IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
روز های هفته به زبان فرانسه
امتیاز کاربران: 4.5/5
نویسنده: ایرانمهر
6 مرداد 1398

روز‌های هفته به زبان فرانسه

 روزهای هفته به زبان فرانسه را با نام خدایان رومی یاد بگیرید

یادگیری روز‌های هفته در زبان فرانسه می‌تواند سخت‌تر و دردسازتر از چیزی باشد که فکرش را کردید. خصوصا اگر در یادگیری این زبان،‌ یک مبتدی یا صفرکیلومتر باشید.

منظورم این است که این برای هر زبان‌آموزی سخت است. یادتان هست «آپولونیا کورلئونه» (Apollonia Corleone) در فیلم «The Godfather» چقدر با روزهای هفته به زبان انگلیسی درگیر بود و برای یادگیری آن‌ها اوقات سختی را می‌گذراند؟

گفته شده، دانستن روز‌های هفته به زبان فرانسه درست مثل بیان ساعت، مهارتی مقدماتی ولی بسیار بااهمیت است. مطمئنا شما نمی‌خواهید به جای سه‌شنبه (mardi)، چهارشنبه (mercredi) به مطب دکترتان بروید، می‌خواهید؟

یکی از دلایلی که ممکن است یادگیری روز‌های هفته به زبان فرانسه را سخت و پیچیده کند، این است که ممکن است مبحث خسته‌کننده‌ای به نظر برسد. بسیار خوب، حق با شماست. روز‌های هفته ممکن است به اندازه‌ی یادگیری طیف رنگ‌ها یا حتی اسامی ماه‌ها به زبان فرانسه جذاب نباشد. چون دست کم، ماه‌ها با انواع مختلف آب‌وهوا و رنگ‌ها با فستیوال‌ها مرتبط هستند و تنوع بیشتری دارند.

اما نگران نباشید. چون در ادامه قرار است با روشی جذاب و سرگرم‌کننده‌، چند تکنیک برای یادگیری و به خاطر سپردن روز‌های هفته به زبان فرانسه را آموزش دهیم.

دوره های آموزش زبان فرانسه

دوره های حضوری فرانسوی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان فرانسه برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان فرانسه برای بزرگسالان

اسامی روز‌های هفته به زبان فرانسه

قبل از شروع آموزش و استفاده از تکنیک‌ها، بهتر است با اسامی روز‌های هفته به زبان فرانسه آشنا شویم:

  • lundi – Monday
  • دوشنبه
  • mardi– Tuesday
  • سه‌شنبه
  • mercredi – Wednesday
  • چهارشنبه
  • jeudi­– Thursday
  • پنجشنبه
  • vendredi – Friday
  • جمعه
  • samedi – Saturday
  • شنبه
  • dimanche – Sunday
  • یکشنبه

یادتان باشد؛ درست مثل اسامی ماه‌ها در زبان فرانسه، روزهای هفته هم با حروف بزرگ نوشته نمی‌شوند. همچنین فرانسوی‌ها هفته‌ی خود را به جای یکشنبه، از روز دوشنبه شروع می‌کنند.

در ادامه برای صحبت کردن راجع‌ به روز‌های هفته، چند کلمه‌ و عبارت مفید به شما معرفی می‌کنیم:

  • Un jour – a day
  • یک روز
  • Une semaine – a week
  • یک هفته
  • Hebdomadaire ­– weekly
  • هفتگی
  • Les jours de la semaine – the days of the week
  • روزهای هفته
  • Le week-end – the weekend
  • آخر هفته
  • Faire le pont – (lit. “to make a bridge”)
  • معنای لغوی: پل زدن معنای ضمنی: یک آخرهفته طولانی، یک روز مرخصی اضافه علاوه بر تعطیلی عمومی

آخرین عبارت به تعطیلات عمومی اشاره می‌کند که به روز سه‌شنبه یا پنج‌شنبه می‌افتد. در کشور فرانسه رسم است با یک روز مرخصی اضافه، این تعطیلات را (که یا تعطیلات رسمی هستند یا غیررسمی) به یک آخر هفته طولانی تبدیل کنند. این امری عادی است که بین‌التعطیلین (یعنی دوشنبه یا جمعه) را مرخصی بگیرند و این تعطیلات را به چهار روز تعطیلات آخر هفته تبدیل کنند. در این صورت، آن‌ها فاصله‌ی بین تعطیلات و آخر هفته را پل می‌زنند (یا به هم وصل می‌کنند) و یک روز را مرخصی می‌گیرند. (چقدر هم ما ایرانی‌ها با این اصطلاح آشنا نبودیمJ)

حالا که با این اسامی آشنا شدیم، وقت آن رسیده که با تکنیک‌هایی برای یادگیری و به خاطر سپردن این اسامی آشنا شویم.

روز های هفته به زبان فرانسه

سه تکنیک هفتگی برای یادگیری سریع و حفظ روزهای هفته به زبان فرانسه

  1. هر هفته را به زبان فرانسه برنامه‌ریزی کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری روز‌های هفته به زبان فرانسه، همان تکنیکی است که برای یادگیری روز‌های هفته به زبان فارسی استفاده کردید. یعنی برنامه‌ریزی روزانه‌ی خود را طبق تاریخ و روز‌های فرانسوی بچینید و به استفاده از این اسامی عادت کنید. به این ترتیب شما نه تنها به تمرین اسامی روز‌های هفته می‌پردازید، بلکه به طور ناخوداگاه هر روز با آن‌ها سروکله می‌زنید.

خوشبختانه، این اصلا کار سختی نیست. فقط کافی است بعضی از عادت‌های روزانه‌تان را تغییر بدهید!

برای مثال از یک برنامه‌ریز (planner) استفاده کنید. اگر اهل کاغذ و دفتر هستید، به جای خرید یک پلنر فارسی (دقیقا از همان گلگلی‌ها) پلنری به زبان فرانسه بخرید. شاید بتوانید در فروشگاه‌های لوازم‌التحریر یا تجهیزات اداری، پلنری پیدا کنید که روزهای هفته را به زبان فرانسه، انگلیسی و اسپانیایی نوشته باشد، اما اگر آن را فقط به زبان فرانسه می‌خواهید، باید کمی بیشتر بگردید.

اگر نتوانستید در فروشگاه‌ها یکی از این پلنرها را پیدا کنید، پس آنلاین سفارش دهید: پلنر شخصی به شما این امکان را می‌دهد تا نه تنها زبان پلنر را انتخاب کنید، بلکه می‌توانید آن را هر طور که خودتان می‌خواهید طراحی کنید.

گوگل را هم شریک یادگیری خود کنید. چه دلش بخواهد چه نخواهد باید به شما در یادگیری یک زبان جدید کمک کند. به شما قول می‌دهم اگر از او به خوبی کمک بگیرید، شرایط بیش از پیش آسان می‌شود. منظورم جستجوی مقاله یا ویدیوهای مختلف نیست: فقط کافی است که از طریق تنظیمات زبان، تقویم گوگل را به زبان فرانسه تغییر دهیدJ

شما حتی می‌توانید تقویم تلفن همراه، دسکتاپ کامپیوتر یا حتی تلویزیونتان را هم به زبان فرانسه تغییر دهید. تا جایی که می‌توانید تمام این گزینه‌ها را به زبان فرانسه تغییر دهید تا خود به خود در نسخه‌ی فرانسوی روز‌های هفته غرق شوید و آن‌ها به طور خودکار جلوی چشمتان رژه بروند.

این گزینه‌ها به شما کمک می‌کنند روزهای هفته به زبان فرانسه را با زندگی روزمره و جریان فکری‌تان یکی کنید.  به طوری‌که هر روزی که فرا می‌رسد، شما معادل فرانسوی آن را مشاهده می‌کنید. خیلی زود، به مرحله‌ای می‌رسید که دیگر حتی نیازی نیست به این کلمات فکر کنید. چون آن‌ها را به طور خودکار و مثل بلبل بیان می‌کنید.

دوره های آنلاین آموزش زبان فرانسه

دوره های آنلاین فرانسوی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

  1. روزهای هفته را وارد موسیقی کنید (آن‌ها را با ریتم حفظ کنید)

یکی از بهترین روش‌های یادگیری کلمات جدید، استفاده از موسیقی است. آهنگ‌های بامزه و جالب زیادی با روزهای هفته به زبان فرانسه وجود دارد. با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید این آهنگ‌ها را پیدا و از آن‌ها برای یادگیری و به خاطر سپردن این اسامی استفاده کنید. در ادامه نام دو آهنگ معروف و زیبا را به شما می‌گوییم:

اگر این آهنگ‌ها را دوست ندارید یا می‌خواهید روش متفاوت‌تری را امتحان کنید، پس ریتم و آهنگ مخصوص به خودتان را بسازیدJ آهنگی بر اساس اسامی روز‌های هفته به زبان فرانسه. من برای حفظ عناصر جدول مندلیف دقیقا همین کار را انجام دادم. حتی مدرس زبان فرانسه‌‌‌ی من همیشه روز‌های هفته را با ریتم “Frère Jacques” می‌خواند و درس می‌داد. جالب است بدانید که این روش حتی بعد از گذشت بیست سال باز هم قابل استفاده است. گاهی ساده‌ترین تکنیک‌ها، بهترین‌ها هستند. از این آهنگ یا یک ریتم جذاب دیگر استفاده کنید تا اسامی هفته را به زبان فرانسه به خاطر بسپارید. این آهنگ‌ها برای یادگیری الفبا هم کاربرد دارند، پس هرچه سریع‌تر آهنگ مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید.

شما حتی می‌توانید ویدیو‌های آنلاین را امتحان کنید، البته در این ویدیوها شعر و موسیقی پخش نمی‌شود، ولی با پرسیدن سوالاتی ساده و درگیر کردن شما برای نام بردن اسامی روزهای هفته، این مبحث را آموزش می‌دهند. سوالاتی مثل اینکه دیروز چه روزی بود؟ به نظر من این تمرین واقعا فوق‌العاده است!

روز های هفته به زبان فرانسه

  1. با ریشه‌شناسی، یادآورهای کلمات (Mnemonics) را ایجاد کنید

یادگیری روز‌های هفته شاید در ابتدا زیادی پیچیده‌ و پرزحمت به نظر برسد و حفظ چند لغت ساده ارزش این همه سختی و مطالعه را نداشته باشد. اما به من اعتماد کنید، وقتی ریشه‌ی پنهان در این لغات را پیدا کنید، یادگیری آن‌ها بسیار آسان‌تر خواهد شد.  

Lundi — Monday

دوشنبه

کلمه‌ی «lundi» یکی از مثال‌های آسان ماست. ماه به زبان فرانسه «lune» است و در کلمه‌ی «lundi» ریشه‌ای از این لغت دیده می‌شود. درست مثل Monday در زبان انگلیسی، (moon day) که ریشه‌ی moon (ماه) را در خود پنهان کرده است.

این فقط یک ترجمه‌ی ساده‌ی یادآور است.

Mardi — Tuesday

سه‌شنبه

 

ریشه‌یابی کلمه‌ی «Mardi» یا (سه‌شنبه) کمی سخت‌تر است. این کلمه به خاطر «مارس» (Mars)، خدای رومی جنگ، نام‌گذاری شده است. در زبان انگلیسی، کلمه‌ی (Tuesday) به خاطر خدای Tyr (تیر) نامگذاری است. مگراینکه شما اساطیر اسکاندیناوی را کاملا بشناسید. در این صورت، این تکنیک زیاد کمکتان نخواهد کرد. 

البته می‌توانید این اسم را به کمک نام جشن مسیحی‌ها یعنی  Mardi Gras به خاطر بسپارید. جشن Mardi Gras در حقیقت نام جشنی در نیو اورلئان است. روز Mardi Gras روز جشن مسیحیان کاتولیک است، این روز به نام «Fat Tuesday» یا (سه‌شنبه‌ی چاق) نیز شناخته شده است. این روز یک روز قبل از روز «Ash Wednesday» یا (چهارشنبه‌ی خاکستری) است. اولین روز از ایام روزه‌داری مسیحی‌ها. بنابراین آن‌ها در روز Fat Tuesday تمام آرد و کره باقی‌مانده‌ در گنجه‌هایشان را می‌خورند تا خود را برای چهل روز روزه‌داری در ایام Lent آماده کنند.

به این‌ترتیب دیگر هرگز فراموش نمی‌کنید که «Mardi» به زبان فرانسه یعنی «سه شنبه».

Mercredi — Wednesday

چهارشنبه

کلمه‌ی «Mercredi» به کلمه‌ی «Mardi» شباهت زیادی دارد: این روز به روز خدای عطارد (Mercury) شناخته شده است. خدای رزق و روزی، بازرگانی و فصاحت در روم باستان. البته از این طریق زیاد نمی‌توانید کمک بگیرید، خصوصا وقتی که نام روز چهارشنبه در زبان انگلیسی (Wednesday)، به نام یکی از خدایان اسکاندیناوی، Odin، مرتبط است. البته می‌توانید به نحو دیگری از Mercury استفاده کنید. مثلا به این فکر کنید که همانطور که Mercury ارتباط بین خدایان و بندگان است و آن را می‌توان نیمه‌راه بین دو دنیا در نظر گرفت، mercredi  (چهارشنبه) نیز نیمه‌ی راه در هفته‌ی کاری محسوب می‌شود. :))

Jeudi — Thursday

پنجشنبه

مجددا کلمه‌ی «Jeudi» نیز نامی برای خدای رومی است. اما حدس بزنید چه کسی؟ بله، زئوس یا ژوپیتر. (آخ که یاد کارتون هرکول افتادمJکجایی کودکی که یادت بخیر). در زبان انگلیسی، Thursday برای Thor  (ثور) نام‌گذاری شده است. از آنجا که Thor نام خدای مشهور افسانه‌ای است (خصوصا که جدیدا به عنوان یک ابرقهرمان در فیلم‌های ماورایی و تخیلی مشهور شده‌ است) پس هر وقت خواستید به (پنجشنبه) در زبان فرانسه و انگلیسی فکر کنید، این را به خاطر بیاورید که Thursday برای مهم‌ترین خدایان خیالی نام‌گذاری شده‌ است؛ ثور اسکاندیناوی‌ها و زئوس رومی‌ها. به این ترتیب هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنید که Jeudi به زبان فرانسه یعنی «پنجشنبه».

هرچند روش جالب دیگری برای به خاطر سپردن Jeudi وجود دارد. تا سال 1972 در فرانسه، دانش‌آموزان ابتدایی پنجشنبه‌ها (Jeudi) به مدرسه نمی‌رفتند و به بازی و سرگرمی یا «jeux» مشغول می‌شدند. در سال 1972، این قانون تغییر کرد و تعطیلی به روز چهارشنبه محول شد.

جالب است بدانید که از سال 2013، فرانسه روند قوانین مدارس ابتدایی‌ را مجددا اصلاح کرد و روز چهارشنبه برای بیشتر ابتدایی‌ها کلاس گذاشت. کلاسی که در آن بیشتر به بحث و گفتگو و مناظره می‌پرداختند. (بحث‌های کودکانه، البته که بحث‌های کودکانه)

Vendredi — Friday

جمعه

کلمه‌ی vendredi نیز برای یکی از خدایان رومی (یا در این مورد یک الهه) نام‌گذاری شده است: «Venus» یا (ونوس)، الهه‌ی عشق و زیبایی. آخر هفته‌ها متعلق به الهه‌هاست دیگر، نه؟J

Samedi — Saturday

شنبه

گویا خدایان رومی و اسکاندیناوی نیز روز شنبه «samedi» را دوست ندارند. این روز هیچ ربطی به خدایان ندارد. البته در زبان انگلیسی، Saturday برای Saturn نام گذاری شده است. در عوض در زبان فرانسه، کلمه‌ی samedi از کلمه‌ی لاتین dambati dies گرفته شده و به معنی «روز Sabbath » (Sabbath day) است.

حتی اگر از زبان لاتین زیاد سردرنمی‌آورید، می‌توانید samedi‌ و Sabbath را اینگونه به خاطر بسپارید که هر دو با sa شروع می‌شوند و در سنت یهودیان، شنبه روز Sabbath است.

Dimanche — Sunday

یکشنبه

در زبان فرانسه، یکشنبه «dimanche» نیز ربطی به اسامی خدایان رومی ندارد، اما از کلمه‌ی لاتین dies dominicus به معنی «روز لرد» (the day of the Lord) گرفته شده است. چون در سنت مسیحی‌ها، یکشنبه روز Sabbath است. این سنت معنی و مفهوم زیادی به ارمغان می‌آورد.

البته این‌ها فقط چند تکنیک پیشنهادی برای به خاطر سپردن اسامی روز‌های هفته به زبان فرانسه هستند. قانون واجبی نیستند و کسی تبر بیخ گلویتان نگذاشته تا آن‌ها را به این روش حفظ کنید.

شاید ترجیح دهید که با اولین حرف در  این اسامی یک اصطلاح بسازید تا به کمک آن کل اسامی را به خاطر آورید یا حتی آهنگ ریتمیک خودتان را با این اسامی درست کنید.

روز های هفته به زبان فرانسه

ولی به خاطر داشته باشید که شما با تمرین می‌توانید به مهارت بالا برسید و به همین ترتیب، روزی فرا می‌رسد که بتوانید روز‌های هفته به زبان فرانسه را مثل یک حرفه‌ای بیان کنید.

دوره های خصوصی اموزش زبان فرانسه

دوره های خصوصی فرانسوی ایرانمهر

دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان فرانسه برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین  آموزش خصوصی آنلاین زبان فرانسه برای بزرگسالان

بیشتر بخوانید:تاریخ (La Date) در زبان فرانسه

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.5 از 5 از 4 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید