IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
راهنمای یادگیری زبان به صورت خودآموز
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
19 خرداد 1398

راهنمای یادگیری زبان به صورت خودآموز

راهنمای یادگیری زبان به صورت خودآموز

تصمیم گرفته‌اید یک زبان جدید یاد بگیرید؟ عالی است!

وقتی یادگیری یک زبان جدید را شروع می‌کنید، سوالات زیادی در ذهنتان شکل می‌گیرد که از کجا و چطور شروع کنید. باید یک کتاب درسی بخرید؟ در کلاس‌های آموزش زبان شرکت کنید؟ در کلاس‌های آنلاین مبتنی بر اسکایپ یا iTalki ثبت نام کنید؟ باید از وبسایت‌های مخصوص یادگیری زبان مثل Add1Challenge کمک بگیرید؟ یا از همان قدم اول تنها و به صورت خودآموز شروع کنید؟

وقتی من درباره یادگیری زبان اسپانیایی تصمیم جدی و قطعی گرفتم، سوال‌هایی از این قبیل را از خودم پرسیدم. در نهایت، هر کدام از روش‌های بالا را برای مدتی امتحان کردم، یعنی در کلاس‌های آموزش زبان شرکت کردم، هر روز مطالعه کردم و از هر فرصتی برای صحبت کردن استفاده کردم.

واقعا تلاش زیادی بود!

بعد از همه این کارها موضوعی را فهمیدم. در کلاس‌هایم، روش‌های تدریسی را دنبال می‌کردم که واقعا برای من مناسب نبودند و اصلا به درد من نمی‌خوردند. با این روش یادگیری زبان، اصلا در یک محیط دانشگاهی عالی نبودم و با خودم فکر کردم با این وجود هدف این مدل درس خواندن و مطالعه کردن چیست؟

بنابراین تصمیم گرفتم از این روش یادگیری دست بکشم، آستین‌هایم را بالا بزنم و خودم زبان یاد بگیرم و از عهده آن بربیایم.

بعد از این تصمیم دیگر به عقب بر نگشتم. تمام زبان‌هایی را که امروز بلد هستم خودم یاد گرفتم و این روش برای من بهترین روش بود.

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری آموزش زبان انگلیسی برای کودکان آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

راهنمــای یادگیری زبان به صورت خودآموز

مزایای یادگیری زبان به صورت خودآموز

من به دلایلی فهمیدم یادگیری زبان به صورت خودآموز بهترین رویکرد یادگیری زبان است. این دلایل را در ادامه به شما می‌گویم:

  • می‌توانید با سرعت مورد نظر و مناسب خودتان پیش بروید. دوره‌های آموزش زبان معمولا به صورت گروهی برگزار و با برنامه‌های درسی از پیش تعیین‌شده ارائه می‌شود. از آنجایی که زبان‌آموزان مختلف سرعت‌های یادگیری متفاوتی دارند، در یک طرف کسانی هستند که ممکن است احساس ناامیدی و خستگی کنند و بخواهند با سرعت بیشتری پیش بروند و در طرف دیگر کسانی هستند که باید تلاش کنند به سرعت بقیه برسند و همین مسئله باعث می‌شود آن‌ها هم ناامید شوند و بارها دیده شده است یکی از این دو گروه یادگیری را رها می‌کنند و بیخیال یادگیری زبان می‌شوند. یادگیری زبان به صورت خودآموز یعنی شما می‌توانید با سرعتی حرکت کنید که برای شما مناسب است.
  • می‌توانید روی مبل خانه‌تان لم بدهید و زبان یاد بگیرید. زیبایی یادگیری زبان به صورت خودآموز این است که می‌توانید هر جایی که هستید زبان یاد بگیرید. در خانه، در کافی‌شاپ، در سفر! هر جا که دوست داشته باشید. وقتی فهمیدم قرار است مدتی را در ژاپن سپری کنم، چند ماه را به یادگیری زبان ژاپنی اختصاص دادم، با اینکه آن زمان در اسپانیا زندگی می‌کردم.
  • در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید. دوره‌های یادگیری زبان با یک مربی یا مدرس خصوصی، روش پرهزینه‌ای برای یادگیری است. گاهی بعضی از این کلاس‌ها صدهاهزار یا حتی چند میلیون تومان هزینه دارند. با رویکرد یادگیری زبان به صورت خودآموز، می‌توانید منابعی را پیدا کنید که برای شما مناسب هستند و می‌توانید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. حتی اگر چند صد هزار تومن هم برای این منابع هزینه کنید، نسبت به چند میلیون تومانی که باید برای کلاس‌های خصوصی یا دوره‌های آموزشی هزینه کنید، خیلی کمتر است و می‌توانید پولتان را پس‌انداز کنید.
  • یادگیری زبان به صورت خودآموز از شما آدم بهتری می‌سازد

