IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
باورهای غلط درباره یادگرفتن زبان
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
7 اردیبهشت 1398

باورهای غلط درباره یادگرفتن زبان

افسانه‌ها و باورهای غلط درباره یادگیری زبان فراوان است.

البته، من به آن‌ها «افسانه و باور غلط» نمی‌گویم، می‌گویم «بهانه»!

برای هر بهانه‌ای که یاد نگرفتن زبانی را توجیه می‌کند، تعداد بی‌شماری زبان‌آموز وجود دارند که این بهانه‌ها را زیر پا گذاشتند و به معنای واقعی کلمه در حال یادگیری یک زبان جدید هستند.

سوال اینجاست که «چطور»؟

آن‌ها چطور این کار را انجام می‌دهند؟

چه چیزی زبان‌آموزان موفق را از کسانی که یادگیری زبان را شروع می‌کنند و شکست می‌خورند، متمایز کرده است؟ چرا بعضی افراد در یادگیری زبان موفق می‌شوند و عده‌ای نه؟

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های بین زبان‌آموزان موفق و کسانی که موفق نمی‌شوند این است که زبان‌آموزان ناموفق افسانه‌ها را باور می‌کنند، ولی زبان‌آموزان موفق به آن‌ها اهمیت نمی‌دهند.

آن‌ها می‌دانند هر کسی می‌تواند زبان یاد بگیرد و کسانی که فکر می‌کنند این کار شدنی نیست را نادیده می‌گیرند.

هر زمان که کسی به دلایلی فکر کند که یادگیری زبان را غیرممکن می‌کند، زبان‌آموز موفق خلاف این مسئله را ثابت می‌کند.

تصور کنید اگر باورها و افسانه‌های یادگیری زبان را نادیده بگیرید، به باورهای غلط پر و بال ندهید و بهانه‌ها را جدی نگیرید، چقدر می‌توانید پیشرفت کنید و چند زبان مختلف را می‌توانید یاد بگیرید.

فهرست این افسانه‌ها و باورهای غلط بی‌شمار است، اما پنج باور بالاتر از بقیه قرار می‌گیرند.

بیایید با هم این باورهای غلط را بدانیم و آن‌ها را با هم از بین ببریم!

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری آموزش زبان انگلیسی برای کودکان آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی انگلیسی برای بزرگسالان
دوره های خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

از سن من گذشته است زبان جدیدی یاد بگیرم

چرا از بزرگ‌ترین و اشتباه‌ترین افسانه یادگیری زبان شروع نکنیم؟ باوری که اغلب افراد فکر می‌کنند درست است و خیلی به آن پر و بال می‌دهند.

باوری که به شما می‌گوید هر سال که یک شمع روی کیک تولدتان اضافه می‌شود، یادگیری زبان جدید را سخت و سخت‌تر می‌کند.

تحقیقات زبان‌شناسی نشان داده است بزرگسالان نه تنها می‌توانند زبان جدید یاد بگیرند، بلکه در یادگیری زبان از کودکان هم بهتر عمل می‌کنند.

چه کسی نیاز به اثبات علمی دارد؟ نگاهی به اطرافتان بیاندازید!

تا امروز چند مهاجر را ملاقات کردید؟ تا به حال با چند نفر انگلیسی صحبت کردید که لهجه داشته است (بومی نبوده است)؟ این افراد را به عنوان انگیزه‌ای در ذهنتان نگه دارید. برای ما یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم همان‌قدر دشوار است که یادگیری زبان فارسی برای انگلیسی‌زبان‌ها یا هر کسی که زبان مادری‌اش فارسی نیست.

خارجی‌ها چه کار کردند؟ یاد گرفتند! بزرگسالان، جوانان، کهنسالان، همه آن‌ها! هیچ‌کدام از آن‌ها نگفتند از سن و سال من گذشته است زبان یاد بگیرم.

به همین دلیل، برای شما هم هیچوقت دیر نیست!

باورهای غلط درباره یادگرفتن زبان

تکنولوژی‌های جدید باعث شده است یادگیری زبان‌های خارجی بی‌ارزش باشند

یکی دیگر از افسانه‌ها و باورهای غلط که قابل توجه هستند، ریشه در عصر اطلاعات و فناوری‌های جدید دارد. یعنی همین عصری که در آن زندگی می‌کنیم. امروزه ایده‌ای در همه جای جهان مطرح می‌شود و آن این است که «تنها چیزی که لازم داریم، Google Translate است».

بعضی مردم فکر می‌کنند حالا که اپلیکیشنی برای تبدیل و ترجمه زبان‌ها به هم ساخته شده است، یادگیری زبان جدید بی‌معنی و بی‌ارزش است. چرا باید سختی بکشیم و برای یادگیری زبان وقت بگذاریم در حالیکه آیفونمان برای ما ترجمه می‌کند؟

این افسانه و باور غلط معایب زیادی دارد که زبان‌آموزان مشتاق را از یادگیری زبان‌های جدید دور می‌کند.

اول از همه، کیفیت ترجمه در یک اپلیکیشن همیشه صد در صد درست نیست و بهترین هم نیست. بعضی وقت‌ها شده حتی ترجمه اصلا قابل فهم نیست و کاملا غلط است.

دوم، ممکن است ماشین بتواند متنی را ترجمه کند، اما تفسیر و درک مطلب کار ماشین ترجمه نیست. منظورمان از جمله قبل متن نوشتاری و درک متن گفتاری است. درست است، گزینه‌ای در ماشین‌های ترجمه وجود دارد که متن را با صدای بلند می‌خواند، اما ما درباره گفتگو و ارتباطات رودررو و انسانی صحبت می‌کنیم. خوشبختانه هیچ‌کدام از شما و ما نمی‌خواهیم با مشتری‌هایمان با ماشین‌های ترجمه ارتباط برقرار کنیم و متنی را به Google Translate بدهیم و از مشتری‌مان بخواهیم به صدای او گوش بدهد و بعد جواب ما را بدهد.

سوم، استفاده از ماشین ترجمه باعث می‌شود تمام لذت و هیجان یادگیری یک زبان جدید را از دست بدهید!

یادگیری یک زبان جدید یک عمر طول می‌کشد

سومین افسانه و باور غلطی که باید آن را از بین ببریم، درباره «تا ابد» یا «همیشه» است. بعضی افراد می‌گویند «یادگیری یک زبان 20 سال طول می‌کشد!»

این باور اصلا و ابدا درست نیست.

حتی اگر روزی نیم‌ساعت هم زبان بخوانید، می‌توانید نهایتا بعد از 5 سال به درجه‌ای از مهارت و تسلط برسید که بتوانید راحت از پس کارهایتان در یک کشور خارجی بربیایید. البته این مدت زمان کاملا با محافظه‌کاری اعلام شده است. با این حال، به جای چک و چانه زدن درباره اینکه چقدر طول می‌کشد یک زبان جدید یاد بگیرید، بهتر است این افسانه را نادیده بگیرید و راه و رسم درستی برای یادگیری زبان انتخاب کنید.

بیایید تحصیل در دوره کارشناسی ارشد را در نظر بگیریم. بعضی افراد می‌خواهند این مدرک را دریافت کنند، اما به قدری مشغله کاری و ذهنی دارند که هر ترم می‌توانند تعداد کمی واحد درسی انتخاب کنند. مثلا اگر هر سال فقط 5 واحد انتخاب کنند، برای گذراندن دوره 50 واحدی، ده سال زمان لازم دارند.

درست است، این زمان برای به پایان رساندن دوره کارشناسی ارشد خیلی طولانی است، اما در این‌باره نکته‌ای وجود دارد: این زمان بالاخره می‌گذرد. می‌توانید تصمیم بگیرید مدرک کارشناسی ارشد را بگیرید یا بیخیال آن شوید. به هر حال این ده سال می‌گذرد و در پایان ده سال می‌توانید یک مدرک باارزش داشته باشید یا نه!

همین مسئله برای یادگیری زبان هم صدق می‌کند. مردم معمولا درباره یادگیری زبان اغراق می‌کنند. با این وجود، مشکل اینکه چند سال از عمرتان را صرف یادگیری زبان کنید چیست؟

ممکن است یادگیری زبان سه، پنج یا حتی ده سال طول بکشد. خوب؟ مشکل کجاست؟ زمان به هر حال سپری می‌شود!

تنها سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که «بعد از سپری شدن این زمان، می‌خواهم به یک زبان خارجی صحبت کنم یا نه؟»

باورهای غلط درباره یـــادگرفتن زبان

یاد گرفتن زبان خارجی کاری ندارد

این افسانه و باور غلط متضاد باور قبلی است. بعضی‌ها فکر می‌کنند «امروز کتاب زبان بخرند یا درکلاس زبان ثبت‌نام کنند، فردا صبح می‌توانند سلیس و روان صحبت کنند.»

این ایده که کسی می‌تواند زبان را در عرض یک هفته یا یک ماه با صرف زمان مناسب یاد بگیرد، خنده‌دار و احمقانه است.

چندزبانه‌هایی وجود دارند که زبان‌ها را سریع یاد می‌گیرند و نکات و توصیه‌هایی دارند که می‌توانند به شما کمک کنند. اما «سریع» با «هفت روز» خیلی فرق می‌کند.

زمان دقیقی که برای یادگیری زبان نیاز است، از فردی به فرد دیگر فرق دارد.

زبان‌آموزانی که به این باور اعتقاد دارند که می‌توانند زبان را در دو روز یاد بگیرند یا به دنبال رمز و رازهای یادگیری زبان در یک هفته باشند، راهشان را به سمت شکست و ناامیدی هموار می‌کنند.

چرا؟

چون امکان نداردد برای نهار فردا با یک مشتری آمریکایی، زبان را تا حدی یاد بگیرید که خودتان با او صحبت کنید. ناتوانی در فهمیدن حرف‌های او و ناتوانی در جواب دادن به او یعنی شکست! این شکست باعث می‌شود انگیزه‌تان را از دست بدهید و حس کنید راه را درست نمی‌روید و نمی‌توانید زبان یاد بگیرید.

این باور باعث شده است تعداد زیادی از زبان‌آموزان که می‌خواهند موفق باشند و به اهداف یادگیری زبان برسند، از یادگیری ناامید شوند و یادگیری را رها کنند.

این افسانه را باور نکنید. آن را نادیده بگیرید. اهداف واقعی و قابل دسترس در نظر داشته باشید و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید!

باورهای غلط دربـــاره یادگرفتن زبان

نمی‌توانید همزمان بیش از یک زبان یاد بگیرید

یکی دیگر از افسانه‌هایی که چندزبانه‌های مشتاق می‌شوند و متاسفانه گاهی هم آن را باور می‌کنند این است که نمی‌شود به طور همزمان دو زبان یاد گرفت.

این باور غلط است و اصلا چنین چیزی درست نیست. حقیقت این است که یادگیری چند زبان به طور همزمان مزایای زیادی هم دارد.

یادگیری زبان‌هایی مثل ایتالیایی و فرانسه که تقریبا شبیه هم هستند، ممکن است برای عده‌ای چالش‌برانگیز باشد. اما قانون مکتوبی برای این مسئله وجود ندارد. بعضی از چندزبانه‌ها از این رویکرد لذت می‌برند.

آن‌ها معتقدند یادگیری زبان‌هایی مثل عربی و اسپانیایی که کمترین شباهت را به هم دارند، ساده‌تر است.

بعضی زبان‌آموزان سبک یادگیری خودشان را دارند. اما هیچ‌کدام از این سبک‌ها، قانون محسوب نمی‌شوند. اما گفتن اینکه کسی نمی‌تواند همزمان چند زبان یاد بگیرد، به طور قطع یک باور غلط است.

البته خیلی ساده‌تر خواهد بود اگر روی یک زبان تمرکز کنید تا یک دوزبانه شوید. سپس یادگیری چند زبان را به طور همزمان آغاز کنید تا به یک چندزبانه تبدیل شوید. اما باز هم می‌گوییم، این ایده برای همه زبان‌آموزان نتیجه یکسانی ندارد.

خودتان را محدود نکنید. اجازه ندهید این باورهای غلط شما را در یک جعبه نگه دارند و مانع پیشرفتتان شوند.

اگر می‌خواهید چند زبان را به صورت همزمان یاد بگیرید، هیچ‌کس و هیچ‌چیز نمی‌تواند جلوی شما را بگیرد.

با همه این مسائل، زبان‌آموزان موفق کسانی هستند که این باورهای غلط را به طور کامل نادیده می‌گیرند و به جز هدفشان به چیزی اهمیت نمی‌دهند.

باید بهانه‌ها را فراموش کنیم و باور نداشته باشیم که یادگیری زبان مختص سن و سال خاصی است. ما می‌دانیم فناوری‌های جدید ارزش یادگیری زبان را کاهش نمی‌دهد. همچنین می‌دانیم هیچوقت یادگیری زبان «تاابد» طول نمی‌کشد، اما یادگیری زبان «یک هفته‌ای»هم امکان‌پذیر نیست. به علاوه، بسیاری از ما می‌توانیم چند زبان را به صورت همزمان یاد بگیریم.

خبر خوب این است که می‌دانیم این افسانه‌ها حقیقت ندارند و می‌توانید موانع یادگیری زبان را به راحتی از بین ببرید.

خبر بد این است که نمی‌توانید از این «افسانه‌ها» به عنوان «دلیل» یاد نگرفتن زبان استفاده کنیم.

در نهایت باید بگوییم امروز همان روز موعود است که باید باورهای غلط و افسانه‌ها را دور بریزید و یادگیری زبان (یا زبان‌ها) را شروع کنید.


برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره های آموزشی زبان انگلیسی کلیک نمایید

دوره های آموزشی زبان انگلیسی


برای مشاوره رایگان با شما تماس می‌گیریم
با ثبت  شماره تلفن خود، از مشاوره رایگان کارشناسان ایرانمهر بهره‌مند شوید.

 مشاوره رایگان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید