IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
چگونه زبانی را یاد بگیریم و هرگز آن‌ را فراموش نکنیم
امتیاز کاربران: 4/5
نویسنده: ایرانمهر
3 شهریور 1398

چگونه زبانی را یاد بگیریم و هرگز آن‌ را فراموش نکنیم

یادگیری زبان جدید بر اساس تجربیات جذاب Gabriel Wyner

ممکن است به عنوان یک زبان‌آموز به این فکر کنید که یادگیری چند زبان مختلف چندان جالب نیست. چون نمی‌توانید در هیچ‌کدام مسلط شوید و حتی اگر در یادگیری موفق شوید، خیلی زود آن‌ها را فراموش می‌کنید. اما آیا این مسئله باعث می‌شود شما یادگیری چند زبان را نادیده بگیرید یا به راحتی هر آنچه در مدرسه یا دانشگاه خواندید را فراموش کنید و با افتخار بگویید: «زبان فرار است»؟

اگر واقعا به یادگیری چند زبان علاقه دارید، هیچ‌چیزی نباید جلوی شما را بگیرد و نباید از این بترسید که به زودی آن را فراموش می‌کنید. چون بالاخره راهی وجود دارد که هیچ مطلبی را فراموش نکنید و حتی بسیاری از زبان‌ها را کاملا مسلط و خوب یاد بگیرید.

تا به حال شده به این فکر کنید که یک زبان را به سرعت یاد بگیرید، در مدت زمانی کوتاه به تسلط بالایی برسید و دیگر آن را فراموش نکنید؟ این یک رویا نیست. خبر خوب اینجاست که چنین روشی وجود دارد و فقط کافی است علاقه و اشتیاق خود را برای یادگیری به حداکثر برسانید و طبق تجربیات «گابریل واینر» پیش بروید.

اما قبل از آن، شاید بخواهید کمی راجع به «گابریل واینر» بدانید. «گابریل» نویسنده‌ای خوش قلم، خواننده‌ی اپرا و یک چندزبانه است. او کسی است که توانست در طول مدت چهارده هفته، زبان آلمانی را در یک دوره‌ی فراگیر در مدرسه‌ی زبان یاد بگیرد. بعد از آن، او عاشق پروسه‌ی یادگیری زبان شد و توانست روشی ابداع کند که به کمک آن در مدت کوتاهی به تسلط کامل در زبانی جدید برسید. او توانست زبان فرانسه را پنج ماهه، زبان روسی را ده ماهه و سایر زبان‌ها نظیر اسپانیایی، مجارستانی و ژاپنی را در چند سال اخیر یاد بگیرد.

 در ادامه، هرآنچه از سخنرانی جذاب او در این ویدیوی محبوب آموزشی در Ted talk یاد گرفته‌ایم را بیان می‌کنیم.

چگونه زبانی را یاد بگیریم و هرگز آن را فراموش نکنیم

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

  1. باور غلط: بچه‌ها سریع‌تر از بزرگ‌ترها یاد می‌گیرند

اولین کاری که باید انجام دهید این است که این باور غلط را فراموش کنید. وگرنه اصلا سمت یادگیری یک زبان جدید نمی‌روید! اگر «گابریل واینر» بخواهد از تجارب خود برای یادگیری هفت زبان مختلف مطلبی به شما بیاموزد، آن پند این است که هیچ سن خاصی برای یادگیری یک زبان جدید وجود ندارد. فرقی نمی‌کند بخواهید شریک عاطفی خود را تحت تاثیر قرار دهید، به کشور دیگری سفر کنید یا صرفا برای تکمیل لیست تجربیات خود به یادگیری این زبان بپردازید. به هر حال هیچ‌وقت برای شروع دیر نیست.

این باور غلط که بچه‌ها سریع‌تر یا بهتر یاد می‌گیرند معمولا از شایعاتی بی‌اعتبار گرفته شده است. در این مورد گابریل تجربه‌ی یک کودک پنج ساله را با یک بزرگسال مقایسه می‌کند، هردو زبان‌آموز بعد از سفر به اسپانیا حدود 500 ساعت در معرض زبان اسپانیایی قرار گرفته بودند. گابریل حین سخنانش راجع به این تحقیق گفت:«چیزی که می‌فهمید این است که یک بزرگسال همیشه کودک را کنار می‌زند و بیشتر از او یاد می‌گیرد».

اما حتی بعد از یادگیری زبان در مدارس، مردم ترجیح می‌دهند که ترجمه‌ی چند کلمه را بلد باشند و باقی نکاتی که آموخته‌اند را فراموش کنند. به این ترتیب راحت‌تر به این باور می‌رسند که یادگیری یک زبان جدید از سنی به بعد غیرممکن است.

  1. چرا زبان فرانسه یا انگلیسی را که در مدرسه آموخته‌اید فراموش می‌کنید؟

اینکه چرا این زبان‌ها را فراموش می‌کنید صرفا یک دلیل دارد: تمرین نکردن! چون در هر صورت بچه‌ها با روشی جذاب زبان را یاد می‌گیرند. بچه‌ها معمولا در محیطی چندزبانه زبان یاد می‌گیرند. در مدرسه، آن‌ها از طریق ابزار بصری، بازی و فعالیت‌های تعاملی زبان را یاد می‌گیرند. درست برخلاف یک بزرگسال که به طور جدی صرف افعال را در کلاس یاد می‌گیرد و در آزمون‌های مختلف شرکت می‌کند.

همانطور که «گابریل» اشاره می‌کند، کودک بودن چند فایده دارد: اولین فایده، توانایی کودک در تشخیص صدا بین شش تا دوازده ماهگی و در سنین پایین است. دومین فایده، نترس بودن یک کودک است. کودکان معمولا هیچ ‌ترسی برای فعالیت و شرکت در کلاس‌های مختلف ندارند. چون آن‌ها معمولا درک کمتری از «خنگ به نظر رسیدن» در یک جمع دارند و بدون هیچ ترسی، هرآنچه در ذهنشان وجود دارد را با صدای بلند بیان می‌کنند.

اما طبق گفته‌ی گابریل :«هیچ یک از این دو مزیت، با توانایی و قدرت یک بزرگسال در یادگیری زبان جدید برابری نمی‌کند».

سومین فایده‌ی کودک بودن به زمان مربوط است: یک کودک نسبت به بزرگسالان که درگیر شغل و مسئولیت‌های زندگی هستند، فرصت بیشتری دارد. چون هر زبانی برای خودش دریایی است. حتی اگر زبان انگلیسی باشد که یادگیری آن آسان است. بعد از یادگیری گرامر و لغات و جمله‌سازی، تازه به سایر مسائل نظیر همایند‌ها، اصطلاحات، تلفظ صحیح، لهجه و … می‌رسید که یادگیری هر کدام مدت‌ها طول می‌کشد و به انرژی نیاز دارد.

چگونه زبانی را یادبگیریم و آن را فراموش نکنیم

  1. شما می‌توانید سریع‌تر از چیزی که فکر می‌کنید یک زبان جدید را یاد بگیرید

در کالج، گابریل کار عجیبی کرد و تصمیم گرفت که در کنار مهندسی مکانیک، مدرکی هم ازVocal Arts Performance (اجرای هنرهای آواز خوانی) دریافت کند. هرچند برای دست‌یابی به این هدف، او باید زبان آلمانی، فرانسه و ایتالیایی یاد می‌گرفت.

جالب است بدانید که «گابریل» برای یادگیری زبان آلمانی، به جای اینکه سال‌ها وقت خود را در موسسه‌ای سپری کند و با مطالعه‌ی درس‌هایی کوتاه از مرحله‌ای به مرحله‌ی بعد برود، تصمیم گرفت که در یک دوره‌ی کاملا فراگیر آموزشی در مدرسه‌ی زبان Middlebury ورمونت ثبت نام کند. یکی از قوانین مدرسه‌ی Middlebury این بود که اگر او کلمه‌ای را در زبانی به غیر از آلمانی می‌خواند، می‌گفت یا می‌نوشت، بی برو برگرد اخراج می‌شد.

پس «گابریل» مجبور بود که زبان آلمانی یاد بگیرد. طی چند هفته، او در مکالمه به زبان آلمانی کاملا مسلط بود؛ کاری که هیچ‌وقت قبل از آن تصورش را هم نمی‌کرد. بعد از آن، او در یک دوره‌ی فشرده‌ی زبان ایتالیایی در Perugia ایتالیا ثبت نام کرد.

او حتی به یک موسسه‌ی زبان فرانسه رفت و حتی بدون اینکه یک کلمه فرانسوی بلد باشد، در دوره‌ی intermediate (سطح متوسط) ثبت نام کرد. او حتی نمی‌دانست که قرار است از زبان‌آموزان یک آزمون شفاهی به زبان فرانسه بگیرند. اما بار دیگر، او این زبان را در طول مدت سه ماه یاد گرفت. او باید بدون هیچ کمکی طی سه ماه این زبان را یاد می‌گرفت. پس انجامش داد. در حقیقت، او به خوبی در آزمون شفاهی آن روز شرکت کرد و مصاحبه‌‌کننده گفت که گابریل باید در کلاس‌های سطح advanced قرار بگیرد.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

  1. تنها مانع یادگیری زبان حافظه است

حفظیات در حقیقت ماهیت جالبی دارند؛ آن‌ها در هیچ جای مشخصی از مغز ذخیره نمی‌شوند. بلکه در نقاط ارتباطی بخش‌های مختلف مغز قرار می‌گیرند.

حفظیات معمولا از تعداد زیادی گروه‌های حسی تشکیل می‌شوند. برای مثال، خاطره‌ی شما از از یک نوشیدنی تازه‌ی آلمانی فقط به طعم آن محدود نمی‌شود. بلکه بر اساس بو، شکل، صدای اطراف و حتی خاطراتی تشکیل می‌شود که قبل یا بعد از نوشیدن آن نوشیدنی اتفاق افتاده است. برای مثال، شما با شنیدن اسم «red square» یا میدان سرخ روسیه، علاوه بر آن گنبد رنگارنگ و زیبا، یاد سرما، ستاره‌ی سرخی در وسط آسمان و تعداد زیادی از توریست‌ها از کشورهای مختلف میفتید.

گابریل هم قصد دارد از همین نکته استفاده کند تا به شما کمک کند زبان جدیدی یاد بگیرید و هرگز آن را فراموش نکنید.

گابریل زبان فرانسه را پنج ماهه و زبان روسی را ده ماهه یاد گرفت و به تسلط کامل رسید. سپس او به مسیری قدم گذاشت که در آن، بر اساس روش خود برای یادگیری زبان فرانسه، یک سیستم جدید طراحی کند و این روش را آموزش دهد.

یکی از هزاران ابزاری که گابریل برای یادگیری زبان استفاده می‌کرد، استفاده از فلش‌کارت‌های مخصوص خودش و بدون معنی بود. او تصویر یک کلمه را چاپ می‌کرد و کلمات مربوط به آن را روی کارت می‌نوشت. بعد از اینکه با این روش، کمی لغت یاد گرفت، توانست به یادگیری جملات کامل و درگ گرامر با استفاده از روش «جای خالی را کامل کنید» بپردازد. او برای اینکه این نکات را کاملا به خاطر بسپارد و مسیر رشد خود را دنبال کند، از یک برنامه‌ی آنلاین برای تکرار و تمرین استفاده کرد تا قبل از فراموش کردن لغات و جملات، از طریق فلش کارت‌هایی، مهارتش را بسنجد.

این روش به لطف ارتباطات صوتی به گابریل کمک کرد تا یک زبان جدید یاد بگیرد و هرگز آن را فراموش نکند.

  1. برای یادگیری یک زبان جدید «ژن خوب» وجود ندارد

گابریل در مسیر یادگیری هفت زبان مختلف، اشتیاق خود را برای پیشرفتی تدریجی و مداوم بالاتر برد. او به زودی توانست روشی برای یادگیری یک زبان جدید ابداع کند که پاسخی جهانی دریافت کرد و به عنوان یکی از موفق‌ترین اپلیکیشن‌های یادگیری زبان جدید در سال 2017 شناخته شد.

این اپلیکیشن، یعنی Fluent Forever از روشی مبتنی بر علوم عصبی استفاده می‌کند تا هم زبان را سریع آموزش دهد و هم برای همیشه در ذهن باقی بماند. اگر می‌خواهید امروز شروع کنید، این اپلیکیشن را با یک جستجوی ساده در موتور جستجوی گوگل پیدا کنید.

گابریل می‌گوید :«اگر می‌خواهید یک زبان جدید را به طور موثر یاد بگیرید، پس باید به آن زبان زندگی ببخشید.». اپلیکیشن Fluent Forever به شما کمک می‌کند تا به این مرحله دست پیدا کنید.

موفق باشید!

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

بیشتر بخوانید:دیپلمات‌ها چگونه زبان یاد می‌گیرند؟

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4 از 5 از 4 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید