IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
چه چیزی اعتماد به نفسمان در یادگیری زبان را کاهش می‌دهد؟
امتیاز کاربران: 4.5/5
نویسنده: ایرانمهر
20 فروردین 1398

چه چیزی اعتماد به نفسمان در یادگیری زبان را کاهش می‌دهد؟

چرا زبان جدید یاد نمی‌گیریم؟

تا به حال شده به خودتان بگویید: یادگیری زبان جدید کار من نیست، یا “زبان، مخ می‌خواهد و من ندارم”؟ اینگونه اصطلاحات در میان زبان آموزان زیاد به گوش می‌رسد. عباراتی ترسناک و مخرب. بله، مخرب. چون به راحتی می‌توانند شما را از انجام هر کاری ناامید کنند. خصوصا اگر قرار است، زبان بیاموزید. به جمله‌های زیر خوب نگاه کنید:

من نمی‌توانم.

غیر ممکن است.

شکست می‌خورم.

این عبارات، کاملا اهریمنی هستند و تاثیری بسیار منفی روی یک شخص می‌گذارند. درست مثل یک طلسم، قبل از آنکه بفهمید، به خرد پوست، گوشت و استخوان شما رفته و نمی‌گذارد تمرکز کنید. این اصطلاحات را به هر کسی بگویید، گویی او را کشته‌اید. حال تصور کنید، آن‌ها را به خودتان بگویید. نه تنها به شما احساس بدی می‌دهند، بلکه بین شما و اهدافتان، فاصله‌ی زیادی انداخته و مانع موفقیتتان می‌شود. این بی رحمانه‌ترین تفکر و بی منطق‌ترین جمله‌ای است که می‌توانید به خودتان بگویید! مگر می‌شود کسی که قادر است به زبان مادری خود بخواند، بنویسد و به درستی صحبت کند، نتواند زبان جدیدی بیاموزد!؟ پس زبان مادری‌اش را چگونه آموخته؟ با جادو؟

 اگر هدف شما یادگیری یک زبان جدید باشد، این افکار، لذت یادگیری و فواید آن را از بین می‌برند و تنها چیزی که برایتان باقی می‌گذراند، ترس و استرس است. ترس و استرسی که اکنون توانایی یادگیری یک زبان جدید را مختل کرده و در آینده، در کار و زندگی شما تاثیر بسیار منفی‌ای می‌گذارد.

اما یک خبر خوب. حتی اگر همه چیز این را ثابت می‌کند که شما نمی‌توانید یک زبان جدید یاد بگیرید، حتی اگر معلمتان نیز مطمئن است که شما در یادگیری کاملا ضعیف هستید، به جای قابلیت مغزتان، باید به اعتماد به نفس خود شک کنید. هر کسی می‌توانید یک زبان جدید یاد بگیرد و تلاش شما برای یادگیری آن، نشانه‌ی بسیار خوبی است.

اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید زبان جدیدی یاد بگیرید، یعنی در برابر یک مانع ذهنی قرار دارید. مانع ذهنی که قابل حل است و قرار هم نیست که مشکلی لاینحل باشد. به کمک روش‌ها و تکنیک‌های مناسب، می‌توانید ذهن و اعتماد به نفستان را تقویت کرده و در برابر تمام این موانع ذهنی بایستید.

چرا حتما باید بفهمیم، چه چیزی اعتماد به نفسمان در یادگیری زبان را کاهش می‌دهد؟

اصلا چرا باید این موانع ذهنی را بدانیم؟ چرا یک راست سراغ راه حل‌های افزایش اعتماد به نفس نمی‌رویم؟ اینجوری که مقاله هم کوتاه تر می‌شود.

دلیلش اینجاست:

اول از همه، اگر این موانع ذهنی را بدانید، از بروز مجدد آن‌ها جلوگیری می‌کنید. یعنی علت شکست و ناامیدی خود را تشخیص می‌دهید، پس بهتر هم با آن، مقابله می‌کنید. در ریاضی، اگر صورت مسئله را ندانید، می‌توانید آن را حل کنید؟

جملات اهریمنی که به آن اشاره کردیم، باعث می‌شود که احساس بدی داشته باشید. اما این تا وقتی است که ندانید چه چیزی اعتماد به نفستان را کاهش می‌دهد. اگر بدانید، دیگر آزار دهنده نیستند و می‌توانید در برابرشان بایستید.

اگر بدانید که خودتان هیچ مشکلی نداشته و فقط در مراحل یادگیری کمی مشکل دارید، بهتر می‌توانید آن را حل کنید. مشکل مغزی و اصطلاحا “خنگ بودن” کجا، نقص در مراحل یادگیری کجا.

علاوه بر این، وقتی بدانید مشکل شما در یادگیری چیست، بهتر می‌توانید آن‌ها را حل کنید. اگر مسیر یادگیری را اشتباه می‌روید و این اشتباه را درک کنید، خیلی راحت می‌توانید به حل آن بپردازید. متقابلا، تا زمانی که ندانید مشکل چیست، حل آن غیر ممکن است.

نهایتا، تشخیص مشکلات و موانع ذهنی، انگیزه‌ای برای تلاش مجدد به شما می‌بخشد. اگر دقت کنید، فیلم‌های ترسناک نیز از همین قضیه استفاده می‌کنند. شما دقیقا چهره‌ای از آن روح، جن یا موجود ترسناک نمی‌بینید. فقط هر ازگاهی، چند ثانیه از صورت او را به تصویر می‌کشند. همین هم باعث ترس شما می‌شود، چون نه شما نه باقی کاراکتر‌ها، نمی‌دانید با چه چیزی رو به رو هستید. تا وقتی ندانید چه چیزی قرار است شما را بترساند و برایتان مشکل ایجاد کند، از آن می‌ترسید. این راجع به یادگیری زبان نیز صدق می‌کند. با انگیزه و هدفی مشخص و با آگاهی از تمام مشکلات و موانع ذهنی، به راحتی می‌توانید به یادگیری زبان جدید مشغول شده و در آن پیشرفت کنید.

در ادامه، شما را با موانع ذهنی مختلفی آشنا می‌کنیم که اعتماد به نفستان را کاهش داده و مانع یادگیری زبان جدید در شما می‌شوند. البته، راه حل مقابله با آن‌‌ها را نیز ارائه کرده‌ایم.

با تمرین این تکنیک‌ها، بعد از چند ماه از خودتان می‌پرسید” کی من اینقدر پیشرفت کردم؟‌ چرا اینقدر در یادگیری زبان خوب پیش می‌روم؟”‌

نکاتی برای شروع یادگیری انگیسی

دشمنان قوی یادگیری یک زبان جدید

یادگیری زبان جدید با روش‌هایی خشک، قدیمی و خسته کننده

از روی یک متن ده بار نوشتن 

کلمات ته کتاب را حفظ کردن

می‌پرسید روش خسته کننده دیگر چیست؟‌ کمی به روش‌های یادگیری زبان در دوران مدرسه فکر کنید؟ چند بار از روی یک متن می‌نوشتید؟ دیالوگ‌ها را حفظ می‌کردید؟ لغات ته کتاب را چگونه حفظ می‌کردید؟ حتما دستتان را روی ستون معنی‌ها قرار داده و سعی می‌کردید، آن‌‌ها را حفظ کنید.

وقتی روش‌های یادگیری تکراری و خسته کننده باشند، فقط به دنبال راهی هستید که آن را تمام کنید، از زیرش در بروید و روی هم رفته، از شر مطالعه خلاص شوید.

هیچ کسی دلش نمی‌خواهد حین یادگیری خسته شود! اما مشکل کجاست؟ برخی تمرین‌های زبان واقعا کسل کننده هستند. یادگیری یک زبان جدید همیشه هم مثل سفر به یک جای ناشناخته و هیجان انگیز نیست. گاهی واقعا خسته کننده می‌شود. مثلا وقتی مجبورید لغت حفظ کنید یا برای یادگیری ترکیبات صحیح، پاراگراف کتاب‌های معتبر را به خاطر بسپارید. بسیاری از زبان آموزان به خاطر همین مراحل، از یادگیری زبان جدید فراری هستند. حال، راه حل چیست؟

راه حل: از یادگیری سرگرمی بسازید

خوشبختانه، دیگر قرار نیست به انجام تمرینات کسل کننده بپردازید. اگر از یادگیری، سرگرمی بسازید، هر  ثانیه که مشغول مطالعه شوید، به تمرین بیشتری ترغیب خواهید شد.

اگر سعی کنید، با بازی تمرین کنید، می‌توانید حسابی با همکلاسی‌های خود خوش بگذرانید.

اگر هیچ همکلاسی‌ای ندارید، هیچ مشکلی نیست. می‌توانید اینترنتی، دوستانی پیدا کرده و با آن‌ها به تمرین بپردازید. سایت‌های زیادی برای پیدا کردن این دوستان وجود دارد، یکی از راحت‌ترین آن‌ها، پیدا کردن گروه زبان آموزی در facebook است.

اگر نتوانستید هیچ‌گونه دوستی برای تمرین پیدا کنید، می‌توانید از چند اپلیکیشن یادگیری زبان استفاده کنید. در این اپلیکیشن‌ها یادگیری زبان با بازی‌ها و سرگرمی‌های زیادی ارائه می‌شود. برای مثال می‌توان به FluentU اشاره کرد. این  اپلیکیشن شامل ویدیوهای متفاوت، برنامه‌های تلویزیونی، تریلر فیلم‌های سینمایی، سخنرانی‌های انگیزشی و … می‌شود که هر کدام ابزاری متفاوت و سرگرم‌کننده برای یادگیری زبان جدید می‌شود.

برای اینکه انگیزه‌ی شما بیشتر شود، در این اپلیکیشن کوییزهایی طراحی شده که مواردی چون ویدیوها، تصاویر،‌فلش کارد‌ها و فعالیت‌های متفاوتی را مورد بررسی و آزمون قرار می‌دهد.

از روش صحیحی برای یادگیری استفاده نمی‌کنید.

روش یادگیری مهم است؟ البته که مهم است! بر اساس مطالعات یک تحقیق، توجه به موضوعات و عقاید مختلف و آگاهی از نقاط ضعف در یادگیری، نکاتی بسیار مهم است که باید در یک سبک یادگیری، لحاظ شود. بنابراین، اگر بدون در نظر گرفتن این نکات سریعا سراغ یادگیری بروید، ممکن است از روش مناسبی استفاده نکرده و فرصت یادگیری موثر را از دست بدهید.

راه‌حل: همزمان از روش‌های مختلفی استفاده کنید.

برای اینکه از بهترین روش یادگیری استفاده کنید، می‌توانید روش‌های مختلف یادگیری را با یکدیگر ترکیب کنید. همزمان از چند روش یادگیری مختلف استفاده کنید. نگران نباشید، برای مقایسه یا تمرین، به ده لپ تاپ نیازی ندارید. در عرض چند ساعت می‌توانید روش‌ها و برنامه‌های متفاوتی را بررسی کرده و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. وقتی یک برنامه یادگیری را بررسی می‌کنید، نکات جذاب آن را روی یک کاغذ بنویسید. اینکه بدانید در یادگیری از چه روشی بیشتر خوشتان می‌آید، بهتر می‌توانید نرم‌افزار مربوط را پیدا کرده و به یادگیری بپردازید.

بعد از اینکه روش مد نظر خود را با اطمینان کامل پیدا کردید، دید واضح‌تری نسبت به یک روش یادگیری کاربردی پیدا می‌کنید. روشی که واقعا در رفع نیاز‌ها، کمکتان می‌کند.

زبانی که می‌آموزید، خیلی سخت است.

یادگیری برخی‌ از زبان‌ها کمی سخت‌تر از باقی زبان‌ها است. چون شباهت کمتری نیز به سایر زبان‌ها دارند. اگر شما نیز در حال یادگیری زبانی هستید که ساختاری متفاوت و سخت‌تر از زبان مادریتان دارد، ممکن است اعتماد به نفستان را کاهش داده و کارتان را در یادگیری، سخت‌تر کند. برای مثال، یک فارسی زبان،‌ انگلیسی را راحت‌تر از چینی می‌آموزد. چون الفبای چینی، تصویری است و ساختار و قواعد آن با زبان فارسی،‌ تفاوت‌های زیادی دارد.

راه حل: برای یادگیری یک زبان جدید، از زبان‌های ساده‌تر شروع کنید.

این را شنیده‌اید که یک شخص، مترجم چند زبانه است؟ به نظر غیر ممکن می‌آید، ولی هرچه زبان‌هایی که بلد هستید، بیشتر باشد، یادگیری یک زبان جدید برایتان راحت‌تر می‌شود. اگر ابتدا، انگلیسی را خوب بیاموزید و سپس سراغ زبان‌های سخت مثل چینی یا فرانسوی بروید، خیلی راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را بیاموزید. یادگیری زبان‌های آسان، توانایی مغز شما در یادگیری زبان‌های مختلف را بالاتر می‌برد. چون با نحوه‌ی یادگیری خود، روش مناسب و کاربردی و … آشنا می‌شوید و وقتی مشغول یادگیری یک زبان پیچیده‌تر شدید، می‌دانید از چه روش‌های برای پیشرفت در آن استفاده کنید.  بنابراین یادگیری زبان‌های سخت برایتان تسهیل پیدا می‌کند.

انگیزه ندارید.

انگیزه، بخش مهمی از زندگی را تشکیل می‌دهد و فقط مختص یادگیری یک زبان جدید نمی‌شود. اما وقتی صحبت از یادگیری یک زبان جدید به میان می‌آید، می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کرده و یک زبان آموز قوی و یک زبان آموز ضعیف و بی هدف را از یکدیگر جدا می‌کند. بنابراین، اگر در حال یادگیری زبان جدیدی هستید، باید به نحوه‌ی انجام آن و همچنین، هدفتان از یادگیری نگاهی بیندازید.

راه‌حل: انگیزه ر ا همیشه جلوی چشمتان نگه دارید.

زمانی که حسابی در یادگیری قواعد گرامری غوطه ور شده‌اید، ممکن است دلیل اصلی یادگیری زبان جدید را فراموش کنید و کم کم، انگیزه‌ی خود را از دست بدهید. پس، انگیزه را همیشه جلوی چشمتان نگه دارید!

برای انجام این کار، روش‌های متفاوتی وجود دارد. برای مثال هر روز، چند دقیقه وقت گذاشته و راجع به اهداف یادگیری خود بنویسید. با پیشرفت مهارت‌هایتان، راجع به اهداف بیشتر و تمریناتی که در این زمینه، باید انجام دهید نیز بنویسید. هروقت از مطالعه و یادگیری خسته شدید، کافی است نگاهی به نوشته‌ها بیندازید تا بتوانید انگیزه‌ی خود را بازیابید.

زیاد تمرین نمی‌کنید

هرچه بیشتر بترسید، بیشتر از تمرین کردن فاصله می‌گیرید و هرچه بیشتر فاصله بگیرید، به همان میزان اعتماد به نفستان کمتر می‌شود. زبان بسیار فرار است و باید همواره مورد استفاده قرار گیرد. اگر در حال یادگیری یک زبان جدید هستید ولی زیاد آن را تمرین نمی‌کنید، یا آن را به کار نمی‌گیرید، طبیعتا این احساس به شما دست می‌دهد که همه چیز یادتان رفته و در یادگیری آن، با شکست رو به رو شده‌اید. اما این، تفکر صحیحی نیست. فقط کمی تمرین بیشتر نیاز دارید.

راه‌حل: در زبان غوطه ور شوید!

تا جایی که می‌توانید، در یادگیری زبان تجربه کسب کنید.

یکی از بهترین روش‌ها برای پیشرفت در یک زبان جدید، ارتباط با بومی‌هایی است که به همان زبان صحبت می‌کنند. اگر این بومی‌ها در کشور شما ساکن هستند و امکان برقراری ارتباط با آن‌ها وجود دارد،  حتما از این فرصت استفاده کنید. پیدا کردن شغلی که مجبور شوید با این افراد ارتباط داشته باشید نیز یکی دیگر از این روش‌ها است. به این ترتیب، می‌توانید مهارت‌های speaking و listening خود را بالاتر برده و بعد از مدتی، همانند یک بومی، صحبت کنید.

 اصلا نگران نشوید. اگر امکان ارتباط با این بومی‌ها وجود ندارد، می‌توانید از سایت‌های متفاوتی برای یادگیری استفاده کرده یا به روش ساده‌تر: فیلم ببینید!

فیلم دیدن، همزمان هم مهارت speaking و listening شما را افزایش می‌دهد، هم به شما کمک می‌کند تا ترکیبات مناسب را آموخته و همانند یک بومی، صحبت کنید. بنابراین هم حسابی سرگرم می‌شوید، هم توانایی‌های خود در یادگیری زبان جدید را تقویت می‌کنید.

اپلیکیشن‌های زیادی برای تماشای آنلاین ویدیوها به زبان‌های مختلف وجود دارد که از این میان، می‌توان به Netflix اشاره کرد.

صرف نظر از اینکه از چه روشی استفاده می‌کنید، هرچه بیشتر با آن زبان در تعامل باشید، بیشتر حس می‌کنید که کاملا مستعد یادگیری یک زبان جدید هستید.

خب، اگر شما نیز از آن دسته اشخاص بودید که فکر می‌کردید هرگز نمی‌توانید یک زبان جدید یاد بگیرید، دوباره خوب فکر کنید.

ولی اینبار، به جای اینکه به مشکلات ذهنی و استعداد خودتان فکر کنید، به این فکر کنید که چگونه موانع ذهنی خود را حذف کنید. تضمین می‌کنیم که یادگیری زبان خیلی  راحت‌تر خواهد بود.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.5 از 5 از 2 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید