IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
آموزش ساخت مصدر در گرامر زبان آلمانی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
27 آبان 1402

آموزش ساخت مصدر در گرامر زبان آلمانی (zu + Participle I)

ساخت مصدر در گرامر زبان آلمانی یکی از اساسی‌ترین نیازهایی است که احتمالا شما هم این نیاز را دارید. به طور کلی دستورالعمل‌های خاصی برای ایجاد یک مصدر در زبان آلمانی وجود دارد که شما با دنبال کردن این دستورالعمل‌ها می‌توانید به بهترین شکل ممکن مصدرهای خود را در این زبان بسازید. از طرف دیگر باید بدانید که مصدرها دارای کاربردهای بسیار زیادی در گرامر زبان آلمانی هستند و به همین علت نیز آشنایی با آنها و نحوه ساخت آنها می‌تواند از اهمیت بسیار زیادی برای شما هم برخوردار باشد.

به همین علت نیز ما در این بخش از آموزش زبان آلمانی قصد داریم کمی بیشتر درباره نحوه ساخت مصدرها در زبان آلمانی صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید اطلاعات بیشتری را در این زمینه به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

نحوه ساخت مصدر در زبان آلمانی با کمک ترکیب zu + Partizip I

اگر شما هم با زبان آلمانی آشنایی کلی داشته باشید حتما می‌دانید که یکی از بهترین راه‌هایی که امروزه برای ساخت مصدر در گرامر زبان آلمانی وجود دارد استفاده از ترکیب zu + Partizip I است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک بند اسمی را ایجاد کرده و به این ترتیب مصدری را نیز برای خود داشته باشید. برای این‌که بتوانید به شکل بهتری از این ساختار استفاده کنید شما باید با مفاهیم مختلفی آشنا شوید که یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین این مفاهیم Gerundiv در زبان آلمانی است.

Gerundiv یکی از مفاهیمی است که حتما باید اطلاعات کاملی درباره آن داشته باشید و به همین علت نیز ما در ادامه این مطلب بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد و کاربردهای این مفهوم را توضیح خواهیم داد. با این حال شما به طور کلی باید بدانید که ترکیب zu + Partizip I می‌تواند در بسیاری از موارد مختلف به شما کمک کرده و شرایط مناسبی را برای استفاده از انواع مصدرها در زبان آلمانی برای شما ایجاد کند.

ساخت مصدر در گرامر زبان آلمانی

دوره های آموزش زبان آلمانی

دوره های حضوری آلمانی ایرانمهر
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان آلمانی برای بزرگسالان

آشنایی با مفهوم Gerundiv

همانطور که در بخش قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم شما برای این‌که بتوانید به بهترین شکل ممکن اقدام به ساخت مصدر در گرامر زبان آلمانی حتما باید با مفهوم Gerundiv در این زبان آشنا شده و اطلاعاتی را در این زمینه به دست بیاورید. به طور کلی باید بدانید Gerundiv زمانی اتفاق می‌افتد که شما zu را با Partizip I ترکیب کنید. معمولا زمانی این کار را انجام خواهید داد که قصد داشته باشید نشان دهید کاری یا باید انجام شود یا این‌که می‌تواند انجام شود.

اولین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که این ساختار می‌تواند دقیقا مانند یک صفت نیز عمل کند؛ چراکه یک اسم را تغییر می‌دهد و این ویژگی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که در زبان آلمانی باید به آن دقت داشته باشید. اگر به طور مبتدی با زبان آلمانی نیز آشنا باشید با مطالعه متن نمونه زیر متوجه خواهید شد که این ترکیب چه کاربردهای مهمی در زبان آلمانی دارد:

Das Unternehmen hat neue Auszubildende. Sie werden mit häufig durchzuführenden Arbeiten vertraut gemacht und sollen die dafür zu meisternden Probleme gemeinsam lösen. Es sind keine leicht zu absolvierenden Aufgaben und die Teilnehmenden stoßen dabei auf nur im Team zu überwindende Hürden.

Auf diese Weise sind die anzulernenden Jugendlichen viel motivierter in ihrer zu durchlaufenden Ausbildung. Auch später gehen sie an zu erwartende Herausforderungen viel offener und teamorientierter heran.

بیشتر بخوانید: بررسی اجمالی سه وجه فعل در زبان آلمانی

چه زمانی باید از ترکیب zu + Partizip I استفاده کنیم؟

شاید یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای شما هم به وجود آمده باشد این است که برای ساخت مصدر در گرامر زبان آلمانی چه زمانی باید از ترکیب zu + Partizip I استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که شما می‌توانید از این ساختار در زمینه‌ها و مسائل رسمی مانند مقالات روزنامه‌ها، اسناد رسمی، قراردادها و … استفاده کنید و از مزایایی که این ساختار در اختیار شما قرار می‌دهد نهایت بهره را ببرید.

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت کنید این است که این ساختار در زبان آلمانی شباهت زیادی با ساختار one/expected/completed در زبان انگلیسی دارد و تقریبا همان کاربردها را نیز به شما ارائه می‌دهد. مثال زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری این موضوع را درک کنید:

die zu meisternden Probleme

مشکلاتی که باید به آنها غلبه کرد.

توجه داشته باشید که در اینجا Gerundiv در واقع یک بند نسبی را جایگزین می‌کند. این کار نیاز به کاما را به طور کامل از بین می‌برد و باعث می‌شود تا کل جمله شما نیز به شکل کوتاه‌تری نوشته شود. مثال زیر را مشاهده کنید که با بند نسبی نوشته شده است:

Die Jugendlichen, die angelernt werden sollen, sind viel motivierter in ihrer Ausbildung, die sie zu durchlaufen haben.

حال مثال زیر را مشاهده کنید که با استفاده از Gerundiv نوشته شده است و از نظر معنایی همان مفهوم جمله بالا را منتقل می‌کند:

Die anzulernenden Jugendlichen sind viel motivierter in ihrer zu durchlaufenden Ausbildung.

Gerundiv را چگونه باید در زمان آلمانی ایجاد کنیم؟

به طور کلی باید دقت داشته باشید که امروزه ساختاری که برای ایجاد Gerundiv در زبان آلمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد ساختاری شبیه به ساختار زیر است:

zu + Partizip I + adjective ending

پس اولین نکته‌ای که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که معمولا در پایان این ساختار یک صفت قرار می‌گیرد. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را بیاموزید در ادامه دو مثال را برای شما آورده و توضیحاتی را درباره هریک از آنها در اختیار شما قرار خواهیم داد:

die zu meisternden Probleme

به طور معمول Gerundiv با یک حرف کوچک نوشته می‌شود، اگرچه باید دقت داشته باشید مواردی وجود دارد که به‌عنوان یک اسم نیز مورداستفاده قرار گرفته و به همین علت نیز با استفاده از حروف بزرگ نوشته می‌شود. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

die Auszubildenden

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که گاهی اوقات ما zu را جدا از Partizip I می‌نویسیم و گاهی اوقات آنها را با هم به‌صورت یک کلمه می‌نویسیم که این موضوع کاملا به این مسئله بستگی دارد که آیا این دو در آن موقعیت خاص قابل تفکیک هستند یا خیر؟ در ادامه بیشتر در خصوص این موضوع صحبت خواهیم کرد.

ساخت مصدر در گرامر آلمانی

دوره های آنلاین آموزش زبان آلمانی

دوره های آنلاین آلمانی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

Gerundiv با افعال قابل تفکیک و غیرقابل تفکیک

در بخش قبلی زمانی که درباره ساخت مصدر در گرامر زبان آلمانی صحبت می‌کردیم این موضوع را بیان کردیم که شما می‌توانید zu را به‌صورت جدا از Partizip I بنویسید یا این‌که می‌توانید آن را به‌صورت یک جا بنویسید. اولین نکته‌ای که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که zu قبل از Partizip I افعال غیرقابل تفکیک و افعال معیار قرار گرفته و با استفاده از یک فاصله زا هم جدا می‌شود.

توجه کنید که ما می‌توانیم افعال جدانشدنی را از طریق پیشوندهای be-, emp-, ent-, er-, ge-, miss-, ver-, zer- تشخیص دهیم. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

erwarten → die zu erwartenden Herausforderungen

حال باید توجه داشته باشید زمانی که شما از افعال قابل تفکیک استفاده می‌کنید zu بین پیشوند و Partizip I قرار گرفته و آنها با هم به‌عنوان یک کلمه نوشته می‌شوند. ما می‌توانیم افعال قابل تفکیک را از طریق پیشوندهای ab-, an-, auf-, aus-, bei-, ein-, los-, mit-, nach-, her-, hin-, vor-, weg-, zu-, zurück- تشخیص دهیم. مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید تا به شکل بهتری با این موضوع آشنا شوید:

anlernen → die anzulernenden Jugendlichen

در پایان باید به این نکته دقت داشته باشید که افعالی که با پیشوندهای durch-, hinter-, über-, um-, unter-, wider- می‌آیند می‌توانند هم به‌صورت مجزا از هم و هم به‌صورت غیرقابل تفکیک نوشته شوند و هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد. توجه کنید که هیچ راهی وجود ندارد که بدانید در چه شرایطی کدام‌یک از آنها گزینه بهتری برای استفاده هستند و به همین علت نیز اگر شما نسبت به این موضوع مطمئن نیستید بهتر است که خیلی سریع به فرهنگ لغت مراجعه کنید.

مثال‌های زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

durchlaufen → die zu durchlaufende Ausbildung

durchführen → die durchzuführenden Arbeiten

نحوه کاهش Gerundiv دقیقا به چه شکل است؟

زمانی که صحبت از ساخت مصدر در گرامر زبان آلمانی می‌شود معمولا یکی از مهم‌ترین مسائلی که ممکن است برای شما هم به وجود بیاید این است که چگونه می‌توانیم اقدام به کاهش Gerundiv در زبان آلمانی کنیم؟ در خصوص این موضوع باید دقت داشته باشید که ما Gerundiv را دقیقا به همان روشی که صفات را کاهش می‌دهیم کاهش خواهیم داد. سه نوع کاهش را می‌توان برای صفات در نظر گرفت که این‌که از کدام نوع استفاده کنیم کاملا بستگی به کلمه‌ای دارد که Gerundiv را معرفی می‌کند.

در ادامه قصد دارید هریک از انواع این کاهش‌ها را به شما معرفی کرده و توضیحاتی را درباره هریک از آنها به شما ارائه دهیم:

  • کاهش نوع اول: حرف معین + Gerundiv + اسم: مثلا جمله Die anzulernenden Jugendlichen sind motiviert. را در نظر بگیرید. دقت داشته باشید که در اینجا عبارت اسمی استسفاده شده و جمع معرفی شده توسط یک حرف معین نیز add -en است.
  • کاهش نوع دوم: حرف نامعین یا kein یا possessive + Gerundiv + اسم: برای مثال جمله Sie lösen ihre zu meisternden Probleme gemeinsam. را در نظر بگیرید که این ساختار را به بهترین شکل ممکن به شما نشان می‌دهد. دقت داشته باشید که نوع دوم به‌صورت مضارع بوده و اسم جمع معرفی شده نیز توسط یک ضمیر ملکی آمده است.
  • کاهش نوع سوم: هیچ حرف معین یا معینی در ابتدای این نوع کاهش نمی‌اید و در ادامه تنها یک Gerundiv به اضافه اسم می‌آید. مثال روبه‌رو را مشاهده کنید: Sie werden mit häufig durchzuführenden Arbeiten vertraut gemacht. دقت داشته باشید که کاهش نوع سوم از نوع داتیو بوده و اسم جمع بدون حرف تعیین برای آن می‌آید.

بیشتر بخوانید: آموزش زبان آلمانی

جدول زیر به شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن بتوانید این ساختار را بشناسید و به‌خوبی از آن استفاده کنید:

 Type 1:
definite article + Gerundiv
Type 2:
indefinite article/possessive/kein + Gerundiv
Type 3:
no article + Gerundiv
 mfnplmfnplmfnpl
N-e-e-e-en-er-e-es-en-er-e-es-e
A-en-e-e-en-en-e-es-en-en-e-es-e
D-en-en-em-er-em-en
G-en-en-en-er-en-er
آموزش ساخت مصدر در گرامر آلمانی

دوره های خصوصی آموزش زبان آلمانی

دوره های خصوصی آلمانی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان آلمانی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان آلمانی برای بزرگسالان

نحوه استفاده از Gerundiv به‌عنوان یک بند نسبی

یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که Gerundiv در زبان آلمانی اغلب می‌تواند جایگزین یک بند نسبی شود. پس زمانی که اقدام به ساخت مصدر در گرامر زبان آلمانی می‌کنید حتما باید به این موضوع دقت داشته باشید. برای این‌که به شکل بهتری این موضوع را بیاموزید در ادامه چند مثال کاربردی را برای شما آورده‌ایم که به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید جایگزینی Gerundiv و بند نسبی را بیاموزید:

مثال اول مربوط به بند نسبی است:

Das sind die Jugendlichen, die in diesem Jahr ausgebildet werden müssen.

مثال دوم همان جمله را با جایگزین کردن بند نسبی و Gerundiv به شما ارائه می‌دهد:

Das sind die in diesem Jahr auszubildenden Jugendlichen.

دقت داشته باشید که در این جایگزینی عناصر مفعول و ضمیر نسبی حذف می‌شوند و فعل اصلی قبل از اسم قرار می‌گیرد که در واقع بند نسبی به آن اسم اشاره کرده بود. دقت داشته باشید که در اینجا هر عبارت اضافی (مثلا در diesem Jahr) باقی می‌ماند و قبل از Gerundiv قرار خواهد گرفت.

یک کاربرد بسیار مهم دیگر Gerundiv در ساخت مصدر در گرامر زبان آلمانی و به طور کلی در جملاتی که به زبان آلمانی نوشته می‌شوند این است که ما می‌توانیم از آن برای جایگزینی عبارات اسمی که حاوی موارد زیر هستند نیز استفاده کنیم بدون این‌که هیچ‌گونه محدودیتی برای ما وجود داشته باشد:

مفعول با فعل معین، مثال زیر را در این زمینه مشاهده کنید:

Sie sind viel motivierter in ihrer Ausbildung, die durchlaufen werden muss.

مفعول با یک مصدر و البته به اضافه zu که می‌توانید مثال مربوط به آن را در جمله زیر مشاهده کنید:

Sie sollen die Probleme, die zu meistern sind, gemeinsam lösen.

→ Sie sollen die zu meisternden Probleme gemeinsam lösen.

مفعول و صفتی که به -bar ختم می‌شوند که نمونه جملات این‌چنینی در ادامه آمده است:

Es sind keine Aufgaben, die leicht absolvierbar sind.

→ Es sind keine leicht zu absolvierenden Aufgaben.

نکته بسیار مهمی که در اینجا باید به آن دقت کنید این است که leicht باقی می‌ماند و دقیقا قبل از Gerundiv می‌آید.

ساختار غیرشخصی با استفاده از man + modal verb که می‌توانید مثال آن را در ادامه مشاهده کنید:

Sie werden mit Arbeiten vertraut gemacht, die man häufig durchführen muss.

Sie werden mit häufig durchzuführenden Arbeiten vertraut gemacht.

دوباره در اینجا نیز باید دقت داشته باشید که häufig باقی می‌ماند و دقیقا قبل از Gerundiv در جمله ظاهر می‌شود.

از طرف دیگر شما می‌توانید ساختار غیرشخصی با استفاده از sich lassen را نیز ایجاد کنید که در ادامه مثال مربوط به آن را نیز برای شما آورده‌ایم:

Sie stoßen dabei auf Hürden, die sich nur im Team überwinden lassen.

→ Sie stoßen dabei auf nur im Team zu überwindende Hürden.

در اینجا نیز nur im Team باقی می‌ماند و قبل از Gerundiv در جمله می‌آید.

همانطور که شما هم مشاهده کردید ساخت مصدر در گرامر زبان آلمانی کار چندان سخت و دشواری نیست و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که با نحوه انجام این کار آشنا شده و تلاش کنید تا نکاتی که در این زمینه بیان کردیم را رعایت کنید.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره ساخت مصدر در گرامر زبان آلمانی پاسخ دهیم.

مصدر در زبان آلمانی با چه ساختاری ایجاد می‌شود؟

زمانی که قصد دارید اقدام به ساخت مصدر در این زبان کنید باید از ساختار zu + Partizip I برای این کار استفاده کنید که امروزه در این زبان به آن Gerundiv نیز گفته می‌شود و یکی از مهم‌ترین ساختارهایی است که حتما باید آن را بیاموزید.

آیا Gerundiv را در زبان آلمانی می‌توان به‌جای بند نسبی نیز استفاده کرد؟

بله، در بسیاری از موارد شما می‌توانید از Gerundiv به‌جای یک عبارت اسمی نیز در جملات خود استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید. نکته بسیار مهمی که باید درباره این موضوع بدانید این است که این کار را طبق قاعده انجام دهید تا مشکل خاصی برای جمله به وجود نیاید.

آیا می‌توان اقدام به کاهش Gerundiv نیز کرد؟

بله، این کار دقیقا با استفاده از همان قوانینی انجام می‌شود که شما برای کاهش صفات از آنها استفاده کنید و به اصطلاح سه نوع کاهش نوع اول، نوع دوم و نوع سوم نامیده می‌شوند.

سخن پایانی

ساخت مصدر در گرامر زبان آلمانی  به شما کمک می‌کند تا بتوانید مصدرهای مناسبی را برای خود در زبان آلمانی ایجاد کنید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید زبان آلمانی را به بهترین شکل ممکن بیاموزید بدون شک شرکت در دوره های آموزشی ایرانمهر می‌تواند به میزان زیادی در این زمینه به شما کمک کند. کلاس‌هایی که امروزه توسط آموزشگاه زبان ایرانمهر برگزار می‌شوند دارای هزینه بسیار مناسبی بوده و در عین حال کیفیت بالایی را نیز به شما ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: گرامر زبان آلمانی را با تکنیک های مفید، سریع تر یاد بگیرید

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید