IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
روش‌هایی برای تشویق زبان‌آموزان به خواندن و نوشتن
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
31 شهریور 1398

روش‌هایی برای تشویق زبان‌آموزان به خواندن و نوشتن

در این مقاله به بیان ایده‌هایی می‌پردازیم که با کمک آن‌ها می‌توانیم انواع مختلف شرایطی را بررسی کنیم که باعث می‌شود زبان‌آموزان به خواندن و نوشتن علاقه پیدا کنند.

محققان چهار روش اصلی را شناسایی کرده‌اند که باعث می‌شود این انگیزه در زبان‌آموزان شکوفا شود:

  • حمایت از زبان‌آموزان برای اینکه احساس استقلال بیشتری داشته باشند. به عبارت دیگر، استقلال در کلاس درس یعنی بتوانند نیازهای خود را مدیریت کنند و بدانند چطور باید آن‌ها را رفع کنند.
  • شایستگی. اگر زبان‌آموزان حس کنند توانایی انجام کاری را دارند و در آن موفق می‌شوند، احتمال اینکه آن کار را انجام بدهند بیشتر است!
  • تناسب و ارتباط. زبان‌آموزان اگر مطمئن شوند مطالبی که در حال یادگیری آن‌ها هستند به زندگی حال و اهداف آینده‌شان ربط دارند و زبانی که یاد می‌گیرند به نفع آن‌هاست، راحت‌تر، بهتر و سریع‌تر یاد می‌گیرند.
  • ارتباط. انجام فعالیت‌هایی که به زبان‌آموزان کمک می‌کنند بیشتر با دیگران ارتباط برقرار کنند و این حس به آن‌ها دست بدهد که مردم به آن‌ها احترام می‌گذارند و تحت حمایت دیگران هستند.

باید دید این مولفه‌ها در ساختار آموزشی و یک کلاس درس به چه صورت است و چطور باید آن‌ها را عملی کرد.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

استقلال (بالا بردن توانایی خواندن زبان آموز)

استقلال در کلاس درس با روش‌های زیر تقویت می‌شود:

  • موضوعات مختلفی را آماده کنید و از زبان‌آموزان بخواهید برای خواندن مطالب به صورت فردی و مستقل، گزینه(هایی) را انتخاب کنند. در گذشته، اصلا عجیب نبود که زبان‌آموزان بزرگسال زبان انگلیسی، فقط می‌توانستند کتاب‌های کودکان را بخوانند. با این حال، امروزه، طیف گسترده‌ای از کتاب‌ها طراحی، تالیف و نگاشته شده‌اند که مناسب نوجوانان است و به راحتی در دسترس آن‌هاست. رمان‌های تصویری و داستانی، نمونه‌هایی از این کتاب‌ها هستند. به علاوه، به لطف اینترنت و منابع آنلاین بی‌شمار، هیچ کمبودی برای وبسایت‌ها و کتاب‌ها برای خواندن مطالب مختلف وجود ندارد. انیمیشن‌ها و ویدیوها هم می‌توانند برای محتوای حرفه‌ای و پیچیده‌تر استفاده شوند.
  • حق انتخاب دادن به زبان‌آموز، نباید به انتخاب محتوایی برای خواندن محدود شود! سعی کنید یک یا چند تسک نگارشی برای زبان‌آموزان تهیه کنید و از آن‌ها بخوانید گزینه‌ای را انتخاب کنند که مطمئن هستند در آن موفق می‌شوند و نتایج علمی و یادگیری به همراه دارد. برای مثال، یک روز زبان‌آموزان یاد می‌گیرند یک بحث (“argument”) بنویسند که به عنوان مقاله اقناعی (قانع‌کننده) هم شناخته می‌شود. برای مثال در یکی از کلاس‌های من بعد از اینکه زبان‌آموزان بلایای طبیعی را شناختند، از آن‌ها خواستم انشایی بنویسند و بگویند به نظر آن‌ها کدام حادثه بدتر است و وقوع آن صدمات بیشتری به بشر می‌زند. در این میان، یکی از زبان‌آموزان سرش را روی میز گذاشته بود و نمی‌خواست چیزی بنویسد. می‌دانستم او طرفدار بازی فوتبال است و به همین دلیل از او خواستم از چارچوبی که به او یاد داده‌ام استفاده کند و بنویسد چرا فکر می‌کند تیم فوتبال محبوبش، بهترین است. چشمان او برق زد و شروع به نوشتن کرد و در انتهای کلاس انشایی را به من تحویل داد که نشان می‌داد تمام مطالب و نکاتی را که آموزش دادم به خوبی یاد گرفته و می‌داند نکات و مولفه‌های نگارش یک مقاله یا انشای اقناعی چیست. این روش، یک هدف یادگیری بود و نه نگارشی درباره بلایای طبیعی!

روش تشویق زبان آموز برای خواندن و نوشتن

شایستگی و مهارت (ایجاد انگیزه در زبان آموز)

بعضی روش‌هایی که به زبان‌آموزان کمک می‌کند حس کنند در حال یادگیری و تقویت مهارت‌ها هستند، به شرح زیر است:

  • به طور مداوم زبان‌آموزان را با ارزیابی‌های ساده و سبک محک بزنید و تسلط آن‌ها را در زبان مورد نظر بررسی کنید. مثلا زبان‌آموزان متن کوتاهی را به مدت یک دقیقه و برای شما بخوانند و شما هم به تلفظ و روان‌خواندن آن‌ها نمره بدهید. این کار هر هفته می‌تواند اجرا شود و سپس زبان‌آموزان پیشرفت خودشان را می‌بینند. بهتر از آن، زبان‌آموزان می‌توانند صدای خودشان را در طول این ارزیابی‌ها ضبط کنند و پیشرفت خودشان را بشنوند.
  • از ابزارهای گرافیکی به نام «چارچوب‌های نگارشی» استفاده کنید و به مرور آن‌ها را با «ساختارهای نگارشی» جایگزین کنید. این روش می‌تواند به زبان‌آموزان کمک کند در نگارش پیشرفت کنند. این نوع از دستورالعمل‌های آموزشی که به آن‌ها «scaffolding» گفته می‌شود، می‌تواند نیازهای زبان‌آموز را رفع کند و از آن‌ها افرادی شایسته‌تر و لایق‌تر بسازد.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

ارتباط و تناسب (ایجاد ارتباطات در دنیای واقعی برای زبان آموز)

زبان‌آموزان می‌توانند ببینند خواندن و نوشتن می‌تواند به طرق مختلف به زندگی آن‌ها مربوط شود.

  • وقتی صحبت از کمک کردن به زبان‌آموزان می‌شود و مواردی مثل خواندن و نوشتن (و مکالمه و شنیدن!) مطرح می‌شود؛ برای این مسئله که مهارت‌های زبان در زندگی روزمره و آینده آن‌ها موثر باشد، اغلب مواردی را هایلایت می‌کنم که فواید اجتماعی و اقتصادی خواندن و نوشتن هستند. همچنین مهارت‌هایی مثل مکالمه و شنیدن مردم و درک کردن صحبت‌های آن‌ها از دیگر مزایای یادگیری یک زبان است و به آینده زبان‌آموزان کمک می‌کند. کسانی که علاوه بر زبان مادری خود زبان دیگری هم یاد بگیرند، آینده درخشان‌تری دارند. در کلاس‌ها معمولا ویدیوهای طنز را با مقالات و پژوهش‌ها ترکیب می‌کنم تا به زبان‌آموزان یادآوری کنم ارزش همه مهارت‌های زبان یکسان است. همچنین آن‌ها را وادار می‌کنم افکار و عقایدشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و بگویند چرا فکر می‌کنند زبان خارجی برای آن‌ها مفید است.
  • هیچ‌چیز به اندازه انتخاب یک مخاطب خاص نمی‌تواند زبان‌آموزان را تشویق کند تا مطلبی را بنویسند. یعنی اگر بدانند مطلب را برای کسی به جز مدرسشان می‌نویسند، باعث می‌شود با دقت و اشتیاق بیشتری بنویسند. فرقی نمی‌کند دستورالعمل پخت یک غذا باشد که در یک وبسایت آشپزی منتشر می‌شود یا نظری سیاسی درباره خبری که در ستون اول یک مجله یا وبسایت در دسترس همه قرار می‌گیرد. همه ما وقتی فکر کنیم قرار است برای یک غریبه مطلبی بنویسیم، دقت بیشتری داریم و به مسائل جزئی بیشتر توجه می‌کنیم.

روش تشویق زبان آموز برای خواندن و نوشتن

ارتباط (افزایش احترام و مقام اجتماعی زبان آموز)

چند راه وجود دارد که به زبان‌آموزان کمک می‌کند در حال خواندن و نوشتن با هم ارتباط برقرار کنند و با یادگیری این دو مهارت، مهارت‌های دیگری را هم تقویت کنند. چند مورد از این روش‌ها به شرح زیر است:

  • یکی از راه‌های ساده برای اینکه به زبان‌آموزان کمک کنید برای خواندن تشویق شوند، این است که متنی به آن‌ها بدهید و از آن‌ها بخواهید درگروه‌های دونفری این مطلب را بخوانند و هر پاراگراف را یکی از اعضای گروه با صدای بلند بخواند. معماهای پیچیده و بازی‌های کلاسی، این روش را یک قدم فراتر می‌برد و می‌توانید بخش‌هایی از یک متن را در گروه‌های کوچک به اشتراک بگذارید و سپس از زبان‌آموزان بخواهید یکدیگر را به چالش بکشند و به یکدیگر بگویند از متن چه متوجه شدند و چه چیزهایی یاد گرفتند.
  • از زبان‌آموزان بخواهید با هم مطلبی بنویسند؛‌ فرقی نمی‌کند در کلاس درس باشد یا به صورت آنلاین. این روش می‌تواند راهی عالی برای تقویت مهارت‌های نگارش باشد و روابط دوستانه آن‌ها را مستحکم کند.

هیچ‌کدام از این روش‌ها تضمین نمی‌کنند در کلاس همه مدرسان یکسان عمل کنند و پاسخ صددرصد بگیرید. اما با توجه به زبان‌آموزان خود و فضای کلاس می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید.

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید