IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
نحوه سوالی کردن در زبان ترکی استانبولی
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
3 بهمن 1402

نحوه سوالی کردن در زبان ترکی استانبولی

در هر زبانی بدون شک برای شما هم پیش می‌آید که قصد داشته باشید جملات خود را به حالت سوالی دربیاورید و از این طریق از دیگران سوال بپرسید. این موضوع در زبان ترکی استانبولی نیز وجود دارد و بسیاری از افراد به دنبال این هستند تا بتوانند خیلی راحت جملات خود را به جملات سوالی تبدیل کنند. نحوه سوالی کردن در زبان ترکی استانبولی دارای دستورالعمل‌های خاصی است که حتما باید این دستورالعمل‌ها را بیاموزید.

در واقع می‌توان گفت که در گرامر زبان ترکی استانبولی از دستورات و کلمات خاصی برای سوالی کردن برخی از جملات استفاده می‌شود. شما با یادگیری این دستورالعمل‌ها و کلمات می‌توانید خیلی راحت جملات سوالی خود را بسازید. به همین علت نیز ما در این بخش از آموزش زبان ترکی استانبولی قصد داریم کمی بیشتر درباره این ساختار صحبت کرده و اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

سوالی کردن در زبان ترکی استانبولی

دوره های آموزش زبان ترکی استانبولی

دوره-های حضوری ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان ترکی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان ترکی برای بزرگسالان

چگونه در زبان ترکی اقدام به سوالی کردن جملات کنیم؟

شاید اولین موضوعی که باید درباره نحوه سوالی کردن در زبان ترکی استانبولی بیان کنیم این است که اصلا این کار به طور کلی به چه شکلی انجام می‌شود؟ در خصوص این موضوع باید دقت داشته باشید که دو روش مختلف برای تشکیل جملات سوالی در زبان ترکی استانبولی وجود دارد که هریک از این راه‌ها دارای مزایا و کاربردهای مخصوص به خود هستند. راه اول برای انجام این کار استفاده از کلمات سوالی و روش دوم نیز استفاده از عناصری است که برای سوالی کردن یک جمله مورداستفاده قرار می‌گیرند.

وقتی که صحبت از ترتیب کلمات می‌شود معمولا کلمات سوالی در ابتدای جمله قرار می‌گیرند و وقتی که شما قصد استفاده از آنها را دارید حتما باید به این موضوع مهم دقت و توجه کافی را داشته باشید. این در حالی است که عناصر و ذرات سوالی معمولا در انتهای یک جمله قرار می‌گیرند که بر اساس فعل و شخصی که در حال صحبت کردن درباره آن هستید متغیر خواهد بود.

کلمات ترکی که برای سوالی کردن جمله استفاده می‌شوند

برای آشنایی با نحوه سوالی کردن در زبان ترکی استانبولی حتما باید با کلماتی که برای سوالی کردن یک جمله به کار می‌روند آشنا شده و اطلاعاتی را در این زمینه به دست بیاورید. در زبان ترکی شش کلمه سوالی اساسی وجود دارند که سایر کلمات در این زمینه از آنها مشتق شده‌اند. این کلمات برای تشکیل سوالات رایج به استثنای سوالاتی که پاسخ آنها بله یا خیر است مورداستفاده قرار می‌گیرند و در نتیجه محدودیت خاصی در استفاده از آنها نخواهید داشت.

پس اگر کسی با استفاده از این کلمات از شما سوالی بپرسد به این معناست که او به دنبال پاسخ خاصی از سمت شما است. در ادامه لیستی از این کلمات را برای شما آورده‌ایم:

  • Ne: چی؟
  • Kim: چه کسی؟
  • Kimi?: چه کسی را؟
  • Kime?: به چه کسی؟
  • Kimin?: مال چه کسی؟
  • Hangi?: کدام ؟
  • Hangisi?: کدام یکی؟
  • Ne zaman?: چه زمانی؟
  • Nerede?: کجا؟
  • Nereden?: از کجا؟
  • Nereye?: به کجا؟
  • Ne kadar?: چه قدر؟
  • Kaç tane?: چند تا؟
  • Nasıl?: چگونه؟
  • Neden? / Niçin?: چرا؟ برای چی؟

در ادامه چند مثال را از این کلمات برای شما آورده‌ایم که به یادگیری نحوه سوالی کردن در زبان ترکی استانبولی کمک شایانی می‌کند.

Kaç tane dondurma istiyorlar?

چند بستنی می‌خواهند؟

Nasıl hissediyorsun?

چه احساسی دارید؟

Hangi elbise daha güzel?

کدام لباس زیباتر است؟

Kimi arıyorsun?

به کی زنگ می‌زنی؟

نحوه سوالی کـــردن در زبان ترکی استانبولی

عناصر پرسشی در زبان ترکی استانبولی

همانطور که در قسمت قبلی نیز بیان کردیم روش دومی که برای سوالی کردن در زبان ترکی استانبولی وجود دارد و شما هم باید با آن آشنا شوید استفاده از عناصر پرسشی است که امروزه در این زبان استفاده می‌شوند. این عناصر دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

mı, mi, mu, mü

mısın, misin, musun, müsün

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که هر ذره یا عنصر به‌عنوان یک کلمه جداگانه عمل می‌کند. به همین علت نیز آنها هرگز با کلمات قبل از خود ترکیب نمی‌شوند. یک جمله سوالی ترکی می‌تواند شامل یک کلمه سوالی یا یک عنصر سوالی باشد و استفاده از هردو آنها به‌صورت همزمان امکان‌پذیر نخواهد بود که باید حتما این موضوع را به خاطر داشته باشید.

نکته بعدی که باید درباره این ذرات به منظور سوالی کردن در زبان ترکی استانبولی دقت داشته باشید این است که از آنها برای سوالات بله و خیر استفاده می‌شود. پس اگر کسی از شما سوالی بپرسد که به یکی از این ذرات ختم شود باید بدانید که اساسا می‌توانید با استفاده از بله و خیر به سوال او پاسخ دهید. در ادامه چند مثال کاربردی را در این زمینه برای شما آورده‌ایم که به استفاده درست از این عناصر کمک شایانی خواهند کرد:

Sen öğretmen misin?

آیا شما معلم هستید؟

Evet.

بله

O senin kedin mi?

آیا آن گربه شماست؟

Hayır.

خیر

Okula gidiyor musun?

آیا به مدرسه می‌روی؟

Evet, gidiyorum.

بله می‌روم.

Onun adı Zeynep mi?

آیا اسمش زینب است؟

Evet.

بله

نحوه ســـوالی کردن در زبان ترکی استانبولی

دوره های آنلاین آموزش زبان ترکی

دوره های آنلاین ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان ترکی برای بزرگسالان

بیشتر بخوانید : زمان حال در زبان ترکی استانبولی

بیشتر بخوانید : زمان آینده در زبان ترکی استانبولی

تگ‌های سوالی در زبان ترکی استانبولی

اگر با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که در این زبان برچسب‌ها یا تگ‌هایی که برای سوالی کردن جملات مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند معمولا با توجه به فاعل و زمان فعل تغییر پیدا می‌کنند. با این حال باید در خصوص سوالی کردن در زبان ترکی استانبولی به این نکته مهم دقت داشته باشید که تنها یک تگ سوالی وجود دارد و شما می‌توانید آن را بدون توجه به فاعل و زمان فعل به تمام جملات اضافه کرده و اقدام به سوالی کردن این جملات کنید.

تشکیل جملات سوالی با استفاده از تگ سوالی در زبان ترکی استانبولی کاری بسیار ساده و راحت است. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که عبارت değil mi را به انتهای جملات خود اضافه کنید. به این ترتیب می‌توانید حالت سوالی را به جمله خود اضافه کنید. در ادامه چند مثال رایج و کاربردی را در این زمینه برای شما آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از این تگ سوالی در جملات خود استفاده کنید:

Evdesin, değil mi?

شما در خانه هستید نه؟

Ödevini bitirdin, değil mi?

تکالیف خود را تمام کردید نه؟

Mert bugün gelecek, değil mi?

مرت امروز می‌آید، نه؟

Yarın buluşacağız, değil mi

فردا قرار است همدیگر را ببینیم، این طور نیست؟

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که درباره سوالی کردن در زبان ترکی استانبولی باید به آن دقت داشته باشید این است که عبارت değil mi در مکالمات طبیعی مانند di mi (dee-me) گفته می‌شود و حتی می‌توانید مشاهده کنید که برخی از افرادی که زبان مادری آنها ترکی استانبولی است در پیامک‌های خود نیز از عبارت di mi استفاده می‌کنند. پس اگر چنین عبارتی را مشاهده کردید نیازی نیست که تعجب کنید.

در ادامه قصد داریم برخی از سوالات رایجی که معمولا در مکالمات زبان ترکی استانبولی روزانه مورداستفاده قرار می‌گیرند را به شما معرفی کنیم. دقت داشته باشید که در سمت چپ عبارت انگلیسی نوشته شده است که معنی عبارت سمت راست را به زبان ترکی استانبولی به شما می‌رساند. این عبارات در واقع عباراتی هستند که معمولا در مکالمات روزمره ترکی به میزان زیادی مورداستفاده قرار می‌گیرند:

English Turkish  
?What is this ?Bu ne? / Bu nedir  
?Who is this ?Bu kim  
?Where is the bus stop ?Otobüs durağı nerede  
?What time is it ?Saat kaç  
?How is the weather tomorrow ?Yarın hava nasıl  
?How much is this ?Bu ne kadar  
?How can I help you ?Sana nasıl yardımcı olabilirim  
?Can you help me ?Bana yardım eder misin  

از طرف دیگر باید توجه داشته باشید که برخی از عبارات و سوالات هستند که معمولا در خصوص زندگی شخصی شما به میزان زیادی استفاده می‌شوند. پس زمانی که قصد دارید با شخص دیگری درباره موضوعات شخصی خود صحبت کنید احتمالا زیاد پیش می‌آید که از این سوالات استفاده کنید یا این‌که این سوالات از شما پرسیده شود و قصد داشته باشید که به آنها پاسخ دهید. از جمله مهم‌ترین این سوالات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

English Turkish  
?What is your name ?Senin adın ne  
?How old are you ?Kaç yaşındasın  
?Where are you from ?Nerelisin  
?Where do you live ?Nerede yaşıyorsun  
?What are your hobbies ?Hobilerin neler  
?Are you married ?Evli misin  
?Are you single ?Bekar mısın  
?Do you have a kid ?Çocuğun var mı  
?Do you have siblings ?Kardeşlerin var mı  
?Can you speak English ?İngilizce konuşabiliyor musun  

برای این‌که اطلاعات کامل‌تری را درباره سوالی کردن در زبان ترکی استانبولی به دست بیاورید در این بخش قصد داریم نمونه‌هایی از سوالاتی را ارائه دهیم که در محیط‌های آموزشی و به خصوص در مدارس مورداستفاده قرار می‌گیرند. این سوالات می‌توانند برای دانش‌آموزانی که قصد ادامه تحصیل در مدارس کشور ترکیه را دارند بسیار مناسب باشد. دانستن این سوالات و البته پاسخ آنها می‌تواند به دانش‌آموزان در ارتباط برقرار کردن بهتر در مدارس کشور ترکیه کمک زیادی کند:

English Turkish  
?Are you a student ?Öğrenci misin  
?What grade are you in ?Kaçıncı sınıftasın  
?In which university are you studying ?Hangi üniversitede okuyorsun  
?Where is your school ?Okulun nerede  
?What is your favorite class ?En sevdiğin ders ne  
?When will you graduate ?Ne zaman mezun olacaksın  
?What will you do after you graduate ?Mezun olduktan sonra ne yapacaksın  
?Do you like math ?Matematiği seviyor musun  
?Did you do your homework ?Ödevini yaptın mı  

از دیگر سوالاتی که باید حتما نحوه پرسیدن آنها را بیاموزید و مثال‌هایی را در این زمینه مشاهده کنید سوالات حوزه کسب و کار و بیزینس هستند. این سوالات معمولا زمانی پرسیده می‌شوند که شما قصد داشته باشید در حوزه کسب و کار صحبت کنید و با دیگران به زبان ترکی استانبولی ارتباط بگیرید. جدول زیر سوالات رایجی که در این زمینه وجود دارند را به شما نشان می‌دهند و با الهام گرفتن از آنها می‌توانید نحوه سوالی کردن در زبان ترکی استانبولی را بیاموزید:

English Turkish  
?What is your profession ?Mesleğin ne  
?What did you study ?Ne okudun  
?Which foreign languages can you speak Hangi yabancı dilleri konuşabiliyorsun  
?Which university did you graduate from Hangi üniversiteden mezun oldun  
?Where did you work before ?Daha önce nerede çalıştın  
?Where do you see yourself in five years ?Beş yıl içinde kendini nerede görüyorsun  
?Can I see your CV ?CV’ni görebilir miyim  
?How many years of experience do you have ?Kaç yıllık tecrüben var  

آشنایی با مفهوم سوالات جایگزین در زبان ترکی استانبولی

یکی از انواع سوالات در زبان ترکی استانبولی که حتما باید با آنها آشنا شوید و اطلاعات کاملی را درباره نحوه استفاده از آنها بیاموزید می‌توان به سوالات جایگزین اشاره کرد. این سوالات دارای کاربردهای زیادی در گرامر زبان ترکی استانبولی هستند که به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره آنها به شما کمک می‌کند تا بتوانید خیلی ساده و راحت جملات خود را به زبان ترکی استانبولی بسازید.

در تعریف این مورد از انواع سوالات در زبان ترکی می‌توان گفت که آنها معمولا سوالاتی هستند که گزینه‌هایی را در اختیار مخاطب و شنونده شما قرار می‌دهند و معمولا می‌توان پاسخ‌های متعددی را به آنها ارائه داد. نکته بسیار مهمی که درباره این روش برای سوالی کردن در زبان ترکی استانبولی وجود دارد و شما هم باید به آن دقت داشته باشید این است که آنها معمولا از کلمه Mi بین گزینه‌ها استفاده کرده و از طرف دیگر به دنبال آنها نیز از هارمونی‌های صوتی استفاده می‌شود که در سایت ما توضیحات کاملی درباره این هارمونی‌ها در اختیار شما قرار داده شده است.

علاوه بر این باید توجه داشته باشید که mi به میزان زیادی به آخرین مصوت کلمه قبل نیز بستگی دارد. در ادامه مثالی رایج و کاربردی را برای شما آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شکل بهتری از این مورد از انواع سوالات در زبان ترکی استانبولی نیز استفاده کنید:

Tatil için Bodrum mu_ Seferihisar mı tercih edersin?

برای تعطیلات، بدروم را ترجیح می‌دهید یا سفریحصار؟

به این ترتیب شما می‌توانید چند گزینه خاص را در اختیار مخاطب خود قرار دهید تا مخاطبتان بتواند از میان گزینه‌هایی که به او ارائه می‌شود یکی را انتخاب کند.

جملات سوالی چه کاربردهایی در زبان ترکی استانبولی دارند؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید جملات سوالی یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین انواع جملات در زبان ترکی استانبولی و به طور کلی در هر زبانی به شمار می‌آیند. زمانی که شما قصد صحبت کردن و ارتباط گرفتن با دیگران را دارید باید حتما به این موضوع دقت داشته باشید که به‌درستی از جملات سوالی استفاده کنید. این جملات معمولا به شما اجازه می‌دهند تا از دیگران به شکل مناسبی سوال بپرسید. اگر قصد دارید پاسخ بله یا خیر را برای سوالات خود استفاده کنید می‌توانید از عناصر پرسشی برای این کار استفاده کنید.

عناصر پرسشی در واقع به شما کمک می‌کنند تا سوالاتی را از دیگران بپرسید که آنها باید با بله یا خیر به این سوالات پاسخ دهند. از طرف دیگر وقتی که شخصی از شما سوالاتی با عناصر پرسشی می‌پرسد نیز می‌توانید خیلی ساده و راحت با استفاده از یک بله یا خیر ساده به این سوالات پاسخ دهید. پس تشخیص دقیق این سوالات از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرف دیگر در زمان سوالی کردن در زبان ترکی استانبولی باید توجه داشته باشید که گاهی اوقات شما نیازمند جزئیات بیشتری نیز خواهید بود.

در خصوص این موضوع باید توجه کنید وقتی به جزئیات بیشتری نیاز دارید می‌توانید از کلمات پرسشی که در زبان ترکی استانبولی مورداستفاده قرار می‌گیرند استفاده کرده و به این ترتیب سوالاتی بپرسید که در آن مخاطب مجبور شود تا جزئیات و اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهد. این کلمات خود به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که در بخش‌های قبلی توضیحات کاملی را درباره این کلمات در اختیار شما قرار دادیم.

در گام آخر نباید فراموش کرد که شما می‌توانید از تگ‌های پرسشی نیز در زبان ترکی استانبولی استفاده کنید. در این زبان هیچ محدودیتی برای سوال پرسیدن از طریق تگ‌های پرسشی وجود ندارد و شما می‌توانید با خیالی راحت اقدام به انجام این کار کنید.

نحـــوه سوالی کردن در زبان ترکی استانبولی

دوره های خصوصی آموزش زبان ترکی

دوره-های خصوصی ترکی استامبولی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان ترکی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان ترکی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین ترکی برای بزرگسالان

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از رایج‌ترین سوالات درباره سوالی کردن در زبان ترکی استانبولی پاسخ دهیم.

کلمات پرسشی چه کاربردی در سوالی کردن در زبان ترکی استانبولی دارند؟

این کلمات زمانی در گرامر زبان ترکی استانبولی مورداستفاده قرار می‌گیرند که شما قصد داشته باشید یک جمله را به حالت سوالی دربیاورید و با سوالی که از مخاطب خود می‌پرسید او را وادار کنید که اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهد.

کاربردهای عناصر پرسشی در گرامر زبان ترکی شامل چه مواردی می‌شود؟

با استفاده از عناصر پرسشی در گرامر ترکی استانبولی می‌توان خیلی راحت سوالاتی را از مخاطب پرسید که پاسخ آنها بله یا خیر است. پس وقتی قصد دارید جمله خود را به حالت سوالی دربیاورید که مخاطب پاسخ کوتاهی به آن دهد می‌توانید از این عناصر استفاده کنید.

سخن پایانی

سوالی کردن در زبان ترکی استانبولی از اهمیت زیادی برخوردار است و شما باید بیاموزید که دقیقا به چه شکل می‌توانید جملات خود را در این زبان به حالت سوالی دربیاورید. در صورتی که شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید این کار را به نحو احسنت بیاموزید یا این‌که به طور کلی علاقه‌مند به یادگیری زبان ترکی استانبولی هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط موسسه زبان ایرانمهر نیز در این زمینه استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

بیشتر بخوانید : کاربردهای وجه ماضی (Aorist) در ترکی استانبولی

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 44 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

  1. ghazal fahimi
    4 بهمن 1402
    پاسخ دادن

    سلام توضیحات جالب و مفیدی بود .

    • ایرانمهر
      4 بهمن 1402
      پاسخ دادن

      سلام روز بخیر ممنونم از همراهیتون
      موفق باشین

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید