IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
نحوه استفاده مؤثر از فناوری برای تغییر کلاس درس ESL خود
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
2 مهر 1401

نحوه استفاده مؤثر از فناوری برای تغییر کلاس درس ESL خود

واژه “تکنولوژی” چه چیزی را در ذهن شما تداعی می‌کند؟ آیا تصویری که در ذهن شما نقش می‌بندد یک کامپیوتر است یا یک  گوشی هوشمند؟ اینترنت یا تلویزیون؟

اکنون خود را در کلاس درس تصور کنید. کلمه “تکنولوژی” در این شرایط چه چیزی را در ذهن شما زنده می‌کند؟ چگونه می‌توان از آن برای یادگیری مؤثر استفاده کرد؟

اگر از این مسأله مطمئن نیستید، ما در این مقاله به شما یاد خواهیم داد که چگونه می‌توانید کلاس ESL خود را با استفاده از فناوری تغییر داده و بهبود ببخشید. حال به این سؤال پاسخ می‌دهیم که چگونه می‌توان از فناوری به‌طور مؤثر برای تغییر کلاس درس ESL خود استفاده کرد.

یکپارچه‌سازی فناوری چیست؟

شاید پاسخ به این سؤال بدیهی به‌نظر برسد، اما در واقع، این یک سوال مهم است.

اگرچه هرساله بودجه‌های فناوری مدارس افزایش پیدا می‌کند و بنابر گزارش‌ها، مبالغ کلانی برای توسعه حرفه‌ای معلمان، تجهیزات و پرسنل خرج می‌شود، اما درواقع مطالعات نشان می‌دهد که عرصه آموزشی از نظر کیفیت و فراوانی ادغام فناوری در عملیات روزانه از سایر بخش‌ها عقب است. .

با وجود این واقعیت که ما در «عصر فناوری» زندگی می‌کنیم، بسیاری از معلمان در سراسر جهان هنوز از ایده استفاده از وسایل و ابزارهای کمک آموزشی دیجیتال در کلاس درس خود بی‌خبرند. دلیل این امر عوامل متعددی از جمله عدم آمادگی، تصورات منفی درمورد فناوری به‌طورکلی و عدم استقبال درمورد اثربخشی فناوری‌های کمک آموزشی است.  

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

مزایای یکپارچه‌سازی فناوری درآموزش زبان انگلیسی

اکنون که می‌دانیم یکپارچه‌سازی فناوری چیست، به این مسأله خواهیم پرداخت که چرا می‌خواهیم از آن در کلاس درس ESL استفاده کنیم. به مزایای خاص برای زبان‌آموزان انگلیسی (ELLs) توجه و همچنین برخی از ابزارهای مفید که این مزایا را برای زبان‌آموزان به حداکثر می‌رساند را بررسی خواهیم کرد.

1. افزایش تعامل و انگیزه زبان‌آموزان

اولین و شاید واضح‌ترین مزیت این است که فناوری می‌تواند به‌طور چشمگیری مشارکت زبان‌آموزان را افزایش دهد. در عصر امروز که عصر دیجیتال است، فناوری بر تمام جنبه‌های زندگی زبان‌آموزان سیطره دارد. فناوری حوزه‌ای است که هیجان‌انگیز، جذاب و همیشه رو به تکامل و پیشرفت است، و زمانی که به‌طور متفکرانه مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند حتی پیش‌پا افتاده‌ترین درس‌ها را به درس‌هایی قدرتمند تبدیل کند.

برای زبان‌آموزان انگلیسی، افزایش انگیزه اهمیت ویژه‌ای دارد. معلمان ELLs به خوبی به نقش انگیزه در یادگیری و موفقیت زبان‌آموزان واقف هستند و همواره به دنبال راه‌هایی برای افزایش تعامل و هیجان زبان‌آموزان هستند.

فناوری یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد انگیزه در زبان‌آموزان به شمار می‌رود. علاوه بر ایججاد انگیزه مزایای بسیار دیگری را می‌توان از فناوری در کلاس‌های درس دریافت کرد.

نحوه استفاده مؤثر از فناوری برای تغییر کلاس درس ESL خود

2. افزایش تحرک

به این جمله فکر کنید: فناوری برای آموزش و تحرک برای فناوری است. اگر معنا و مفهمو این جمله را درک نکرده‌اید نگران نباشید، زمانی که خواندن این بخش را به پایان برسانید، معنی آن را متوجه خواهید شد. به‌عنوان مصرف‌کننده، دسترسی به اطلاعات، سرگرمی و ابزارهای ارتباطی نامحدود کافی نیست، اگر در جایی باشیم که دسترسی به این امکانات براحتی برایمان میسر است. ایده دسترسی درحال حرکت می‌تواند برای ELLها چیز خوبی باشد، به‌ویژه با توجه به اینکه برای اکثر دانش‌آموزان ESL، با ارزش‌ترین تجربیات زبانی اغلب در خارج از کلاس روی می‌دهد.

علاوه‌براین، تمرکز بر تحرک، قانون محدود شدن مطالب درسی به کتاب درسی و یا کلاس درس را از بین می‌برد. در عصر کنونی، معلمان قادرند از ابزارهایی در کلاس‌های درس‌ خود استفاده کنند که امکان دسترسی به مطالب را در تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ و تبلت فراهم می‌کند. هشدارها، اعلان‌ها و ابزارهای ارتباطی آنلاین باعث می‌شود که دانش‌آموزان مدت‌ها بعد از کلاس در مورد مطالب فکر کنند.

شما می‌توانید علاوه بر ایده‌هایی که در این مقاله بررسی خواهد شد، در مورد نحوه استفاده از ابزارهای فناورانه‌ای که هم‌اکنون کلاس درستان به آن‌ها مجهز است مطلع شده و با فناوری یکپارچه سازی ed2go آن‌ها را مورد استفاده قرار دهید. این دوره آنلاین به نگرانی‌های ویژه زبان‌آموزان انگلیسی و کلاس‌های درس BYOD می‌پردازد. این فناوری شما و زبان‌آموزانتان را به سرعت با هرآنچه که فناوری‌های وب و موبایل ارائه می‌کند، همگام می‌سازد.

3. ابزارهای ارزشمندی را برای آینده به زبان‌آموزان می‌آموزد

بدیهی است که عصر فناوری در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و در واقع می‌توان گفت آمده است که بماند. در آینده، اساسی‌ترین کارها به سطح بالایی از مهارت‌های فنی نیاز دارد. با توجه به این موضوع، باید اطمینان حاصل کنیم که زبان‌آموزان ما به ابزارهای تکنولوژیکی، مهارت‌ها و زبان مسلط هستند.

اگر بخواهیم این اطمینان را حاصل کنیم که زبان‌آموزان می‌توانند با پیشرفت‌های سریع فناوری همراه شوند، بهترین روش، ارائه تجربیات مداوم با ابزارها و برنامه‌های موجود امروزی است.

در هر صورت، هدف ما از آموزش ESL این است که بتوانیم با آموزش یک زبان جهانی به زبان‌آموزان هرآنچه را که برای عملکرد در یک محیط جهانی نیاز است، ارائه دهیم. با داشتن این هدف در ذهن، درنظر گرفتن این نکته نیز مهم است که علاوه بر یادگیری واقعی زبان انگلیسی، یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای موفقیت در محل‌کار یا محیط یادگیری انگلیسی زبان، توانایی هدایت بهینه فناوری است.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

4. صرفه‌جویی در وقت معلمان

هنگامی که مزایای استفاده از فناوری در کلاس درس مورد بررسی قرار می‌گیرد، مزایایی که برای مربیان دربر دارد، در بیشتر مواقع نادیده گرفته می‌شود یا توجه خاصی به این مزایا نمی‌شود. با این حال، ابزارهای تکنولوژیکی برای معلمان به خودی خود و به دلایل متعددی بسیار مهم است. فناوری می‌تواند صرفه‌جویی قابل‌توجهی در زمان معلمان داشته و برخی از سخت‌ترین و زمان‌برترین کارها را سریع و آسان می‌کند.

بنابراین، به‌جای اینکه یکپارچه‌سازی فناوری را به لیست دور و دراز و درحال رشد کارهایی که باید انجام شود اضافه می‌کنید، به آن به عنوان یک ابزار مفید نگاه کنید. کاری کنید که فناوری برای شما کار کند!

5. افزایش استقلال یادگیرنده

یکی از بزرگترین مزایای یکپارچه‌سازی فناوری در آموزش، توانایی آن برای یادگیری مستقل است. اگرچه فناوری هرگز نمی‌تواند جایگزینی برای یک معلم حرفه‌ای شود و یا نمی‌تواند همان حمایت‌هایی را در دسترس زبان‌آموزان قرار دهد که یک معلم خوب به دانش‌آموزانش ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های تبدیل متن به گفتار یا کتاب‌های درسی تعاملی، زبان‌آموزان را قادر می‌سازد تا با خواندن و تعریف کلمات ناشناخته، کتاب‌هایی را بالاتر از سطح خواندن واقعی خود بخوانند و از آن لذت ببرند. آموزش‌های آنلاین و اپلیکیشن‌هایی مانند Knowmia به زبان‌آموزان اجازه می‌دهد تا در خانه خود به آموزش‌های معلم دسترسی داشته باشند.

6. فراهم آوردن دسترسی زبان‌آموزان به فرهنگ هدف

هنگام یادگیری زبان، تجربه با فرهنگ هدف به توسعه زمینه فراگیری زبان کمک کرده و یادگیری را معنادارتر می‎کند. به لطف فناوری، زبان‌آموزان می‌توانند از تجربیاتی بهره‌مند شوند که درغیر این‌صورت ممکن است به آنها دسترسی نداشته باشند. چه آنها درحال بازدید از سایت‌های رسانه‌های اجتماعی، خواندن یا گوش دادن به اخبار یا شرکت در بحث‌های آنلاین باشند، این تجربیات غنی و معنادار به حساب می‌آیند.

ابزارهای مفید فناوری برای کلاس درس ESL

برای اینکه بتوانید راحت‌تر یکپارچه‌سازی فناوری را در کلاس‌های درس خود شروع کنید، در ادامه مجموعه‌ای از ابزارهای ارزشمند و راحت برای استفاده در کلاس درس ESL را برای شما آماده کرده‌ایم.

ابزارهای خاص محتوا

  • Comic Maker / کمیک‌ساز

سایت Marvel.com دارنده یک سازنده کمیک است که برای زبان‌آموزان این امکان را فراهم می‌کند که شخصیت‌های خود را ساخته و کمیک‌های خود را بنویسند. کمیک‌ها راهی عالی برای انجام تمرین‌های سرگرم‌کننده خواندن و نوشتن هستند.

  • Storybird/ مرغ قصه

Storybird یکی دیگر از برنامه‌های جالب است که به زبان‌آموزان اجازه می‌دهد با استفاده از تصاویر، داستان بسازند. این روش بسیار لذت بخشی برای ایجاد انگیزه در زبان‌آموزان در هر سنی برای تمرین مهارت‌های خواندن و نوشتن است!

  • Startracker/ استارترکر

معلمان ESL که در حوزه محتوایی فعالیت می‌کنند می‌توانند به دنبال ابزارهایی باشند که موجب ایجاد هیجان درمورد مفاهیم و موضوعات شوند. Startracker یک برنامه واقعیت افزوده است که این امکان را برای زبان‌آموزان فراهم می‌کند تا با استفاده از آن بتوانند ببینند چه سیارات یا صورت فلکی از خانه‌هایشان قابل مشاهده است. می‌توان گفت که این یک برنامه هیجان‌انگیز برای همه به حساب می‌آید، حتی برای افراد غیرآموزش دهنده!

رویدادهای جاری

  • News ELA / اخبار ELA

News ELA ابزاری فوق‌العاده برای افزایش درک مطلب با رویدادهای جاری است. هر مقاله در پنج سطح مختلف موجود است، بنابراین کل کلاس شما می‌تواند محتوای یکسانی را بخواند، اما هر فرد به تناسب سطحی که دارد از بین سطوح مختلف این مقاله دست به انتخاب می‌زند.

News in Levels به طور خاص برای زبان آموزان انگلیسی طراحی شده است و شامل ویدیوهای مرتبط با هر مقاله است. همچنین از این نظر که خوانندگان می‌توانند از طریق فیس‌بوک درمورد مقالات برای گفتگوهای روشنگرانه نظر دهند نیز می‎توان گفت که این ابزار بسیار عالی است.

کتاب‌های درسی دیجیتال و کتاب‌خوان‌های الکترونیکی

کتاب‌های درسی دیجیتال تقریباً همیشه ارزان‌تر از کتاب‌های درسی سنتی هستند، و از آنجایی که می‌توان به آن‌ها از طریق تلفن‌های هوشمند دسترسی داشت، به طرز شگفت‌انگیزی موبایل هستند. بسیاری از کتاب های درسی دیجیتال دارای ویژگی های داخلی هستند که به دانش آموزان اجازه می دهد تا به صورت دیجیتالی با متن تعامل داشته باشند، اطلاعات بیشتری در مورد یک موضوع پیدا کنند یا حتی مکان های کلیدی را به صورت مجازی کشف کنند.

  • Kindle Reader / کیندل ریدر

Kindle Reader یک کتابخوان الکترونیکی محبوب است که امکانات بسیار خوبی در خود دارد. این وسیل به خوانندگان اجازه می‌دهد یک کلمه خاص را برجسته کنند، تلفظ آن را بشنوند و تعریف آن را ببینند/ بشنوند. این ویژگی‌ها به زبان‌آموزان استقلال زیادی داده و به آنها اجازه می‌دهد به متون مرتبط با علایقشان دسترسی داشته باشند، متونی که می‌تواند بالاتر از سطح خواندن آنها باشد.

ابزارهای ارائه

طی دوره‌ای از برنامه کلاسی خود، به زبان‌آموزان این فرصت را بدهید تا مهارت‌های مناسب سن خود را در ویرایش، پردازش کلمات و تحقیق اینترنتی تمرین کنند.

  •  Prezi / پرزی

به زبان‌آموزان بزرگ‎تر می‌توانید این فرصت را بدهید تا از طریق نرم‌افزارهای Powerpoint یا Prezi آموخته‌‌های خود را به نمایش بگذارند. Prezi ابزاری با کاربری آسان است که با استفاده از آن می‌توان ارائه‌های خیره‌کننده و جذابی ایجاد کرد.

  • Windows Movie Maker

دانش‌آموزان همچنین می‌توانند با استفاده از یک دوربین یا نرم‌افزار فیلم‌سازی مانند Windows Movie Maker فیلم‌هایی ساخته و آن‌ها را آپلود کنند.

ابزارهای معلمان

  • Edmodo

به دنبال راهی برای حفظ ارتباط با زبان‌آموزان خود هستید؟ Edmodo به معلمان و زبان‌آموزان فرصت می‌دهد تا به‌راحتی فایل‌ها، پیوندها و رسانه‌ها را به اشتراک گذاشته و امکان ارتباط دوطرفه یکپارچه را فراهم می‌کند.

  • Engrade

ابزارهایی مانند Engrade کتاب‌های درسی کاغذی سنتی را تغییر داده و مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهند که با کتاب درسی سنتی شما امکان‌پذیر نیست.

  • ShowMe

آیا زبان‌آموزانی در کلاس درس خود دارید که در گهگداری در درس خاصی غیبت کرده یا در مورد موضوع خاصی نیاز به مرور داشته باشند؟ نگران این موضوع نباشید. ساختن کتابخانه‌ای از ویدیوها با استفاده از برنامه ShowMe (یا مرور ویدیوهای ساخته شده توسط معلمان دیگر)، به معلمان این امکان را می‌دهد تا بدون از دست دادن زمان آموزشی ارزشمند، درس‌های با کیفیت و معتبری را به زبان‌آموزان ارائه دهند. شما همچنین می‌توانید از ShowMe برای اداره کلاس درس خود استفاده کرده و از این رو به شما زمان بیشتری برای نقش‌آفرینی و شبیه‌سازی مکالمات و تجربیات مفید با کلاس و شاگردانتان را می‌دهد.

سفرهای میدانی مجازی

سفرهای میدانی مجازی هم سرگرم‌کننده و هم آموزنده‌اند و بسیاری از آنها چنین تجربه تعاملی را ارائه می‌دهند که زبان‌آموزان احساس حضور واقعی را در آن‌ها دارند.

  • National Zoo in Washington D.C / باغ وحش ملی در واشنگتن دی سی

زبان‌آموزان می‌توانند از باغ وحش ملی ایالات متحده در همان کلاس درس شما بازدید کنند! این یک روش خلاقانه برای آموزش نام حیوانات خواهد بود.

  • Statue of Liberty / مجسمه آزادی

این تور مجازی مجسمه آزادی که در آن نماهای پانوراما وجود دارد، حقایق سریع روی صفحه، صدا، توانایی زوم کردن بر روی جزئیات و بزرگنمایی عناصر خاص، کلیپ‌های پارکبان – و موارد دیگر را در اختیار بینندگان قرار می‌دهد!

  • White House / کاخ سفید

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌‎اید که داخل کاخ سفید ممکن است چه شکلی باشد؟ در اینجا می‌توانید گشتی در قسمت‌های شرقی و غربی ساختمان و بخش رزیدنس و همچنین چمن جنوبی داشته باشید.

Google Earth همچنین می‌تواند همراه با هر سفر میدانی مجازی مورد استفاده قرار گیرد تا زبان‌آموزان بتوانند نمای خیابانی مکانی که از آن بازدید می‌کنند را داشته باشند!

ملاحظات یکپارچه سازی فناوری

علیرغم تمام مزایای که دارد، از فناوری می‌توان در مواقع بسیار سوء استفاده کرد – حتی در حوزه آموزشی. با این حال، به‌عنوان یک مربی، نباید تجربیات زبان‌آموزان خود را صرفاً به دلیل این ترس محدود کنیم.

به جای اجتناب از ادغام فناوری، اقداماتی وجود دارد که می‌توانیم دانش‌آموزان خود را به ابزارهایی مجهز کنیم که برای استفاده صحیح و مسئولیت‌پذیری به آن‌ها نیاز دارند.

نقطه مناسب برای شروع این است که سیاست استفاده مسئولانه خود را با جزئیات به زبان‌آموزان خود توضیح دهید. اگر خط‌مشی در سطح مدرسه دارید، هرگونه دستورالعمل اضافی را که مناسب می‌دانید به توضیحات خود اضافه کنید و آنها را بخشی از خط‌مشی کلاس درس خود قرار دهید. تا آنجا که ممکن است در مورد اینکه چرا استفاده مسئولانه از فناوری مهم است صحبت کنید و درباره برخی عواقب احتمالی مضر که در این زمینه وجود دارد صحبت کنید.

اگر به خردسالان آموزش می‌دهید، حتماً نسخه‌ای از این خط‌مشی را به والدین و زبان‌آموزان به زبان مادریشان به آن‌ها گوشزد کنید، و فراموش نکنید که از آنها بخواهید یک قرارداد استفاده مسئولانه امضا کنند که نشان دهد آن‌ها این مسائل را درک کرده و با شرایط موجود موافقند.

همچنین عاقلانه است که به والدین در مورد تکالیف خانگی که نیاز به استفاده از فناوری دارند اطلاع دهید و روش‌ها و نکاتی را که از طریق آن‌ها می‌توانند فرزندان خود را تحت‌نظر داشته باشند به اشتراک بگذارید.

یکی از بزرگترین موانع گزارش شده برای ادغام فناوری، کمبود منابع در مدرسه یا در بین زبان‌آموزان است. اگرچه این امر می‌تواند ابزارها و فعالیت‌هایی را که دوست دارید در کلاس خود بگنجانید تا حد زیادی محدود کند، اما مطمئناً این فرصت به‌طور کامل از شما گرفته نمی‌شود.

می‌توانید یک کتابخانه امانت‌دهنده فناوری داشته باشید که در آن زبان‌آموزان بتوانند مطالب را بررسی کرده و روزانه آنها را برگردانند، یا می‌توانید زبان‌آموزان را به مدرسه یا مرکز فناوری جامعه هدایت کنید. همچنین چندین سازمان وجود دارند که منابع فناوری را رایگان یا با هزینه کم در اختیار مربیان و مؤسسات آموزشی قرار می‌دهند.

همچنین می‌توانید بر فعالیت‌های یکپارچه‌سازی تمرکز کنید که نیازی به این نیست که نیاز نیست هر زبان‌آموز دستگاه مربوطه را داشته باشد. برای مثال، هر آنچه را که دوست دارید در کلاس ارائه دهید می‌توان در یک لپ‌تاپ قرار داده، و با یک پروژکتور ساده باعث صفحه لپ‌تاپ را برای کل کلاس به نمایش بگذارید!

کلید ادغام موفقیت‌آمیز فناوری در کلاس ESL این است که ابتدا باید به این نکته توجه کنید که استفاده از این فناوری در کلاس، چگونه به زبان‌آموزان شما سود می‌رساند و سپس منابعی را پیدا کنید که از یادگیری پشتیبانی می‌کند. شکی در این نیست، وقتی فناوری به درستی انجام شود، مطمئناً می‌تواند برای شما و زبان‌آموزانتان مفید واقع شود، یادگیری را غنی کند و نیز موجب آسان‌تر شدن زندگی شما در این فرآیند شود.

نحوه استفاده مؤثر از فناوری برای تغییر کلاس درس ESL خود

در این مقاله به بررسی فناوری‌هایی پرداختیم که شما می‌توانید برای یادگیری بهتر زبان‌آموزانتان در کلاس درس استفاده کنید. در صورتی که شما مدرس انگلیسی هستید و برای برگزاری کلاس‌های ESL خود به مشاوره بیشتری نیاز دارید با ما تماس بگیرید. آموزشگاه زبان ایرانمهر با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه آموزش زبان است. همچنین شما می‌توانید برای مشاوره و تعیین سطح رایگان و ثبت‌نام در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و سایر زبان‌ها فرم مشاوره رایگان را پر نمایید. کارشناسان آموزش در اسرع وقت با شما تماس گرفته و پاسخگویی سوالات شما خواهند بود.


بیشتر بخوانید:تکنیک‌های خلاقانه استفاده از تصاویر در کلاس‌های ESL


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید