IRANMEHR
آینده از آن توست
لوگو ایرانمهر
+
کتاب لغات ضروری تافل  (Essential Words for the TOEFL)
امتیاز کاربران: 4.5/5
نویسنده: ایرانمهر
29 تیر 1398

کتاب لغات ضروری تافل (Essential Words for the TOEFL)

زبان‌آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی می‌دانند داشتن گنجینه لغات گسترده یکی از ضروریات در یادگیری زبان است.

«دانستن چه کلماتی برای کسب نمره بالا در آزمون TOEFL لازم است؟ چطور می‌توانم دایره لغاتم را برای یک آزمون مهم گسترش بدهم؟ چطور می‌توانم در آزمون TOEFL نمره بهتری بگیرم؟»

کتاب لغات ضروری تافل

دوره های آموزش زبان انگلیسی

دوره های حضوری انگلیسی ایرانمهر
دوره حضوری  آموزش زبان انگلیسی برای کودکان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره حضوری آموزش زبان انگلیسی برای بزرگسالان

آزمون (TOEFL (Test of English as a Foreign Language یکی از آزمون‌های مهارت انگلیسی برای دانش‌آموزان و حرفه‌ای‌هاست که زبان مادری آن‌ها انگلیسی نیست و می‌خواهند برای تحصیل یا کار به ایالات متحده آمریکا، کانادا و بسیاری از کشورهای انگلیسی‌زبان دیگر مهاجرت کنند. درباره واژگان TOEFL سوتفاهمات زیادی وجود دارد. اغلب اینطور برداشت می‌شود که واژگان آزمون TOEFL، فهرست بی‌پایانی از کلمات است که از متقاضی پرسیده می‌شود و فرآیند یادگیری لغات را تقریبا غیرممکن می‌کند. در واقع، تعداد کلماتی که در این آزمون می‌آید، نسبتا محدود و قابل پیش‌بینی است و شامل کلمات و مترادف‌های آن‌هاست. به علاوه، از آنجایی که TOEFL آزمونی برای کالج‌ها، دانشگاه‌ها و حرفه‌های مختلف است، فقط کلمات آکادمیک مورد سوال و آزمون قرار می‌گیرند. در کتاب Essential Words for the TOEFL، حدود 450 کلمه که احتمال حضور آن‌ها در آزمون تافل بیشتر است، گردآوری شده و از کلمه «abroad»تا «zenith» گسترده است. این تعداد کلمه، گنجینه نسبتا گسترده‌ای برای یادگیری است. آقای «Matthiesen»، نویسنده این کتاب پیش از نگارش آن، تحقیقات گسترده‌ای انجام داده است. کتاب Essential Words for the TOEFL، محصول تحقیقات گسترده‌ای درباره واژگان TOEFL است. این تحقیقات شامل بررسی بیش از 2000 سوال لغت از ده‌ها تست مختلف TOEFL است. این بررسی‌ها کلمات و مترادف‌های آن‌ها را که در آزمون‌های مختلف تافل آمده‌اند نشان می‌دهد که به صورت پاسخ‌های صحیح و پاسخ‌های نادرست در آزمون‌ها ظاهر شده‌اند. اگرچه 450 کلمه‌ای که در این کتاب آمده است، در 30 درس گنجانده شده است، اما تعداد زیادی از کلمات مشتق‌شده از واژه‌های اصلی هم در این کتاب وجود دارند که تعداد کل کلماتی را که در این کتاب آموزش داده می‌شود به حدود 1200 کلمه می‌رساند. به علاوه، دانش‌آموزان این فرصت را دارند تا این کلمات را در 150 سوال TOEFL تمرین کنند. حدود 60 درصد کلماتی که در آزمون‌های TOEFL از قدیم تا به امروز مورد سوال قرار گرفته است، از این کلمات است و یا در سوال اصلی یا در گزینه‌های جواب دیده می‌شوند. اگر دانش‌آموزان و متقاضیان آزمون TOEFL این فهرست را با دقت و پشتکار بخوانند و یاد بگیرند، تغییر و بهبود قابل توجهی را در نمره این آزمون شاهد خواهند بود و می‌توانند به راحتی قسمت واژگان این آزمون را پشت سر بگذارند.

از آنجایی که دانش واژگان، پایه و اساس دانش زبان است، بسیاری از دانشگاه‌ها نمره قسمت واژگان TOEFL را به صورت جداگانه می‌خواهند و این نمره برای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نویسنده کتاب در قسمتی به این نکته اشاره می‌کند و می‌گوید:

کلمات و تمریناتی که در تمام این کتاب آمده‌اند، به شما کمک می‌کنند درک مطلب لغاتی را که در هر قسمت آزمون TOEFL آمده است، به حداکثر برسانید.

برای ایجاد یک دید کلی درباره این کتاب به عنوان یک کتاب مرجع، فصل اول این کتاب شامل آزمون‌های نمونه به همراه دستورالعمل‌ها، سوالات، دیالوگ‌ها، متن‌ها و همچنین توضیحات، پاسخ‌های صحیح و راهنمایی‌های عمومی است. این موارد به متقاضی کمک می‌کنند نحوه پاسخ دادن به سوالات را بفهمد و یاد بگیرد سوالات تمام قسمت‌های آزمون TOEFL را جواب بدهد و حواسش به زمان آزمون باشد.

کتاب لغات ضروری تافل

فصل 1 این کتاب ماهیت لغات تافل را توضیح می‌دهد، به تفصیل انواع کلماتی را که در این آزمون سوال می‌شوند بررسی می‌کند و تفاوت آن‌ها را با کلماتی که در آزمون تافل جایی ندارند بیان می‌کند.

فصل 2 درباره نحوه طراحی سوالات و استفاده از کلمات در سوالات صحبت می‌کند. در این فصل استراتژی‌هایی برای پاسخ‌گویی به سوالات واژگان به متقاضی گفته می‌شود. بعضی از استراتژی‌هایی که در این کتاب مطرح می‌شوند به شرح زیر است:

– وقتتان را برای خواندن جملات تلف نکنید، چون جمله به شما کمک نمی‌کند معنی کلماتی را که زیر آن‌ها خط کشیده شده است بفهمید و کلماتی که آواها و املای شبیه دارند، معمولا جزو پاسخ‌های نادرست هستند.

برای مثال در فصل 2 بیان شده است که دو گزینه idle و fragile، آوایی شبیه agile دارند (که در متن سوال زیر آن خط کشیده شده است). چنین کلماتی معمولا پاسخ صحیح نیستند.

فصل 3 برنامه‌ای برای مطالعه واژگان به زبان‌آموزان می‌دهد. بعضی از توصیه‌هایی که در این فصل آمده است شامل خواندن محتوایی در سطوح کالج و دانشگاهی، مثل روزنامه‌ها و کتاب‌های درسی کالج‌ها و ساختن و استفاده از فلش‌کارت‌ها و فهرست لغات است.

فصل 4 نشان می‌دهد ریشه‌های کلمات لاتین، پسوندها و پیشوندها چطور می‌توانند به عنوان ابزاری برای تقویت و گسترش دایره لغات افراد مورد استفاده قرار بگیرند و چطور یک فرد تحصیلکرده بتواند معنی کلمه‌ای ناآشنا را با استفاده از دانش علم لغات حدس بزند. کلمات در آزمون تافل با توجه به ریشه‌ها و ضمایم (پسوند و پیشوند) آزموده می‌شوند. برای مثال کلمه «contact» با توجه به پیشوند «con» که به معنی «با» و ریشه «tact» که به معنی «touch» است، به معنی ارتباط داشتن با شخص دیگری (communication) است. کلمه «autobiography» ترکیبی از self، life و write است که در مجموع به معنی نگارش زندگی‌نامه شخصی توسط کسی است. توضیحات این کتاب کوتاه و مختصر هستند و درک و فهم آن برای متقاضیان راحت است.

فصل 5 نحوه کار کردن با دیکشنری و اصطلاح‌نامه را به متقاضیان آموزش می‌دهد. استفاده از کلمه «maximum» برای مقایسه، در دو کتاب دیکشنری American Heritage Dictionary of the English Language (1992) و Websters New World Thesaurus (1985) توضیح داده شده است. توجه خواننده به لیبل‌های این کلمه هم جلب خواهد شد و چند نمونه از متونی که این کلمه در آن‌ها استفاده شده است (غیراستاندارد، غیررسمی، کلمات عامیانه، بریتانیایی و غیره) در اختیار زبان‌آموزان قرار می‌گیرد.

باارزش‌ترین قسمت این کتاب فصل 6 آن، یعنی قسمت واژگان ضروری برای آزمون تافل است. توضیحی که در ابتدای این فصل آمده است، ترتیب منطقی دروس را توضیح می‌دهد. بعد از آن برنامه‌ای برای مطالعه واژگان به متقاضی داده می‌شود و نسخه کامل شده برنامه مطالعه‌ای است که در فصل 3 آمده است که به لغات و اصطلاحات مختص این فصل، یعنی لغات ضروری تافل می‌پردازد.

دوره های آنلاین آموزش زبان انگلیسی

دوره های آنلاین انگلیسی ایرانمهر
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره آنلاین آموزش آنلاین زبان انگلیسی برای بزرگسالان

این فصل به 30 درس تقسیم شده است. هر درس شامل 15 لغت است که احتمال وجود آن‌ها در آزمو‌ن‌های تافل زیاد است. معنی هر کلمه ضروری توضیح داده شده و مترادفی هم برای آن گفته شده است. کلماتی که از یک کلمه یکسان مشتق شده‌اند هم در این بخش ارائه شده‌اند. سپس کلمه در دو جمله مثال استفاده می‌شود. این جمله‌ها، بر خلاف آنچه واقعا در آزمون تافل اتفاق می‌افتد، از واژگان در زمینه‌های خود تعریف یا نزدیک به خود تعریف استفاده می‌کند و باعث می‌شود دانش‌آموزان درک بهتری از معنا و استفاده از کلمه به دست بیاورند. اولین جمله مثال استفاده از کلمه ضروری را نشان می‌دهد، در حالی که مثال دوم استفاده از یکی از مشتقات کلمه اصلی را نشان می‌دهد.

برای هر درس، بعد از 15 کلمه، 10 تمرین تطابقی (matching) در نظر گرفته شده است که در آن متقاضی باید یک کلمه (خارج از متن کتاب) را با یکی از چهار مترادف احتمالی مطابقت بدهد. در انتهای هر درس، پنج سوال تافل آورده شده است. کلمه مشخص شده در جمله (underlined word)، ریشه و چهار گزینه جواب این سوالات، همان 15 کلمه‌ای هستند که در آن درس آموزش داده شده است. پاسخ سوالات بلافاصله در انتهای فصل آمده است، بنابراین باعث شده است در وقت متقاضی صرفه‌جویی شود و در انتهای کتاب به دنبال پاسخ سوالات هر فصل نگردد.

بعد از پایان مطالعه این کتاب، زبان‌آموز باید در دو آزمون تمرین لغات که 30 سوال دارد پاسخ بدهند. همچنین توضیحی داده شده است برای این که این دو تست را در روزهای مجزا پاسخ بدهند. شکی نیست که آزمون‌های مجزا حافظه را تقویت می‌کند. باز هم باید بگوییم کلید سوالات در انتهای فصل آمده است.

همچنین در این فصل محاسبه ریاضی ساده اما هوشمندانه‌ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند بتوانید نمره تقریبی خودتان را در آزمون تافل تخمین بزنید. این تخمین در صورتی به واقعیت نزدیک خواهد بود که شما تمام سوالات قسمت واژگان، خواندن و درک مطلب را پاسخ بدهید. متد محاسبه نمره در این قسمت واقعی است و به نظر می‌رسد تقریبا درست و شبیه به نمره واقعی فرد در آزمون باشد. زبان‌آموز باید نمره خامش را در 1.47 ضرب کند و عدد 23 را به نمره نهایی اضافه کند. بنابراین، دانش‌آموزی که به هر 30 سوال پاسخ صحیح داده است، نمره واقعی 67 را کسب می‌کند که بالاترین نمره واقعی ممکن در بخش لغت و خواندن و درک مطلب است. شرکت‌کننده در آزمون تافل نمره بخشی (section score) را برای این محاسبه می‌کند تا بفهمد اگر قسمت 3 آزمون تافل فقط شامل سوالات مربوط به لغت باشد، او چه نمره‌ای کسب خواهد کرد. به دانش‌آموز گفته می‌شود اگر نمره‌های قسمت 3 او در آزمون واقعی تافل با نمره‌های تخمینی او متفاوت باشد، این اختلاف احتمالا به دلیل عملکرد بسیار متفاوت او در قسمت خواندن و درک مطلب بوده است.

برای ارجاع سریع به کلمات، فهرستی از 450 کلمه آموزش داده شده در این کتاب به ترتیب حروف الفبا آورده شده است و همچنین شماره صفحه‌ای که این کلمات معرفی شدند، در این فهرست آمده است. کتاب با حروفی واضح، پررنگ و بزرگ نوشته شده که دنبال کردن و خواندن متن آن راحت است و برای متقاضی خسته‌کننده نیست.

در نهایت باید گفت این کتاب کوچک و کاربرپسند، برای مطالعه به صورت خودآموز یا در کلاس درس بسیار مفید است و در تقویت نمره قسمت لغت آزمون تافل تاثیر قابل توجهی می‌گذارد. اگرچه کتاب‌های بی‌شماری برای مطالعه و آمادگی در آزمون تافل وجود دارد، اما این کتاب خلا‌های زیادی را پر کرده است و به همین دلیل می‌تواند برای جایگزین شدن و تکمیل هر کدام از منابع دیگر استفاده شود.


بیشتر بخوانید: کتاب های آموزشی امریکن انگلیش فایل(American English File)

بیشتر بخوانید: معرفی کتاب Oxford Idioms & Phrasal Verbs


دوره های خصوصی آموزش زبان انگلیسی

دوره های خصوصی انگلیسی ایرانمهر
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آموزش خصوصی زبان انگلیسی برای بزرگسالان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای کودکان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین زبان انگلیسی برای نوجوانان
دوره خصوصی آنلاین آموزش خصوصی آنلاین انگلیسی برای بزرگسالان

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.5 از 5 از 10 رای

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

برای مشاوره رایگان کلیک کنید