یادگیری زبان به صورت خودکار باعث می‌شود خودکفا شوید. با پیشرفت روند یادگیری می‌توانید در کسب مهارت‌ها و حل مسئله بدون وجود یک متخصص که هزینه هم دارد، بهتر عمل کنید.

من واقعا آرمان DIY (Do it yourself) را دوست دارم. این رویکرد بسیار شبیه به یادگیری خودآموز است. این ایده بر اساس تفکری شکل گرفته است که به ما می‌گوید می‌توانیم خودمان به تنهایی بیشتر کارها را انجام بدهیم. تنها کاری به باید بکنیم این است که برای یادگیری آن وقت بگذاریم. من عمیقا به این تفکر باور دارم، چون می‌دانم همه آدم‌ها توانایی یادگیری یک زبان خارجی را دارند.

تنها چیزی که باید برای آرمان DIY داشته باشید، توانایی پیدا کردن دانش لازم برای انجام کاری است که به شما محول شده است.

خوشبختانه، ما در عصری زندگی می‌کنیم که تقریبا هر اطلاعاتی را که بخواهیم می‌توانیم با چند کلیک به دست بیاوریم.

راهنمای یادگیری زبان به صورت خودآموز

یادگیری به صورت خودآموز؛ منابع را از کجا پیدا کنیم؟

وقتی صحبت از یادگیری زبان به صورت خودآموز باشد، اینترنت روند داستان را به طور کامل تغییر می‌دهد. اگر سال‌ها قبل از اینکه اینترنت به وجود بیاید، به دنبال یادگیری زبان بودید، برای رسیدن به هدفتان باید سختی زیادی می‌کشیدید.

اما امروزه دوره‌های زیادی در سراسر جهان وجود دارند که به صورت آنلاین برگزار می‌شوند و قیمت معقولی دارند. از پادکست‌های محبوب و پرکاربرد گرفته تا روش‌های تقلید و shadowing که برای همه افراد در سراسر جهان قابل استفاده و در دسترس است.

یادگیری به صورت خودآموز و رشد ذهن

روانشناس، «کارول دوئک» (Carol Dweck)، حرفه خودش را وقف تحقیق درباره انگیزه، شخصیت و توسعه فردی کرده است و در این تحقیقات درباره انواع آدم‌هایی که برای یادگیری مهارت‌های جدید انگیزه و هدف دارند، به نتایج جالبی رسیده است.

همه چیز به ذهنیت فرد برمی‌گردد و در ادامه به یافته‌های او می‌پردازیم.

کسانی که ذهنیت بسته و ثابتی دارند بر این باورند که موفقیت هر کس از پیش معین شده است. آن‌ها باور دارند هر کسی با مقدار مشخصی از هوش به دنیا می‌آید و نمی‌تواند آن را تغییر بدهد. بنابراین وقتی این افراد درگیر روند یادگیری یک زبان جدید می‌شوند و گاهی دشواری‌های برای آن‌ها پیش می‌آید، با خودشان می‌گویند «این کار به درد من نمی‌خورد و هیچوقت پیشرفت نخواهم کرد!»

وقتی صحبت یادگیری زبان می‌شود، کسانی که ذهنیت ثابتی دارند معمولا فکر می‌کنند اگر زبانی را در زمان کودکی یا مثل یک کودک یاد نگیرند، در بزرگسالی دیگر هیچ فرصتی برای انجام آن نخواهند داشت. همانطور که احتمالا می‌توانید حدس بزنید، با نوشتن این مقاله ثابت کردم کاملا با این نظر مخالفم.

پس درباره افرادی که هر زبانی را به خوبی یاد می‌گیرند چه باید گفت؟

این افراد کسانی هستند که ذهن رشدیافته‌ای دارند. آن‌ها اعتقاد دارند سخت کار کردن، یادگیری، تمرین و عزم راسخ به این معنی است که می‌خواهند مهارت‌های جدید یاد بگیرند و مهم نیست چه موانعی سر راه آن‌ها قرار بگیرد.

مردمی که ذهن رشدیافته‌ای دارند کمتر از شکست می‌ترسند، چون آن‌ها شکست را بازتاب هویتشان نمی‌دانند. در عوض، آن‌ها شکست را به عنوان فرصتی برای بهبود و پیشرفت می‌بینند.

همانطور که «جی کی رولینگ» (J.K. Rowling) نویسنده مجموعه کتاب‌های هری پاتر که خودش هم با شکست غریبه نیست، گفته است:

“Failure is so important. We speak about success all the time. It is the ability to resist failure or use failure that often leads to greater success. I’ve met people who don’t want to try for fear of failing.”

خبر خوب این که می‌توانید ذهنیتتان را تغییر بدهید. حتی اگر ذهنیت ثابتی هم داشته باشید، می‌توانید آن را به یک ذهنیت رشدیافته تبدیل کنید.

برای شروع این تغییر، بهترین ایده این است که برای یادگیری یک زبان جدید به صورت خودآموز برنامه‌ریزی کنید.

اگر فرصت‌هایی را که برای یادگیری مهارت‌های جدید در زندگی پیش روی شما قرار می‌گیرد در آغوش نگیرید، دیگر زندگی کردن چه لذتی خواهد داشت؟

راهنمای یادگـــیری زبان به صورت خودآموز

وقتی یادگیری به صورت خودآموز را آغاز کردم، خیلی بیشتر یاد گرفتم

وقتی یادگیری زبان به صورت خودآموز را شروع کردم، هیچ ایده‌ای نداشتم که کجا و چطور می‌توانم آن را به اتمام برسانم و موفق شوم. اما خیلی بیشتر و بهتر از چیزی بود که فکرش را می‌کردم! نه تنها به چیزی که می‌خواستم رسیدم، یعنی توانستم به زبان دیگر و با افراد دیگر صحبت کنم، بلکه مهارت‌های بیشتری هم در کنار آن یاد گرفتم.

دنبال کسانی گشتم که بتوانم با آن‌ها مکالمه را تمرین کنم و همین کار باعث شد از حاشیه امن زندگی خارج شوم و مهارت‌های اجتماعی خودم را تقویت کنم. وقتی یاد گرفتم به اشتباهاتم بخندم و خودم را خیلی اذیت نکنم، اعتماد به نفسم بیشتر شد.

وقتی زبان‌آموز مبتدی بودم، تقریبا خیلی خوب می‌توانستم با تکنولوژی کار کنم، اما وقتی لپ‌تاپم را به یک ماشین یادگیری زبان تبدیل کردم، دانشم درباره کار کردن با کامپیوتر بیشتر هم شد.

ساعت‌ها در اینترنت به دنبال منابع یادگیری زبان می‌گشتم تا بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنم.

در نهایت، یک بلاگ ساختم و یاد گرفتم رویکردها و نظراتم درباره یادگیری زبان را با مخاطبانی که شاید مثل من هستند به اشتراک بگذارم. بلاگ من تبدیل به یک تجارت شد و این یعنی یادگیری مجموعه جدیدی از مهارت‌ها.

چه کسی می‌داند یادگیری زبان قرار است شما را به کجا ببرد!

پس منتظر چه هستید؟ دست به کار شوید و یادگیری را شروع کنید!

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید