IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
مهارت‌های زبان و راه‌های تسلط بر آن‌ها
امتیاز کاربران: 5/5
نویسنده: ایرانمهر
29 اردیبهشت 1398

مهارت‌های زبان و راه‌های تسلط بر آن‌ها

اجی مجی لاترجی!

تا حالا آرزو کرده‌اید که ای کاش می‌توانستید مواد مورد نیاز را با هم ترکیب کنید، کلماتی جادویی بخوانید و پوووف! بتوانید زبانی را که دوست دارید به راحتی صحبت کنید؟

اگر چنین چیزی ممکن بود، زندگی خیلی آسان‌تر می‌شد.

دیگر نیازی نبود اپلیکیشن‌های یادگیری زبان را دانلود کنید، برنامه‌های مختلف را خریداری کنید، ویدیو تماشا کنید و کتاب بخوانید.

می‌توانستید هر زبانی را که می‌خواستید به راحتی صحبت کنید.

تصور همه این‌ها چقدر لذت‌بخش است.

برای خیال و رویاپردازی نیازی نیست کسی حرف بزند و رویا راه خودش را به ذهن ما باز می‌کند، اما با این وجود چیزی که حقیقت دارد و باید بیان شود این است که: در دنیای واقعی، یادگیری زبان به این راحتی نیست.

یادگیری یک زبان نیازمند تمرکز، صرف وقت و کسب مهارت‌های زیاد است.

حالا با وجود اینکه تسلط بر این مهارت‌ها کار راحتی نیست، معرفی و صحبت کردن درباره آن‌ها آسان است.

دانستن اینکه چهار مهارت اصلی و اساسی زبان کدام‌ها هستند و چطور باید از آن‌ها استفاده کرد، اولین قدم رسیدن به هدف، یعنی یادگیری یک زبان است.

می‌خواهید بیشتر بدانید؟ خوب است، با ما همراه باشید و این مقاله را دنبال کنید.

مهارت های زبان و راه های تسلط بر آن ها

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

چهار مهارت اصلی زبان

یادگیری یک زبان جدید می‌تواند سخت باشد. کلمات، صداها، اصطلاحات و تفاوت‌های ظریف زیادی وجود دارد. بعضی روزها فکر می‌کنید همه چیز را یاد گرفتید، اما روز بعد فکر می‌کنید هیچ‌چیز نمی‌دانید و همه چیز بی‌معنی و جدید است. هر کسی که تا به حال یک زبان جدید یاد گرفته است، حاضر و آماده است و می‌توانید آن‌ها را اطرافتان ببینید. باور کنید یا نه، فقط کافی است چهار مهارت اصلی را یاد بگیرید تا بتوانید راحت و روان به زبانی صحبت کنید.

خبر خوبی بود، نه؟

حالا خبرهای بهتری هم برایتان داریم: احتمالا می‌دانید این چهار مهارت‌ چه هستند. برای اینکه بتوانید زبانی جدید را با مهارت و تسلط کامل یاد بگیرید و راحت و روان صحبت کنید، باید این چهار مهارت اصلی را یاد بگیرید:

  • شنیدن
  • خواندن
  • نوشتن
  • صحبت کردن

وقتی در حال خواندن یک متن یا گوش دادن به یک صدا هستید، در حال استفاده از مهارت‌های غیرفعال یا passive هستید. در واقع در حال مصرف کردن زبان هستید.

از طرف دیگر، صحبت کردن و نوشتن، مهارت‌های فعال یا active هستند. با این دو عمل شما در حال تولید زبان هستید که نیازمند توانایی‌های ذهنی متفاوت است.

مهارتهای زبان و راه های تسلط بر آنها

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

برای هر مهارتی چقدر باید زمان صرف کنید؟

اینکه چقدر روی هر مهارتی وقت صرف کنید کاملا به موقعیت و شرایط خودتان بستگی دارد. با این حال، چند مرحله را به شما می‌گوییم که بتوانید با استفاده از آن‌ها بفهمید کدام یک از این چهار مهارت نیاز به تمرین و ممارست بیشتری دارند.

نقاط ضعف و قوتتان را بشناسید

اغلب زیاد می‌شنوید کسانی که در حال یادگیری یک زبان دیگر هستند می‌گویند در شنیدن و صحبت کردن ضعیف هستند. منطقی به نظر می‌رسد. با اینکه یکی از این مهارت‌ها فعال و دیگری غیرفعال است، هم صحبت کردن و هم شنیدن مهارت‌هایی هستند که تا حد زیادی از کنترل شما خارج هستند و بنابراین لازم است کار بیشتری روی آن‌ها انجام شود. برای مثال، نمی‌توانید کنترل کنید کسی سریع یا آهسته صحبت کند، و وقتی هنوز در حال یادگیری هستید، هر چقدر کسی سریع‌تر صحبت کند، درک و فهم آن برای شما سخت‌تر خواهد بود.

هنگام صحبت کردن، مقدار کنترل روی سرعت و نحوه مکالمه‌تان به موقعیتی که در آن قرار دارید بستگی دارد. اگر از محیط‌های آموزشی یا یادگیری دور هستید، خیلی وقت ندارید که بخواهید طولانی‌مدت فکر کنید و به دنبال کلماتی که نیاز دارید بگردید. فشار شروع می‌شود، ترس شروع می‌شود و اعتماد به نفستان مثل یک قطره آب در یک ماهیتابه داغ بخار می‌شود و از بین می‌رود. همه ما می‌خواهیم کلماتی که دنبالشان هستیم سریع و راحت به ذهن و بعد دهانمان برسد، اما بیشتر مواقع این اتفاق نمی‌افتد، چون هنوز ماهیچه مکالمه یا همان توانایی صحبت کردن را تقویت نکردیم.

از طرفی، خواندن و نوشتن را می‌توانید کنترل کنید. عموما، این دو مهارت، فعالیت‌های انفرادی هستند. هنگام خواندن یا نوشتن می‌توانید سرعتتان را هر طور که دوست دارید تنظیم کنید. می‌توانید هنگام نوشتن دست از کار بکشید، مبحث یا معنی کلمه‌ای را جستجو کنید و ترجمه جمله یا کلمه‌ای را که نمی‌دانید ببینید. مردم اغلب این دو مهارت را سریع‌تر و راحت‌تر از دو مهارت دیگر یعنی مکالمه و شنیدن یاد می‌گیرند، چون می‌توانند برای تقویت این دو مهارت وقت بگذارند و هر چقدر که فکر می‌کنند لازم است تمرین کنند. با این حال عجیب است که مکالمه و شنیدن، یعنی دو مهارتی که بیشتر می‌خواهیم آن‌ها را یاد بگیریم، مهارت‌هایی هستند که سعی می‌کنیم در یادگیری آن‌ها عجله کنیم، هر چند اغلب خیلی طول می‌کشد تا در آن‌ها مهارت کامل را کسب کنیم.

سناریوهایی که در بالا گفته شد، مشکلات و توضیحات رایج یادگیری این چهار مهارت هستند، اما در مورد همه صادق نیست و عده‌ای هم هستند که خیلی بهتر و راحت‌تر هر چهار مهارت را یاد می‌گیرند. پس به این قضیه فکر کنید. نقاط ضعف و قوت شما چه هستند؟

نقاط قوتتان را تقویت کنید، اما نقاط ضعفتان را نادیده نگیرید. اهدافتان را طوری تنظیم کنید تا آن‌ها را از نقطه ضعف به نقطه قوت تبدیل کنید. با تمرین مداوم و کافی، خیلی زود بهبود و پیشرفت را می‌بینید.

چهار مهارت کلیدی زبان انگلیسی

نیازهایتان را شناسایی کنید

با توجه به اینکه نیازهایتان چه هستند، حداقل باید سه مهارت را به طور کامل یاد بگیرید تا بتوانید زبانی را راحت و روان صحبت کنید (ممکن است بتوانید بدون یادگیری مهارت نوشتن این کار را بکنید، که البته باز هم به شرایطتان بستگی دارد).

با این‌حال، تسلط بر هر چهار مهارت، زمان‌بر است و تلاش زیادی می‌خواهد. پیش از آنکه وارد برنامه طولانی‌مدت یادگیری و مطالعه زبان شوید، اول نیازهایتان را بشناسید و بر اساس آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

چرا زبان یاد می‌گیرید؟ سرگرمی؟ کار؟ خانواده؟ فقط اگر بدانید قرار است چطور از زبانی که یاد می‌گیرید استفاده کنید، می‌توانید برنامه یادگیری‌تان را به گونه‌ای تنظیم کنید که هم موثر باشد و هم کارآمد. مطمئنا نمی‌خواهید زمانتان را برای یادگیری مهارت‌هایی تلف کنید که هیچوقت قرار نیست از آن‌ها استفاده کنید. اگر زمان کافی در اختیار دارید، این کار را بکنید؛ همه مهارت‌ها را یاد بگیرید، به بهترین نحو هم یاد بگیرید. اگر زمان کافی ندارید، روی یادگیری مهارت‌هایی وقت بگذارید که بیشتر از همه به آن‌ها نیاز دارید.

ترکیب جادویی مهارت‌های زبان و راه‌های تسلط بر آن‌ها

شنیدن (Listening)

شنیدن بعد از مکالمه دومین مهارت سخت برای یادگیری است، اما برای یادگیری و تسلط بر آن فقط کافی است روزانه در معرض آن قرار بگیرید. در ادامه راه‌هایی ساده و سرگرم‌کننده را به شما می‌گوییم که می‌توانید این مهارت را یاد بگیرید، آن را کنترل کنید و در نهایت در موقعیت‌های مختلف و در دنیای واقعی اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

داستان‌های Duolingo را امتحان کنید

اپلیکیشن Duolingo ویژگی فوق‌العاده و تقریبا جدیدی به نام Duolingo Stories دارد.  در حال حاضر این ویژگی برای زبان‌های آلمانی، اسپانیایی، پرتغالی و فرانسه در دسترس است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا داستان‌های کوتاه صوتی را با صدای بلند بخوانند. می‌توانید معنی کلمات و عباراتی را که نمی‌دانید یاد بگیرید و جملاتی را که کاملا متوجه نشدید، تکرار کنید.

داستان‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند به صورت دوره‌ای چک کنند شما کلماتی را که می‌شنوید درک می‌کنید یا نه. استفاده از این داستان‌ها به شما کمک می‌کند به آرامی مهارت‌های شنیدن را تمرین و تقویت کنید، چون اگرچه گوینده‌ها در این قسمت از اپلیکیشن Duolingo در مقایسه با درس‌های عادی این اپلیکیشن راحت‌تر و محاوره‌ای تر صحبت می‌کنند، اما سرعت صحبت‌کردنشان آرام است و جملات و عبارات واضح بیان می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را دنبال کنید و مطلبی را از دست ندهید.

برای تقویت و یادگیری مهارت شنیدن، روزانه حداقل یک داستان بخوانید. با خواندن و شنیدن این داستان‌ها با کلمات و عبارات جدید زیادی روبرو می‌شوید. وقت بگذارید تا مطمئن شوید هر کلمه‌ای را که می‌شنوید می‌فهمید و بعد از آن آماده‌اید تا به سراغ داستان بعدی بروید.

همچنین، برای کسانی که در حال یادگیری زبان اسپانیایی هستند جایزه‌ای در نظر گرفته شده است: اگر از داستان‌های Duolingo خسته شدید، می‌توانید از پادکست‌های اسپانیایی Duolingo استفاده کنید.

مهارتهای زبان و راه های تسلط بر آنها

ترانه‌ها و آهنگ‌های زبان مقصد را بارها و بارها گوش بدهید

برای یک زبان‌آموز، موزیک راهی عالی برای تمرین و تقویت مهارت‌ شنیدن است. برخلاف فیلم‌ها و تلویزیون، موزیک چیزی است که ما آن را به خاطر می‌سپاریم. کلمات را یاد می‌گیریم و بعد با صدای بلند با خواننده همخوانی می‌کنیم. با دسترسی به حجم نامحدود موزیک که از طریق یوتیوب و خدمات استریم آنلاین در اختیار ما قرار دارند، می‌توانیم یک روز کامل موزیک‌های جدید را به زبان مورد نظرمان پیدا کنیم و مهارت‌های شنیدن را تقویت کنیم.

اگر اولین بار است آهنگی را می‌شنوید، متن شعر آن را در گوگل جستجو کنید و با صدای بلند با آهنگ همخوانی کنید. آهنگ را بارها و بارها پخش کنید تا حالتان از آن بهم بخورد. بعد از این مرحله دیگر نیازی به متن شعر آهنگ ندارید، چون تمام شعر و تمام کلمات را می‌دانید.

یکی دیگر از ویژگی‌های فوق‌العاده یادگیری زبان با موزیک، تکرار است. میلیون‌ها آهنگ توسط میلیون‌ها خواننده خوانده شده‌اند، اما به نظر می‌رسد منشا و بنیان شعر همه آن‌ها یکی است. حساب شعرهایی که در آن‌ها از کلماتی مثل قلب، عشق، رقص، عزیزم، رویا، زندگی، زمان و … استفاده شده است، از دستمان در رفته است.

وقتی آهنگ‌ها و کارهای هنرمندان و موزیسین‌های مختلف را بررسی می‌کنید، به نقطه‌ای می‌رسید که دیگر لازم نیست برای هر آهنگی متن شعر آن را چک کنید، چون اغلب کلمات را قبلا و در کارهای دیگران شنیده‌اید. معنی و مفهوم کلمات را می‌فهمید. بعد از آن می‌توانید از این کلمات در مکالمات روزمره استفاده کنید.

هر جایی که می‌توانید، آهنگ گوش بدهید. وقتی از خواب بیدار می‌شوید و کارهای روزمره‌تان را انجام می‌دهید، وقتی به سمت محل کار رانندگی می‌کنید. شغلی دارید که باید پشت میز بنشینید؟ بهتر! می‌توانید هنگام کار کردن آهنگ گوش بدهید و ببینید چقدر زود مهارت‌های شنیدن و درک مطلبتان تقویت می‌شود.

یکی از راه‌های خوب برای پیدا کردن آهنگ‌ها این است که نام خوانندگان و آهنگ‌های مشهور به زبان مقصد را در گوگل جستجو کنید. اگر کسی را نمی‌شناسید، در یوتیوب یا هر سیستم استریم دیگری که می‌خواهید آهنگ‌ها و آرتیست‌های مشهور هر زبانی را جستجو کنید.

وبسایت جذابی به اسم LyricsTraining وجود دارد که می‌توانید با یادگیری متن شعر آهنگ‌ها و گوش دادن به آن‌ها بازی کنید و زبان مورد نظرتان را یاد بگیرید و جاهای خالی متن شعر را پر کنید. این وبسایت، موزیک‌هایی به زبان‌های مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید مهارت شنیدن را در سطوح مختلف تمرین کنید.

روزی 3 تا 5 ویدیو در یوتیوب ببینید

ویدیوهای یوتیوب برای شنیدن با سرعت سریع و کنترل‌شده عالی است. می‌توانید ویدیوهای کوتاه و بلند را درباره هر موضوعی که به آن علاقه دارید پیدا کنید. می‌توانید کانال‌های مختلف را دنبال کنید که به زبان مقصد شما هستند و با این کار می‌توانید جدیدترین و به‌روزترین اصطلاحات و کلمات کوچه خیابانی و محاوره را یاد بگیرید و با فرهنگ به‌روز مردم آشنا شوید.

اگر ویدیویی زیرنویس داشت، می‌توانید زیرنویس فارسی، انگلیسی یا زیرنویس به زبان مقصدتان را فعال کنید که درک و فهم دیالوگ‌ها و مطالب برایتان راحت‌تر خواهد بود.

برای اینکه با سه مهارت دیگر آشنا شوید و راه‌های تسلط بر آن‌ها را یاد بگیرید، در قسمت دوم مقاله با ما همراه باشید. برای شروع سعی کنید با کمک روش‌هایی که در این مقاله درباره آن‌ها صحبت کردیم، مهارت شنیدن را تقویت کنید تا به مراحل بعدی برسیم.

دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

بیشتر بخوانید:9 تا از بهترین روش های تقویت اسپیکینگ زبان در خانه

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 3 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید