می‌دهند.

باز هم فراموش نکنید که مردم را باید به شیوه درست خطاب کنید و از حالت فرعی برای درخواست‌های مودبانه استفاده کنید. در اینجا دو نمونه از مکالمات تلفنی کوتاه که یکی درباره صحبت با یک دوست صمیمی و دیگری درباره صحبت با یک همکار تجاری است را برای شما آورده‌ایم که برای یادگیری کلمات مودبانه آلمانی برای مکالمه روزمره بسیار مفید خواهد بود:

گفتگوی غیررسمی:

A: Hallo, Paul. Na wie geht’s?

سلام پل، چطوری؟

B: Mir geht’s gut, danke. Sag mal, ich glaub Lola schmeißt heute Nacht ‘ne Party. Kommst du mit?

من خوبم ممنون. فکر می‌کنم لولا امشب یک مهمانی کوچک برگزار می‌کند، توهم می‌آیی؟

A: Ich hab leider schon etwas vor!

متاسفانه من از قبل برنامه‌هایی دارم.

Schade, dann ein anderes Mal. Tschüss!

این موضوع شرم‌آور است! اوکی یک زمان دیگر. خداحافظ

A: Tschüß.

خداحافظ!

یک گفتگوی رسمی:

A: Maier?

مایر؟

B: Guten Morgen, Herr Maier. Hier spricht Christian Huber. Aufgrund unvorhergesehener Umstände muss ich unseren Termin heute leider absagen. Wäre es möglich, ihn auf nächsten Dienstag zu verschieben?

صبح بخیر آقای مایر، کریستین هوبر در حال صحبت کردن است. متاسفانه باید جلسه امروزمان را لغو کنم. آیا می‌توانیم آن را به سه‌شنبه موکول کنیم؟

A: Kein Problem, wie wäre es mit nächstem Dienstag um 16:30 Uhr?

مشکلی ندارد. آیا سه‌شنبه ساعت 16:30 خوب است؟

B: Ich danke für Ihr Verständnis. Ja, 16:30 ist für mich in Ordnung. Ich schicke Ihnen eine Bestätigung per Email. Auf Wiederhören!

از درک شما متشکرم. بله ساعت 4:30 بعد از ظهر برای من مناسب است. من یک تاییدیه از طریق ایمیل برای شما ارسال می‌کنم. خداحافظ!

A: Auf Wiederhören!

خداحافظ!

بیشتر بخوانید: خداحافظی به زبان آلمانی

بیشتر بخوانید: پنج راه برای گفتن «متاسفم» (Sorry) به زبان آلمانی

نکاتی مهم برای شروع صحبت کردن درست به‌صورت مودبانه به زبان آلمانی

در این بخش قصد داریم چند نکته کلیدی و بسیار مهم را بعد از یادگیری کلمات مودبانه آلمانی برای مکالمه روزمره به شما ارائه دهیم که بدون شک به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شکل بهتری به زبان آلمانی به‌صورت کاملا مودبانه صحبت کنید و نتایج بهتری را نیز از گفتگوهای خود دریافت کنید.

ادامه دهید و از بحث‌های کوچک رد شوید

به‌عنوان یک زبان آموز که قصد دارید زبان آلمانی را بیاموزید باید همواره به خاطر داشته باشید که رفتارهایی که در یک فرهنگ درست در نظر گرفته می‌شوند را با دیگر رفتارهایی که در این فرهنگ نامناسب هستند جایگزین نکنید. با در نظر گرفتن این موضوع، آشنایی با آداب و رسوم یک کشور باید بخش مهمی از مطالعات زبان شما باشد. به‌عنوان‌مثال آلمانی‌ها تمایل دارند خیلی مستقیم درباره اصل مطلب صحبت کنند.

آنها اغلب از صحبت‌های کوچک و به خصوص با افراد غریبه خودداری می‌کنند. شروع مکالمه در مورد آب و هوا با صندوق‌دار یا در سوپرمارکت می‌تواند کاری بسیار غیرمعقول در این فرهنگ باشد و مردم ممکن است فکر کنند که شما بسیار عجیب و غریب هستید.

شما باید بدانید که زمانی از Du و چه زمانی از Sie استفاده کنید

پس از این‌که با کلمات مودبانه آلمانی برای مکالمه روزمره آشنا شدید یکی دیگر از اقداماتی که در راستای صحبت کردن مودبانه در این زبان باید انجام دهید این است که بیاموزید دقیقا چه زمانی باید از Du یا Sie استفاده کنید. با این وجود چیزی که آلمانی‌ها روی آن تاکید زیادی دارند این است که به‌درستی با مردم صحبت می‌کنند و مخصوصا در موقعیت‌های رسمی یا در هنگام تعامل با افراد غریبه یا آشنایان معمولی این نکات را به میزان زیادی رعایت می‌کنند.

شما می‌توانید در این زبان افراد را به‌صورت رسمی با Herr  / Frau به معنای آقا یا خانم صدا کنید و پس از آن نیز نام خانوادگی‌ آنها را بیاورید. از طرف دیگر اگر آنها عنوانی مانند دکتر یا پروفسور دارند نیز باید اطمینان حاصل کنید که حتما این عنوان را نیز اضافه کنید تا بتوانید یک عبارت درست را برای صدا زدن مودبانه دیگران بسازید. از طرف دیگر یک نسخه رسمی و غیر رسمی از کلمه you در زبان آلمانی وجود دارد.

Du برای خطاب به دوستان، خانواده، افراد همسن یا کوچک‌تر از شما مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Kommst du heute Abend zur Party?

امشب به مهمانی می‌آیی؟

این در حالی است که Sie در موقعیت‌های رسمی‌تر یا در هنگام صحبت کردن با افرادی که آنها را به‌خوبی نمی‌شناسید مورداستفاده قرار می‌گیرد و کاربرد دارد. دقت داشته باشید که همیشه به‌عنوان یک کلمه جمع با حرف اول بزرگ نوشته می‌شود. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا به شکل بهتری نحوه استفاده از آن را بیاموزید:

Nehmen Sie morgen am Meeting teil, Herr Maier?

آیا شما در جلسه فردا شرکت می‌کنید، آقای مایر؟

در سال‌های اخیر تمایل زیادی به کاهش رسمیت به خصوص در میان جوانان کشور آلمان وجود داشته است و به همین علت نیز استفاده از Du به میزان زیادی رایج‌تر شده است. به همین علت نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما تلاش کنید به مکالمات آلمانی‌ها گوش دهید و به نحوه استفاده آنها از این دو عبارت دقت و توجه داشته باشید. به‌عنوان‌مثال شما برای این کار می‌توانید به فیلم‌های آلمانی نگاه کنید یا این‌که می‌توانید یک برنامه یادگیری فراگیر را برای این کار انتخاب کنید.

کلمات مودبانه زبان آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

عبارات مودبانه آلمانی را به‌درستی شکل دهید

یکی از نکات کلیدی که در خصوص تشکیل کلمات مودبانه آلمانی برای مکالمه روزمره به آن دقت داشته باشید این است که از حالت subjunctive II در زبان فرانسه برای بسیاری از کاربردها از جمله بیان خواسته‌ها و فرم دادن به درخواست‌های مودبانه استفاده می‌شود. مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

  • Ich hätte gerne…: من دوست دارم…
  • Hättest du…? آیا شما …؟
  • Könnten Sie bitte…? میشه لطفا…؟

استفاده از این زمان باعث می‌شود تا درخواست شما کمی نرم شود. برای مثال تفاوت بین دو جمله I want a soda و I would like a soda که هر دو بیانگر خواسته یک سودا هستند را در زبان انگلیسی مشاهده کنید تا به شکل بهتری با این مفهوم آشنا شوید. اگر می‌خواهید عبارتی که استفاده می‌کنید مودبانه به نظر برسد بهتر است که این نوع جملات را به دایره واژگان و عبارات خود اضافه کنید.

یکی از نکات بسیار مهم دیگری که در این زمینه باید به آن دقت و توجه داشته باشید این است که وقتی از این عبارات و کلمات آلمانی استفاده می‌کنید نه‌تنها فوق‌العاده مودبانه به نظر می‌رسید؛ بلکه جذابیت شما نیز به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند که بدون شک این موضوع می‌تواند مزایای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.

اگر در ابتدا کمی احساس ناراحتی می‌کنید اصلا جای نگرانی وجود ندارد. همه ما می‌دانیم که کلید یادگیری یک زبان جدید، تمرین، تمرین و تمرین است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در تمرینات خود تداوم داشته باشید و سعی کنید تا خیلی سریع به آنچه که نیاز دارید دست پیدا کنید.

در واقع شما باید اطمینان حاصل کنید از هر فرصتی برای تقویت مهارت‌های ارتباطی آلمانی خود استفاده می‌کنید ودر مسیر درست تبدیل شدن به یک شخص آلمانی زبان فوق‌العاده مودب هستید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره کلمات مودبانه آلمانی برای مکالمه روزمره پاسخ دهیم.

چرا استفاده از کلمات مودبانه آلمانی برای مکالمه روزمره از اهمیت زیادی برخوردار است؟

مردم کشور آلمان اهمیت زیادی به مکالمات مودبانه و رسمی می‌دهند و بیشتر مکالماتی که در این کشور انجام می‌شود نیز در همین حالت است. به همین علت نیز بهترین راهی که پیش روی شما قرار دارد این است که سعی کنید با این عبارات و کلمات آشنا شده و نحوه استفاده از آنها در جملات مختلف را نیز بیاموزید.

به چه شکل می‌توانیم عبارات و کلمات مودبانه آلمانی را برای مکالمات روزمره بیاموزیم؟

برای انجام چنین کاری بهترین راهی که پیش روی شما قرار دارد این است که در قدم اول سعی کنید این کلمات و عبارات را به خاطر بسپارید و در ادامه تلاش کنید تا به طور مرتب از آنها در جملات روزمره خود استفاده کنید تا به طور کامل ملکه ذهن شما شوند.

سخن پایانی

آشنایی با کلمات مودبانه آلمانی برای مکالمه روزمره به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی سریع و به بهترین شکل ممکن با مردم آلمان ارتباط برقرار کنید. یادگیری این کلمات برای داشتن یک مکالمه خوب در زبان آلمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد یادگیری این زبان را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از دوره های آموزشی ایرانمهر نیز در این زمینه بهره‌مند شوید. کلاس‌های برگزار شده توسط موسسه زبان ایرانمهر دارای کیفیت آموزشی بالایی بوده و از هزینه مناسبی نیز برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: راه های «نه» گفتن به زبان آلمانی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 29 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. علائی
    3 دی 1402
    پاسخ دادن

    مقاله های شما بسیار عالی است و من همیشه نهایت استفاده رو ازشون می کنم.

    • ایرانمهر
      3 دی 1402
      پاسخ دادن

      سلام وقت بخیر ممنونم از همراهیتون
      موفق باشین

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید