IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
یادگیری زبان آلمانی با خواندن
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: محمد اشرفی
8 شهریور 1401

آلمانی را با خواندن یاد بگیرید

اگرچه ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود زبان آلمانی نوشتاری و همچنین دایره لغات زبان‌آموزان، خواندن متن است. حتی اگر معنی تمام چیزهایی را که می‌خوانید متوجه نمی‌شوید، فرآیند جست و جوی معنای کلمات و تحلیل ساختار جملات، تأثیر بسیاری در بالا بردن سطح زبان آلمانی شما دارد. از این گذشته، آلمان به ادبیات فاخرش معروف است. هزاران متن آلمانی شگفت‌انگیز وجود دارد که الهام‌بخش مسیر آموزشی شما خواهند بود. در این مقاله، هشت کتاب کلاسیک آلمانی را که جهشی در سطح زبان آلمانی زبان‌آموزان بوجود خواهد آورد معرفی خواهد شد.

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

8 کتاب کلاسیک محبوبی که نباید از دست بدهید

1. Die Verwandlung (“مسخ”) (1915) اثر فرانتس کافکا

این کتاب به‌عنوان اولین انتخاب برای غوطه‌ور شدن در ادبیات آلمانی بی‌نظیر است. ممکن است قبلاً این کتاب را به زبان انگلیسی مطالعه کرده باشید و این آشنایی و همچنین کوتاه بودن داستان به روند مطالعه شما کمک بسیار بزرگی کند و بتوانید آن را زود تمام کنید. همین کوتاهی و اختصار باعث می‌َشود که شما از رویارویی با آن نهراسید.

Die Verwandlung روایتگر داستان فروشنده‌ای به نام گرگور سامسا است که یک روز عادی از خواب برخاسته و با کمال ناباوری می‌بیند که به حشره‌ای بزرگ و وحشتناک تبدیل شده است. این رمان بر تغییراتی که تغییر قیافه گرگور در زندگی‌اش بوجود آورده تمرکز می‎کند. این داستان مقایسه زندگی او قبل و بعد “مسخی” است که برایش اتفاق افتاده. زندگی حقیر و یکنواخت کارمندی که قبلاً تجربه کرده و برای خانواده فقیر خود مفید بوده با زندگی اکنونش که به سوسکی چندشناک تبدیل شده.

او می‌بیند که همان پدر ومادری که قبلاً تمام دلخوشی زندگی‌شان او بود چگونه برای او آرزوی مرگ کرده و دیگر نمی‌خواند که او در آن خانه باشد محور اصلی این کتاب موضوعاتی مانند بیگانگی و پوچ بودن زندگی است. این کتاب که یکی از مهم‌ترین کتاب‌های قرن بیستم بوده و مطالعه آن برای هر زبان‌آموز آلمانی زبانی ضروری است.

آلمانی را با خواندن یاد بگیرید

2. Die Ausgewanderten «مهاجران» (1992) اثری از W.G. Sebald

این کتاب گزینه‌ای عالی برای ورود به دنیای ادبیات آلمانی است. این مجموعه رابطه راوی با چهار شخصیت مختلف را بازگو می‌کند که هر کدام به ایالات متحده یا انگلیس مهاجرت کرده‌اند. اگرچه این کتاب صراحتاً در مورد هولوکاست نیست، اما نویسنده سعی برآن داشته که تأثیری را که رویدادهای غم انگیز جنگ جهانی دوم بر زندگی این افراد گذاشته به نمایش بگذارد. این متن مفاهیمی مانند تروما، خاطره و بیگانگی را در قالب  استعاره‌هایی قدرتمند و گیرا به مخاطب انتقال می‌دهد.

اگرچه نویسنده در این کتاب به موضوعی دشوار پرداخته، نثر این کتاب نسبتاً ساده و سرراست است و چالش خوبی برای یک دانش‌آموز آلمانی در سطح متوسط ​​تا پیشرفته است.

Die Vermessung der Welt .3 “اندازه‌گیری جهان” (2005) نوشته دانیل کهلمن

این کتاب یک رمان کمیک پرفروش است که به‌قدری در بین مردم محبوبیت و شهرت یافت که در سال 2012 از آن فیلم ساخته شد. این کتاب در خلال یک داستان تاریخی، به روایت ماجراهای زندگی دو دانشمند قرن نوزده یعنی الکساندر فون هومبولت و کارل فردریش گاوس، می‌پردازد که هر دو در فکر اندازه‌گیری دنیا هستند. این رمان بررسی زندگی و شخصیت این دو چهره مهم تاریخی است و تفاوت عقیده و رویکرد آن‌ها را نشان می‌دهد. فون هومبولت علاقمند به جست‌و جو و کاوش فیزیکی در جهان است اما گاوس بیشتر ترجیح می‌دهد که اکتشافات علمی‌اش را در کنج عزلتش پیگیری کند.

این رمان ماجراجویی‌ها و ملاقات‌های این دو شخصیت را در بردارد و دوستداران تاریخ و علاقمندان به داستان‌های ماجراجویانه به‌طور یکسان از این کتاب لذت خواهند برد.

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

4. Der Tod in Venedig (مرگ در ونیز) (1912) نوشته توماس مان

توماس مان یکی از مشهورترین نویسندگان جهان است. او در این رمان که به محبوبیت زیادی در سطح جهان رسیده، در مورد  نویسنده‌ای به نام گوستاو فون صحبت می‌کند که به دنبال الهام گرفتن از ونیز دیدن می‌کند تا از این طریق چشمه خشکیده نویسندگی‌اش را باز جاری سازد. آشنباخ که معتقد است نویسنده باید در برابر شور و شوق و نیز ضعف جسمانی خود مقاومت کند، خود را در فضای آرام شهر ایتالیا غرق می‌کند. در این وضعیت او پسربچه 14 ساله لهستانی را که او نیز به ونیز سفر کرده ملاقات می‌کند. همین دیدار کوتاه کافیست تا نویسنده داستان ما سخت به او دل ببیند و به عشقی بیمارگونه نسبت به او مبتلا شود.

گرچه هرگز هیچ تعاملی بین این دو نفر صورت نمی‌گیرد اما شدت و عشق و وسواس به پسر افکار او را تا آنجا به هم می‌ریزد که در نهایت دچار نابودی و سقوطش می‌شود.

این کتاب بسیار دشوار و فلسفی و در زمره یکی از مهمترین کتاب‌های ادبیات آلمانی قرن بیستم است. با این حال، کتابی درخور تمرین و مطالعه برای آن دسته از زبان‌آموزان آلمانی سطح پیشرفته است که عاشق به چالش کشیدن دانش زبانی خود هستند.

Der Vorleser .5 (“خواننده”) (1995) اثر برنهارد شلینک

علاوه بر خواندن خود کتاب، دیدن نسخه سینمایی این رمان شگفت‌انگیز که در سال 2008 ساخته شد، نیز شدیداً قابل توصیه است. دیدن فیلم علاوه بر لذت سرشاری که به بیننده خود می‌دهد، برای زبان آموزان زبان آلمانی کمکی است که با متن کتاب راحت‌تر ارتباط بگیرند.

داستان Der Vorleser که در سال 1958 اتفاق می‌افتد در مورد ماجرای عاشقانه پسربچه 15 ساله از یک طبقه متوسط و یک زن 38 ساله به نام هانا از یک طبقه کارگر است. هانا که فرد مسلط در این رابطه است از مایکل می‌خواهد که در دیدارهایشان برایش کتاب بخواند و به این صورت در هر دیدار مایکل با شور و اشتیاق برای هانا کتاب می‌خواند و هانا را در شگفتی کتاب‌ها غرق می‌کند. بعد از یک مدت هانا در کار خود ترفیع گرفته و به صورت ناگهانی مایکل را ترک می‌گوید.

سال‌ها بعد، زمانی که مایکل دانشجوی حقوق است، او به اتفاق هم‌کلاسی‌هایش در دادگاه جنایات جنگی نازی‌ها شرکت می‌کند و در آنجا هانا را به عنوان یکی از متهمان دادگاه شناسایی می‌کند. جرمی که هانا مرتکب شده به خاطر نامه‌هایی بوده که به علت امضا زدن آن‌ها از روی عدم داشتن سواد بوده است. و در آنجا مایکل می‌فهمد که هانا در تمام طول این مدت سواد نداشته به همین علت از او می‌خواسته که برایش کتاب بخواند. چند تن از نگهبانان هم شهادت می‌دهند که هانا که نگهبان اس‌اس بود از زندانیان ضعیف قبل از اعدامشان می‌خواسته که برایش کتاب بخوانند.

آن‌ها تلاش می‌کنند تا به دادگاه ثابت کنند که او از روی عدم داشتن سواد به امضای برگه‌ها مبادرت کرده است اما او خود از روی غرور این ادعا را در دادگاه رد کرده و به حبس ابد محکوم می‌شود.

این داستان دلخراش که به موضوع دشوار میراث نازیسم در آلمان معاصر می‌پردازد یکی از محبوب‌ترین رمان‌های عصر امروز آلمان است.

زبان آلمانی را با خواندن یاد بگیرید

6. Der Besuch der alten Dame «بازدید» (1956) اثر فردریش دورنمات

کلر زاکاناسیان که یک فرد بسیار ثروتمند است پس از سال‌ها دوری تصمیم می‌گیرد به زادگاهش، گولن برگردد. مردم گولن، که اکنون با مشکلات اقتصادی متعددی دست به گریبان‌اند مشتاقانه ورود او را انتظار می‌کشند، به این امید که او ناجی آن‌ها شده و آن‌ها را از این وضعیت اسفناک اقتصادی برهاند. مردم از آلفرد ایل، معشوق جوانی‌های کلر درخواست می‌کنند که مسئول درخواست پول از کلر برای مردم شهر شود.

کلر با این درخواست موافقت کرده و بودجه موردنیاز مردم را در اختیارشان قرار می‌دهد اما برای این دست و دلبازی خود یک شرط می‌گذارد که چیزی نیست جز قتل آلفرد، کسی که در جوانی به او خیانت کرده است. داستان حول رابطه کلر با آلفرد و صحبت‌های مردم شهر در مورد تقاضای بیمارگونه او می‌چرخد. این نمایشنامه تراژیکمدی سوئیسی موضوعات دشواری مطرح می‌کند همچون قابل‌معامله بودن عدالت و اینکه چگونه پول می‌تواند مردم را به فساد و گمراهی  بکشاند. 

این نمایشنامه محبوب که به صورت فیلم هم ساخته شده است، برای زبان‌آموزان آلمانی سطح متوسط گزینه‌ای بسیار ​​عالی است.  فراموش نکنید که معنا و تلفظ صحیح واژگانی را که ممکن است در حین تماشا با آن‌ها برخورد کنید حتما از یک فرهنگ‌لغت استاندارد چک کنید.

7. Biedermann und die Brandstifter ” بیدرمن و آتش‌افروزان” (1958) اثر ماکس فریش

این نمایشنامه که یک کمدی سیاه است اثریست از نویسنده مشهور سوئیسی ماکس فریش. این کمدی سیاه داستان شهری است که حملات مکرر آتش افروزان جنگی آن را به نابودی می‌کشاند. آتش افروزان با عنوان فروشنده وارد خانه‌های مردم شده و با پنهان شدن در اتاق‌های زیرشیروانی، تک به تک خانه‌های شهر را یکی پس از دیگری به آتش می‌کشند.

این داستان بر احوالات بیدرمنِ تاجر تمرکز دارد که باور ندارد این اتفاق برای او هم خواهد افتاد اما در نهایت در کمال ناباوری شاهد آن است که چطور آتش‌افروزان در نهایت راه به خانه او هم برده و به همان شیوه خانه زندگی او طعمه شعله‌های سوزان آتش می‌کنند. این کتاب که زمان اندکی پس از وقوع جنگ جهانی دوم نوشته شده است، استعاره‌ای است از نازی‌ها و شیوه نفوذ آن‌ها به خانه‌ها و اخلاقیات مردم.

Biedermann und die Brandstifter یک شروع نسبتاً ساده و عالی برای ورود به دنیای نویسندگی نویسنده محبوب Max Frisch است که برای دانشجویان آلمانی سطح متوسط ​​گزینه‌ای عالی به حساب می‌آید!

8. برلین الکساندر پلاتز (1929) اثر آلفرد دوبلین

برای زبان‌آموزان سطح پیشرفته آلمانی که به دنبال یک چالش جدی زبانی‌اند، هیچ گزینه‌ای بهتر از کتاب برلین الکساندر پلاتز وجود ندارد. این داستان که یکی از مهم‌ترین کتاب‌های نوشته شده در جمهوری وایمار است، ماجرای زندگی فرانتس بیبرکوپف را روایت می‌کند که یک محکوم سابق تازه از زندان آزاد شده است. این داستان روایتگر بدبختی، سرگردانی، قتل و جنایت در پایتخت آلمان در دهه 1920 است.

آلفرد دوبلین در سبک نوآورانه خود که اغلب با سبک جیمز جویس مقایسه می‌شود، از رویکردهای متعدد و همچنین ارجاع به آهنگ‌های محبوب، تابلوها، ایستگاه‌های مترو و سرفصل‌های روزنامه‌ها استفاده می‌کند و با این تصویر سازیها سعی در ایجاد کلاژی از کلان شهر رو به رشدی دارد که در آن زمان به عنوان برلین شناخته می‌شد.

اگر شروع این کتاب به خاطر متن دشوار آن برای شما دلهره‌آور است، می‌توانید اقتباس تلویزیونی راینر ورنر فاسبیندر از این داستان را به عنوان پیش درآمد شروع کتاب نگاه کنید. تماشای این نمایش مطمئناً شما را تشویق به خواندن کتاب خواهد کرد.

آلمانی را با خواندن یاد بگیرید

با مطالعه این کتاب‌ها شما می‌توانید به آسانی سطح زبان آلمانی خود را به درجات بالاتری برسانید. در صورتی که به راهنمایی بیشتری نیاز داشتید می‌توانید با ما تماس بگیرید. آموزشگاه زبان ایرانمهر با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه آموزش زبان است. همچنین شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین سطح رایگان و ثبت‌نام در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و سایر زبان‌ها فرم مشاوره رایگان را پر نمایید. کارشناسان آموزش در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگویی سوالات شما خواهند بود.


بیشتر بخوانید:10 عبارت عامیانه آلمانی که با استفاده از آن ها می توانید آلمانی را طبیعی تر صحبت کنید


دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید